Gå til innhold

Lei av forskjellsbehandling fra foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bror som alltid har trengt foreldrene mine mye. Han har en psyke som ikke alltid er helt stabil og terskelen er lav for å spørre foreldrene våre om hjelp både til tjenester og barnepass. Han har 2 barn. Jeg har på min side slitt med fysiske plager som følge arbeidsliv og stress, og jeg har en skade i nakken. Dette får jeg lite sympati for. Nå har jeg blitt alene med en 2-åring og har begynt å kjenne meg sliten i kroppen. Har spurt om de kan hjelpe med litt barnepass og det gjør de men jeg må vente og vente mens min bror og hans barn kommer foran. Kjenner meg veldig frustrert i dag, på at jeg har måttet vente i 3 uker om å få en barnefri kveld mens min brors barn har vært der i mellomtiden. Det er helt greit at han trenger de mer enn meg, men jeg synes det er leit at de ikke respektere at jeg også har mine problemer. Nå har jeg fått mer og mer vondt og ingen bryr seg. Og jeg blir en dårlig mor. 

Anonymkode: babe4...348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barnet en far?

Anonymkode: aa401...bac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke barnet en far?

Som sagt, jeg har blitt alene og far er ikke tilstede nå. Vil ikke gå i detalj.

Skrevet (endret)

Det er selvsagt ikke dine foreldres ansvar å ta vare på ditt barn, men jeg ser poenget ditt. Det er ingen som hjelper deg da broren din konstant har det "litt verre". Jeg vet ikke  om dette er relevant eller nyttig for deg, men jeg er person som ikke liker å være avhengig av andre. det har ført til at folk får sjokk når jeg sier at jeg også trenger hjelp av og til. Har du sagt tydelig ifra?

Endret av Helene1982
  • Liker 6
Skrevet

Jeg liker også å være uavhengig, og kan se på situasjonen slik ja at jeg vil jo ikke være avhengig slik som han. Men frustrasjonen kommer når jeg trenger hjelp, mine problemer er ikke like viktige liksom. Men ja,det hjelper nok å fokusere på det med uavhengighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg liker også å være uavhengig, og kan se på situasjonen slik ja at jeg vil jo ikke være avhengig slik som han. Men frustrasjonen kommer når jeg trenger hjelp, mine problemer er ikke like viktige liksom. Men ja,det hjelper nok å fokusere på det med uavhengighet.

Det er ikke bare det, men jeg opplever at mange blir overrasket over at jeg også av og til ønsker hjelp, da min væremåte tydeligvis signaliserer at jeg konstant har full kontroll. Du er selvsagt ikke meg, men poenget mitt er at det er ikke så lett for andre å vite hva du trenger, om du ikke sier ifra. Så jeg mener at du må si tydelig ifra.Mulig du allerede har gjort det.

• Liker 1
Skrevet

Ditt barn - ditt ansvar. Får man barn, kan man ikke forvente (!) hjelp eller barnefri kvelder. Vil du ha en barnefri kveld? Finn barnepass da vel! Men du vil ha gratis barnepass, selvfølgelig. Da er man ikke så sliten. 

Anonymkode: e7ab6...a57

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ditt barn - ditt ansvar. Får man barn, kan man ikke forvente (!) hjelp eller barnefri kvelder. Vil du ha en barnefri kveld? Finn barnepass da vel! Men du vil ha gratis barnepass, selvfølgelig. Da er man ikke så sliten. 

Okei så helt greit at foreldre kun hjelper det ene barnet sitt. Ikke greit å trenge hjelp. Okei mr bitter 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Som sagt, jeg har blitt alene og far er ikke tilstede nå. Vil ikke gå i detalj.

Ok. Uheldig situasjon da.  Men man må bare ta seg sammen, og ta vare på barnet man har valgt å få. Jeg og min kone har aldri hatt en barnefri dag siden første barn kom for 5år siden. Vi har og begge våre plager, ufør kone, og jeg med revmatisk sykdom. Blir selvfølgelig ekstremt sliten til tider.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Okei så helt greit at foreldre kun hjelper det ene barnet sitt. Ikke greit å trenge hjelp. Okei mr bitter 

Hvorfor bitter? Hvem foreldrene velger å hjelpe er opp til dem, ikke sant? 

Skrevet

Det er ikke sånn at man er bitter og ikke forstår at det er eget ansvar å ta vare på barna man har satt til verden om man ønsker hjelp iblant. Man må ikke bare ta seg sammen. Jeg tror at TS finner en løsning, men hun er sliten og føler at når hun for en gang skyld trenger hjelp, ser ikke foreldrene hennes henne. Om dere er foreldreløse, trenger dere ikke poste om det. Det er ikke en konkurranse i å ha det jævligst som pågår konstant. Av og til er man sliten og trenger hjelp. Det gjør deg ikke til en dårlig forelder, men en som er løsningsorientert. Det er også lov å sutre litt av og til og føle at ting er urettferdig. Som persone over meg som sier at alle kan velge hvem de ønsker å hjelpe. Ok Sherlock.

• Liker 3
Skrevet
Helene1982 skrev (52 minutter siden):

Det er ikke sånn at man er bitter og ikke forstår at det er eget ansvar å ta vare på barna man har satt til verden om man ønsker hjelp iblant. Man må ikke bare ta seg sammen. Jeg tror at TS finner en løsning, men hun er sliten og føler at når hun for en gang skyld trenger hjelp, ser ikke foreldrene hennes henne. Om dere er foreldreløse, trenger dere ikke poste om det. Det er ikke en konkurranse i å ha det jævligst som pågår konstant. Av og til er man sliten og trenger hjelp. Det gjør deg ikke til en dårlig forelder, men en som er løsningsorientert. Det er også lov å sutre litt av og til og føle at ting er urettferdig. Som persone over meg som sier at alle kan velge hvem de ønsker å hjelpe. Ok Sherlock.

Takk for støtten. Det er akkurat dette som er poenget, jeg skulle ønske at jeg kunne få hjelp når jeg virkelig trenger det spesielt når de har et annet barn som de hjelper mer enn meg. Det mest frustrerende er å ikke klare å være den jeg ønsker for barnet mitt. Og ja, jeg skjønner at dette er en del av være mamma og man må ta seg sammen. Det gjør jeg så godt jeg kan.

Ts

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for støtten. Det er akkurat dette som er poenget, jeg skulle ønske at jeg kunne få hjelp når jeg virkelig trenger det spesielt når de har et annet barn som de hjelper mer enn meg. Det mest frustrerende er å ikke klare å være den jeg ønsker for barnet mitt. Og ja, jeg skjønner at dette er en del av være mamma og man må ta seg sammen. Det gjør jeg så godt jeg kan.

Ts

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg har også kjent på lignende følelser. Det er sårt og være den som alltid må være sterk og klare seg, fordi søsken alltid er den som blir prioritet av foreldrene. Man føler seg mindre verdt, mindre viktig - selv om det ikke nødvendigvis er sånn. 

Mitt råd er å snakke ærlig og åpent ut med foreldrene dine. Uten anklager, uten å kreve noe. Rett og slett fortelle hvordan du har det, og være ærlig på at du av og til trenger litt hjelp. 

Anonymkode: 3a71f...2e9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Jeg er ganske trygg på at du fikser det. Jeg har også en følelse a at det verste er bak deg (jeg er ikke en spåkone 😅)men det er en grunn til at du er sliten nå. Om foreldrene dine ikke kan hjelpe deg, har du noen venner som kan gi deg et lite pusterom?

Skrevet

Skjønner deg veldig godt jeg, TS. 
dessverre er det slik at de som viser seg sårbare er lettere å tilby hjelp, du fremstår sikkert som en sterk person på alle måter og de ser ikke hvor mye du sliter akkurat nå. Jeg har villet sagt rett ut at nå røyner det på, og at du må ha litt hjelp og støtte fra de.😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts

TS, neste gang bør du presisere i HI: ønsker bare svar fra folk som er enige med meg. 

• Liker 1
Skrevet
Helene1982 skrev (9 minutter siden):

Jeg er ganske trygg på at du fikser det. Jeg har også en følelse a at det verste er bak deg (jeg er ikke en spåkone 😅)men det er en grunn til at du er sliten nå. Om foreldrene dine ikke kan hjelpe deg, har du noen venner som kan gi deg et lite pusterom?

Du er nok litt synsk😅 Det går bedre nå, jeg er glad i familien min og vet at det finnes dem som ikke får hjelp i det hele tatt. Har venner vi kan dra å besøke, kommer til å gjøre det i dag. Vet det hjelper å komme seg ut, og at dagen blir fin med den lille selv om det var en tøff morgen i dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en bror som alltid har trengt foreldrene mine mye. Han har en psyke som ikke alltid er helt stabil og terskelen er lav for å spørre foreldrene våre om hjelp både til tjenester og barnepass. Han har 2 barn. Jeg har på min side slitt med fysiske plager som følge arbeidsliv og stress, og jeg har en skade i nakken. Dette får jeg lite sympati for. Nå har jeg blitt alene med en 2-åring og har begynt å kjenne meg sliten i kroppen. Har spurt om de kan hjelpe med litt barnepass og det gjør de men jeg må vente og vente mens min bror og hans barn kommer foran. Kjenner meg veldig frustrert i dag, på at jeg har måttet vente i 3 uker om å få en barnefri kveld mens min brors barn har vært der i mellomtiden. Det er helt greit at han trenger de mer enn meg, men jeg synes det er leit at de ikke respektere at jeg også har mine problemer. Nå har jeg fått mer og mer vondt og ingen bryr seg. Og jeg blir en dårlig mor. 

Ingen bryr seg? Broren din har muligens mye større behov for hjelp enn deg. Du har kanskje blitt kjent med andre foreldre med barn på ditt barns alder, eller har venninner fra tidligere? Kan ikke en av dem passe barnet ditt noen timer, mens du kommer deg til hektene? Så barna kan få lekt sammen også. Eller ansette en barnepasser for en kveld? En barnet ditt kjenner for eksempel...

Barnet ditt er ditt ansvar. Trenger du hjelp må du finne ut av det selv. Evt kan du søke om avlastning via barnevern eller privat om det går. Faste kvelder/helger i måneden for eksempel..for en periode.

Anonymkode: 9bb9f...c13

Skrevet
missLynch skrev (11 minutter siden):

Skjønner deg veldig godt jeg, TS. 
dessverre er det slik at de som viser seg sårbare er lettere å tilby hjelp, du fremstår sikkert som en sterk person på alle måter og de ser ikke hvor mye du sliter akkurat nå. Jeg har villet sagt rett ut at nå røyner det på, og at du må ha litt hjelp og støtte fra de.😊

Tenker jeg skal si i fra på en fin måtenår jeg treffer dem, at jeg spør fordi jeg kjenner at jeg sliter med å hente meg inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS, neste gang bør du presisere i HI: ønsker bare svar fra folk som er enige med meg. 

Først og fremst: hysj.

du skrev dette:

TS svarte på en overrsakende sivilisert måte. Jeg hadde ikke orket å svare et så unyttig innlegg på en så hyggelig måte Hva er budskapet ditt? finn barnepass om du ønsker litt barnefri? 👏🏻  👏🏻 👏🏻 Supert!  og når TS  svarer:

Sitat

sier du at TS kun ønsker svar fra folk som er enig med henne? Hva i alle verdens dager?

Synes du selv at innlegget ditt var nyttig? Om man ønsker at noen skal passe barna dine – finn en barnepasser? Kutt ut a!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...