AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Vi bor nå i et nabolag hvor familier har ganske lik økonomi. Det er selvfølgelig forskjeller, men ikke helt ekstreme. Om vi flytter til et dyrere nabolag blir vi nok blant de med dårligst råd, selvom vi på ingen måte har lite i inntekt. For oss voksene er det ikke noe problem å ha mindre hus, reise mindre på ferier, ha billigere klær og ikke ha bil når andre har tesla osv. Men hvordan blir det for barna og aldri ha det samme som de andre? Jeg syns det er et vanskelig valg å ta når jeg vet barna mine vil skille seg ut i et dyrt nabolag. Anonymkode: 77509...384
Gjest Lykkedykker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Samme hva? Så lenge de får det essensielle så er det vel godt nok. Selv bor vi i rekkehus til 3mill, mens nabohusene er over 6mill. Våre unger er da venner med naboungene. Vil ikke si de skiller seg særlig ut. Ja, de har tesla, hva så? Eneste forskjell der er vel at deres bil kan "prompe".
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Vi har vært "fattiglusene" i vårt nabolag i alle år, men så vidt jeg vet fikk barna aldri noen kommentarer på det, og de har heller ikke gitt uttrykk for at de savnet noe. Selvfølgelig la de merke til at vi ikke pusset opp like mye som andre, at vi ikke kjøpte ting like ofte som andre, at vi hadde andre ferier enn andre, osv, men hvorfor det var slik tror jeg ikke de tenkte særlig mye over. De hadde venner fra alle samfunnslag, noen hadde det slik hjemme, andre hadde det sånn. Det var bare slik det var. Anonymkode: f00d0...d96 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 Jeg ville ikke gjort det. Alt er liksom så relativt for barn. De sammenligner seg med miljøet rundt og deres verden er så liten. Anonymkode: d93a7...6ba 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 Vi er ikke de rikeste i nabolaget men vi er noen av dem som har fornøyde barn, som også tar med seg andre barn hjem flere dager i uken.. En av oss er alltid tilgjengelig til å trygge våre barn. Det kan ikke sies om rikingene i gata. Anonymkode: 3b688...991 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #7 Skrevet 11. desember 2022 Jeg vokste opp sånn, veldig fin oppvekst med fine venner. Men merket at de hadde mer penger. De dro på reise hver ferie til alt fra alpene til familiehytter rundt omkring. Og jeg trodde dettevqr normalt. Altså atvihadde lite penger fordi vi 'bare' dro på utenlandsferie om sommeren. Anonymkode: c623e...458 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #8 Skrevet 11. desember 2022 Jeg vokste opp i enebolig der "alle" venninnene min bortsett fra 2 bodde i blokk. Føltes nesten merkelig. Foreldre hadde helt normal inntekt. Null stress å flytte og oppgradere bolig, dere har vel uansett råd til det som er nødvendig. Barn av rike foreldre skal likevel lære seg at de ikke skal få alt de peker på håper jeg? Anonymkode: 0f37c...858
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #9 Skrevet 11. desember 2022 Det spørs kanskje litt på hvor rikt nabolaget er? Vi har arvet en flott enebolig midt i kaksestrøket på Oslo vest. Min mann er vekter og jeg sekretær - vi tjener dårlig! Vi planlegger å flytte herifra før sønnen vår begynner på skolen. Ser hvor mye dyre ting barna i området her har - dyre ting vi ikke hadde hatt råd til å unne oss voksne en gang. Ønsker ikke at sønnen vår skal vokse opp som han som ikke har noe av det de andre har, eller alltid stiller med fjorårets modell der de andre alltid har det fresheste og dyreste. Anonymkode: 1f4e6...3a0 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #10 Skrevet 11. desember 2022 Ts her igjen. Vi vil selvfølgelig ha råd til det nødvendige om vi flytter. Det jeg bekymrer meg for er å ha barn som ikke kan delta på like mange og dyre fritidsaktiviteter, ha det samme utstyret, de samme klærne osv som barn i sitt nabolag. For barn og ungdom er jo alt relativt og man sammenligner seg naturlig nok med de som er nærmest. Leste akkurat i en annen tråd om en som hadde tenåringsbarn som ikke ville ha med venner hjem fordi de hadde så liten plass og lite oppusset i forhold til andre. Anonymkode: 77509...384 1
tangent Skrevet 11. desember 2022 #11 Skrevet 11. desember 2022 Jeg tenker at det helt sikkert går fint, så lenge dere er stødige voksne som står trygt i inntekten og forbruket dere har, og ikke begynner å jage etter å gjøre sånn som naboen. men hvis barna trives i nabolaget dere bor i, så ville jeg virkelig måttet ha gode grunner for å flytte. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #12 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her igjen. Vi vil selvfølgelig ha råd til det nødvendige om vi flytter. Det jeg bekymrer meg for er å ha barn som ikke kan delta på like mange og dyre fritidsaktiviteter, ha det samme utstyret, de samme klærne osv som barn i sitt nabolag. For barn og ungdom er jo alt relativt og man sammenligner seg naturlig nok med de som er nærmest. Leste akkurat i en annen tråd om en som hadde tenåringsbarn som ikke ville ha med venner hjem fordi de hadde så liten plass og lite oppusset i forhold til andre. Anonymkode: 77509...384 Men driver disse barna i dette området med dyrere fritidsaktiviteter enn vanlige barn i andre strøk? ( kan lite om overklasse strøk kjenner jeg) Uansett, tenk hvilken investering det er for dere å få en bedre bolig og legge pengene der. Anonymkode: 0f37c...858
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #13 Skrevet 11. desember 2022 Det spørs på nivået på deres inntekt/forbruk. Siden dere på ingen måte har dårlig råd, kan det hende det ikke blir merkbart for barna, sparekontoen og formue er ikke synlig for barn. Prisen på feriene er ikke viktig, hvis dere drar like ofte på ferie. Beliggenhet på hytte (og eierskap) er ikke viktig, men tilgang til hytte er vanlig. Noen nye klær, noen fine ting, noen aktiviteter og opplevelser i samme gate som vennene, og de kan sammenligne seg og finne likheter. Man må ikke drive med seiling, alpint eller hest, men råd til å delta på noe idrett for eks. Hvis dere tjener 1,5 mill i året, og naboen 15, går det nok helt fint. Hvis dere tjener 500 000,- og alle naboene 1,5 mill., da blir det synligere. Anonymkode: d5c82...ede 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #14 Skrevet 11. desember 2022 Jeg tenker at det kommer litt an på hvor ekstrem den forskjellen er, og at forskjellen må være veldig stor før jeg tenker at det kanskje er lurt å unngå å flytte. Det viktigste vil ikke være bil, ferier osv. det viktigste vil være om dere har råd til at deres barn deltar på det samme som sine venner. Jeg jobbet tidligere på en skole i et veldig rikt område, så de fleste hadde veldig god råd. Likevel så var det alltid et par stk på hvert trinn som leide hybel. Altså en massiv forskjell og på noen klassetrinn førte det til utenforskap nettopp fordi de med lite ikke kunne sende med ungen til badeland, på kino, på dyre fritidsaktiviteter de andre gikk på osv. Anonymkode: c06b5...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #15 Skrevet 11. desember 2022 Jeg har ikke kontroll på hvor naboer reiser på ferie. Jeg har en formening om hvem som har hytte da det ofte er tomt der i helgene, og med noen har jeg pratet om hvor de har hytte, men ikke hvor dyr den er. Tross god råd deler jeg og mannen en eldre bil. Ene naboen har to sportsbiler + Jaguar uten at han (basert på hva jeg vet gjør) tjener mer enn oss. De jeg kjenner som har mye går nøytralt kledd, noen har fine vesker uavhengig av økonomi. Barna går på de samme fritidsaktivitetene, det finnes jo ikke et fotballag som har en supertrener og drar på utenlandsturer, og ett som kun fungerer på dugnad. Anonymkode: 1409d...edc 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #16 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det spørs på nivået på deres inntekt/forbruk. Siden dere på ingen måte har dårlig råd, kan det hende det ikke blir merkbart for barna, sparekontoen og formue er ikke synlig for barn. Prisen på feriene er ikke viktig, hvis dere drar like ofte på ferie. Beliggenhet på hytte (og eierskap) er ikke viktig, men tilgang til hytte er vanlig. Noen nye klær, noen fine ting, noen aktiviteter og opplevelser i samme gate som vennene, og de kan sammenligne seg og finne likheter. Man må ikke drive med seiling, alpint eller hest, men råd til å delta på noe idrett for eks. Hvis dere tjener 1,5 mill i året, og naboen 15, går det nok helt fint. Hvis dere tjener 500 000,- og alle naboene 1,5 mill., da blir det synligere. Anonymkode: d5c82...ede Det blir en ganske ekstrem forskjell ja. Nabolag med flere hus til 15 mil og oppover. Blir som å bo rett utenfor Ullevål hageby i leilighet, men gå på skole med alle de som bor i hagebyen. Anonymkode: 77509...384 3
AprilLudgate Skrevet 11. desember 2022 #17 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her igjen. Vi vil selvfølgelig ha råd til det nødvendige om vi flytter. Det jeg bekymrer meg for er å ha barn som ikke kan delta på like mange og dyre fritidsaktiviteter, ha det samme utstyret, de samme klærne osv som barn i sitt nabolag. For barn og ungdom er jo alt relativt og man sammenligner seg naturlig nok med de som er nærmest. Leste akkurat i en annen tråd om en som hadde tenåringsbarn som ikke ville ha med venner hjem fordi de hadde så liten plass og lite oppusset i forhold til andre. Anonymkode: 77509...384 Ja, for å svare fra et barneperspektiv (jeg vokste opp som barn med minst): Det er kjipt uansett å oppleve utenforskap. Men det utenforskapet blir enormt forsterket om de interne forskjellene i nabolaget er veldig store, slik de kan være i Oslo særlig. Barn forteller ikke det til foreldrene sine. 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #18 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at det kommer litt an på hvor ekstrem den forskjellen er, og at forskjellen må være veldig stor før jeg tenker at det kanskje er lurt å unngå å flytte. Det viktigste vil ikke være bil, ferier osv. det viktigste vil være om dere har råd til at deres barn deltar på det samme som sine venner. Jeg jobbet tidligere på en skole i et veldig rikt område, så de fleste hadde veldig god råd. Likevel så var det alltid et par stk på hvert trinn som leide hybel. Altså en massiv forskjell og på noen klassetrinn førte det til utenforskap nettopp fordi de med lite ikke kunne sende med ungen til badeland, på kino, på dyre fritidsaktiviteter de andre gikk på osv. Anonymkode: c06b5...3c1 Ja er litt redd for sånne ting. Vi vil ikke være nødt å leie hybel, men ha betydelig mindre enn andre i samme nabolag. Anonymkode: 77509...384
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #19 Skrevet 11. desember 2022 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Ja, for å svare fra et barneperspektiv (jeg vokste opp som barn med minst): Det er kjipt uansett å oppleve utenforskap. Men det utenforskapet blir enormt forsterket om de interne forskjellene i nabolaget er veldig store, slik de kan være i Oslo særlig. Barn forteller ikke det til foreldrene sine. Takk for svar fra barneperspektivet. Nyttig å lese. Jeg også frykter at det er sånt barn ikke forteller foreldrene sine. Det er jo ikke noe poeng å ta opp uansett. Anonymkode: 77509...384 2
I Grosny Skrevet 11. desember 2022 #20 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi bor nå i et nabolag hvor familier har ganske lik økonomi. Det er selvfølgelig forskjeller, men ikke helt ekstreme. Om vi flytter til et dyrere nabolag blir vi nok blant de med dårligst råd, selvom vi på ingen måte har lite i inntekt. For oss voksene er det ikke noe problem å ha mindre hus, reise mindre på ferier, ha billigere klær og ikke ha bil når andre har tesla osv. Men hvordan blir det for barna og aldri ha det samme som de andre? Jeg syns det er et vanskelig valg å ta når jeg vet barna mine vil skille seg ut i et dyrt nabolag. Anonymkode: 77509...384 Hvis alle i familien trives i det nabolaget dere bor nå så bør dere ikke flytte. Man vet aldri hvilke naboere man får, og man vet at de naboene man trives med plutselig slutter å være naboer den dagen man flytter. Med andre ord: Man ofrer livskvalitet for å vinne noe usikkert. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå