Gå til innhold

Bør jeg fortsette å spare i fond, eller fokusere på nedbetaling av av boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittel sier: Jeg startet opp fondssparing for om lag ett år siden. Har nå cirka 60.000,-, men har gjennom året sjeldent gått i pluss i fondet.

Har skjønt at overskudd skal skattes hardere fremover, og jeg har jo virkelig ikke fått noe overskudd å skryte av. Jeg skjønner jo at fond ikke er kortsiktig sparing, og det er jeg jo inneforstått med, men lurer nå på om det er lurere å bare sette de pengene jeg klarer å spare ekstra i måneden, rett inn på huslånet? Det er jo på en måte langsiktig sparing det også? Jeg er nå 16 kroner i minus, så om jeg tar ut pengene nå så er det ikke mange kronene jeg taper. 

Vurderte IPS,men selv om jeg synes det høres greit ut med penger til pensjon, så tror jeg faktisk at jeg skal klare meg greit når jeg en gang blir pensjonist, bare jeg/vi får nedbetalt boligen.

Anonymkode: ca629...45c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du hadde hatt en nedbetalt bolig, ville du da tatt opp boliglån for å kjøpe aksjefond?

Nei = Nedbetal bolig.

Ja = Fortsett med fondssparing.

Anonymkode: 1fe47...018

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, som tittel sier: Jeg startet opp fondssparing for om lag ett år siden. Har nå cirka 60.000,-, men har gjennom året sjeldent gått i pluss i fondet.

Har skjønt at overskudd skal skattes hardere fremover, og jeg har jo virkelig ikke fått noe overskudd å skryte av. Jeg skjønner jo at fond ikke er kortsiktig sparing, og det er jeg jo inneforstått med, men lurer nå på om det er lurere å bare sette de pengene jeg klarer å spare ekstra i måneden, rett inn på huslånet? Det er jo på en måte langsiktig sparing det også? Jeg er nå 16 kroner i minus, så om jeg tar ut pengene nå så er det ikke mange kronene jeg taper. 

Vurderte IPS,men selv om jeg synes det høres greit ut med penger til pensjon, så tror jeg faktisk at jeg skal klare meg greit når jeg en gang blir pensjonist, bare jeg/vi får nedbetalt boligen.

Anonymkode: ca629...45c

Ser du på tampen nevner IPS. Det kan være greit å fylle opp nå på tampen av året for å få skattefordel. Selv har jeg prioritert boliglånet selv om jeg kun har belånt 10% av biligens verdi.

Anonymkode: e0b1c...954

Skrevet

Med rentestigningen som er nå, så lønner det seg å fokusere på og nedbetale boliglån.

Anonymkode: e3a8d...155

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke ett svar på det spørsmålet, det er mange «kommer an på». 
Det kommer an på din inntekt og jobbsikkerhet.

Det kommer an på om du har buffer og grei økonomi ellers. 
Det kommer an på pensjonsordningen din og alderen din. 
Det kommer an på din risikovillighet, kunnskap om fond/aksjer, og sparehorisont. Hva du sparer til. 
Det kommer an på boligen - type bolig, hvor det er mtp verdistigning. 

Er det for eksempel en bolig du kan bo i til du må på sykehjem? Som ikke er dyr i drift, eller vil bli dyr i drift når du er 70+? Hvis du bor i en enebolig i dag, bør du flytte når du blir gammel. Pensjonene vi vil få om 20-30 år vil være veldig mye dårligere enn de dagens pensjonister får. Det er slett ikke sikkert du vil ha råd til å bo i en enebolig som er dyr å varme opp og som stadig må vedlikeholdes på kun pensjon. Og mange steder i landet koster leiligheter MER enn eneboliger, slik at eldre må ta opp lån når de kjøper leilighet, selv om de har en enebolig uten gjeld (ofte spiller det inn at boligen ikke er vedlikeholdt skikkelig pga alder og fremstår som «oppussingsobjekt» eller til og med «renoveringsobjekt»). Eier du leilighet i Oslo vil det være en mye bedre investering å betale på den, sammenlignet med å betale ned på lånet på et hus i Namsos eller Hattfjelldal. 

Vi bor for eksempel i et område med ganske beskjeden prisvekst. Vi hadde vært gjeldfrie hvis vi hadde tømt alle ASKene, men jeg vet at jeg over tid får bedre avkastning på pengene hvis de står i fond vs at jeg betaler ned på boligen. Her skal det sies at vi har to gode inntekter og god økonomi. Hvis vi hadde hatt marginal økonomi, hadde saken vært en annen. 
Det er ikke en veldig stor sum du har stående i fond, så som utgangspunkt ville jeg latt pengene stå der. De vil ikke utgjøre en stor forskjell på boliglånet ditt likevel. Men hvis du har dem stå i fond i 30 år, og setter inn en sum hver måned som du har råd til (500kr, 1000kr, 2000kr…), vil det utgjøre en stor forskjell når du blir pensjonist. Men - det er mange forhold man må ta hensyn til her. 

Anonymkode: 4f007...5bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du hadde hatt en nedbetalt bolig, ville du da tatt opp boliglån for å kjøpe aksjefond?

Nei = Nedbetal bolig.

Ja = Fortsett med fondssparing.

Man får ikke kjøpe aksjer for boliglånet. Det må gå til bolig.

Anonymkode: c5d41...a9b

• Nyttig 1
Skrevet

Neste to årene ville jeg prioritert å betale ned boliglån.

Anonymkode: 920de...ef6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig kan man det. Et boliglån er et lån der banken har sikkerhet i bolig. Hva pengene brukes til, er uinteressant.

Anonymkode: 920de...ef6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har rammelån i Sbanken som jeg bruke på hva jeg vil, også for å kjøpe fond eller aksjer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du gikk glipp av poenget til ab... 

Anonymkode: 10fc2...756

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har rammelån i Sbanken som jeg bruke på hva jeg vil, også for å kjøpe fond eller aksjer.

Så du har ikke kjøpt bolig?

Skrevet

Jeg ville heller hatt kontanter og spyttet dem inn i fond når markedet begynner å bli mer positivt, men det kan ta en stund.

Aksjer nå, selv fond, er absolutt ikke nødvendigvis lurt.

OSEBX Index Charts and Quotes — TradingView

Vi er definitivt i et bear-market og jeg hadde ikke kjøpt indeksfond nå. Hvis man er veldig flink kan man finne enkeltaksjer, men det er virkelig ikke lett å se at 10% av pengene dine forsvinner på et par dager.

Jeg har aldri sett så mange være så sikre på at markedet skal ned som nå.

Anonymkode: c16c3...a9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt kan man det, hvis man har rammelån. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg ville heller hatt kontanter og spyttet dem inn i fond når markedet begynner å bli mer positivt, men det kan ta en stund.

Aksjer nå, selv fond, er absolutt ikke nødvendigvis lurt.

OSEBX Index Charts and Quotes — TradingView

Vi er definitivt i et bear-market og jeg hadde ikke kjøpt indeksfond nå. Hvis man er veldig flink kan man finne enkeltaksjer, men det er virkelig ikke lett å se at 10% av pengene dine forsvinner på et par dager.

Jeg har aldri sett så mange være så sikre på at markedet skal ned som nå.

Når markedet begynner å bli positivt, er det allerede for sent å gå inn. Å forsøke å time markedet vil de fleste mislykkes i, DCA er den beste strategien. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hørt om rammelån?

Anonymkode: 323dd...47a

Skrevet

Når markedet begynner å bli positivt, er det allerede for sent å gå inn. Å forsøke å time markedet vil de fleste mislykkes i, DCA er den beste strategien. 

Gjør som du vil, men jeg kjøper ikke når så mange gode investorer sier at vi står foran noe som er verre enn 2008.

Av og til er det ikke så vanskelig å time markedet, f.eks. februar-mars 2020. Vanskelig å treffe bunnen, ja, men ikke vanskelig å skjønne at det var et dårlig tidspunkt å kjøpe på, og et bra tidspunkt å selge. Samme situasjon nå; vanskelig å vite om det bunner på 1000, 800 eller 600.. men at det skal ned er nesten 90% sikkert.

Det er samme svaret i hver tråd, "umulig å time markedet", men det er det faktisk ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjør som du vil, men jeg kjøper ikke når så mange gode investorer sier at vi står foran noe som er verre enn 2008.

Av og til er det ikke så vanskelig å time markedet, f.eks. februar-mars 2020. Vanskelig å treffe bunnen, ja, men ikke vanskelig å skjønne at det var et dårlig tidspunkt å kjøpe på, og et bra tidspunkt å selge. Samme situasjon nå; vanskelig å vite om det bunner på 1000, 800 eller 600.. men at det skal ned er nesten 90% sikkert.

Det er samme svaret i hver tråd, "umulig å time markedet", men det er det faktisk ikke.

Vel, statistikken sier noe annet enn deg. Man kan ha flaks og klare å time markedet, men i lengden vil svært få klare det. Det er derfor vi har indeksfond. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså. I februar- mars 2020 hadde kursene en dipp, og det var dermed et godt tidspunkt å kjøpe og et dårlig tidspunkt å selge.

Anonymkode: 3c836...aeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt kan man det, hvis man har rammelån. 

Så jeg kan dra til banken, be om ett rammelån og kjøpe aksjer for hele lånebeløpet?

Uten å i hele-tatt kjøpe bolig. Dette har jeg vanskeligheter med å tro kan stemme.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så jeg kan dra til banken, be om ett rammelån og kjøpe aksjer for hele lånebeløpet?

Uten å i hele-tatt kjøpe bolig. Dette har jeg vanskeligheter med å tro kan stemme.

Ja det kan du gjøre. Men det er en forutsetning at du eier en bolig, og at banken har pant i denne. Banken sjekker ikke hva du bruker rammelånet ditt på.

Anonymkode: 3c836...aeb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...