Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke flink på kjøkkenet, men har lyst til å lage babygrøt og all mat babyen min skal spise fra bunn.

Han er fem mnd nå, og har fått smaksprøver en stund. (1 t-skje) Har akkurat lært seg hvordan man svelger mat. Til nå har jeg laget gulrotmos med morsmelk og potetmos med morsmelk.

Kommer til å fortsette en stund med grønnsaker, men etterhvert må jeg introdusere grøt. Har dere noen gode oppskrifter? Helst noe med høyt jerninnhold. Vet det er tilsatt jern i kjøpegrøt, men ønsker å unngå prosessert mat. Tenker gode tarmbakterier fra start en god ting. Hvordan sikrer jeg baby nok jern uten grøt tilsatt jern? 

Anonymkode: e9da0...679

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke grønne grønnsaker, de har mye jern. Så kan grøt være grøt uten så mye jern.

Anonymkode: acda0...916

Skrevet

Søkte opp dette.

7F848D04-5C65-42DF-8949-D17E23E63B20.png

Skrevet

Lager grøt avhavremel eller hirsemel og tilsetter økologiske hasselnøtter og aprikos som jeg finmoser sammen i maskin. Tror muligens du må vente med nøtter til 6 mnd.

Anonymkode: 6c137...16d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lager grøt avhavremel eller hirsemel og tilsetter økologiske hasselnøtter og aprikos som jeg finmoser sammen i maskin. Tror muligens du må vente med nøtter til 6 mnd.

Anonymkode: 6c137...16d

Hvorfor skal man vente med nøtter? Det er jo en av de tingene man bør introdusere tidlig mtp allergi. 

Jeg ga leverpostei, fisk, og kjøtt. Avokado har nesten like mye jern som brokkoli per 100 g.

Min var ikke særlig glad i grøt, så var ofte enklere å gi andre ting.

https://www.lommelegen.no/ernæring/kosthold/artikkel/mat-som-inneholder-mye-jern/74278308

Anonymkode: f7e3b...b92

Skrevet

Følg «bare bra barnemat» på Facebook, der er det mange gode og enkle oppskrifter 😊

Anonymkode: da7b2...8af

Skrevet

Jeg lager hirsegrøt basert på morsmelk

Anonymkode: dc757...3f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...