AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #1 Del Skrevet 11. desember 2022 Har ei cocker spaniel tispe på seks mnd. Vi sliter så med hjemme alene trening! Vi begynte å øve da hun var fire mnd. Tok det gradvis, men like mye hyling og bjeffing etter intensiv trening i en mnd. Så gav vi litt opp, og begynte på nytt igjen etter noen ukers pause. Vi tar det veldig gradvis, går korte turer inn og ut. Tar på dørhåndtak og forsøker å gjøre henne vant med at vi kommer og går. Hun hyler og bjeffer og bærer seg. Klorer på døra. Buret liker hun ikke, så vi har heller et avgrenset område. Hun har et avstengt område i yttergang, uten tilgang på vinduer. Vi bor i et tettbebygd område. Så jeg synes både synd på henne, og på naboer som måtte høre på dette spetakkelet. Jeg har hatt goden av hjemmekontor, men nå MÅ jeg på jobb faste dager i uken. Mannen har fleksible dager, så vi har muligheten til å ta dette sakte. Men hvor lang tid er det normalt å bruke? Hører jo om andre som er borte fra like gamle valper opp til en kort arbeidsdag. Føler vi feiler helt…. Anonymkode: d5c4a...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 11. desember 2022 #2 Del Skrevet 11. desember 2022 Kan dere sette opp ett kamera som filmer om hun roer seg ned etterhvert? Kan hende hun sover mye av tiden dere er borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Del Skrevet 11. desember 2022 Eva-Lena skrev (20 minutter siden): Kan dere sette opp ett kamera som filmer om hun roer seg ned etterhvert? Kan hende hun sover mye av tiden dere er borte. Har hatt oppe kamera, og hun holder på med bjeffinga og uling svært lenge. Måtte til legen en gang og var borte ca 45 min. Hun gav seg ikke før jeg kom hjem… Vi får nok bare fortsette, og vi har nok gjort henne for avhengig av oss kanskje. Anonymkode: d5c4a...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 11. desember 2022 #4 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hatt oppe kamera, og hun holder på med bjeffinga og uling svært lenge. Måtte til legen en gang og var borte ca 45 min. Hun gav seg ikke før jeg kom hjem… Vi får nok bare fortsette, og vi har nok gjort henne for avhengig av oss kanskje. Anonymkode: d5c4a...7f2 Ja, dere må nok bare fortsette. Håper den slår seg til ro etterhvert som den blir vant med det. Ene naboen min hadde en hund som ulte nonstop hele dagen igjennom da de var på jobb. Jeg la veldig godt merke til det, men var jo ofte på jobb selv på dagtid. Etterhvert var det en annen nabo som jobbet stort sett netter som fikk nok. Det var helt umulig å få sove pga dette spetakkelet. Det ente med at de flyttet og de var lei seg for at hunden ikke slo seg til ro. Hunder kan være usikre alene og med flere lyder utendørs så gir de lyd fra seg. Kanskje du kan ha på en radio som hunden kan ha i bakgrunn mens dere er borte? Jeg trur set vil hjelpe om hunden har mulighet til å se ut og se at lydene utenfor ikke er farlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. desember 2022 #5 Del Skrevet 11. desember 2022 For å få progresjon så kan dere ikke gå frem så fort at hun begynner å stresse og hyle. Gjør hun det så har hun allerede fått enda en negativ erfaring og dere har ramlet tilbake i treningen. Dere må finne ut nøyaktig på hvilket punkt hun begynner å stresse og så starte treningen et lite hakk før det. Hvis hun f.eks begynner å stresse når dere går ut døra, så er det åpne og lukke døra 10-15 ganger om dagen til hun slutter å bry seg. Så er det å åpne døra, gå to steg ut og gå inn igjen 10-15 ganger om dagen til hun ikke lenger bryr seg osv. I perioden dere trener kan hun ikke være hjemme alene i huset, da vil dere ramle tilbake i treningen igjen. Hun må enten være med og vente i bilen eller bi passet av noen. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Del Skrevet 11. desember 2022 dere skulle ha startet lenge før det gikk 4 mnd! Ellers enig med hun over. Hunden må lures til at det å være alene er positivt. start inne først. altså ikke gå ut av huset. Lykke til ! Anonymkode: 9db32...657 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #7 Del Skrevet 11. desember 2022 Enig med Tabris. Du nevner også at hunden er på et avgrenset område når hjemme alene. Dere setter henne der før dere går? Da kan dette trigge separasjonsangsten. Stresset øker det øyeblikket dere leder henne dit. Endre på rutinen. La henne være fri i hjemmet for eksempel, når dere nå begynner treningen helt fra 0. Ikke gå ut riktig enda, men gå til gangen, ta på jakke og sko, rør på nøkler og dørhåndtak, ta av alt og gå tilbake til det dere gjorde mens dere later som ingenting. Gjør dette 10-20 ganger om dagen, til hun ikke lenger reagerer. Da kan dere gjøre alt dette + åpne og lukke døren. Når hun ikke lenger reagerer, gå ut og inn igjen med én gang osv osv osv. Gå så sakte frem at hun aldri får reagert. Det er viktig at dere tar det i musesteg nå. Jo lengre dere kommer i treningen, jo kjappere vil treningen gå. Det kan ta tid å bygge opp til den første timen fordi da snakker man om minutte, men når hun har lært å være alene i en time, så tar det ikke lang tid før hun er ok med å være alene i 2 timer, så 4 osv Anonymkode: 22a07...82d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #8 Del Skrevet 11. desember 2022 Tusen takk for mange gode tips! Skal begynne helt på nytt og ta det sakte 😊 Vi skulle absolutt begynt lenge før ja. Anonymkode: d5c4a...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 11. desember 2022 #9 Del Skrevet 11. desember 2022 (endret) Mange gode tips her ja. Det vi gjorde endel i den alderen var å ha henne alene i avgrenset område mens vi var hjemme. Feks etter tur, så var hun alene nede i gangen et par timer. Vi var var oppe i andre etasje og hadde grind i trappen så hun ikke kom opp. Da lærte hun å roe seg på egen hånd, men vi var rett i nærheten. Hun klagde litt, men roet seg fort. Det er samme område hun er når hun er hjemme alene, så da ble overgangen liten til at vi gikk ut døra og ut istedetfor opp. Samme rutine, fikk noen godbiter på gulvet eller et lit tyggebein, og hadetbra. Må også legge til at alt gikk mye lettere når hun fikk større område å boltre seg på. En ganske stor gang, og et av soverommene. Soverommet fikk hun tilgang til når hun var helt husren og uten tygge/biterabiat. Endret 11. desember 2022 av NettoppJa La til noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 11. desember 2022 #10 Del Skrevet 11. desember 2022 NettoppJa skrev (1 time siden): Mange gode tips her ja. Det vi gjorde endel i den alderen var å ha henne alene i avgrenset område mens vi var hjemme. Gode råd over her, og er også enig i denne. Hvordan er hun når dere er hjemme med henne? Fotfølger hun, er alltid der dere er, er med på badet osv? Det er også et godt moment i hjemme-alene-treninga, å få hunden til å slappe av mens dere vandrer rundt og forsvinner ut av syne, og at hun ikke følger med overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #11 Del Skrevet 12. desember 2022 Myrmica skrev (6 timer siden): Gode råd over her, og er også enig i denne. Hvordan er hun når dere er hjemme med henne? Fotfølger hun, er alltid der dere er, er med på badet osv? Det er også et godt moment i hjemme-alene-treninga, å få hunden til å slappe av mens dere vandrer rundt og forsvinner ut av syne, og at hun ikke følger med overalt. Hun fotfølger oss overalt. Ligger hun og slapper av og jeg reiser meg for å gå på kjøkkenet, så følger hun etter. Hun er tett på konstant. Det er også slitsomt, sikkert for henne også. Godt tips med å stenge av. Det skal vi begynne med i dag. Anonymkode: d5c4a...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #12 Del Skrevet 12. desember 2022 Min hund var lik. Hun er 5 år nå, og fotfølger meg overalt, til og med lært seg triks for å dytte opp døra på badet når jeg er der. når vi startet trening på å være alene, hadde hun avgrensa område i gangen, uten vinduer. Og hun hylte og bjeffet så fort vi lukket dørene. Så begynte vi å la henne være fri i hele huset. Da gikk det gradevis mye bedre. Nå kan hun være hjemme hele dagen, og bjeffer kun vis det går en hund forbi på gata. Hun ligger i senga mi største parten av tiden hun er alene. Anonymkode: 9a9ba...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 12. desember 2022 #13 Del Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hun fotfølger oss overalt. Ligger hun og slapper av og jeg reiser meg for å gå på kjøkkenet, så følger hun etter. Hun er tett på konstant. Det er også slitsomt, sikkert for henne også. Godt tips med å stenge av. Det skal vi begynne med i dag. Anonymkode: d5c4a...7f2 Det handler mye om rasen. En cocker vil som oftest være tett på flokken sin, selv som voksen. Jeg har en springer spaniel-valp selv som er en ganske lik rase. Du har plutselig en skygge som alltid er etter deg med slike raser. Ellers vil jeg nevne burtrening. Jeg er av oppfatningen av at hvis valpen føler seg trygg i et bur så tolererer den bedre å være alene, mens det fortsatt er skummelt. Selv om du ønsker at hunden skal få være kun løs som voksen er burtrening aldri bortkastet. Plutselig trenger du bur hvis du skal på utstilling, biltur, eller andre settinger der hunden ikke kan være løs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #14 Del Skrevet 12. desember 2022 Noen hunder slutter aldri, ene vår er nå fire år og hyler fortsatt. Selv når han ligger helt avslappet i kurven sin kan vi se på kamera at han plutselig husker at han skal ule.. Anonymkode: 3e04d...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #15 Del Skrevet 12. desember 2022 Vi har brukt bur på begge våre hunder når vi trente på å være alene. Begynte først med at valpen var i bilen og der ventet hun mens jeg gikk på butiken for å kjøpe f.eks melk eller brød. 3-5 minuter maks på lokale kiwi når det ikke var travelt og mye folk. Jeg latet som ingenting og ignorerte når jeg kom tilbake. Det tok ikke lang tid før valpen var rolig og vandt med at hun måte være alene i bilen en liten stund. Etterpå jobbet vi oss gradvis opp fra 5 min til 2-3 timer, jeg kunne være på kurs/trening med eldste hund mens valpen hadde varmt teppe og ulldekken på i bilen. Jeg brukte samme bur til trening hjemme. Når det var trygt og normalt i bilen så begynte vi å trene på det i huset. Det som hjalp oss var å ha en god rutine, det måte være rolig og kjedelig når vi reiste, spesielt i starten. Hvis jeg tok bånd på eldste hunden for å gå tur f.eks så var det helt håpløst. Og det var også vanskelig hvis ikke valpen hadde hatt tur eller trening før hun skulle være alene. Jeg fant også ut at det beste var å gjøre de samme tingene, i samme rekkefølge hver gang. Gå tur, bytte klær, pusse tenner, skru av lys, ta valpen inni buret og gi et par godbiter - det var forutsigbart og trygt for valpen. Hun lærte seg å se mønster så når jeg var ferdig å pusse tenner hadde hun gått å lagt seg selv, aksepterte at jeg dro og var i hvilemodus til vi kom hjem. Med buret så trente vi opptil 2 timer, etter det og når vi følte hun var klar så lot vi burdøren være åpen når vi gikk men begrenset området hun kunne være i. Kan godt hende noen er uenig i min fremgangsmåte, men har funket fint så langt på mine 2 innpåslitne gjeterhunder som helst vil være med overalt som skyggen min. Nå er de 3 og 7 år, kan være hjemme en atbeidsdag og gjør ikke annet en å sove når de er alene. Anonymkode: ce987...693 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Del Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har brukt bur på begge våre hunder når vi trente på å være alene. Begynte først med at valpen var i bilen og der ventet hun mens jeg gikk på butiken for å kjøpe f.eks melk eller brød. 3-5 minuter maks på lokale kiwi når det ikke var travelt og mye folk. Jeg latet som ingenting og ignorerte når jeg kom tilbake. Det tok ikke lang tid før valpen var rolig og vandt med at hun måte være alene i bilen en liten stund. Etterpå jobbet vi oss gradvis opp fra 5 min til 2-3 timer, jeg kunne være på kurs/trening med eldste hund mens valpen hadde varmt teppe og ulldekken på i bilen. Jeg brukte samme bur til trening hjemme. Når det var trygt og normalt i bilen så begynte vi å trene på det i huset. Det som hjalp oss var å ha en god rutine, det måte være rolig og kjedelig når vi reiste, spesielt i starten. Hvis jeg tok bånd på eldste hunden for å gå tur f.eks så var det helt håpløst. Og det var også vanskelig hvis ikke valpen hadde hatt tur eller trening før hun skulle være alene. Jeg fant også ut at det beste var å gjøre de samme tingene, i samme rekkefølge hver gang. Gå tur, bytte klær, pusse tenner, skru av lys, ta valpen inni buret og gi et par godbiter - det var forutsigbart og trygt for valpen. Hun lærte seg å se mønster så når jeg var ferdig å pusse tenner hadde hun gått å lagt seg selv, aksepterte at jeg dro og var i hvilemodus til vi kom hjem. Med buret så trente vi opptil 2 timer, etter det og når vi følte hun var klar så lot vi burdøren være åpen når vi gikk men begrenset området hun kunne være i. Kan godt hende noen er uenig i min fremgangsmåte, men har funket fint så langt på mine 2 innpåslitne gjeterhunder som helst vil være med overalt som skyggen min. Nå er de 3 og 7 år, kan være hjemme en atbeidsdag og gjør ikke annet en å sove når de er alene. Anonymkode: ce987...693 Så fint å høre din erfaring 😊 Vi merker at hun er mer komfortabel i bilburet enn buret vi har inne. I bilburet ligger hun stille, og hopper gladelig inn. Kanskje vi skal bruke det i stedet for det litt større inne(det har vi uansett ikke fått trent noe særlig i) Godt å høre at det er håp. Jeg har i mitt stille sinn tenkt at jeg får si opp jobben når det i perioder har virket helt håpløs 😅 Anonymkode: d5c4a...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Del Skrevet 13. desember 2022 Hei! Vi har og en cocker spaniel, vår har nå blitt to år. Vi slet med mye av de samme utfordringene, og vår taklet ikke å være alene over lengre perioder, han var veldig tydelig usikker. Vi valgte å ta det i hans tempo, og trente masse med det lille han aksepterte med samme metode som Tabris nevner lengre opp (gå inn og ut av døra for å gjøre han vant med det, være alene i et rom mens vi er et annet sted i huset++), og så sakte - veldig sakte! - men sikkert fremgang. Så var det som en bryter løsna nar han var rundt 1,5 år, og nå takler han lett 3-4 timer på egenhånd. Det gikk fra at bare 30-45 minutter alene var greit til 3-4 timer nesten over natta! Jeg trodde det nesten ikke. Vi erfarte at han var mye roligere når han fikk et større område å bevege seg på, så han har hele stua til rådighet (anbefaler bare dette dersom hunden er ferdig med det verste valpestadiet med biting/tygging selvfølgelig!) Vi prøvde lenge å trene med bur, men opplever at vår cocker har det bedre og er roligere uten bur - dette er selvfølgelig veldig individuelt fra hund til hund. Vi er heldige som begge har fleksible jobber med mye hjemmekontor, så han har stort sett alltid selskap hjemme, men veldig godt å kjenne at vi kan la han være på egenhånd nå - kjennes litt som vi har fått friheten tilbake 🙂 Jeg ville fortsatt som dere gjør, forhåpentligvis vil det bli lettere for dere også etterhvert som hun blir eldre og ennå mer trygg på både seg selv og omgivelsene 🙂 Anonymkode: 63758...e26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #18 Del Skrevet 14. desember 2022 Vår er 7,5 måneder gammel, og vi har vært så heldige at vi har kunnet ha han med på jobb. Dessverre har jo det ført til at han ikke har fått vært så mye hjemme alene, men noen ganger. Han klarer fint 4-5 timer cirka selv om vi ikke har "bevisst" trent på det 🙂 Tror mye handler også om at de må være modne nok til hjemme alene treningen, hadde vi startet på det normale tidspunktet som "alle andre" begynner når valp kommer i hus tror jeg ærlig talt det ikke hadde gått så bra. Han er også av den gnagete typen, så han har avgrenset område (grind på kjøkkenet) så han ikke får til å ta noe farlig som ledninger eller katteleker som har kvelningsfare også videre. Han sover mye der når vi er hjemme og har grinda åpen også, så virker som han trives der. På nyåret blir det dessverre en midlertidig endring slik at mannen blir borte i 10 dager og jeg kan ikke ha han med på jobb, så vi skal ha intensivtrening fremover 😅 Jeg kan heldigvis ta kortere dager da jeg har en del avspasering, men han blir nok alene rundt 7-8 timer noen dager altså. Vi begynte med at vi ga han bein/griseøre mens han så på at vi gikk ut døra, så spiste han opp det og vi kom inn igjen før han rakk å "registrere" at han var helt alene og tok det gradvis. Sikkert ikke den mest korrekte måten, men det har funket så langt. Anonymkode: a682e...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå