AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #21 Skrevet 10. desember 2022 Det er ikke din sak, dessverre. Anonymkode: 2aa41...275 1
Morten1 Skrevet 10. desember 2022 #22 Skrevet 10. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tenkte tanken, men det høres nesten for lett ut. Er det gyldig å sette slike begrensninger i et sameie med selveierleiligheter? Anonymkode: 78765...af2 Jeg vet ikke 100% jussen bak dette, men meg bekjent skal det være mulig. Vil si man er ganske spesiell hvis man før høre av de 3 andre i sameiet at man ikke ønsker at det leies ut til kommunalt for så gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #23 Skrevet 10. desember 2022 Prøv å unngå det! Jeg bor i en firemannsbolig (to oppe, to nede) hvor de nede er kommunale boliger. Dessverre er det et borettslag og dermed eier kommunen leilighetene selv. Leiligheten under meg er bebodd av snodige og bråkete folk, de nekter å innfinne seg etter reglene og bråker til alle døgnets tider. Kommunen driter regelrett i dette da de ikke har andre steder å plassere disse to, de er blitt hevet ut utallige ganger men får flytte inn igjen hver eneste gang! Hadde jeg visst alt jeg vet nå da jeg kjøpte leiligheten hadde jeg nok gått et par runder med meg selv om jeg faktisk skulle kjøpe eller ikke… Anonymkode: c69d1...d55 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #24 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man kan jo håpe, men da tror jeg det skal litt flaks til. Kan du peke på hvor jeg har sagt noe nedsettende? Det å ikke ønske å få en kommunal bolig inn i sameiet er ikke å være nedsettende. Anonymkode: 78765...af2 Det å ikke ønske å få kommunal bolig i nabolaget er nedsettende i seg selv. I tillegg mener du at dette kan dra ned verdien på din bolig (nedsettende fordom som indikerer at personer i kommunal bolig er grusomme folk som ødelegger ting og gir dårlig rykte til nabolaget) og at det vil gi stor risiko for folk som ikke har boevne (nedsettende fordom) Anonymkode: b1e98...fcf 5 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #25 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tenkte tanken, men det høres nesten for lett ut. Er det gyldig å sette slike begrensninger i et sameie med selveierleiligheter? Anonymkode: 78765...af2 @TBergh kan du noe om dette?😊 Anonymkode: c69d1...d55 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #26 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At du er slik betyr ikke at det ikke er en reell sjanse for å få inn folk med helt andre grunner for kommunal bolig enn hva din grunn er.... Det dummeste jeg leser på KG er sånne svar som det der. Alle som kommer med unntaket og tror det har noen som helst betydning for saken. Anonymkode: 6fb6a...38b I borettslaget her er det også kommunale boliger, og det er de man legger minst merke til. Hyggelige, oppegående og renslige. Hvorfor kan ikke vi få fortelle vår erfaring? Ja, selvfølgelig er det også rus/bråk blant folk som har behov for kommunale boliger, men å kneble oss som har gode erfaringer og si at vår erfaring er uten betydning, det synes jeg er veldig ufint gjort. Anonymkode: 9363c...b5d 3 1 1
Sofakona Skrevet 10. desember 2022 #27 Skrevet 10. desember 2022 Vi bor i borettslag og har 4 kommunale leiligheter. Og vi har 4 faktisk mennesker her..ok litt minus med ene som har hat besøk av brannvesenet 3 ganger 🤦 Men det er 2 som får hjelp av kommunen da de sitter i rullestol. 2
Turtellure12 Skrevet 10. desember 2022 #28 Skrevet 10. desember 2022 Blir sikkert slakta helt nå. Men det hadde vært mitt verste mareritt. Det er så mye rart som leies ut i regi av kommunen. Jeg hadde kjempet med nebb og klør for at det ikke vil skje. Om du vil vinne, vel... Det kommer an på reglene sameiet har. Er det selveier, så er det kjørt. 6 4
always Skrevet 10. desember 2022 #29 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Mange normale mennesker leier kommunal bolig. Inkludert meg selv: lav inntekt, men renslig og rolig oppegående person som bidrar i borettslaget og er godt likt av alle, og inkludert flotte normale barnefamilier og også helt normale studenter. Du bør bli kvitt de nedsettende holdningene dine. Lav inntekt er ikke det samme som lav boevne! Anonymkode: b1e98...fcf Vi bodde i en blokk for lenge siden hvor kommunen leide / eide kommunal bolig i naboleiligheten. Først så gikk dette fint, fordi de leide ut til en alenemor. Men da hun flyttet så var det noen narkomane som kom inn ved siden av. "Vennene" deres rant ned døra hos oss, for de gikk til feil leilighet. Jeg syns det var skikkelig ubehagelig, og vi ble ikke boende der så lenge. Vi kunne ikke la våre barn vokse opp et sånt sted. Jeg forstår veldig godt holdningene til den du svarte. Men jeg forstår også hvordan det må være for deg å bli møtt med fordommer mot folk som leier kommunalt når du ikke skiller deg ut på noen negativ måte. Bare prøv å forstå at man gjerne vil unngå folk som nabo som ikke kan ta vare på verken boligen eller seg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #30 Skrevet 10. desember 2022 Jeg har bare stygt å si om kommunale boliger og har bare dårlig erfaring. Har kommunal bolig over meg nå. Hobby alkoholiker og narkoman. Han kjørte ned garasjeporten til naboen og bulket to biler som sto ute for et par uker siden. Det er andre gangen han har kjørt ned garasjeporten siden jeg flyttet hit for under et år siden. I nabobygget som tilhører sameiet så har vi også en kommunalbolig. Han er et gedigent problem og har ført til brann og oversvømmelse som har gått utover naboene. Problemet med disse folkene er at det er et forbanna helvete å få de kastet ut i sameiet. Der jeg bodde før så hadde jeg også kommunal bolig som nærmeste nabo. En ble kastet ut på kort tid på grunn av rus, bråk, hærverk og faenskap. Men det var utleie og flere boenheter, så det var lettere å kaste dem ut. Han siste var heldigvis ekkel fyr som reiste til Filippinene 8 måneder i året. Ble tatt i å streame overgrep av barn på nett. Sist jeg hørte så bor han der fortsatt. Har bodd nært et hus som kun besto av kommunale boliger og boenheter. Var for alkoholikere og rusmisbrukere. De ble ikke værende lenge heldigvis, fordi de satte fyr på boligen og brant den ned til grunne. To ganger. Jeg har til gode å ha positive erfaringer med kommunale boliger som nærmeste nabo. Så all min medfølelse til deg. Når kommunen har bestemt seg, så er du fucked. Det er også slik at de har per loven rett til å ha 10% i et sameie og borettslag. Skulle ikke ha vært lov. Anonymkode: e6df1...b7e 7 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #31 Skrevet 10. desember 2022 Fireflies skrev (52 minutter siden): Det er mange som leier kommunalt og det er mange grunner til at man ikke kommer inn på vanlig boligleiemarked. Det kan være lav inntekt, dyre leilgheter i området og man er forelder som trenger mer enn et rom, man kan ha blitt nykter og trenger et sted å bo. Det kan også være at man er i aktiv rus, og selv i aktiv rus så vil folk være forskjellige. Ingen av de trenger å bli forhåndsdømt før du møter dem. Blir det problem så tar man det når problemet kommer. Hvis ingen vil ha noen i nærheten hvor skal de bo da? Alle må bo et sted. Fordi man trenger sosial bolig så kan man ikke bare sende alle til en bygd der ingen ser dem eller må ha de som naboer. Når problemet kommer, så er det for sent. Skal mye til før kommunen sier de må flytte. For hvor skal de flytte dem? Anonymkode: 94589...42d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #32 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det å ikke ønske å få kommunal bolig i nabolaget er nedsettende i seg selv. I tillegg mener du at dette kan dra ned verdien på din bolig (nedsettende fordom som indikerer at personer i kommunal bolig er grusomme folk som ødelegger ting og gir dårlig rykte til nabolaget) og at det vil gi stor risiko for folk som ikke har boevne (nedsettende fordom) Anonymkode: b1e98...fcf Å herre min gud. Det sier seg selv at folk er mer skeptiske til å kjøpe en leilighet i et sameie hvor ene leiligheten leies ut til kommunen, det har ingen verdens ting med mine holdninger å gjøre. Du tillegger meg meninger og fordommer jeg ikke har, og det vil jeg ha meg frabedt. Anonymkode: 78765...af2 8 1
Fireflies Skrevet 10. desember 2022 #33 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når problemet kommer, så er det for sent. Skal mye til før kommunen sier de må flytte. For hvor skal de flytte dem? Anonymkode: 94589...42d Ikke nødvendigvis. Det er bedre for kommunen å flytte de som er til sjeanse for naboer enn å måtte miste en kommunal leilighet. (Det er ikke nødvendigivs alltid korrekt). Likevel ville jeg gitt beskjed til kommunen og boligkontoret direkte at det er småbarnsfamilier som bor der og be de om å ihensynta det. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #34 Skrevet 10. desember 2022 Fireflies skrev (6 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Det er bedre for kommunen å flytte de som er til sjeanse for naboer enn å måtte miste en kommunal leilighet. (Det er ikke nødvendigivs alltid korrekt). Likevel ville jeg gitt beskjed til kommunen og boligkontoret direkte at det er småbarnsfamilier som bor der og be de om å ihensynta det. Har dårlig erfaring med barnerike familier i kommunal leilighet og de flytter kommunen aldri på uansett hvor mye støy det kommer fra leiligheten til alle døgnets tider. Som noen andre sier over her, da er du fucked. Anonymkode: 94589...42d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #35 Skrevet 10. desember 2022 Du har aldri noen garanti hvem naboene dine er uansett, punktum. Anonymkode: cc24c...fe0 1
Fireflies Skrevet 10. desember 2022 #36 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har dårlig erfaring med barnerike familier i kommunal leilighet og de flytter kommunen aldri på uansett hvor mye støy det kommer fra leiligheten til alle døgnets tider. Som noen andre sier over her, da er du fucked. Anonymkode: 94589...42d Hvis det er i et sameie så vil det jo være regler. Anbefaler å lese vedtektene og eventuelt legge inn at ved gjentatte vedtektsbrudd så kan man kreve tvangssalg.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #37 Skrevet 10. desember 2022 Jeg har bodd store deler av barndommen i kommunal leilighet. Det var aldri noe bråk med oss, men sjansen for å få slike naboer som oss er nok minimal. Det var tre andre kommunal leiligheter i blokka og det var det ofte bråk med. Da jeg endelig flyttet for meg selv, var naboblokka eid av kommunen. Det skjedde noe der hele tiden. Slåsskamper, fyll og drap. Det positive var at det ofte var politi i område. Når jeg skal flytte tilbake til leilighet, skal jeg holde meg til Oslo vest. Forhåpentligvis har ikke kommunen råd til å kjøpe mange leiligheter her for å bosette narkomane. Anonymkode: f06bf...aaa 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #38 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenkte tanken, men det høres nesten for lett ut. Er det gyldig å sette slike begrensninger i et sameie med selveierleiligheter? Anonymkode: 78765...af2 Ja, dere kan ha som regel at utleie skal begrenses slik at eier må bo der en viss antall år og dersom det leies ut kan det kun leies ut så og så mange år før eier enten flytter tilbake eller selger, og at resten av sameiet skal godkjenne eventuelle leieboere før avtaler signeres. Mange andre sameier har vedtektene og ordensreglene sine på offtentlig nettside, du kan jo google og se hvilken ordlyd som benyttes og hvilke regler de har satt. Ellers burde alle være medlem hos huseierne.no slik at dere får hjelp til å finne ut av dette. Anonymkode: 61bdf...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #39 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skjedde i gata her, var en innvandrerfamilie på 8 med en liten rekkehus leilighet. Ungene fløy rundt døgnet rundt, stjal leker fra naboene, gikk i andres hager å tok seg til rette osv. Mor i huset snakket ikke med noen, og om vi andre tok opp noe med far så kunne han ikke norsk. Parkerte på andres parkeringsplasser og bråkte til langt utpå midnatt. Etter 1,5 år mistet de omsorgen for de 2 minste barna. Anonymkode: 4d9b2...58d Klassisk. Favoritt-naboen.. Anonymkode: 83b0d...739 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #40 Skrevet 11. desember 2022 7 hours ago, Turtellure12 said: Blir sikkert slakta helt nå. Men det hadde vært mitt verste mareritt. Det er så mye rart som leies ut i regi av kommunen. Jeg hadde kjempet med nebb og klør for at det ikke vil skje. Om du vil vinne, vel... Det kommer an på reglene sameiet har. Er det selveier, så er det kjørt. Av nysgjerrighet, hvor mener du at de som trenger kommunal bolig bør bo da? Egne gettoer? Vi har mange kommunale boliger i vårt borettslag. Er noen som lever litt på kanten ja, men alt i alt få problemer, og jeg skjønner jo at folk må ha et sted å bo! Det er ikke bedre for disse familiene å bli stuet vekk i egne gettoer slik at "Vi Andre" skal kunne leve i naiv uvitenhet om deres liv. Anonymkode: e3d9f...3ed 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå