Gå til innhold

Hvem ordner gave til de ansatte i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det gjennom foreldrerepresentanter i SU? Ordner alle fra seg og sitt barn? Tar en foreldre initiativ gjennom avdelingens Facebookgruppe? Noen som har erfaring og vet hva som er vanlig?

Anonymkode: 0a924...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her er det FAU

Anonymkode: a5927...f18

Skrevet

Dette har jeg lurt på innimellom gjennom åra… Hvorfor må barnehageansatte få julegaver fra foreldre hver jul? 
De er vel omtrent den eneste yrkesgruppen som blir premiert på den måten. 
De får jo lønn og sikkert en julegave fra arbeidsgiver. 
Er ikke dette nok eller er foreldrene så takknemlige for at barnet har greid seg i barnehagen enda et år at det må feires? 
Synes det er pussig heile opplegget ..  

Anonymkode: ea8e6...8c9

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg lurt på innimellom gjennom åra… Hvorfor må barnehageansatte få julegaver fra foreldre hver jul? 
Er ikke dette nok eller er foreldrene så takknemlige for at barnet har greid seg i barnehagen enda et år at det må feires? 

En liten oppmerksomhet da vet du. 
Lærere får også. 

Anonymkode: e20ed...4c0

• Liker 1
Skrevet

Nei, slutt da.. Gi dem en boks med julekaker eller frukt på deling 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I kommunale barnehager får man ikke julegave fra arbeidsgiver nei. Ei heller julebord f.eks. 

Men du? Det er helt valgfritt om man vil gi noe altså. 😉

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det gjennom foreldrerepresentanter i SU? Ordner alle fra seg og sitt barn? Tar en foreldre initiativ gjennom avdelingens Facebookgruppe? Noen som har erfaring og vet hva som er vanlig?

Anonymkode: 0a924...45b

Deres venner og familie gjør det. FAU eller foreldre skal ikke gi gave til den ansatte. Er dette en kommunal barnehage har de uansett ikke lov til å beholde gaven -de skal egentlig takke nei og gi den tilbake. Velger de å ta den imot må de enten gi den fra seg til sjefen eller de vil sette seg i en posisjon der hvem som helst i foreldregruppen når som helst kan få dem beskyldet for korrupsjon. Med rette. Så slutt med denne utingen.

Anonymkode: 60ce0...8e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er de ikke

Anonymkode: 4a9d2...5e2

Skrevet

Eh de færreste i bhg får noe fra arbeidsgiver

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke bare julegave, det er sommergave og hver en anledning noen foreldre finner det godt for. Synes det er en uting år etter år etter år.

Anonymkode: 9e794...194

Skrevet

Her gir de som ønsker det selv. I fjor ga jeg en julepose med diverse godis og te til de ansatte på avdelingen, litt oppmuntring i denne travle tiden. Gir individuell gave til hver ansatt den dagen de går over til stor avd eller skolen. 

Er storfornøyd med den omsorgen, læringen og gleden mine barn opplever hver dag i bhgen, det er ingen selvfølge så derfor vil jeg gjerne takke de litt. 

Anonymkode: 249f7...3e2

• Liker 2
Skrevet

Deres venner og familie gjør det. FAU eller foreldre skal ikke gi gave til den ansatte. Er dette en kommunal barnehage har de uansett ikke lov til å beholde gaven -de skal egentlig takke nei og gi den tilbake. Velger de å ta den imot må de enten gi den fra seg til sjefen eller de vil sette seg i en posisjon der hvem som helst i foreldregruppen når som helst kan få dem beskyldet for korrupsjon. Med rette. Så slutt med denne utingen.

Kvar står det? Kan sjå på nettet at det er dei ulike kommunane som bestem dette, men som regel er det ingen reglar om gåver til barnehagetilsette. Som helsepersonell har vi lov å ta imot gåver med verdi på inntil 1000kr faktisk. Eg ville sjølvsagt aldri tatt imot sånne gåver, men konfekt e.l. får vi støtt og stadig 🤷‍♀️

I bhg vår pleier ikkje FAU å kjøpe noko til dei tilsette. Men vi tenkte å kjøpe ein kaffipose og sjokolade, og legge med eit lite kort "skrive" frå guten :)

• Liker 1
Skrevet
Numii skrev (2 timer siden):

I kommunale barnehager får man ikke julegave fra arbeidsgiver nei. Ei heller julebord f.eks. 

Det er aldri valgfritt med lærergaver og bhg ansatt gaver. Fau krever inn.  

Anonymkode: e5a25...fed

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er aldri valgfritt med lærergaver og bhg ansatt gaver. Fau krever inn.  

Anonymkode: e5a25...fed

Nei, ikke her vi bor. Skal uansett være frivillig, ingen kan tvinge deg til å bidra. 

Anonymkode: 249f7...3e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, dette stemmer ikke 

Skrevet
Numii skrev (4 timer siden):

Ja, jeg har jo selvfølgelig blitt med på deg opplegget når barna gikk i barnehagen. 
Nå er de voksne riktignok, men jeg synes det er litt overdrevent heile greia. 
De gjør jo bare jobben sin ? 
Å ha en kosestund med gløgg en morning burde være nok 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det får arbeidsgiver selv ordne. Det er ikke foreldrenes oppgave.

Om foreldre setter pris på jobben de gjør, så tror jeg faktisk at de setter mer pris på å høre noen faktisk si det rett til framfor å få en gave som hvem som helst kunne fått av hvem som helst.

Anonymkode: 0d396...70f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg har jo selvfølgelig blitt med på deg opplegget når barna gikk i barnehagen. 
Nå er de voksne riktignok, men jeg synes det er litt overdrevent heile greia. 
De gjør jo bare jobben sin ? 
Å ha en kosestund med gløgg en morning burde være nok 

Folk er forskjellige. Noen sender julekort til frisøren, de fleste ikke.

Men akkurat barnehage skiller seg fra de fleste andre jobber. Det å ha så nær kontakt, det å være med å forme, påvirke, følge med på utvikling, trøste og heie på over så lang tid, de relasjonene som skapes og den omsorgen som gis er ganske unikt. I mange tilfeller ser barnehagen barnet i flere av barnets våkne timer enn det foreldrene gjør i en travel hverdag. Noen foreldre ser og anerkjenner dette, mens andre igjen ikke reflekterer noe særlig over det. Noen viser det i en liten oppmerksomhet, andre med hyggelige ord, og andre igjen ikke. I et virke med veldig få goder så er det i hvertfall veldig hyggelig men det er ikke forventet. 🙂

• Liker 2
Skrevet
Numii skrev (10 timer siden):

Folk er forskjellige. Noen sender julekort til frisøren, de fleste ikke.

Men akkurat barnehage skiller seg fra de fleste andre jobber. Det å ha så nær kontakt, det å være med å forme, påvirke, følge med på utvikling, trøste og heie på over så lang tid, de relasjonene som skapes og den omsorgen som gis er ganske unikt. I mange tilfeller ser barnehagen barnet i flere av barnets våkne timer enn det foreldrene gjør i en travel hverdag. Noen foreldre ser og anerkjenner dette, mens andre igjen ikke reflekterer noe særlig over det. Noen viser det i en liten oppmerksomhet, andre med hyggelige ord, og andre igjen ikke. I et virke med veldig få goder så er det i hvertfall veldig hyggelig men det er ikke forventet. 🙂

Folk får gjøre hva de vil, men de som har flere barn vil få kjenne på gleden over å endelig bli ferdig med alt mas fra alle hold når det gjelder dugnad, loddsalg, kjeks, strømper, flaskeinnsamling og dorullsalg. 
Det blir aldri nok, og jeg har opplevd at der er foreldre som pusher på med mer og mer oppgaver som egentlig er unødvendig. 
Jeg husker ansiktsuttrykkene når jeg foreslo å sette et tak på hvor mye lommepenger ungdommene skulle ha med. ( uskole). 
Dette gjaldt yngstemann , og med de eldre søskenene var dette en obligatorisk regel. 
Men mødrene ble helt uenige, for barna, måtte jo få svi avgårde slt de ville bruke. Dette er Skoleturer som er sinnsykt dyre. 
Dette ble en avsporing, men alt starter i barnehagen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enig, og så skal man av en eller annen grunn kjøpe gave før sommerferien også ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...