Gå til innhold

Er referater fra arbeidsgiver uten underskrift fra begge parter gyldige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsgiver har i forbindelse med sykefravær skrevet notater som ikke er signert av noen parter. Kan disse notatene anses som ugyldige som dokumentasjon? Slik jeg ser det er mye av det bare oppspinn og irrelevant for sykefraværet. 

Anonymkode: bc36d...1e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lederens notater trenger ikke å være "godkjent " av medarbeidere.. Og hvem som skal vurdere om de er "ugyldige" eller ikke? Hvis det er snakk om rettsak så får begge parter kommer med det de har av dokumentasjon så får retten ta en vurdering 

Anonymkode: 5d9bd...833

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lederens notater trenger ikke å være "godkjent " av medarbeidere.. Og hvem som skal vurdere om de er "ugyldige" eller ikke? Hvis det er snakk om rettsak så får begge parter kommer med det de har av dokumentasjon så får retten ta en vurdering 

Anonymkode: 5d9bd...833

Så leder kan skrive notater og dikte i vei med fri fantasi også er det helt ok? Høres helt på trynet ut rent juridisk. Og det er faktisk arbeidsgiver som har ansvaret for at det  formelle er i orden. 

Skrevet

Jeg har hatt møte med en medarbeider jeg er leder for hvor jeg har skrevet referat og medarbeideren nektet å signere fordi hun ikke ville at det hun sa på møtet skulle blitt dokumentert og logført. Det var i forbindelse med en konflikt hvor medarbeideren hadde svært kritikkverdig oppførsel og sa mye hun ikke burde ha sagt. Vi hadde et møte for å snakke om dette og jeg skrev referat mens møtet pågikk. Hun leste referatet i slutten av møtet, nektet å signere og stormet ut.

Referatet er likevel gyldig. 

Anonymkode: 78c97...c11

• Liker 1
Skrevet

Hvilken type referater/dokumentasjon er det snakk om her? Oppsummering av punkter der er enige om på telefon? Dialogmøte i forbindelse med sykefravær? 

Anonymkode: ad96c...ed7

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilken type referater/dokumentasjon er det snakk om her? Oppsummering av punkter der er enige om på telefon? Dialogmøte i forbindelse med sykefravær? 

Anonymkode: ad96c...ed7

Uformelle samtaler om sykefravær også kalt «oppfølging». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har hatt møte med en medarbeider jeg er leder for hvor jeg har skrevet referat og medarbeideren nektet å signere fordi hun ikke ville at det hun sa på møtet skulle blitt dokumentert og logført. Det var i forbindelse med en konflikt hvor medarbeideren hadde svært kritikkverdig oppførsel og sa mye hun ikke burde ha sagt. Vi hadde et møte for å snakke om dette og jeg skrev referat mens møtet pågikk. Hun leste referatet i slutten av møtet, nektet å signere og stormet ut.

Referatet er likevel gyldig. 

Det er noe helt annet en å skrive referat full av personsensitive opplysninger om helse, familieforhold og spekulering i både diagnoser og spekulering i årsak til fravær. Med hvilken lovhjemmel kan arbeidsgiver bruke referater som personen som omtales ikke samtykker i? 

Skrevet

I hvilken forbindelse brukes referatet som dokumentasjon?

Anonymkode: e1bdf...d2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I hvilken forbindelse brukes referatet som dokumentasjon?

Som et «internt» dokument som lagres i personal mappen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er noe helt annet en å skrive referat full av personsensitive opplysninger om helse, familieforhold og spekulering i både diagnoser og spekulering i årsak til fravær. Med hvilken lovhjemmel kan arbeidsgiver bruke referater som personen som omtales ikke samtykker i? 

Bruke til hva da? 

I en eventuell rettssak vil man se på alle relevante dokumenter. Naturligvis vil referater som er underskrevet tillegges stor vekt. Men også notater som er skrevet underveis, kan få betydning. 

Mener du at man trenger lovhjemmel til å notere ting, tar du feil. 

Anonymkode: 93a69...a57

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som et «internt» dokument som lagres i personal mappen. 

Arbeidsgiver trenger ingen hjemmel for å legge noe på personalmappen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bruke til hva da? 

I en eventuell rettssak vil man se på alle relevante dokumenter. Naturligvis vil referater som er underskrevet tillegges stor vekt. Men også notater som er skrevet underveis, kan få betydning. 

Mener du at man trenger lovhjemmel til å notere ting, tar du feil. 

Anonymkode: 93a69...a57

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Arbeidsgiver trenger ingen hjemmel for å legge noe på personalmappen.

Det er bare bullshit. Klart man har det, det er bare å se på hva som er lovhjemlet i forhold til arkivering og GDPR. Jeg håper virkelig ikke at folk som svarer i denne tråden jobber med HR eller er ledere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er bare bullshit. Klart man har det, det er bare å se på hva som er lovhjemlet i forhold til arkivering og GDPR. Jeg håper virkelig ikke at folk som svarer i denne tråden jobber med HR eller er ledere. 

Hvor i personopplysningsloven står det at det ikke er lov å legge et møtereferat på personalmappen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor i personopplysningsloven står det at det ikke er lov å legge et møtereferat på personalmappen?

Det er GDPR som regulerer dette og hva som er innholdet i referatet. Personsensitive opplysninger skal ikke lagres inn personalmappen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er GDPR som regulerer dette og hva som er innholdet i referatet. Personsensitive opplysninger skal ikke lagres inn personalmappen. 

Hvor skal personsensitive opplysninger som er relevante for arbeidsforholdet lagres da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ga et eksempel på at referater ikke trenger å signeres av begge parter for å være gyldige.

Det er relevant informasjon om arbeidstakeren og legges i personalmappen.

Også personsensitive opplysninger kan stå i referat, ja. Spørsmålet er hvordan referatet brukes.

Det er ikke slik at alle i bedriften har tilgang til å lese referatene og annen dokumentasjon om alle arbeidstakere. 

Det blir i så fall veldig få som ville fått tilgang til denne informasjonen.

Har dere ikke taushetsplikt på arbeidsplassen?

I en eventuell rettssak på grunn av konflikt mellom deg og arbeidsgiver vil dette dokumentet være svært relevant. For eksempel at du har opplyst om helseproblemer og behov for tilrettelegging og arbeidsgiver ikke har tilrettelagt.

Så jeg forstår ikke hva egentlig du reagerer på?

Jeg ser du mener at personsensitive opplysninger ikke skal lagres inn i personalmappen og da lurer også jeg på hvor skal de lagres ifølge GDPR?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg lurer veldig på hvorfor du startet tråden siden du mener du har svaret? :skuldre:

Kunne du ikke opplyst oss om de konkrete lovhjemlene da? 

Dessuten skal det stå i referatet hvorfor du nekter å signere det. Hvis det er fordi du mener det står uriktige opplysninger om deg, så skal det stå svart på hvitt der hva du er uenig i.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...