Gå til innhold

Påstand: rådgivningsapparatet i skolen må massivt bygges ut for å hindre ungdom i utenforskap!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leser mye om at ungdom faller utenfor, flere blir uføre med mer. Jeg mener en del av problemet er tilgang på informasjon for ungdom om hvordan arbeidslivet fungerer, og at løsningen er å satse stort på rådgivning og praksis/arbeidslivsdager.

Da jeg var ung var det ingen, og da mener jeg ingen, som kunne forklare meg hvordan overgangen til arbeidslivet fungerte. Hjemme var det null fokus på rådgivning og å støtte meg i å søke jobb og lignende. Jeg visste ikke hvordan man søkte studier, forskjellen på yrkesfag og studieforberedende, jeg visste ingenting om skatt eller stillingsprosent. Ingen hadde forklart meg om inntekt og budsjett og hva man kunne tjene på ulike jobber. De fleste jobber hadde jeg ikke hørt om engang, kjente bare til lærer og sykepleier liksom. Mens mange i Norge i dag jobber med stillinger som "rådgiver" og lignende, det visste jeg ingenting om.

Og selv var jeg fra et hjem med foreldre som var norske og jeg selv hadde norsk som morsmål, kan tenke meg hvor vanskelig det kan være for noen som kommer fra fremmedkulturelle hjem og ikke kjenner den norske arbeidslivskulturen, som faktisk er ganske komplisert. Jeg vil påstå at VELDIG mye av den norske kulturen er en såkalt "taus kunnskap" der det forventes at du bare skal vite av deg selv at du må bygge nettverk, CV, med mer. Men hvis ingen har forklart deg dette når du er 15 år er det nesten umulig. Studentlivet er også tøft for mange, der ungdom blir satt i en konkurransesituasjon og mange faller utenfor sosialt. Et godt møte med arbeidslivet før studier tror jeg er positivt for mange, der du lærer å være en del av et lag og blir positivt oppmuntret av å gjøre en god jobb.

Med dårlig selvtillit etter en dårlig oppvekst følte jeg meg ikke i stand til å utføre noen jobber, siden jeg hadde blitt fortalt hele livet hvor ubrukelig jeg var. Dette tror jeg mange unge sliter med, lite mestringsfølelse.

Rådgivningen på skolene jeg gikk på var ekstremt dårlig, som oftest en gammel mann eller dame på et støvete kontor som såvidt hadde lært seg å finne fram på nettsiden samordnaopptak.no. Karrieredagene var å gå rundt i en stor idrettshall og snakke med arbeidsplasser på stand, og her var det igjen de ungdommene som allerede hadde "forstått spillet" som kunne vise seg fram for arbeidsgivere og utvide forståelsen sin.

Det norske arbeidslivet er såpass komplisert, det er ikke bare å gå ned på fabrikken og søke slik som på 70-tallet, at manglende forståelse og selvtillit gjør at mange faller utenfor. Jeg mener NAV, BUP, næringslivet og skolene sammen må gå inn for et digert løft i rådgivning av unge, som er altfor dårlig. Hver enkelt elev må få flere timer med obligatoriske individuelle og samtaler pluss deltakelse på ulike arrangement. Fokus skal være å BYGGE OPP SELVTILLIT og VISE VEI TIL ULIKE MULIGHETER, med positive mentorer og konkrete veivisere på grunn-nivå slik at også de som ikke kommer fra hjem med gode rådgivere kan forstå det. 

Takk for meg.

Anonymkode: e61a6...c16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...