AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Alle ventilene på vindu iser på om vinteren.. Bor i sokkel. Jeg leier.. Er dette normalt? Anonymkode: 7336e...9e0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Hvordan er tilstanden på vinduene? Gamle, fuktskadd, mugg, e.l? Anonymkode: 601bf...32f
A-hunter Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 For fuktig inneklima. Ikke sunt å bo i og skadelig for mennesker, innbo og løsøre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 A-hunter skrev (1 minutt siden): For fuktig inneklima. Ikke sunt å bo i og skadelig for mennesker, innbo og løsøre. Enig med deg. TS, sokkeleiligheter er ekstra utsatt for fukt. Det kan være flere årsaker til det; mangelfull drenering, mangelfull fuktsikring til gulv, dårlig gjennomgående ventilering, for lite varme i boligen, for dårlig isolasjon, og feil bruk av boligen. Ser du muggsopp noe sted? Det er veldig viktig at det er gjennomgående ventilasjon i boligen, og at de står åpne. På bad bør det være mekansik avtrekk som står og går hele tiden (evnt vifte med fuktsstyrt sensor), ikke bare enkel luke i vegg. Det bør brukes avfukter ved tørk av klær hvis de ikke tørkes i trommel/på våtrom med godt avtrekk. Og det må være nok varme på i boligen. Er alt dette ok, så kan det være mer omfattende å utbedre i forhold til kostnad og tid. Og min erfaring er at de fleste utleiere driter i inneklima og helsen til leietakere. Men har du gjort det du skal i forhold til åpne ventiler, varme i boligen, og forsvarlig tørk av klær (avgir veldig mye fukt), så er resten utleier sitt ansvar. Anonymkode: 601bf...32f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan er tilstanden på vinduene? Gamle, fuktskadd, mugg, e.l? Anonymkode: 601bf...32f 3 hours ago, AnonymBruker said: Enig med deg. TS, sokkeleiligheter er ekstra utsatt for fukt. Det kan være flere årsaker til det; mangelfull drenering, mangelfull fuktsikring til gulv, dårlig gjennomgående ventilering, for lite varme i boligen, for dårlig isolasjon, og feil bruk av boligen. Ser du muggsopp noe sted? Det er veldig viktig at det er gjennomgående ventilasjon i boligen, og at de står åpne. På bad bør det være mekansik avtrekk som står og går hele tiden (evnt vifte med fuktsstyrt sensor), ikke bare enkel luke i vegg. Det bør brukes avfukter ved tørk av klær hvis de ikke tørkes i trommel/på våtrom med godt avtrekk. Og det må være nok varme på i boligen. Er alt dette ok, så kan det være mer omfattende å utbedre i forhold til kostnad og tid. Og min erfaring er at de fleste utleiere driter i inneklima og helsen til leietakere. Men har du gjort det du skal i forhold til åpne ventiler, varme i boligen, og forsvarlig tørk av klær (avgir veldig mye fukt), så er resten utleier sitt ansvar. Anonymkode: 601bf...32f Fant akkurat ut at det er mugg i vinduet ja, alle vinduene faktisk. Men det er ikke så mye da..? På ytterdøren også, rundt der hvor nøkkelhullet og håndtaket er. Det er alltid fukt på de stedene. I fjor la jeg merke til at ytterdøren ikke var helt tett... Når jeg vasker klær eller dusjer MÅ jeg bruke avfukter hvis ikke blir det ganske jævlig. Anonymkode: 7336e...9e0
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fant akkurat ut at det er mugg i vinduet ja, alle vinduene faktisk. Men det er ikke så mye da..? På ytterdøren også, rundt der hvor nøkkelhullet og håndtaket er. Det er alltid fukt på de stedene. I fjor la jeg merke til at ytterdøren ikke var helt tett... Når jeg vasker klær eller dusjer MÅ jeg bruke avfukter hvis ikke blir det ganske jævlig. Anonymkode: 7336e...9e0 Er det ikke noen form for ventilasjon på bad? Boligen du bor i er helseskadelig, så enten må du flytte, ellers må utleier utbedre fortløpende. Jeg personlig har veldig dårlig erfaring med sokkelleiligheter mtp fukt og mugg, og vet det ofte kan dreie seg om langt mer enn bare mangelfull ventilasjon. Det å sette inn avtrekksvifte er enkelt og ikke for kostbart. Men hvis vinduene er gamle og morkne av fukt og mugg, så må de byttes. Det er kostbart. Og har det vært fuktproblematikk over lang periode (år), så er det risiko for at det er mye skjult i vegger og gulv. Du kan jo sjekke på utsiden av bygget, den delen du bor. Er det synlig tegn til dreneringsplater rundt muren hele veien? Ser grunnmuren hel og fin ut, eller er det mye sprekker? Anonymkode: 601bf...32f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå