Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Noen i sameiet vil leie ut til kommunen...

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Av nysgjerrighet, hvor mener du at de som trenger kommunal bolig bør bo da? Egne gettoer? 

Vi har mange kommunale boliger i vårt borettslag. Er noen som lever litt på kanten ja, men alt i alt få problemer, og jeg skjønner jo at folk må ha et sted å bo! Det er ikke bedre for disse familiene å bli stuet vekk i egne gettoer slik at "Vi Andre" skal kunne leve i naiv uvitenhet om deres liv. 

Anonymkode: e3d9f...3ed

Folk med ekstremt lav boevne bør bo i spesialtilpassede, frittliggende boliger uten naboer vegg i vegg. Vi har et par slike i vår kommune. Ingenting er brennbart og alle møblene er boltet fast. Likevel klarer de stadig å knuse vinduene, og har ofte besøk av politiet.

Det må faktisk være lov til å ikke ønske sånne naboer, uten å bli dømt nord og ned.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For noen folk på dette forumet. Ingen har visst noe evne for empati. Verdien på leiligheten (som man er så priviligert at man har fått kjøpt, mange står utenfor boligmarkedet) er liksom mer viktig enn at folk i en vanskelig situasjon sikres en plass å bo. Det kan være folk med vanskelig oppvekst, eller flyktninger, en alenemor. Et sted må jo disse menneskene bo. Kan skjønne man er skeptisk til om det kommer narkomane (da kan det være sprøyter som jo er helseskadelig om man kommer borti), men og bekymre seg først og fremst for verdien av boligen sin er så typisk priviligert norsk holdning. Uten evne til empati for andre.  Som regel går det helt greit å bo vedsiden av en kommunal bolig. Har uendelig mye mer empati for de som er i så vanskelig situasjon at de faktisk må bo i kommunal bolig enn ts som sutrer angående boligverdi.

Anonymkode: 9b8bc...f7a

Hva med empatien for sine naboer når det gjelder disse som lager problemer for andre?, eller det sånn at det bare går en vei?.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skjedde i gata her, var en innvandrerfamilie på 8 med en liten rekkehus leilighet. Ungene fløy rundt døgnet rundt, stjal leker fra naboene, gikk i andres hager å tok seg til rette osv. Mor i huset snakket ikke med noen, og om vi andre tok opp noe med far så kunne han ikke norsk. Parkerte på andres parkeringsplasser og bråkte til langt utpå midnatt. Etter 1,5 år mistet de omsorgen for de 2 minste barna. 

Anonymkode: 4d9b2...58d

Jeg var nabo til et gammel kommunalt bygg som i utgangspunktet var bygget for enslige eldre så leilighetene var veldig små uten soverom og klesvask foregikk i kjelleren med kommunen sin vaskemaskin eller private maskiner, det var 8 leiligheter og selv om bygningen var gammel så var den i veldig bra stand.

Etter at kommunen fikk utvidet eldrehjemmet og bygget nye kommunale boliger så ble den gamle boligen benyttet for unge mennesker som hadde problemer med å skaffe seg bolig på egen hånd.

Det gikk ganske bra i starten men det begynte å gå skeis når den første narkomanen flyttet inn, det ble veldig mye trafikk inn og ut av denne leiligheten og når andre beboere skaffet seg bolig på egen hånd så flyttet det inn flere narkomane fra nabokommunen, kommunen fikk heldigvis orden på problemene en liten periode.

Men det toppet seg da det ble bestemt at kommunen skulle ta i mot flyktninger, det gikk ikke en uke engang før det forsvant ting fra bodene og sykler hadde visst blitt felleseie. Private vaskemaskiner hadde også blitt felleseie og det samme med klærne inne i maskinene. Etter det så ble også forfallet på bygningsmassen veldig stor pga. manglende lufting og overbefolkede leiligheter, bråk nesten døgnet rundt til tider så andre beboere og naboer til bygget var lei alt styret.

Kommunen sluttet å leie ut etter hvert som beboerne flyttet inn til byen, bygget endte siner dager i en brannøvelse for brannvesenet.   

Anonymkode: 1d13a...e36

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjemp imot dette med alle mulige midler. Snakker av erfaring som styreleder i et sameie.

Anonymkode: 8a7ab...742

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det hjelper ikke. Vi som bor i de andre enhetene er barnefamilier og ønsker på ingen måte å få inn noen med rusproblemer eller lignende. 

Anonymkode: 78765...af2

De fleste som leier av kommunen er jo folk som dere, ts. Folk med barn. Som fikk barn før de fikk ordnet økonomi. Eller mistet sin evne til å tjene penger etter de fikk barn. Og ikke hadde formue. 

Anonymkode: 60d9d...7be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noen folk på dette forumet. Ingen har visst noe evne for empati. Verdien på leiligheten (som man er så priviligert at man har fått kjøpt, mange står utenfor boligmarkedet) er liksom mer viktig enn at folk i en vanskelig situasjon sikres en plass å bo. Det kan være folk med vanskelig oppvekst, eller flyktninger, en alenemor. Et sted må jo disse menneskene bo. Kan skjønne man er skeptisk til om det kommer narkomane (da kan det være sprøyter som jo er helseskadelig om man kommer borti), men og bekymre seg først og fremst for verdien av boligen sin er så typisk priviligert norsk holdning. Uten evne til empati for andre.  Som regel går det helt greit å bo vedsiden av en kommunal bolig. Har uendelig mye mer empati for de som er i så vanskelig situasjon at de faktisk må bo i kommunal bolig enn ts som sutrer angående boligverdi.

Jeg er absolutt priviligert som nordmann, ja. Men det har jaggu vært hardt arbeid å få det til også. Min mening er at folk som har jobbet hardt for å kjøpe seg bolig skal slippe å se verdien på boligen sin synke fordi noen skal tjene penger på å leie ut til kommunen, og så har man ikke en dritt man skulle sagt om saken selv om man er direkte berørt. Har ikke bedt om noe empati heller, ellers takk.

Anonymkode: 78765...af2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Rettferdig? Hvem snakker om rettferdig? Jeg spør hvor du har tenkt at disse menneskene skal bo hvis du ikke vil ha de i nærheten? Er det alle andre enn deg som skal være inkluderende? Eller kan vi alle sette oss på vår høye hest og være ekskluderende og sende folk inn i en ghetto? 

Altså, et eller annet sted må jo folk faktisk bo, du må jo ha en knakende god løsning her, eller har du bare tenkt på deg selv og gitt faen i resten? 

Anonymkode: e3d9f...3ed

Det var da fælt så irritabel du ble. Du behøver ikke å like meningen min. Om jeg har en løsning på alle samfunnsproblemer? Så klart ikke. Jeg snakker av egen personlige erfaring, både hva jeg har opplevd selv og hva jeg har blitt fortalt av andre. Kommunale boliger bringer stort sett med seg problemer, og skaper som oftest utfordringer for andre beboere.

Du minner meg litt om et sånt type menneske som gaper høyt om alle andre, og meningene dine drypper selvhøytidelighet. Men når det faktisk kommer til det, så ror du unna som faen. Du vet, folk som fordømmer andre som er skeptiske til å få 30% økning av innbyggere i kommunen pga immigrasjon. Men å huse dem selv, eller plassere dem i nærheten av skolen til DINE barn? Åhåhå, nei nei. Det går ikke. Vi må jo ha plass til de stakkars rusmisbrukerne. Bare ikke i MITT nabolag.

Sånn ser jeg for meg du er.

Endret av Turtellure12
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De fleste som leier av kommunen er jo folk som dere, ts. Folk med barn. Som fikk barn før de fikk ordnet økonomi. Eller mistet sin evne til å tjene penger etter de fikk barn. Og ikke hadde formue. 

Anonymkode: 60d9d...7be

Kilder på at de fleste som leier av kommunen er barnefamilier som kun mangler formue?

Anonymkode: 6fb6a...38b

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

For noen folk på dette forumet. Ingen har visst noe evne for empati. Verdien på leiligheten (som man er så priviligert at man har fått kjøpt, mange står utenfor boligmarkedet) er 

Man kan risikere å tape mye penger.

Anonymkode: fa82e...fc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...