Gå til innhold

Hjelp til godteristrategi - hva har fungert for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstremt glad i godteri og har store problemer med å begrense meg. 
Vekta går sakte oppover fordi jeg spiser for mye søtt.
Jeg har prøvd å ta grep flere ganger, men jeg får det ikke til. Helst vil jeg litt ned i vekt, men jeg har funnet ut at jeg først må få bukt med denne overspisingen av søtsaker.
 Jeg trenger en plan som jeg klarer å gjennomføre.
Jeg føler jeg har prøvd alle metoder og det ender alltid med jevnlige sprekker.
Jeg klarer i perioder å holde meg til kun helgen, men så snart fredag kommer er det som hjernen går på autopilot og jeg føler at jeg ikke "koser meg" før jeg har spist så mye at jeg blir kvalm.

Jeg har prøvd å være helt avholds i begrensede perioder, feks 30 dager uten godteri. Dette trigger veldig "alt eller ingenting" og ender i sprekk før jeg kommer gjennom den første uka.

Jeg har prøvd å ha regler om begrensede mengder, det funker kanskje en helg, før det neste helg blir sprekk og mengder med godteri igjen.

Jeg har også hatt ingen regler og tenkt at det kan hjelpe for å slippe de voldsomme sprekkene, men da kan jeg spise godteri hver dag i ukesvis, før jeg skjerper meg og klarer perioder med kun helg igjen.

Jeg spiser jevnt gjennom dagen, og har forholdsvis sunt og variert kosthold (i mine øyne). Jeg spiser nok proteiner og fett så jeg er egentlig ikke fysen fordi jeg mangler noe, jeg liker bare veldig godt den følelsen jeg får i kroppen/hjernen av å stappe innpå med sukker. Ganske flaut :( Og liker selvfølgelig ikke følelsen jeg har etterpå 😢

Kan noen komme med noen tips til hvordan jeg kan bryte denne dårlige sirkelen? Hva fungerte for deg?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kuttet ut etter 24.des i fjor. Nærmer meg et år uten. 

Jeg var så kvalm og lei av godteri og kaker på den tiden, at jeg bare bestemte meg for å kutte ut. Nå er det ikke savn. 

Tenk på hver dag uten som en seier, og dermed et større tilbakefall. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Å kutte det helt ut. Jo lengre man går uten, jo lettere blir det. Men det er skithardt i starten.

Anonymkode: e1997...84d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Kutt. Fullstendig kutt. Det tar tid, men er eneste som fungerer. 

Ikke bare sjokolade. Men også alt av substitutter, selv frukt, lettbrus og slikt. 

Er 10 år siden jeg gjennomførte. Nå kan jeg faktisk ta en bit her og der. Men det gir meg ingenting. I jula for eksempel kan skåla stå fremme uten at jeg forsyner meg i det hele tatt - men det tok noen år å komme dit at vi kunne ha sjokolade fremme på den måten. 

Anonymkode: 62279...924

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kuttet nesten helt men siden jeg elsker sjokolade så kjøper jeg meg en eventyrsjokolade hver dag. Det er ikke for mye slik at jeg får dårlig samvittighet eller må spise merkbart mindre av noe annet. Kjøper meg en liten pose lakris i tillegg på lørdager. Så lenge jeg har sjokolade og lakris så savner jeg ikke annet snop som potetgull eller iskrem. 

Anonymkode: 8b745...d76

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg merket på sensommeren at det ble alt for mye godteri. For meg har det funket bra å være med i gå ned i vekt trådene, for da må jeg holde meg i skinnet til fredager (veiedag). På fredager har jeg kjøpt så mye smågodt jeg vil, noen ganger 500-600 gram. Får lov å spise det fra og med fredag og til det er tomt. Så har jeg regnet gjennom antall kalorier, og funnet ut hvor mye jeg må bevege meg for å forbrenne tilsvarende. Over tid har jeg da redusert inntaket, men spiser fortsatt godteri. Skal veie meg tom lille julaften og så har jeg to uker juleferie til første veiedag første fredagen på nyåret. 

