Gå til innhold

Høy inflasjon og sparepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inflasjon betyr at sparepengene mine blir mindre verdt.

Hvis inflasjonen er 10% i måneden. Hvor lang tid tar før millionen min i banken bli verdiløs?

Anonymkode: 44d8c...626

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innskuddsrenten på sparekonto holder vel ikke tritt med inflasjonen lenger men du taper ikke så mye. Vurder å investere pengene isteden. 

Anonymkode: db1e6...667

Skrevet

Har lurt på noe lignende, er det smartere å ta ut pengene eller ha de i sparebanken?

Anonymkode: 2cdec...c76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har lurt på noe lignende, er det smartere å ta ut pengene eller ha de i sparebanken?

Fortell gjerne logikken din bak det spørsmålet. 

Anonymkode: bd238...47f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis inflasjonen er 10% i måneden. Hvor lang tid tar før millionen min i banken bli verdiløs?

For det første så er 10 % prisstigning i måneden lite realistisk. Prisstigningen i år ligger an til å bli 6-7 prosent for hele året. 10 % prisstigning i måneden hadde vært en katastrofe.

Om millionen din går ned med 10 % i måneden (inkl renter som du får) så ville den være verdt 900.000 kroner etter én måned og så:

To måneder: 810.000 kroner 

Tre måneder: 729.000 kroner

Fire måneder: 656.100 kroner

Fem måneder: 590.490 kroner

Seks måneder: 531.441 kroner

Syv måneder: 478.297 kroner

Du har selvsagt hele tiden 1.000.000 kroner på kontoen (+ renter), men hvor mye du får kjøpt med dem reduseres med 10 % per måned. Etter syv måneder har verdien halvert seg.

Men som sagt: en prisstigning på 10 % i måneden er svært lite sannsynlig. Det samme er 10 % i året over mange år.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja legg en million i madrassen; kjempegod ide🤗

Anonymkode: 30526...1e2

Skrevet

Sentralbankene er redd for hyperinflasjon, i et sånt bilde kan i ytterste konsekvens valuta bli devaluert og verdiløs - men det et uavhengig av om du har de i kontanter eller i bank.

Flere U-land har hyperinflasjon det et pengebeløp du kunne kjøpe en bil for i starten av året holder til et brød på slutten av året. 
Men sannsynligheten for at noe sånt skal skje i Norge er pr nå astronomisk liten.

Man skal allikevel ikke lenger en til Tyrkia for å finne en inflasjon på over 85%, så det er ikke helt utopisk heller.

Skal man sikre seg mot dette så finnes det knapt noe å sikre seg i utover å redusere risiko gjennom statsobligasjoner og lignende.

Anonymkode: d9277...95e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ehhhhh...?

Ta ut pengene? For å ha de som kontanter tenker du? 😳 Hvorfor i alle dager tenker du at det skulle være bedre?

Anonymkode: 2cacb...5d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sentralbankene er redd for hyperinflasjon, i et sånt bilde kan i ytterste konsekvens valuta bli devaluert og verdiløs - men det et uavhengig av om du har de i kontanter eller i bank.

Flere U-land har hyperinflasjon det et pengebeløp du kunne kjøpe en bil for i starten av året holder til et brød på slutten av året. 
Men sannsynligheten for at noe sånt skal skje i Norge er pr nå astronomisk liten.

Man skal allikevel ikke lenger en til Tyrkia for å finne en inflasjon på over 85%, så det er ikke helt utopisk heller.

Skal man sikre seg mot dette så finnes det knapt noe å sikre seg i utover å redusere risiko gjennom statsobligasjoner og lignende.

Nei, det er ingen sentralbanker i Vest-Europa som tror hyperinflasjon er sannsynlig (over 50 % per måned). Men de er nok bekymret for at inflasjonen skal forbli på dagens nivå over tid. Det er dårlig for økonomien.

Tyrkia kan ikke sammenlignes med noen vesteuropeisk økonomi. 

Skrevet
Mardrøm skrev (19 minutter siden):

Nei, det er ingen sentralbanker i Vest-Europa som tror hyperinflasjon er sannsynlig (over 50 % per måned). Men de er nok bekymret for at inflasjonen skal forbli på dagens nivå over tid. Det er dårlig for økonomien.

Tyrkia kan ikke sammenlignes med noen vesteuropeisk økonomi. 

Jo det frykter sentralbankene, men det er et tema som man ikke diskuterer veldig høyt da frykt avler frykt - samtidig er det et worst case , så det er jo noe man ikke tror skal skje - men  som man frykter kan skje.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-skrekkscenario-global-kollaps/77649407

Tyrkisk økonomi kan faktisk sammenlignes med mange Europeiske land, og tyrkiske verft har blitt en stor konkurrent til norske skipsverft blant annet (også for norske rederier) - Det er altså et land som Norge pr nå i mange sektorer handler mye med. Hvordan Tyrkiske myndigheter/sentralbank håndterer økonomien kan vi derimot ikke sammenligne oss med - jeg skrev forøvrig at faren i Norge var «astronomisk liten», så føler ikke jeg sammenlignet oss i stor grad..😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Inflasjonen sier at pengene dine HAR blitt mindre verdt. 

Hvor mye de taper seg fremmover er umulig å vite.

Anonymkode: a759d...72c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo det frykter sentralbankene, men det er et tema som man ikke diskuterer veldig høyt da frykt avler frykt - samtidig er det et worst case , så det er jo noe man ikke tror skal skje - men  som man frykter kan skje.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-skrekkscenario-global-kollaps/77649407

Tyrkisk økonomi kan faktisk sammenlignes med mange Europeiske land, og tyrkiske verft har blitt en stor konkurrent til norske skipsverft blant annet (også for norske rederier) - Det er altså et land som Norge pr nå i mange sektorer handler mye med. Hvordan Tyrkiske myndigheter/sentralbank håndterer økonomien kan vi derimot ikke sammenligne oss med - jeg skrev forøvrig at faren i Norge var «astronomisk liten», så føler ikke jeg sammenlignet oss i stor grad..😉

Bra stål der nede veldig fornøyd med min Akkar Churchill 12/76 Trap :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...