AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Jeg er trener for barn i alderen 10-17 år, og vært det i mange år. I løpet av disse årene har jeg merket et markant endring i innblanding fra foreldre. Særlig i at det er for mye for barna og at det må tas mer hensyn til det. Hadde forrige helg trening til en viktig greie som var på søndag. Til vanlig har elevene trening på mandager, men det mente flere av foreldrene at var forferdelig siden de hadde gjort noe i helgen. Treningene må også ha flere pauser nå enn før (mine er på 60-75 minutter) noe jeg mener de klarer uten pause. Jeg har full forståelse for at barn nå ofte har flere aktiviteter enn tidligere, jeg selv gikk kun på 2 (men begge disse var 3 dager i uken). Men er virkelig barna så sliten etter en helg som egentlig bare var gøy for barna, at de må ha fri mandagen etter? (dette er bare et eksempel, er slike ting HELE TIDEN) + kommer også klager på at elevene ikke er trygge på det de skal gjøre, ikke har hatt nok øving, ikke har samme nivå som før. Anonymkode: 72a79...21d 3
Al34n0nym1 Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er trener for barn i alderen 10-17 år, og vært det i mange år. I løpet av disse årene har jeg merket et markant endring i innblanding fra foreldre. Særlig i at det er for mye for barna og at det må tas mer hensyn til det. Hadde forrige helg trening til en viktig greie som var på søndag. Til vanlig har elevene trening på mandager, men det mente flere av foreldrene at var forferdelig siden de hadde gjort noe i helgen. Treningene må også ha flere pauser nå enn før (mine er på 60-75 minutter) noe jeg mener de klarer uten pause. Jeg har full forståelse for at barn nå ofte har flere aktiviteter enn tidligere, jeg selv gikk kun på 2 (men begge disse var 3 dager i uken). Men er virkelig barna så sliten etter en helg som egentlig bare var gøy for barna, at de må ha fri mandagen etter? (dette er bare et eksempel, er slike ting HELE TIDEN) + kommer også klager på at elevene ikke er trygge på det de skal gjøre, ikke har hatt nok øving, ikke har samme nivå som før. Anonymkode: 72a79...21d Absolutt, det vil jeg si. Dagens barn/unge/ungdommer har blitt mer sårbare enn deres forrige generasjon. Bare se på innleggene her på KG: far som har vist ungen sin filmen troll, foreldre som roper auau når barnet ser en edderkopp fordi enn selv er redd for edderkopp, barn som blir hindret av å leke i høyder i barnehagen/skole da de kan få en liten skrubbsår..osv.. Denne generasjonen som blir lært opp nå blir rett og slett SVAKE pga foreldrenes overbeskyttende bekymringer. Trist. 9 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 Har to tenåringer som trener mye og jeg merker det samme på lagkompisene til ungene mine. Har det vært treningskamp eller noe ekstra på lørdag eller søndag kommer de ikke på mandag. Har de trening mandag og kamp tirsdag kommer de ikke på onsdag. Og så klager de på kampene over at det er sååå slitsomt. Ja det blir slitsomt når man ikke er på så mye trener og trener opp utholdenheten. Mine spiller fotball. Det blir tydeligere forskjeller når enkelte kan trene/spille kamp 3-4 dager på rad og andre knapt orker noe. Det er ikke ungene som går på flere ting som har utfordringer på ungenes lag, men de som ikke gjør noe annet. Begge ungene har mange som driver med flere idretter opp langt opp i tenårene og de styrer treningsmengden helt fint selv. Mine er kun borte fra trening ved sykdom og skade - så det blir kun et par treninger i løpet av sesong (4 økter i uka pr barn) Anonymkode: 012ae...bd6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Ja, jeg tror barn blir mye mer beskyttet enn før. Nå skal ikke barna se at pappa og mamma er irriterte på hverandre engang, alt skal være så unaturlig bra - for barna. De blir sydd puter for, og blir skjøre mennesker - uten særlig erfaring å ta med seg i livet. Anonymkode: 59665...945 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har