Gå til innhold

Jeg har alltid hatet matte, men av og til skulle jeg virkelig kunnet praktiske utregninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

F.eks, finne ut hvor mye proteiner sardinboksen inneholder.

på boksen står det 18g per 100g, men i drenert tilstand, er det ca 80g. Hvordan regner jeg ut hvor mye proteiner det er i disse 80 resterende grammene, når 100g inneholder 18g?

Anonymkode: 3d18a...7f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sikkert det er proteiner i laken? Uansett er det ikke noe du kan regne deg frem til uten at du vet prosentandelen protein i selve sardinen og i det som dreneres bort. 

Anonymkode: 06e38...86d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

på boksen står det 18g per 100g, men i drenert tilstand, er det ca 80g. Hvordan regner jeg ut hvor mye proteiner det er i disse 80 resterende grammene, når 100g inneholder 18g?

Hvor mange gram?

Skrevet

14,4 gram. 

Anonymkode: b4026...fc1

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet vil 80g sardiner inneholde 18x0,8= 14,4g protein 

Anonymkode: 2261d...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gitt at du har forstått rett (og jeg har forstått deg rett...

80 / 100 * 18 = 14.4g

Anonymkode: c93a7...f74

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet vil 80g sardiner inneholde 18x0,8= 14,4g protein 

Anonymkode: 2261d...b25

Takk :)

Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Hvor mange gram?

Boksen inneholder 80g sardiner i drenert tilstand.

Ser at det står næringsinnhold per 100g drenert vekt:

18g

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gitt at du har forstått rett (og jeg har forstått deg rett...

80 / 100 * 18 = 14.4g

Anonymkode: c93a7...f74

Takk. :) 

Skrevet

Det er ikke for sent å lære.

Anonymkode: 3a808...2f2

• Liker 1
Skrevet

Når du vet hvor mange kalorier per 100 gram, kan du alltid dele kaloriene på 100, og gange med antall gram du har.

Eller gange direkte med "null-komma så mange gram du har", altså har du 80 gram ganger du kaloriene med 0,80 (eller 0,8). Har du 37 gram ganger du kaloriene med 0,37.

• Liker 1
Skrevet

Takk :)

Boksen inneholder 80g sardiner i drenert tilstand.

Ser at det står næringsinnhold per 100g drenert vekt:

18g

næringsinnhold er alltid definert ut fra 100 g. Jeg vet ikke om jeg får til å forklare dette på en måte som gir mening, men du har 18 som forholder seg til 100g og du lurer på hva x er i forhold til 80 g.

18        x   

100      80

Du lurer på hva x er i forhold til 80. svaret er å gange 18x 80 og dele på 100. /alltid dele med tallet som står diagonalt i forhold til x. Jeg merker selv at jeg ikke er en lærer 😅 Men det gir mening for meg

Skrevet
applestories skrev (16 minutter siden):

Når du vet hvor mange kalorier per 100 gram, kan du alltid dele kaloriene på 100, og gange med antall gram du har.

Eller gange direkte med "null-komma så mange gram du har", altså har du 80 gram ganger du kaloriene med 0,80 (eller 0,8). Har du 37 gram ganger du kaloriene med 0,37.

Er ikke så interessert i kaloreiene, men det høres ut som samme regnemåten :)  Må bare vite hvor mye jeg må spise av ditten og datten, for å få nok proteiner til styrketreningen:) proteinpulver er uaktuelt. Fysj.

Helene1982 skrev (13 minutter siden):

næringsinnhold er alltid definert ut fra 100 g. Jeg vet ikke om jeg får til å forklare dette på en måte som gir mening, men du har 18 som forholder seg til 100g og du lurer på hva x er i forhold til 80 g.

18        x   

100      80

Du lurer på hva x er i forhold til 80. svaret er å gange 18x 80 og dele på 100. /alltid dele med tallet som står diagonalt i forhold til x. Jeg merker selv at jeg ikke er en lærer 😅 Men det gir mening for meg

Takk, dette var langt baki glemmeskuffen, men når jeg ser det satt opp, gir det faktisk mening. Dette skal noteres, så det kan hentes fram igjen ved behov :) 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke for sent å lære.

Anonymkode: 3a808...2f2

Helt sant :) 

Skrevet

Er ikke så interessert i kaloreiene, men det høres ut som samme regnemåten :)  Må bare vite hvor mye jeg må spise av ditten og datten, for å få nok proteiner til styrketreningen:) proteinpulver er uaktuelt. Fysj.

Trodde det var kalorier du skrev, men ser jo nå at det var proteiner. Men som du sier - det er jo samme regnemåte :)

Skrevet

Så bra! jeg bruker denne regnemåten hver eneste uke. Men som sagt … jeg er en eksremt dårlig lærer

Skrevet
applestories skrev (3 minutter siden):

Trodde det var kalorier du skrev, men ser jo nå at det var proteiner. Men som du sier - det er jo samme regnemåte :)

kan forstå hvorfor du trodde det. Mange er jo veldig opptatt av kalorier, og det snakkes nesten alltid om når det snakkes om næringsinnhold :)  Det er jogreit å kjenne til også, men i dag trengte jeg informasjonen om proteininnhold.

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Så bra! jeg bruker denne regnemåten hver eneste uke. Men som sagt … jeg er en eksremt dårlig lærer

Men den er tydeligvis nyttig i hverdagen. Bare dumt man ikke ser at man trenger det, før man står i en situasjon.
Hva bruker du den forresten til? :) 

Tror jeg skal friske opp et par formler til, som er greie for hverdagen.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

kan forstå hvorfor du trodde det. Mange er jo veldig opptatt av kalorier, og det snakkes nesten alltid om når det snakkes om næringsinnhold :)  Det er jogreit å kjenne til også, men i dag trengte jeg informasjonen om proteininnhold.

Men den er tydeligvis nyttig i hverdagen. Bare dumt man ikke ser at man trenger det, før man står i en situasjon.
Hva bruker du den forresten til? :) 

Tror jeg skal friske opp et par formler til, som er greie for hverdagen.

Jeg jobber med design og bruker det til å regne ut marger og avstander. Jeg var eksremt oppgitt over at farem min mente at jeg ikke bare kunne lære formler og hvordan bruke en kalkulator, men jeg måtte forstå logikken bak, jeg tror det er delvis grunnen til at jeg fremdeles bruker mye av matten jeg lærte på skolen i dag – selv om jeg har et kreativt yrke,

Endret av Helene1982
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber med design og bruker det til å regne ut marger og avstander. Jeg var eksremt oppgitt over at farem min mente at jeg ikke bare kunne lære formler og hvordan bruke en kalkulator, men jeg måtte forstå logikken bak, jeg tror det er delvis derfor grunnen til at jeg fremdeles bruker mye av matten eg lærte på skolen i dag – selv om jeg har et kreativt yrke,

Det forstår jeg veldig godt. Mattelæreren min på ungdomsskolen var veldig lik faren din her. Det drepte jo lærelysten min kan du si. For jeg skjønte hverken vitsen, eller sammenhengen, eller hva det kunne brukes til. :) 

trodde design var mer sånn utskjæringer og strekk og komprimering av siden som skulle trykkes. Sånn man kan dra ut eller trekke sammen med musetasten. Så feil kan man ta 😅 Men da lærte jeg det også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det forstår jeg veldig godt. Mattelæreren min på ungdomsskolen var veldig lik faren din her. Det drepte jo lærelysten min kan du si. For jeg skjønte hverken vitsen, eller sammenhengen, eller hva det kunne brukes til. :) 

trodde design var mer sånn utskjæringer og strekk og komprimering av siden som skulle trykkes. Sånn man kan dra ut eller trekke sammen med musetasten. Så feil kan man ta 😅 Men da lærte jeg det også.

Det er trykk, men linjeavstanden i forhold til formatet og margene er matte. Alt annet er føleri. Hva jobber du med?

Skrevet
Helene1982 skrev (7 minutter siden):

Det er trykk, men linjeavstanden i forhold til formatet og margene er matte. Alt annet er føleri. Hva jobber du med?

Det gir mening egentlig. ;) 

Jeg har ikke vært i jobb på en stund nå, og har heller ingen formell utdannelse, men jeg håper å gjøre noe med begge deler på sikt. Derfor er det å spise sunnere og gjøre noe for helsen min høyt i fokus nå :)  For jeg vil ikke bli værende der jeg er i dag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gir mening egentlig. ;) 

Jeg har ikke vært i jobb på en stund nå, og har heller ingen formell utdannelse, men jeg håper å gjøre noe med begge deler på sikt. Derfor er det å spise sunnere og gjøre noe for helsen min høyt i fokus nå :)  For jeg vil ikke bli værende der jeg er i dag. 

Så bra at du jobber med å bedre helsen din! Og veldig kult at du er så lærevillig. Jeg vet at jeg ikke er så flink til å forklare,så jeg ble kjempeglad da du sa at formelen min var nyttig for deg 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...