Gå til innhold

Stygg språkbruk i tredje klasse, vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i en klasse med færre gutter enn jenter. De aller fleste av guttene har foreldre fra ikke vestlige land. (Det er ikke slik ellers på skolen, kun denne klassen) Flere av disse foreldrene stiller ikke opp på foreldremøter osv og snakker dårlig norsk. Klassemiljøet mellom guttene virker lite inkluderende. Lærer er sykm.
Men nå har språket til disse åtteåringene tatt helt av. Hadde besøk av en (norsk) gutt som jeg måtte be passe språket sitt, vi har tross alt yngre barn i hus. Nå fortalte sønnen min at en gutt alltid kaller han for «fuckings bitch» i stedet for og si hei.
Jeg tror faktisk samtlige gutter i klassen har en eller annen utfordring eller utfordringer hjemme. Det er slåssing og bråk stort sett hver dag. De få som ikke lager uro sliter med skolevegring og trives ikke. Sønnen min begynner og bli lei hele skolen. Er dette vanlig i klasser eller overreager sønnen min (og jeg)? Er det håp og noe vi kan gjøre? 

Anonymkode: a5c95...a6a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt flere i tredje og kan ikke huske dette har vært problem hos oss. 

Skrevet

Oisann, nei, slik er det ikke hos vår 3.klassing. Har ikke hørt slik språkbruk blant hans venner, ikke noe slåssing heller. 

Anonymkode: 34023...81c

Skrevet

Vi snakker slåssing i barnebursdag, utagering mot lærer, angrep på elever, løper rundt i stua vår, ler og banner, stikker av fra skolen… Og dette er flere elever, ikke bare en med problemer. Hva kan vi gjøre?

• Liker 2
Skrevet

Kvifor har du busett deg i gettoen? Flytt.

Anonymkode: fad4a...e39

• Liker 2
Skrevet

Vi har en gutt som går i 3. klasse. Noen av de kan tøffe, men laaangt i fra slik som dette. 

Anonymkode: 8710e...9cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en gutt som går i 3. klasse. Noen av de kan tøffe, men laaangt i fra slik som dette. 

tøffe seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kvifor har du busett deg i gettoen? Flytt.

Anonymkode: fad4a...e39

Vi flyttet hit fordi det egentlig er et bra miljø, men denne klassen er ille. Vurderer og flytte…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi snakker slåssing i barnebursdag, utagering mot lærer, angrep på elever, løper rundt i stua vår, ler og banner, stikker av fra skolen… Og dette er flere elever, ikke bare en med problemer. Hva kan vi gjøre?

Bytt klasse/skole. Dette er ikke normalt. 

Anonymkode: 9dcdd...d26

Skrevet

Flytt og/eller bytt skole mens du kan. Med disse kulturelle utfordringene er det liten sannsynlighet for bedring fremover. Snakker av erfaring! Undersøk området nøye før du evt. flytter og ha fokus på inkludering på fritidsaktiviteter og fritiden for det kan du fortsatt styre litt. Ikke gjør som mange andre og tenk at det ordner seg automatisk. For ditt barn er nåværende klasse normalen. 

Anonymkode: 591de...dd6

Skrevet

Er lærer i en 3.klasse, og har hatt mange 3.klasser. Ikke normalt. Men når det er sagt er det et økende problem med språkbruk til barn generelt. Generasjonen som har fått barn for 10-20 år siden må være den verste foreldregruppa noen har sett. Uavhengig av kultur og om de er etniske norske foreldre. Ungene har ikke fått noe oppdragelse hjemme og er oppdratt av en skjerm. Ikke rart de bruker slike uttrykk når "foreldrene" er en skjerm. 

Hva du skal gjøre med det aner ikke jeg. Snakk med rektor. Evt bare bytt skole. 

Anonymkode: 3da1e...804

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Altså, jeg har en gutt i 6. trinn nå, og har fått med meg at det har vært mye stygg ordbruk siden 3. trinn. Bitch, dust, pedo, hore.. og masse annet. Grusomme ord.. 

Men, ingen som har angrepet læreren, ingen lærer som er sykmeldt etc. Skolen jobber med dette og heldigvis er min sønn i en gjeng (fotballgutter) der de nok har temmelig tøff ordbruk til hverandre på banen, men som bare preller av på min sønn ihvertfall. Stort sett ihvertfall (men jeg vet også om barn som ikke vil være med pga språkbruket, de blir nok dessverre også kjørt tøffere fordi de ikke er så gode..😬).

Så har jeg også hørt om barn som utagerer såpass og regelrett har ødelagt bursdagsfeiringen til de andre i klassen, fordi det tar helt av.. Dette var vel 2-3. klasse..

Er det flere klasser på trinnet hadde jeg forsøkt å hjelpe barnet mitt inn mot de barna som er av «bedre kaliber» enn enkelte i selve klassen hans. Det du beskriver hadde jeg reagert veldig på, men forhåpentligvis er det noen fine barn blant dem som gjør all ugangen.

Hva med klassekontakt/Fau-representant? Mye av dette er jo ting som bør løftes og jeg ville nok også kontaktet inspektør og evt rektor for å høre hvordan de jobber med dette. Jeg hadde tenkt flytting/skolebytte temmelig raskt om de ikke har gode tilbakemeldinger til deg!

Anonymkode: d40ef...905

Skrevet

Har overhørt min i alle år som går i 5 klasse nå, og min oppfatning er at de ofte blir påvirket av some eller eldre søsken eller ting de hører her og der. Ikke alltid de forstår hva de sier. Jeg setter en stopper om jeg hører noe som er stygt her hjemme. Min datter har virkelig ikke helt forstått hva som er stygt og bare tror det er trendy. 

Anonymkode: dd3fe...7c2

Skrevet

Ja, på vår skole er det et problem med stygg ordbruk på småtrinnet, og det er nå tatt opp på FAU-møte. Jeg synes ikke det er greit at de venner seg til det så tidlig. Det er verst hos guttene, men ser jentene følger etter (det normaliseres som en måte å snakke på). Ofte kan mye gjøres ved at flere gjøres oppmerksom på at det er en utfordring alle foreldre må ta tak i sammen med skolen. 

Anonymkode: f3d28...535

Skrevet

Ja her jeg bor er dette et problem. Landlig til, Bergen-området,  relativt lite innvandrere, så kan ikke skylde på dem. Har to gutter, en i første og en i tredje. Veldig stygt språk og mye ukontrollert oppførsel av både gutter og jenter i klassene. Må være foreldrene som ikke har oppdratt barna skikkelig. Merker meg at det er endel unge foreldre her, vi  er blant de eldste. (Fikk første når jeg var 30).

Anonymkode: 29d42...614

Skrevet

Han har en bestevenn i klassen som er snill, får dårlig samvittighet fir og flytte fra han.

Skrevet

Jeg er lærer. I noen klasser er dette vanlig. Som oftest de "tøffe kule gutta" som fronter dette. 

Anonymkode: 3ec3c...7f7

Skrevet

Har ei jente i 2.klasse, og det er slik på skolen her også. Veldig stygg ordbruk av guttene. Jævla bitch, når en 1.klasse jente og gutt går sammen blir de erta med at de «sexer», hore, homo osv. Her er det ikke en eneste innvandrer, men en gjeng konfliktskye, svake foreldre som ikke kan snakke til barna sine. De kan jo bli lei seg, tilknytningen kan bli ødelagt, de mener ikke noe stygt med det, de var sikkert slitne, det var sikkert de andre barna sin skyld. 

Anonymkode: 526c2...3d4

Skrevet

Her jeg bor er det et stort problem. Her er det få innvandrere og de få som bor her er høflige og greie.

Men det skinner godt gjennom på foreldremøtene hvorfor dette er et problem. En god gjeng med overpedagogiske foreldre. 

Anonymkode: b4425...c3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...