to tenåringer som trener mye og jeg merker det samme på lagkompisene til ungene mine. Har det vært treningskamp eller noe ekstra på lørdag eller søndag kommer de ikke på mandag. Har de trening mandag og kamp tirsdag kommer de ikke på onsdag. Og så klager de på kampene over at det er sååå slitsomt. Ja det blir slitsomt når man ikke er på så mye trener og trener opp utholdenheten. Mine spiller fotball. Det blir tydeligere forskjeller når enkelte kan trene/spille kamp 3-4 dager på rad og andre knapt orker noe. Det er ikke ungene som går på flere ting som har utfordringer på ungenes lag, men de som ikke gjør noe annet. Begge ungene har mange som driver med flere idretter opp langt opp i tenårene og de styrer treningsmengden helt fint selv. Mine er kun borte fra trening ved sykdom og skade - så det blir kun et par treninger i løpet av sesong (4 økter i uka pr barn) Anonymkode: 012ae...bd6 Ehh…. Anonymkode: 59665...945 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 Ja. Barn i dag blir pakket inn i bomull. Blir knapt utfordret, og blir lært opp til at det er bare utseende som betyr noe. De blir dullet til svake individer, uten motstandskraft. Perfekte sauer. Anonymkode: 0cb16...962 2 1
snurk Skrevet 10. desember 2022 #7 Skrevet 10. desember 2022 Jeg har små barn og er veldig bevisst på dette. Jeg har lyst til å gi ungene mine den sammen friheten som jeg selv hadde når jeg vokste opp på 90-tallet. Men for å være ærlig så kjenner jeg ofte på at jeg er redd. Jeg er redd for alt som KAN gå galt. Jeg kan ikke tåle tanken på at noe fatalt skal skje barna mine. Grunnen til at det er blitt sånn? Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men daglig bombarderes jeg med artikler og videoer i feeden i sosiale medier som viser ting som har svært liten sannsynlighet for å skje, men som allikevel har skjedd ett eller annet sted rundt omkring i verden. Det er jo ikke fordi at det skjer flere ulykker i dag enn for 30 år siden, men vi som foreldre blir KONSTANT påmint om alt som kan gå galt - selv ting man ikke hadde den minste anelse om. Jeg synes derfor det er veldig vanskelig å finne en god balanse på det, men jeg prøver virkelig 😕 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 De ødelegger barna. Hva blir det neste, de skal følge de på arbeidsintervju og i prøvetiden? Anonymkode: 76448...eae 1 1
Eva-Lena Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 Hadde foreldre hatt muligheten, så hadde de pakket inn barna i bobleplast. Unger lærer ikke hvor hard og rå denne verden er. Mange barn blir jo full av angst når det blir store nok til å få med seg ting fra media Samt all denne pedagogikken så blir det for mye dulling 1 1
Al34n0nym1 Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 snurk skrev (2 minutter siden): Jeg har små barn og er veldig bevisst på dette. Jeg har lyst til å gi ungene mine den sammen friheten som jeg selv hadde når jeg vokste opp på 90-tallet. Men for å være ærlig så kjenner jeg ofte på at jeg er redd. Jeg er redd for alt som KAN gå galt. Jeg kan ikke tåle tanken på at noe fatalt skal skje barna mine. Grunnen til at det er blitt sånn? Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men daglig bombarderes jeg med artikler og videoer i feeden i sosiale medier som viser ting som har svært liten sannsynlighet for å skje, men som allikevel har skjedd ett eller annet sted rundt omkring i verden. Det er jo ikke fordi at det skjer flere ulykker i dag enn for 30 år siden, men vi som foreldre blir KONSTANT påmint om alt som kan gå galt - selv ting man ikke hadde den minste anelse om. Jeg synes derfor det er veldig vanskelig å finne en god balanse på det, men jeg prøver virkelig 😕 Har nok med sosiale medier, eksperter og rås som dukker opp om hvordan man skal behandle/forholde seg til babyer/barn, kontra på 90-tallet da det ikke var så mye skremselspropaganda rettet mot foreldre, konta nåtid.
Gjest PanteneProVVV Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 Hvorfor skal alle barn absolutt gå på organisert idrett? Kanskje mange egentlig burde få slippe? Virker helt surrisurr hele greia. Jeg og mine venner drev ikke på med slikt når jeg var liten, ikke ville vi og ikke måtte vi.
Al34n0nym1 Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 Bare å lese på KG. Folk blir jo febrilske når de ser innlegg som: Ammer barnet til h*n er 4 år Barnet mitt er med bestemor som røyker Pappa tar seg et whisky glass under en fotballkamp Mamma viste en film som er ment for 13 åringer Far til Barnet viser en actionfilm Pappa er aldri hjemme fordi han jobber mye(gi mat til familien) Jeg er redd for at barnet mitt ikke får sin 10t søvn Etc.... Javel? Hva med alle de 70 80-90-talls barna? De fleste av dem i dagens samfunn burde vell ha vært dæva nå om man skulle ha fulgt alle rådene. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 Nei, men det stilles mye mer krav til de må, ikke rart de blir slitne Anonymkode: d8573...3b0 1
Numii Skrevet 10. desember 2022 #14 Skrevet 10. desember 2022 Jeg tror at digitaliseringen er en skikkelig hemsko for både voksne og unge. Det er ingenting som skjer spontant lengre. Da jeg var liten stakk vi innom hverandre, dro med hverandre ut. Ingen av oss var hypp på å være mer sammen med foreldre enn høyst nødvendig. Mor og nabomødrene var ofte på besøk hos hverandre men det var jo ikke avtalt. Var det ingen som åpnet døra så var det ingen hjemme da, ikke sånn som nå hvor en lurer på om man blir ghostet. Vi lekte mer, vi oppdra hverandre. Skal du være med å leke så må du følge reglene. Ingen kom for å mekle. Dreit du deg ut så gjorde du bot, gikk litt under radaren en stund så gjorde man ikke det én gang til. Nå foregår så innmari mye digitalt. Hvordan vi kommuniserer på, og all den infoen som er tilgjengelig hele tiden. Vi leser om kidnappinger, voldsepisoder, og om kriminelle ungdommsgjenger. Vi har hverken tid eller tilgang til å følge opp barna skikkelig, når de er små sender vi de avgårde til barnehage eller skole før de har slått opp øya skikkelig, henter rett før stengetid, hiver i oss en middag slengt ihop på kortest mulig tid, lekser eller fotball, ei skive og så natta. Den digitale verdenen de lever i har vi ikke innpass i.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 Ja! Stakkars bortskjemte og selvsentrerte persilleblad som vokser opp nå. Anonymkode: 6bc18...031 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 PanteneProVVV skrev (17 minutter siden): Hvorfor skal alle barn absolutt gå på organisert idrett? Kanskje mange egentlig burde få slippe? Virker helt surrisurr hele greia. Jeg og mine venner drev ikke på med slikt når jeg var liten, ikke ville vi og ikke måtte vi. Enten er man med eller så er man ikke med, det at man hele tiden dropper ut gjør at tilbudet til de som virkelig vil ha organisert idrett utvannes. Det er helt greit å ikke gå på organisert idrett, på samme måte som det skal være greit å trene hver dag. Jeg trente flere idretter gjennom hele oppveksten og var med i kor og korps, mine unger har valgt å trene mye og drev med to idretter frem til de var henholdsvis 14 og 12, nå går de kun på en og kjører egentrening. Anonymkode: 012ae...bd6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 Jeg vil si både ja og nei. Ja fordi foreldre er usikre på sin rolle som oppdrager og dermed ender opp med lite grensesetting og å gi etter for alt mulig. Nei fordi barn er mye overlatt til seg selv. Skolen er ferdig kl 12 ofte, og barn ned i 8 års alderen er hjemme alene i mange timer hver dag før voksne kommer hjem. Og når foreldrene først er hjemme er de så utslitt etter jobben at det er skjermtid for voksne og barn, eller å forte seg på en eller annen aktivitet. Altså liten reell voksentid med foreldre og barn. Før i tiden jobbet folk kortere dager og skolen varte lenger. Eller mor var mer hjemme. Greit at ungene lekte mye mer ute uten voksen tilsyn men en voksen var stort sett hjemme eller i nærheten. Uten mobil eller pc. Anonymkode: becab...c94 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 Numii skrev (16 minutter siden): Jeg tror at digitaliseringen er en skikkelig hemsko for både voksne og unge. Det er ingenting som skjer spontant lengre. Da jeg var liten stakk vi innom hverandre, dro med hverandre ut. Ingen av oss var hypp på å være mer sammen med foreldre enn høyst nødvendig. Mor og nabomødrene var ofte på besøk hos hverandre men det var jo ikke avtalt. Var det ingen som åpnet døra så var det ingen hjemme da, ikke sånn som nå hvor en lurer på om man blir ghostet. Vi lekte mer, vi oppdra hverandre. Skal du være med å leke så må du følge reglene. Ingen kom for å mekle. Dreit du deg ut så gjorde du bot, gikk litt under radaren en stund så gjorde man ikke det én gang til. Nå foregår så innmari mye digitalt. Hvordan vi kommuniserer på, og all den infoen som er tilgjengelig hele tiden. Vi leser om kidnappinger, voldsepisoder, og om kriminelle ungdommsgjenger. Vi har hverken tid eller tilgang til å følge opp barna skikkelig, når de er små sender vi de avgårde til barnehage eller skole før de har slått opp øya skikkelig, henter rett før stengetid, hiver i oss en middag slengt ihop på kortest mulig tid, lekser eller fotball, ei skive og så natta. Den digitale verdenen de lever i har vi ikke innpass i. Enig i det du skriver. Digitaliseringen, men og det at foreldre jobber så mye og har liten tid og ork til barna sine, er en skikkelig hemsko. Anonymkode: becab...c94
Helene1982 Skrevet 10. desember 2022 #19 Skrevet 10. desember 2022 (endret) Jeg tror ikke dette er lett verken for foreldre eller barn. Sosiale medier gjør at alt barn og foreldre gjør blir overvåket og eksponert. Man kan si at det er et fritt valg, men jeg forstår at det ikke er lett å sette grenser, når "alle andre får lov" Jeg er spesielt skeptisk til at all lek er organisert og all innsamling tl idrettslag gjøres av foreldrene. Jeg tror ikke dagens barn får nok trening i å skaffe seg venner på egenhånd, gjøre oppgaver som er til gode for felleskapet samtidig som at de24/7 kan bli mobbet på nett. veien fra å bli hyllet til å bli cancelert er i dag timer - maks dager. Ungdom har ikke mulighete til å fucke opp litt uten at det blir dokumentert. Jeg har ikke svaret, men noe nå gjøres. Endret 10. desember 2022 av Helene1982
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #20 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er trener for barn i alderen 10-17 år, og vært det i mange år. I løpet av disse årene har jeg merket et markant endring i innblanding fra foreldre. Særlig i at det er for mye for barna og at det må tas mer hensyn til det. Hadde forrige helg trening til en viktig greie som var på søndag. Til vanlig har elevene trening på mandager, men det mente flere av foreldrene at var forferdelig siden de hadde gjort noe i helgen. Treningene må også ha flere pauser nå enn før (mine er på 60-75 minutter) noe jeg mener de klarer uten pause. Jeg har full forståelse for at barn nå ofte har flere aktiviteter enn tidligere, jeg selv gikk kun på 2 (men begge disse var 3 dager i uken). Men er virkelig barna så sliten etter en helg som egentlig bare var gøy for barna, at de må ha fri mandagen etter? (dette er bare et eksempel, er slike ting HELE TIDEN) + kommer også klager på at elevene ikke er trygge på det de skal gjøre, ikke har hatt nok øving, ikke har samme nivå som før. Anonymkode: 72a79...21d De ser på det som å være gode foreldre. De gjemmer seg bak barna og bruker dem som unnskyldninger for å være hysteriske. Dessverre. Anonymkode: 1dacc...327
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå