Trebarnsfar Skrevet 11. desember 2022 #1 Skrevet 11. desember 2022 Vi har malt vinduene (lister og foringer) og listene rundt dørene på soverommene til ungene. Malte med oljebasert maling, da det var det Monter anbefalte. Gikk plutselig opp for oss at man kanskje ikke burde sove på rommet med det første. Hvor lenge burde man vente før man lar dem sove der? Finner mange gamle artikler, som sier at man burde helst vente flere uker (aller helst et halvt år?!), før man flytter inn på et rom malt med oljebasert maling. Her er det dog bare snakk om lister. Send gjerne med en link, om du vet om noe godt basert fakta. Takk!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Jeg er usikker på hvor lenge, men dere bør nok ikke la barna sove der i alle fall de første dagene, og sørge for å lufte godt ut. Jeg tror allergifremkallende stoffer osv. kan dunste fra malingen temmelig lenge, men et halvt år virker jo noe å overkant å ikke kunne benytte seg av hele rom i egen bolig. Du kan kanskje forhøre deg hos Fargerike eller lignende? (Altså ikke Monter, for de driver jo med mye annet enn bare maling) Vi hadde i alle fall en interiørkonsulent med på laget da vi pusset opp barnerommet da jeg var gravid, og da malte de med Sense (?) maling og unnlot å male listene siden de da måtte bruke oljemaling og det ikke var anbefalt siden jeg var gravid og det kort tid etter skulle være babyens rom. Anonymkode: a64f2...d5c
Tilim Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Hørtes merkelig ut. Jeg jobber som maler og vi har ikke brukt oljebasert maling innvendig på årevis. Da er det i såfall etter kundens ønske.
Maskinfører Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 Trebarnsfar skrev (2 timer siden): Vi har malt vinduene (lister og foringer) og listene rundt dørene på soverommene til ungene. Malte med oljebasert maling, da det var det Monter anbefalte. Gikk plutselig opp for oss at man kanskje ikke burde sove på rommet med det første. Hvor lenge burde man vente før man lar dem sove der? Finner mange gamle artikler, som sier at man burde helst vente flere uker (aller helst et halvt år?!), før man flytter inn på et rom malt med oljebasert maling. Her er det dog bare snakk om lister. Send gjerne med en link, om du vet om noe godt basert fakta. Takk! Det går sikkert bra beisa selv vinduene i stua med Nøttebrun har ikke merket noe så skjønner ikke hvorfor man skal vente i flere uker/måneder
Trebarnsfar Skrevet 11. desember 2022 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2022 Tilim skrev (7 minutter siden): Hørtes merkelig ut. Jeg jobber som maler og vi har ikke brukt oljebasert maling innvendig på årevis. Da er det i såfall etter kundens ønske. Gikk bare til Monter, og ba om maling til innvendige lister. Sa ikke spesifikt at det var til et barnerom 🫤
Trebarnsfar Skrevet 11. desember 2022 Forfatter #6 Skrevet 11. desember 2022 Maskinfører skrev (Akkurat nå): Det går sikkert bra beisa selv vinduene i stua med Nøttebrun har ikke merket noe så skjønner ikke hvorfor man skal vente i flere uker/måneder Er vel ikke noe man «merker», men det står rundt forbi at maling (spesielt oljebasert) kan være kreftfremkallende. Da fikk jo kona panikk, så i matt har vi sovet fem stykk på vårt soverom 😅 2
Maskinfører Skrevet 11. desember 2022 #7 Skrevet 11. desember 2022 Trebarnsfar skrev (3 minutter siden): Er vel ikke noe man «merker», men det står rundt forbi at maling (spesielt oljebasert) kan være kreftfremkallende. Da fikk jo kona panikk, så i matt har vi sovet fem stykk på vårt soverom 😅 hehe alt med måte det går sikkert bra det skal bare ikke bli noen vane da ble det sikkert varm på soverommet
Krokenguri Skrevet 11. desember 2022 #8 Skrevet 11. desember 2022 Trebarnsfar skrev (2 timer siden): Vi har malt vinduene (lister og foringer) og listene rundt dørene på soverommene til ungene. Malte med oljebasert maling, da det var det Monter anbefalte. Gikk plutselig opp for oss at man kanskje ikke burde sove på rommet med det første. Hvor lenge burde man vente før man lar dem sove der? Finner mange gamle artikler, som sier at man burde helst vente flere uker (aller helst et halvt år?!), før man flytter inn på et rom malt med oljebasert maling. Her er det dog bare snakk om lister. Send gjerne med en link, om du vet om noe godt basert fakta. Takk! Oljebasert maling får du ikke tak i lengre. Les på bøtta. Der står det tørketid osv. Og du kan lufte ut litt etter malingen er tørr. Skal i bunn og grunn holde nok. Hjelper forøvrig å skrive hvilke type maling du har brukt. Da rådene er forskjellige iht produktet og leverandører
Trebarnsfar Skrevet 11. desember 2022 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2022 Står vanntynnet oljemaling på. Det er kanskje ikke oljebasert nei? Hvor lenge bør en lufte med vanntynnet oljemaling da? 😊
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #10 Skrevet 11. desember 2022 Da vi skulle male barnas rom, brukte vi den mest barnevennlige malingen man kunne finne på markedet (ut fra hvordan produktet ble markedsført). Det luktet fælt på rommene i 2 måneder etter det. Vi luftet og luftet. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om det var et bra valg, men barna måtte sove i stua i 2 måneder fordi det var umulig å sove der. Anonymkode: bb9f5...201 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå