Fiona Valdivia Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Hei! Nå er jeg i en litt vanskelig situasjon. Jeg er alenemor med en sønn på 7 måneder. Far bor i Oslo som er en 8 timers kjøretur fra der jeg og sønnen bor. Jeg møtte far da jeg studerte i Oslo, men flyttet hjem igjen etter studiene. Nå har det seg sånn at jeg og barnefar ikke er sammen og har heller aldri vært det. Når han fant ut at jeg ble gravid så ble jeg så trakassert av både han og hans mor meg til å ta abort og når jeg ikke gjorde det så fortsatte de med sjikaneringen og trakasseringen så ille at jeg måtte skaffe meg en advokat som sørget for at trakasseringen stanset. Det var like før jeg måtte politianmelde, men da jeg fikk en advokat så stoppet heldigvis trakasseringen. Jeg har fått meg en kjæreste som bor i Sverige og jeg planlegger å flytte dit for å enten jobbe eller studere (jeg er 22 år). Problemet nå er at jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til barnefar nå. Han har møtt barnet 1 gang og jeg tror ikke han har noen planer om å treffe han flere ganger med det første. Han sier at det er fordi reisen koster så mye, men jeg vet at han er mye ute og drikker og drar på fester og drar på sydenturer. Han har sagt at han skal komme på månedlige besøk, men han har fremdeles bare kommet på 1 besøk for 5 måneder siden. Jeg prøver å være positiv og slippe han til, men det er veldig vanskelig når han viser null interesse for sønnen sin. Han sier han skal ha alle rettigheter og skal ha sønnen til å bo hos han fast når sønnen er eldre. Jeg forstår ikke så veldig mye av hans intensjoner da han mener at han ikke vil ha noe med sønnen å gjøre nå, men heller når han er blitt litt eldre. Det jeg lurer på er vel hvordan jeg skal løse dette med flyttingen. Jeg har per dags dato foreldreansvaret alene, men det er bare fordi far enda ikke står oppført i fødselsattesten (jeg venter på tlf fra NAV som skal sette opp time, så det handler ikke om at jeg ikke vil). Har jeg rettigheter til å flytte over landegrensen? Hva skjer om han går rettens vei eller ikke tillater meg å flytte? Teknisk sett så vil jeg bo nærmere der han bor enn jeg gjør nå, for når er det 8 timers kjøretur og om jeg flytter så er det 6 timer. Men uansett så virker det ikke som han er interessert i å møte sønnen sin, så hvor mye må jeg egentlig tilpasse meg for å tilfredsstille barnefar på bekostning av min egen lykke? Jeg har ikke snakket med barnefar om flyttingen, men det er nok fordi vi egentlig har null kontakt ellers. Han er ikke interessert i å ha et greit forhold til meg og jeg prøver veldig mye å holde meg positiv og være grei mot han, men alt han sier til meg er at han trenger tid. Hva han trenger tid til vet jeg ikke, men jeg prøver å ikke presse han (selv om jeg fortsatt er veldig redd for han og hva han kan finne på).
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Du kan flytte hvor og når du vil siden du har foreldreansvaret alene. Så flytt så fort som mulig før dere får del ansvar. Anonymkode: ecff1...099 5 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Du flytter selvfølgelig nå før han er blitt oppført som far av Nav. Hvorfor sitte å vente på problemene. Anonymkode: 748e6...c98 6
Fiona Valdivia Skrevet 11. desember 2022 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan flytte hvor og når du vil siden du har foreldreansvaret alene. Så flytt så fort som mulig før dere får del ansvar. Anonymkode: ecff1...099 Jeg har tenkt tanken, men vil ikke det se ut som jeg prøver å lure meg unna før han står oppført som far? Jeg er redd for at det skal komme tilbake negativt for min del :/
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 Fiona Valdivia skrev (1 minutt siden): Jeg har tenkt tanken, men vil ikke det se ut som jeg prøver å lure meg unna før han står oppført som far? Jeg er redd for at det skal komme tilbake negativt for min del 😕 Så lenge han ikke har noe ansvar og du kan legge frem bevis på manglende interesse for barnet så bryr ikke NAV seg om det. Ingen domstol vil si noe på det heller. Bare flytt, begynn å pakke idag. Anonymkode: ecff1...099 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 Denne pappaen bør ikke ha delt foreldreansvar. Det kan han få, når han er moden til å ta ansvar. Det vil medføre en haug av problemer for det, å ha delt ansvar med han. Anonymkode: c1243...88d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #7 Skrevet 11. desember 2022 2 minutter siden, Fiona Valdivia said: Jeg har tenkt tanken, men vil ikke det se ut som jeg prøver å lure meg unna før han står oppført som far? Jeg er redd for at det skal komme tilbake negativt for min del 😕 Herregud. Meld flytting til Sverige så fort som mulig. Når han er oppført som far er det for sent. Denne mannen vil bare bety trøbbel for deg og bli vanskelig og forholde seg til for all fremtid. Og han kommer nok aldri til å la deg flytte til Sverige så fort han står oppført som far. Anonymkode: 86fea...4e3 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #8 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Herregud. Meld flytting til Sverige så fort som mulig. Når han er oppført som far er det for sent. Denne mannen vil bare bety trøbbel for deg og bli vanskelig og forholde seg til for all fremtid. Og han kommer nok aldri til å la deg flytte til Sverige så fort han står oppført som far. Anonymkode: 86fea...4e3 Dette ☝️ Du trenger ikke å si i fra at du flytter engang. Anonymkode: 748e6...c98 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #9 Skrevet 11. desember 2022 Dere trenger ikke ha delt foreldreansvar selvom du fører han opp som far på fødselsattesten. Hadde aldri hatt delt foreldreansvar med han. Det betyr at han har noe han skulle ha sagt i forbindelse med pass etc.for barnet ditt. Anonymkode: 6810e...cb0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå