Gå til innhold

Når begynte du med lesebriller pga alderslangsynthet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 46 år, tror det nærmer seg behov for det. Små detaljer på nært hold begynner å bli vanskelig - innholdsfortegnelse bak på matvarer, datoen på klokka osv, særlig i dårlig lys.

Vanlig eller tidlig?

Anonymkode: 05134...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke spesielt tidlig å ha behov for lesebriller som 46-åring.

Sitat

Alderslangsynthet, presbyopi, rammer så å si alle fra 40-årsalderen. De som er nærsynte, vil når de fjerner korrigerende linser/briller, i liten eller ingen grad merke fenomenet.

Kilde

Anonymkode: 6a4ae...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med lesebriller pga alderslangsynhet like før jeg fylte 45 (men ser i ettertid at jeg kunne startet med lesebriller 1 år tidligere..).

Anonymkode: 226b3...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i midten av førti årene når bokstavene ble utydelige og små. Startet med Nillebriller med styrke + 1,5 og det var helt vidunderlig å kunne lese godt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er 46 år, tror det nærmer seg behov for det. Små detaljer på nært hold begynner å bli vanskelig - innholdsfortegnelse bak på matvarer, datoen på klokka osv, særlig i dårlig lys.

Vanlig eller tidlig?

Anonymkode: 05134...9e1

Jeg begynte med lesebriller da jeg var 48. Jeg kunne lese fint, men ble fort sliten og vondt i hodet. Bruker mye data på jobben og kjente det tok på skikkelig. Fikk briller støttet av jobben og siden det bruker jeg briller omtrent hele tiden. 
Nå klarer jeg ikke lese på mobilen eller bøker uten briller lenger. Uten briller blir alt bare tåkete.

Jeg har i alle år vært veldig langsynt. Jeg kunne lese skilt lenge før andre gjorde det feks når vi kjørte bil på ukjent sted. Jeg så feks avkjøringskiltet lenge før andre klarte lese det. Nå er det helt borte. Synet mitt har raskt blitt mye dårligere. Å kjøre i mørket på veien uten gatelys og oppmerking er ett sant helvete.

Endret av Eva-Lena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

34

Anonymkode: b561c...ce8

Er det noe feil med meg, er jeg blind når jeg er 40 da eller 😭

Anonymkode: b561c...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par på Nille da jeg var 42. Da jeg oppdaget hvor mye de hjalp dro jeg til optiker og skaffet meg progressive briller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (1 time siden):

Jeg er 52 år og har ikke begynt med lesebriller ennå.

Yeah right. 🥱

Anonymkode: 101cb...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 41 (og har brukt briller for vanlig langsynthet siden jeg var liten). -Du har jo passert 40, var optikerens lattermilde kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Yeah right. 🥱

Anonymkode: 101cb...4ad

Takk til deg og din idiotiske kommentar.

Endret av Anonym Brukar0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 36, måtte opp i styrke da jeg var 39. Fikk beskjed om at det måtte jeg regne med i årene som kom også.

Anonymkode: 73edc...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk diagnosen overlangsynt allerede i ca 10 års alderen., og omlag + 3,25, men idag er står det  omlag + 7 på brillestyrkeglassene

Anonymkode: cf94c...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...