Gå til innhold

Mangler unge mennesker elementær kompetanse på å kle seg når det er kaldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg registrer enormt mye sutring fra unge mennesker fordi de fryser inne. Ja, det er faktisk ganske kaldt å sitte stille i et klasserom i 45 min i 19 grader. Dette er ungdommer som synes det er gøy å brøle for klimasaken og som elsker Greta Thunberg, men hvis det kreves noe av dem selv, da er det klaging over hele linja. Løsningen de finner når de fryser er å sitte inne med boblejakka på, ankelsokker, hvite sneakers og svære hull på knærne. Har de hørt om ullbokser/bh, ullstillongs, ullsokker, ulltrøye, ullgenser? Kle seg varmt fra innerst, lag på lag? Dyrt med ullklær? Gå på Sparkjøp. Klærne varer i evigheter og moten skifter ikke. Selvsagt må ull vaskes etter anvisning, men det er jo mamma som plukker opp klærne fra gulvet og sorterer vasken så den biten går nok greit.

Stemmerett for 16 åringer? Over mitt lik, hvordan skal ungdommer som ikke er i stand til å kle seg vintertid forstå samfunnets mekanismer? At penger som skal øses ut i øst og vest faktisk må komme fra et sted og det krever en innsats fra oss alle. 

Anonymkode: d1a78...31c

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så har vi dem som har glemt at kua har vært kalv en gang

Anonymkode: e05b3...1a5

• Liker 32
  • Hjerte 1
Skrevet

Slik har det alltid vært.

Husker jeg insisterte på buffalosko og lav, trang miss-sixty bukse. I 20 minusgrader. Og skulle i alle fall ikke ha noe på hodet som ødela frisyre eller sminke. 

Så her er det bare du som har blitt gammel :) 

Anonymkode: 22bda...694

• Liker 15
  • Hjerte 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Husker jeg insisterte på buffalosko og lav, trang miss-sixty bukse. I 20 minusgrader. Og skulle i alle fall ikke ha noe på hodet som ødela frisyre eller sminke. 

Nei, slik har det ikke alltid vært.

Der jeg vokste opp brukte vi alltid gode vintersko og ullgensere på vinteren. 

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (41 minutter siden):

Nei, slik har det ikke alltid vært.

Der jeg vokste opp brukte vi alltid gode vintersko og ullgensere på vinteren. 

Vært slik siden 60-tallet i hvertfall, før det kan jeg ikke uttale meg 

Anonymkode: e4780...fc0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg registrer enormt mye sutring fra unge mennesker fordi de fryser inne. Ja, det er faktisk ganske kaldt å sitte stille i et klasserom i 45 min i 19 grader. Dette er ungdommer som synes det er gøy å brøle for klimasaken og som elsker Greta Thunberg, men hvis det kreves noe av dem selv, da er det klaging over hele linja. Løsningen de finner når de fryser er å sitte inne med boblejakka på, ankelsokker, hvite sneakers og svære hull på knærne. Har de hørt om ullbokser/bh, ullstillongs, ullsokker, ulltrøye, ullgenser? Kle seg varmt fra innerst, lag på lag? Dyrt med ullklær? Gå på Sparkjøp. Klærne varer i evigheter og moten skifter ikke. Selvsagt må ull vaskes etter anvisning, men det er jo mamma som plukker opp klærne fra gulvet og sorterer vasken så den biten går nok greit.

Stemmerett for 16 åringer? Over mitt lik, hvordan skal ungdommer som ikke er i stand til å kle seg vintertid forstå samfunnets mekanismer? At penger som skal øses ut i øst og vest faktisk må komme fra et sted og det krever en innsats fra oss alle. 

Anonymkode: d1a78...31c

Huff så bitter du virker 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Så har vi dem som har glemt at kua har vært kalv en gang

Anonymkode: e05b3...1a5

Husker jeg var iskald som tenåring. Ikke så rart kanskje, men oldemorsko, nettingstrømper, miniskjørt og tynn skinnjakke med nagler 😅

Anonymkode: 1a9fe...066

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husker jeg var iskald som tenåring. Ikke så rart kanskje, men oldemorsko, nettingstrømper, miniskjørt og tynn skinnjakke med nagler 😅

80 tallet selvsagt 😂

• Liker 2
Skrevet

Veldig enig. Er som sagt oppvokst i Østerdalen, og vi måtte alltid bruke stillongs, ullgensere osv. Sjøl om det var 16-20 grader i klasserommet så frøs vi ikke, fordi vi måtte ha varme underklær pga turen til og fra skolen. 

• Liker 4
Skrevet

Unge mennesker har alltid valgt mote foran praktisk komfort. Det er vel selve definisjonen på hva det er å være tenåring :) Jeg var ungdom på 90-tallet og husker min mor var helt fortvilet fordi jeg gikk med magetopp i minusgrader. 

Å syte over den fæle "Greta Thunberg-ungdommen" er i hvert fall definisjonen på å være gammel og sur. 

Anonymkode: 298a2...afa

• Liker 11
Skrevet

De har ikke kunnskap om hvordan man skal kle seg for å holde varmen, det stemmer. De fleste lærer det senere i livet, tror det alltid har vært slik - ungdommen vet du😉😉 Spar Kjøp er forøvrig ikke særlig billig på ull lenger dessverre.

Anonymkode: 53c98...831

• Liker 4
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vært slik siden 60-tallet i hvertfall, før det kan jeg ikke uttale meg 

Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet og vi kledde oss om vinteren.

Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (1 minutt siden):

Veldig enig. Er som sagt oppvokst i Østerdalen, og vi måtte alltid bruke stillongs, ullgensere osv. Sjøl om det var 16-20 grader i klasserommet så frøs vi ikke, fordi vi måtte ha varme underklær pga turen til og fra skolen. 

Jeg er oppvokst på Hedmarken, og her var det også slik. 

Men likevel: vi prøvde oss jo. Det var ikke kult med lue som ødela sveisen, og vi ville gå med hullete bukser. Dermed ble det en del frysing. Men vi VISSTE jo hvorfor vi frøs, og var aldri så hjelpeløse som h*n i den andre tråden her som lurer på hvordan man egentlig gjør det når det blir en kald glipe over ankelsokkene. :fnise:

Anonymkode: 8b63f...64b

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er samme generasjon (født 1986). Men jeg brukte stilongs under miss sixty buksen. Vi brettet stillongsen ned så den ikke syntes over buksen. Og vi brukte vintersko.

Anonymkode: d3295...5bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er oppvokst på Hedmarken, og her var det også slik. 

Men likevel: vi prøvde oss jo. Det var ikke kult med lue som ødela sveisen, og vi ville gå med hullete bukser. Dermed ble det en del frysing. Men vi VISSTE jo hvorfor vi frøs, og var aldri så hjelpeløse som h*n i den andre tråden her som lurer på hvordan man egentlig gjør det når det blir en kald glipe over ankelsokkene. :fnise:

Anonymkode: 8b63f...64b

Nettopp. Frøs vi så skjønte vi hvorfor. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ikke med strømpebukse under dongeribuksa, og ville heller ikke ha lue.

Og hvis jeg frøs, så visste jeg hvorfor. Det er denne holdningen som er forskjellen: "Hvorfor fryser jeg når jeg har på ankelsokker? Hva gjør jeg?" Som er morsom.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (17 minutter siden):

Støtter deg der ja👍😂 Vi var jo kledd for å være ute i kulda, og skulle noe ha skjedd med varmen på skolen, så holdt vi ut i klasserommet til tempen krøp oppover, utover dagen😅

Skrevet

Samboeren min fryser konstant for tiden, mens jeg er komfortabel. Han nekter å forstå hvordan man kler seg inne om vinteren, samme hvor mange ganger jeg prøver å forklare ham det. 

Anonymkode: d20cc...42f

Skrevet

Helt normalt siden tidenes morgen. Min far er født i -45. Søstrene er noen år eldre og han minnes at de kom hjem fra fest i miniskjørt hvor nylonstrømpene var frosset fast i huden. Ble folk av dem akkurat som det vil bli av alle tiders ungdom. De er ikke ferdig utviklet, vi kan ikke klandre dem for det. At de engasjerer seg er bra, selv om det ikke alltid er like gjennomtenkt. Tror de fleste har gjort ting som ikke er like gjennomtenkt alltid, selv som voksen.

Anonymkode: 0e681...7c1

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er samme generasjon (født 1986). Men jeg brukte stilongs under miss sixty buksen. Vi brettet stillongsen ned så den ikke syntes over buksen. Og vi brukte vintersko.

Miss SIxty bukser var da så lave og supertrange at jeg fikk ikke plass til stillongs under, så frøys heller da😂

Heldigvis så var Bufflo sko ganske varme og de andre veldig store klumpete skoene - Arte eller hva de het?

Anonymkode: 8b8f8...723

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...