Anonymkode: 97495...a9a

• Nyttig 1
Skrevet

Or som hjelper er å bytte det ut. Lag oppkuttede grønnsaker med god dip når du bare må spise på noe

Anonymkode: 12312...855

• Nyttig 1
Skrevet

Er ikke noe å være flau over i det hele tatt, de aller fleste av oss får god følelse av søtsaker. Det som fungerte for meg var å gå ned i vekt. Med å innføre nye matvaner har jeg nå ingen behov for overspising eller godteri fråtsing, jeg tror det kommer av at jeg stort sett spiser mat som metter lenge og at volumet på magesekken naturlig har gått ned slik at jeg blir mett fortere. Jeg spiser ofte godterier men det er nok med liten mengde i forhold til før.

Anonymkode: f3111...18f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Spiser veldig mye fiber og all mat før godteri, da orker jeg ikke så mye av det om jeg i det hele tatt orker noe. 

Anonymkode: 91360...af0

• Nyttig 1
Skrevet

Begrens godteri KUN til lørdager.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en regel om kun om lørdagskvelden, etter at unger er lagt og lørdagspizzaen er fortært. Da har jeg et par timer på meg hvor jeg kan spise snop. Da spiser jeg akkurat det jeg vil, uten hemninger. 

Anonymkode: 524de...00c

• Nyttig 1
Skrevet

På Meny og Kiwi har de Nøttemiks med røstede nøtter med tørket frukt uten tilsatt sukker.Det er First Price 600 g og veldig billig.Er sunnere enn vanlig godt ,og smaker veldig godt.En jeg kjenner synes også det er veldig godt.

Anonymkode: d3bbb...f85

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner meg så igjen i din beskrivelse! Jeg aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt dette, jeg heller. Godteri er årsaken til overvekt hos meg, jeg spiser sunt for øvrig. 

Anonymkode: 3c6a9...80a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Spise meg mett ved måltider, og spiser ikke noe utenom. Vil jeg ha godteri så blir det spist sammen med måltidene og da orker jeg ikke mye. 

I andre livsfaser har jeg erstattet snop med frukt, bær, nøtter og erstattet is med fryste bær rørt inn i yoghurt. 

Anonymkode: 95720...6f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Vifsla skrev (På 11.12.2022 den 12.47):

Jeg er ekstremt glad i godteri og har store problemer med å begrense meg. 
Vekta går sakte oppover fordi jeg spiser for mye søtt.
Jeg har prøvd å ta grep flere ganger, men jeg får det ikke til. Helst vil jeg litt ned i vekt, men jeg har funnet ut at jeg først må få bukt med denne overspisingen av søtsaker.
 Jeg trenger en plan som jeg klarer å gjennomføre.
Jeg føler jeg har prøvd alle metoder og det ender alltid med jevnlige sprekker.
Jeg klarer i perioder å holde meg til kun helgen, men så snart fredag kommer er det som hjernen går på autopilot og jeg føler at jeg ikke "koser meg" før jeg har spist så mye at jeg blir kvalm.

Jeg har prøvd å være helt avholds i begrensede perioder, feks 30 dager uten godteri. Dette trigger veldig "alt eller ingenting" og ender i sprekk før jeg kommer gjennom den første uka.

Jeg har prøvd å ha regler om begrensede mengder, det funker kanskje en helg, før det neste helg blir sprekk og mengder med godteri igjen.

Jeg har også hatt ingen regler og tenkt at det kan hjelpe for å slippe de voldsomme sprekkene, men da kan jeg spise godteri hver dag i ukesvis, før jeg skjerper meg og klarer perioder med kun helg igjen.

Jeg spiser jevnt gjennom dagen, og har forholdsvis sunt og variert kosthold (i mine øyne). Jeg spiser nok proteiner og fett så jeg er egentlig ikke fysen fordi jeg mangler noe, jeg liker bare veldig godt den følelsen jeg får i kroppen/hjernen av å stappe innpå med sukker. Ganske flaut :( Og liker selvfølgelig ikke følelsen jeg har etterpå 😢

Kan noen komme med noen tips til hvordan jeg kan bryte denne dårlige sirkelen? Hva fungerte for deg?

