Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Både her og i andre forumsynes ihvertfall jeg det er sjeldent å se innlegg som-hun hører ikke,hun vil ikke kommunicere,vad ska jeg gjøre...

Hva _skal_ vi egentlig gjøre? Godt spørsmål jeg håper dere kan svare på.

Til forumets jenter:

1 - Hva er det typene deres gjør/ikke gjør som irriterer dere mest og hvordan skal vi gutta gå fram for å rette opp i det?

2 - Hva i alle dager mener dere når vi vagt oppfatter at her er det noe galt, men vi ikke har den minste idé om hva det gjelder og hva vi kan gjøre? Kom gjerne med praktiske eksempler og ikke minst: Forslag til hvordan vi kan forstå hva dere mener, hva vi kan gjøre annerledes neste gang og hvordan vi kan redde oss ut av knipa denne gangen.

Fyr løs! Her er det sikkert nok av ting å ta av :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg kommer på i farta, og som jeg tror gjelder en del menn er at mange ikke vil prate ut om et evt. problem.

Det har jeg opplevd for ofte i mine forhold, og jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare kan prate ut om ting?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Når det gjelder min kjære er det to ting han kan bli flinkere til.

Det ene er å gjøre sine oppgaver innen rimelighetens tid. Særlig gjelder dette oppvask, som er hans oppgave de dagene jeg lager middag. Oppvasken blir som regel stående til det ikke er flere kokekar igjen, og da må jeg be pent om at han gjør det, for det har han selvsagt glemt.

Det andre er å lytte når jeg sier ting til ham. Når han sitter ved tv/pc blokkerer ørene hans fullstendig for alt, og det hadde vært fint om han i alle fall fikk med seg hva jeg sier, og svarer bekreftende/avkreftende.

Skrevet

Det hadde vært til stor hjelp for samlivet om min mann hadde tatt det som en selvfølge at vi er et team. Og da mener jeg når det gjelder ALT.

Om han ikke har vasket badet på to mnd, aldri vasket trappene eller vinduene og ikke husker sist han vasket gulvet,-da er det på tide å brette opp armene...

En mann som har mer lyst til å slappe av foran tv etter ungene er lagt, men som alikevel tar seg en runde i huset slik at ting er på stell han får en stor stjerne i boken.

Jeg setter meg aldri ned foran tv og blir der resten av kvelden når det er 100 ting som må gjøres. Noen ting MÅ gjøres. klær må vaskes, tørkes og legges sammen, vaskerommet MÅ bli tømt for illeluktende bleier, gulvet MÅ vaskes siden vi har mange små som leker på det og det kryr av smuler og inntørkede matrester.

Badet MÅ bli vasket jevnlig siden vi er såpass mange som bruker det.

og om ikke en av oss tar kjøkkenet før vi legger oss, så våkner jeg opp til en særdeles dårlig morgen.

Det at en mann gjør ting han ikke synes er så veldig festlig og ikke gir sin kone alt drittarbeidet, det er en stor hjelp for parforholdet.

Menn som skyver drittarbeidet over på si partner fordi de ikke gidder står ikke høyt i kurs her i huset.

For å forenkle det: BIDRA.

Et felles hjem er begges ansvar.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Å være seg sitt ansvar bevisst i huset, så lenge man har like lange arbeidsdager, ville nok absolutt være et pluss ja. Men for min del ville jeg ha satt like stor pris på om han eventuelt hadde "luftet" ungene mens jeg tok huset. Fordi dette ville gitt meg litt stillhet og alenetid.

De tre tingene som nok er viktigst for meg er komunikasjon, komunikasjon, komunikasjon. Engasjemang i ungene sine. Og humor i hverdagen.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Til trådstarter:

Hvis du lurer på hva du har gjort galt; SPØR! Forlang et svar! Får du ikke et, er det ikke viktig nok for dama, og da kan du drite i det.

Blir hun sur fordi du sitter på dataen eller spiller Xbox og ikke hører hva hun sier til deg, be henne sørge for å få din hele og fulle oppmerksomhet før hun forteller deg viktige ting. Det er IKKE din feil at hun sitter og mumler når du er opptatt med dine ting.

Lær deg to ord som kan redde deg ut av enhver knipe: Ja, kjære.

Eller en variasjon: Ja, elskling.

Du kan ALLTID vente ros hvis du gjør følgende:

Rydder av bordet etter middagen

og

vasker opp/ setter inn i oppvaskmaskinen.

Støvsuger

Tar bort skjeggestubbene etter barbering.

Henger opp jakka di på knaggen

Hiver undertøy i kleskurven.

Vasker sokker og undertøy selv (ditt eget)

Bærer varene etter handleturen

o.s.v

Får du ikke ros for det, ikke gjør det lenger. Det er ikke naturlig for menn å gjøre disse tingene, derfor skal du ha skryt NÅR du gjør det.

Gjør du det uten at hun viser at hun setter pris på det, så fortell henne at du ikke gidder å gjøre det når hun ikke engang bemerker at du gjør det.

Passer ikke dette for deg, kan DU begynne å rose henne vanvittig for alt hun gjør. Hun vil da få lyst til fortsette å gjøre det, og du kan sitte foran dataen og rose henne i vilden sky uten å lette på en finger, og hun vil ikke kunne si noe.

Blomster kan enten vekke mistanke, eller gi deg uante goder.

Et lite smykke fra H&M vekker ikke fullt så mye mistanke.

Husk bursdagen hennes.

Let på nett etter navnet på en god håndkrem og kjøp den til henne til jul fordi hun fortjener det beste.

Trenger du flere tips?

;)

Skrevet
Til trådstarter:

Du kan ALLTID vente ros hvis du gjør følgende:

Rydder av bordet etter middagen

og

vasker opp/ setter inn i oppvaskmaskinen.

Støvsuger

Tar bort skjeggestubbene etter barbering.

Henger opp jakka di på knaggen

Hiver undertøy i kleskurven.

Vasker sokker og undertøy selv (ditt eget)

Bærer varene etter handleturen

o.s.v

Får du ikke ros for det, ikke gjør det lenger. Det er ikke naturlig for menn å gjøre disse tingene, derfor skal du ha skryt NÅR du gjør det.

Gjør du det uten at hun viser at hun setter pris på det, så fortell henne at du ikke gidder å gjøre det når hun ikke engang bemerker at du gjør det.

Må ikke trekke inn hva som er naturlig og ikke naturlig for menn å gjøre. Det er visst ikke naturlig å holde seg til en partner heller, men det er jo en fordel om man gjør et forsøk på det når man er i et forhold.

Hva er naturlig for menn da? Å sitte å klø seg i skrevet med en øl i hånden mens han ser på missekonkuranser på tv? :ironi:

Det er ikke naturlig for meg å rose min partner når han gjør noe som må gjøres i huset. Det er heller en selvfølgelighet at han gjør det han skal. Jeg får ikke og forventer ikke ros fordi jeg gjør min del av alle oppgavene.

Jeg roser han kun når han gjør mer enn hva som er forventet.

ikke "så flink du er som rydder opp etter deg skatten" :ler:

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Det blir som å trene bikkjer, dette her. Man belønner for ønsket adferd, og overser uønsket adferd.

Når man ikke roser ønsket adferd (vaske opp, plukke opp sokkene etter seg o.s.v) har ikke mannen noen grunn for å gjøre det, heller.

Jeg har en samboer som gjør alt jeg lyster i huset: støvsuger, vasker gulv, bærer ut søpla, vasker klær o.s.v.

Selv om jeg VET at han gjør det som er forventet av ham, så roser jeg ham hver gang. "Så deilig at du har vasket buksene mine, kjære!" Eller "Tusen takk for at du rydder av bordet når jeg har laget middagen"

Ser ikke noe galt i det å vise hverandre at man setter pris på det den andre gjør.

Det er det minste man kan forvente av sin livspartner, syns jeg.

Skrevet
1 - Hva er det typene deres gjør/ikke gjør som irriterer dere mest og hvordan skal vi gutta gå fram for å rette opp i det?

2 - Hva i alle dager mener dere når vi vagt oppfatter at her er det noe galt, men vi ikke har den minste idé om hva det gjelder og hva vi kan gjøre? Kom gjerne med praktiske eksempler og ikke minst: Forslag til hvordan vi kan forstå hva dere mener, hva vi kan gjøre annerledes neste gang og hvordan vi kan redde oss ut av knipa denne gangen.

1. Vil ikke forandre partneren min. Hvorfor ble jeg sammen med ham i utgangspunktet hvis jeg vil forandre ham? Han har positive og negative sider akkurat som meg, og heldigvis er det ikke de samme tingene vi har på den negative siden - for jeg ville ikke bodd sammen med meg. ;) Jeg ble sammen med ham for den han er, ikke for hva jeg ville gjøre han til. Og jeg gjør mer enn nok av ting som irriterer ham også, så hvorfor skal han rette opp og ikke jeg? Hvorfor skal det absolutt være akkurat meg som er flinkest eller best eller whatever til alle forholdssyssler? Det stemmer nemlig definitivt ikke her.

2. Snakk sammen. Har du et forhold som du opplever slik, så snakk med samboeren. Kommunikasjon er alfa omega i et forhold, det er iallfall min erfaring. Klarer man ikke kommunisere vil forholdet på sikt bli ødelagt uansett.

Lykke til!

Hilsen Lassie, som er både dårlig på husarbeid og liker å sitte foran TVen etter jobb. :sjenert:

Skrevet

Min samboer kunne definitivt gjort mer husarbeid. Han bare lar alt ligge fordi han vet jeg ikke takler at det er skittent rundt meg, slik at det blir meg som gjør alt. Her om dagen satt han på en vaskemaskin! KRYSS i taket ( jeg måtte selvsagt vise han hvordan det skulle gjøres ) Om kvelden oppdaget jeg at klesvasken lå i maskinen enda, bortsett fra en boxer som han hadde hengt opp!! Den trengte han nemlig dagen etter. Resten kunne bare ligge tydeligvis. Jeg spurte han hva planen var med det, nei det hadde han ikke noe svar på. Snakk om å være lat. :frustrert:

Det var dråpen som fikk begeret til å flyte over altså. Nå tror jeg at jeg bare skal la alt ligge, og se om det skjer noe visst jeg ikke løfter en finger. Jeg er ikke hjemmeværende husmor, vi jobber begge fulltid. Og verden har blitt annerledes. Men jeg har nok latt han ligge på sofaen for lenge...

Skrevet

Er ikke naturlig for menn å gjøre disse tingene????? Lever du i steinalderen eller?

Jeg ble skremt når jeg leste det der! Ingen andre som ble det?

Tenk visst jeg skulle skryte av samboeren min når han rydder av sin egen middagstallerken, eller støvsuger eller hva som helst. Som er LIKE MYE hans jobb som min. Tror du lever i feil tidsalder

Skrevet

Jo, jeg ble absolutt skremt, eller kanskje mer sjokert over at der fortsatt er folk som tenker slik. "Det er ikke naturlig for menn å gjøre disse tingene"???? Hva i huleste er det for slags utsagn? I 2005 er det like naturlig for en mann å gjøre dette som for en dame - kanskje ikke like ofte, og kanskje ikke like nøye, men at det ikke er naturlig??

Likestilling - har du hørt om det??!!!! Det er alltid hyggelig med skryt, men å slutte å gjøre det fordi du ikke får det? Kan jo heller prate om det... :frustrert:

Skrevet
Hva _skal_ vi egentlig gjøre? Godt spørsmål jeg håper dere kan svare på.

Til forumets jenter:

Fyr løs! Her er det sikkert nok av ting å ta av :)

Liker ikke problemstillingen eller spørsmålene dine, BMD. Med hederlige unntak tror jeg mange jenter er for selvopptatte når det gjelder forhold - han skal forandre seg og bli slik hun vil ha ham. Mens jeg syns menn i liten grad maser om dette selv om det er ting ved kjæresten/samboeren/konen de ikke nødvendigvis er så fornøyd med.

Jeg har tro på å jobbe med kommunikasjonen, finne ut hvordan man kan gå fram for å få den andre i tale og for at den andre ikke skal føle seg angrepet og at h*n alltid kommer til kort.

Skrevet

var ikke mye ironi med i bildet der nei.. da burde "leyla" formulert seg på en annen måte. enig i at dette er vås

Gjest Betty Boop
Skrevet

Tror hver og en må rede ut hvilket forhold de ønsker å være i selv. Og jobbe med sitt forhold. En form passer ikke alle. Nettopp derfor tror jeg kommunikasjon er den ene viktigste faktoren. Når det kommer til det med arbeidsfordeling så er det vel ingen, mann eller kvinne, som ønsker å leve med en som ikke overhodet bidrar i forholdet? Men vi kan da yte på forskjellige måter? Tar gjerne hjulskiftet jeg, om han lager middagen. :ler: Men synes det blir tullete med: nå har jeg vasket en kopp, så nå kan du ta den andre.

Skrevet

1. Ting han gjør galt/ikke gjør:

- han er ekstremt dårlig på å rydde opp etter seg.

- han promper for mye :ler:

- jeg synes at han er en smule egoistisk til tider

- han er dårlig til å stille seg på min side når noe har skjedd og jeg trenger litt støtte. Eks. mistet jeg lommeboka mi her om dagen. Jeg ble ganske fortvilet fordi det var en del penger i den og jeg er ganske blakk om dagen. Det var det siste jeg trengte. Istedet for å trøste meg, fikk jeg kjeft fordi han mener at jeg vimser osv. Jeg har jo blitt ganske hardfør med årene og det er jo forsåvidt positivt. Det hjelper jo ikke å sippe, man må ordne opp. Likevel savner jeg litt støtte av og til. Jeg er jo bare en jente også... :)

- Også var det det med drikkinga hans da...

Ting han gjør riktig:

- han sier ofte at han er glad i meg og han må alltid være nær meg om natte eks. holde meg i hånda eller lignende. :) Han får ikke sove uten meg og når han er ute å reiser med jobben ringer han hele tiden fordi han savner meg. Synes det er ganske søtt..

- han er flink med ungen og hunden

- han er flink til det han jobber med. Han er ambisiøs og han får til ting.

- han er morsom og får meg til å le ganske mye

2. ... skjønte ikke helt det spm.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
var ikke mye ironi med i bildet der nei.. da burde "leyla" formulert seg på en annen måte. enig i at dette er vås

Jeg vet ikke hvor lenge dere feminister har levd, men JEG har hvertfall levd lenge nok til at jeg vet at menn trenger å få ting servert på en enkel og likefram måte.

Skulle jeg skrevet til en kvinne hva en mann kan forventes å gjøre i huset, ville jeg skrevet på en heeelt annen måte. Jeg svarte en MANN, eller hvertfall en som gir seg ut for å være hankjønn.

Djiiiisess, for noen rødstrømper dere er... :murvegg::roll: Og lette å fyre opp... :ler2:

Skrevet

Rødstrømper ja ja. Det er bra du har et navn på oss som ikke gidder å gjøre alt husarbeidet alene. :ironi:

At du sammenligner en mann med oppdragelse av en hund er ganske sprøtt. Det er ikke en hund jeg har flyttet sammen med, men et annet individ jeg forventer skal gjøre like mye som meg i hjemmet. Jeg er vel ikke rødstrømpe selv om jeg mener det? Jeg tror ikke du finner mange kvinner som vil gi mannen sin ros dersom han er sååååååå flink til å gjøre noe. Kanskje visst han overrasker og gjør noe ekstra, da er jeg enig i at det er bra å gi ros.

Men visst mannen min en dag sa nå nekter jeg å gjøre mer, fordi du gir meg ikke ros, jeg gjør jo ting som ikke er normalt for en mann, nei da hadde jeg blitt skremt. Så jeg håper ikke kjære trådstarter går hjem å sier dette til sin kjære, da synes jeg forferdelig synd i henne!

Skrevet

Forresten Stine som skrev det over!

Og jeg lurer litt på om Leyla bare skriver dette for å provosere kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...