Gå til innhold

Økonomien knekker folk, noe må gjøres nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er veldig vanskelig for stadig flere av oss nå.  Kirkens SOS hjelpetelefon ringer i ett.  Det er på høy tid å bruke noen milliarder på å hjelpe de fattigste i vårt eget land.

https://www.vg.no/nyheter/i/Q7ryP4/raymond-johansen-om-tall-fra-hjelpetelefon-jeg-er-helt-sjokkert

NB! Hvis noen vil kommentere, så må dere ikke skrive om selvmord, for det skal vi ikke skrive om.  Men kommenter gjerne hva politikerne kan gjøre og om dere synes at landet vårt har økonomi til å redde våre egne.

Endret av Adobyen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle bare ønske at politikerne ville forstå hvilken tikkende bombe dette er for samfunnet. De burde gå sammen om en katastrofeløsning øyeblikkelig. Ikke bare smuler til noen neste år. Nav hjelper åpenbart ikke folk i nød.

Skrevet

Synes det er tid for å bruke mer fra Oljefondet, for å gi til de som ikke har råd til strøm og mat, opprettholde fritidstilbud for barn og unge, styrke psykisk helsehjelp og økonomisk veiledning. Vi må faktisk se at tidene har endret seg og lista for hva som er luksusvarer må endres. Ikke alle bør eie egen bolig, det innebærer stor økonomisk risiko vi nå ser konsekvensene av. Det gjøres ufattelig mange dårlige økonomiske valg som barn lider under. Bare se et par episoder med luksusfellen. 

Men så lenge fokuset til regjeringen er å øke skatter og avgifter, kneble de rike og se de flytte ut i hopetall kommer vi ingen veg. Mediene henger seg på og regelrett mobber de rike. Vi trenger mer en noen gang et forutsigbart næringsliv som sørger for å holde hjulene i AS Norge i gang i dag og i fremtiden. Vi trenger de som tørr satse. Vedum slakter dessverre kua som gir oss melk. 

• Liker 8
Skrevet

Det er ingen som vil styre og de fatter ikke de samfunnsøkonomiske konsekvensene ved at markedet blir mindre.

Jeg tror en må ha en minstestandard som folk må sitte igjen med etter skatt hver måned. Klarer du ikke å tjene dette må du få utbetalt resten fra staten.

På kort sikt tror jeg de må skifte ut Støre med Giske, men dette kommer ikke til å skje så da blir det fortsatt vente og se holdning gjennom de nye menneskeskapte krisene.

Det kommer fler. 

• Liker 5
Skrevet
Adobyen skrev (53 minutter siden):

Det er på høy tid å bruke noen milliarder på å hjelpe de fattigste i vårt eget land.

De er for opptatt med å redde resten av verden ...sånn har det vel alltid vært - Har lenge tenkt at de burde begynne å prioritere sine egne innbyggere før de hiver ut penger til alle andre land ( eldre og rusmisbrukere feks ,folk som sliter )  men virker som det er viktig for Norge å opprettholde en viss fasade utad for resten av verden . Politikerne mister ikke nattesøvnen fordi enkelte av innbyggerne i dette landet ikke har nok ved eller lar være å spise på noen dager. De sover godt om nettene de. Skulle bare mangle .Det angår ikke dem personlig. Er det noe de er veldig flinke på så må det være det å skille mellom jobb og privatliv...For dem er "vi" (innbyggerne) bare en jobb. De kan gjøre noe men ingenting blir gjort. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Flintis skrev (37 minutter siden):

Det er ingen som vil styre og de fatter ikke de samfunnsøkonomiske konsekvensene ved at markedet blir mindre.

Jeg tror en må ha en minstestandard som folk må sitte igjen med etter skatt hver måned. Klarer du ikke å tjene dette må du få utbetalt resten fra staten.

På kort sikt tror jeg de må skifte ut Støre med Giske, men dette kommer ikke til å skje så da blir det fortsatt vente og se holdning gjennom de nye menneskeskapte krisene.

Det kommer fler. 

Hva får deg til å tro at Giske bryr seg noe mer en Støre? Jeg tror det stikk motsatte. 

Jeg håper virkelig Giske er ute av ledelsen for godt nå. Han har så mange som misliker han at han bare ødelegger for Ap (og hele venstre siden) når han blander seg. Norge trenger en sterk venstre side som prioriterer rettferdig fordeling! Derfor trenger vi at Giske finner noe annet en politikk å drive med. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Topp-økonomer sier regjeringen bløffer.