Slutt å handle søtsaker. Begrens det til en belønning i uken, og ikke kjøp en hel ukesrasjon, men bare noen biter, da.

AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 22.05):

Lag oppkuttede grønnsaker med god dip når du bare må spise på noe

Anonymkode: 12312...855

👍

Anonymkode: 3c629...a3d

• Nyttig 2
Skrevet

Hadde det likt som deg. Har prøvd det meste, men holder bare ut i en uke.. Nå har jeg drevet med faste det siste halve året. Spiser kun mellom kl 12-20. ingenting ellers. Og min snopefråtsing har alltid foregått på kveldene, så da er jo problemet løst. Har gått ned ca 10 kg. (Startvekt på ca 79 kg)

Man må ønske det på ordentlig, og gå skikkelig inn for det! Eneste som funker..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Personlig er det to ting som har fungert, den ene bedre enn den andre. Første var rett og slett å ikke spise godteri i det hele tatt, sluttet å få så lyst på det da. Men klart, dro du da i bursdagsselskap og spiste et kakestykke, så måtte jeg jo gjennom en uke eller to med intenst søtsug igjen før det gav seg. Gikk greit med frukt, yoghurt osv. da.

Den andre som fungerte, og som fungerte best var rett og slett lavkarbo. Det var helt merkelig, jeg sluttet å få lyst på noe søtt, men også mat generelt. Jeg slet med å få i meg nok antall kalorier, og måtte tvinge meg til å spise. Jeg gikk så fort ned at jeg måtte hoppe av med jevne mellomrom, for så å fortsette. Kroppen reagerte ikke negativt på av- og påhopping heldigvis. Ble fulgt opp av legen jevnlig.

Anonymkode: fcdcc...bb3

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis kroppen din blir veldig stresset når du feks begrenser deg for snop, eventulet driver fasting, så er det muligens vanskelig å unngå forhøyning i cortisol-nivået som påvirker hvor mye av fettet som blir lagret på kroppen.

Jeg sliter mye med dette, så for meg går det ikke bare å slutte å kjøpe inn eller erstatte, da begynner kroppen å stresse. Mulig stresset avtar etter noen måneder, men det er veldig ubehagelig.

Har ikke noen gode råd, da jeg sliter med det samme. Spiser sunn næringsrik og mettende mat, alikevel har jeg ulvehunger opp til flere ganger hver dag. Jeg elsker mat og en bit godteri omtrent hver dag. Har tenkt at kroppen gir sterke signaler om sukker fordi man kan være pre-diabetiker eller lite følsom for insulin, og for at kroppen skal få tilgang til energi så må du ha sukker i tillegg til vanlig mat. Det er min teori.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

At jeg må gjøre meg fortjent til godteri. Og at det da maks skal være to ganger i måneden.

Jeg regner ut hvr mye kalorier det er i det som jeg har lyst på. Også bruker jeg hele uken på å spare opp kalorier til det ved å bruke fitbit for å trene eller å gå tur. Eller sparer opp ved at jeg spiser litt mindre enn det jeg skal på enkelte dager. 

Her blir det ikke noe godteri, med mindre jeg ikke har spart opp tilsvarende kalorier. For ellers vil jeg bare legge på meg. Og det er også en god følelse å vite at man har jobbet seg frem mot å kunne unne seg noe godt. 

Det hører med til historien at jeg er under et strengt regime akkurat nå. For skal  gå ned ti kilo til påske. Og det å fornekte seg alt eller å ikke kunne kose seg iblant er jeg ikke helt for. 

Så lenge man har kontroll på kalorier inn og ut, så kan man  egentlig spise hva som helst. Og alikevel gå ned i vekt. 

• Liker 1
Skrevet

Fant ikke Dumlene mine :( 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...