Regjeringen har oppptrådt veldig merkverdig. De har strammet inn ganske kraftig, noe som har ført til store problemer for vanlige folk. De påstår at innstrammingen er nødvendig for å få kontroll på inflasjonen, dvs prisstigningen.

Jeg har hele tiden trodd at dette bare er en bløff. Instrammingen kunne vært fornuftig dersom inflasjonen hadde vært ettersspørselsdrevet, dvs at folk hadde handlet for mye. Men det er ikke tilfelle. Inflasjonen har stort sett to årsaker:

1) Prisstigningen er importert, dvs prisen på importerte varer stiger. Dette er noe som regjeringen ikke kan gjøre noe med.

2) Prisstigningen kommer av økte priser på energi, herunder strøm. Dette er noe som regjeringen i høyeste grad kan gjøre noe med, f eks ved å fjerne momsen på energi. Detter er noe som regjeringen kan gjøre over natta. Men regjeringen vil ikke redusere prisen på energi.

Det hele er ganske merkelig. Regjeringens popularitet faller som en stein. Penger har regjeringen alt for mye av. Norge har ca 13000 milliarder kroner i oljefondet og vil tjene ca 1500 milliarder kroner ekstra på olje og gass bare i år. En rekke topp-økonomer har gått ut i NRK og sagt at regjeringen fint kan bruke mer penger, uten at det fører til prisstigning. Men regjeringen vil ikke.

https://www.nrk.no/norge/okonomer-mener-politikerne-bloffer-om-renten-overfor-fattige-1.16201602

Så hva er det som skjer? Regjeringen strammer inn så hele Norge går på trynet, og juger om årsaken til innstrammingen. Samtidig driter de i om de ender opp som den mest upopulære regjeringen i Norges historie. Det hele er meget merkelig. Jeg kan ikke finne noe annet enn konspiratoriske forklaringer på dette, så jeg lar forklaringene ligge.

• Liker 16
  • Nyttig 9
Skrevet

Selvsagt må Norge også gi midler til fattigere land. Det må gå an å ha flere tanker i hodet samtidig. Vi må huske at i Norge er det relativ fattigdom som er et stort problem. Fattig ift. resten av befolkningen i Norge. Sammenligna med resten av verden sitter vi på den grønne gren og har mange muligheter. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (25 minutter siden):

Hva får deg til å tro at Giske bryr seg noe mer en Støre? Jeg tror det stikk motsatte. 

Jeg håper virkelig Giske er ute av ledelsen for godt nå. Han har så mange som misliker han at han bare ødelegger for Ap (og hele venstre siden) når han blander seg. Norge trenger en sterk venstre side som prioriterer rettferdig fordeling! Derfor trenger vi at Giske finner noe annet en politikk å drive med. 

Nå er det venstresiden som styrer og det dårlig. Men høyresiden har ingen ønsker om å ta over i denne krevende situasjonen. 

Arbeiderpartiet kan gjøre noe med ledelsen og dermed fjerne vente og se og innføre handling.

Giske har erfaring og stått i hardt vær før og virker på meg å være mer handlingsorientert.

Det kommer ikke til å skje noe før de familiene som tjener en million eller mer etter skatt begynner å kjenne det.

Det er oss og de som ikke er så høyt lønnet er de. Grensen er etablert grunnet Vedums regneeksempel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Håper noen snakker med barna som ble lovet Alt blir bra. Nei, alt blir ikke bra. 2023 blir alt annet enn bra. Da merkes høyere renter, strøm og mat enda mer. Hvor mange konkurser blir det?

Jeg har til nå 11.desember brukt 350 kw. Regningen inkl moms, nettleie og påslag er allerede 2600 kroner.......Hva sluttsummen 31.desember blir kan jeg bare forestille meg 😬😩 Det er bare helt forferdelig. Å måtte bruke 7-10 000 kr mnd på strøm. Dette går ikke. Det varsles strømpriser mellom 10 og 20 kr fra mandag av. Her er snø og minus 6 gr. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest vilkåret
Skrevet

Vesten høster konsekvensene av sine handlinger. Dette var kjent at denne krisen ville komme når vesten sanksjonerte russland. Det er noe det definitivt ville bli energikrise av, og noe som ville ramme også nordmenn. Dette har blitt sagt siden det begynte. Siden det har vært relativt varmt i europa i vinter har krisen blitt utsatt, men nå kommer kuldegradene, og nå vil energikrisen bli enda verre.

Vesten blir fremstilt som sterk og uavhengig, men dette er bare et eksempel som viser at det er jug. Våre ledere gikk inn i denne energikrisen med åpne øyne, de visste det ville bære hardt for folk flest i europa.

Til neste år blir det sannsynligvis også matkrise da høye gjødselspriser og andre driveutgifter gjorde et dramatisk hopp, noe som gjorde at færre produserte like mye mat. Så det kan vi se frem til når strømprisene har x-doblet seg enda mer etterhvert som det blir kaldere

Skrevet
2 hours ago, Adobyen said:

Jeg skulle bare ønske at politikerne ville forstå hvilken tikkende bombe dette er for samfunnet.

Støre følger situasjonen nøye.

• Liker 5
Skrevet
amit skrev (2 timer siden):

Prisstigningen kommer av økte priser på energi, herunder strøm. Dette er noe som regjeringen i høyeste grad kan gjøre noe med, f eks ved å fjerne momsen på energi. 

Å fjerne momsen på energi vil ikke redusere prisen, for prisen bestemmes av forholdet mellom tilbud og etterspørsel. Ved å fjerne momsen, øker man etterspørselen, noe som øker prisen opp igjen til prisen før man tok bort momsen fordi markedet nødvendigvis gjenoppretter balansen mellom tilbud og etterspørsel. Tilbudet påvirkes ikke av redusert moms. På lang sikt kan man øke tilbudet ved å øke strømproduksjonen. På kort sikt kan man øke tilbudet ved å redusere eksporten. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, nebbete fugl said:

Støre følger situasjonen nøye.

👍 Dagens vits. 🤣

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, ops2 said:

👍 Dagens vits. 🤣

😁

Skrevet
Adobyen skrev (4 timer siden):

Det er veldig vanskelig for stadig flere av oss nå.  Kirkens SOS hjelpetelefon ringer i ett.  Det er på høy tid å bruke noen milliarder på å hjelpe de fattigste i vårt eget land.

https://www.vg.no/nyheter/i/Q7ryP4/raymond-johansen-om-tall-fra-hjelpetelefon-jeg-er-helt-sjokkert

NB! Hvis noen vil kommentere, så må dere ikke skrive om selvmord, for det skal vi ikke skrive om.  Men kommenter gjerne hva politikerne kan gjøre og om dere synes at landet vårt har økonomi til å redde våre egne.

For det første må denne regjeringen sparkes med en gang og så må vi få på plass en regjering, bestående av folk som er opptatt av nordmenn. Norge og norsk næringsliv.

Så kan Støre fortsette å følge situasjonen nøye. Fra sidelinjen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Gjøres?

Utviklingen er helt i tråd med velgernes ønsker avgitt ved valget for bare 14 måneder siden. Om bare tre år kommer velgerne til å bekrefte at de vil ha mye mer av akkurat det samme.

Våre politikere går på jobb hver dag og priser seg lykkelig for at de eneste som er dummere enn dem selv er velgerne som valgte dem...

Endret av A-hunter
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
A-hunter skrev (6 minutter siden):

Gjøres?

Utviklingen er helt i tråd med velgernes ønsker avgitt ved valget for bare 14 måneder siden. Om bare tre år kommer velgerne til å bekrefte at de vil ha mye mer av akkurat det samme.

Våre politikere går på jobb hver dag og priser seg lykkelig for at de eneste som er dummere enn dem selv er velgerne som valgte dem...

Akkurat. Folk kan klage på regjeringen så mye de vil, men det er da enda sånn at de ble valgt av det norske folk.

• Liker 1
Skrevet
sjeleglad skrev (3 minutter siden):

Akkurat. Folk kan klage på regjeringen så mye de vil, men det er da enda sånn at de ble valgt av det norske folk.

En svakhet med demokrati er at velgerne ikke skjønner at alt som skjer er deres eget ansvar. Og at de er de eneste som rent faktisk kan skape endringer.

Men, bytter man på å velge mellom 'pest og kolera' hvert fjerde år vil man jo til slutt dø. Av det ene eller andre.

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...