AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #41 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du har aldri noen garanti hvem naboene dine er uansett, punktum. Anonymkode: cc24c...fe0 🤗🤗Dette er grunnen til at jeg ikke orker å flytte til annen blokkleilighet-det kan være like ille der. Har en nabo som bråker om nettene. Han er hjemme døgnet rundt. Vet ikke om han eier selv eller om det er kommunen som eier. (Dette er selveier). Styret har oppfordret ham til å følge ordensreglene…🧐Kommer ikke til å flytte før jeg finner en leilighet på hjørnet, med soverom som ikke er vegg-i vegg med nabo. Det syke er at jeg herper opp hele økonomien min pga denne psyko naboen.Jeg har dårlig økonomi og verre skal det visst bli🫣 Anonymkode: d6aae...434 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #42 Skrevet 11. desember 2022 Jeg tror ikke det er lov å uten videre leie ut til kommunen i et sameie. "§ 25.Seksjonseierens rett til å bruke bruksenheten og fellesarealer Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte. Bruksenheten kan bare brukes i samsvar med formålet, jf. § 7 første ledd bokstav g. En endring av bruksformålet krever reseksjonering etter § 21 annet ledd. Dersom eieren samtykker, kan det i vedtektene fastsettes bestemmelser om bruken av en næringsseksjon. I boligsameier kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av eneretten, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av slik midlertidig enerett krever samtykke fra seksjonseiere som får enerett. Endring av en etablert midlertidig enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen. Begrensningen i § 7 annet ledd gjelder på samme måte. I sameier som inneholder næringsseksjoner, kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. I vedtektene kan det også fastsettes at det til to eller flere seksjoner skal knyttes slik enerett i mer enn tretti år, eller uten tidsbegrensning. I sameier hvor næringsseksjonene bare skal brukes av boligseksjonene til parkering, boder eller annet, kan slik enerett likevel ikke gjelde for mer enn tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av enerett etter første til tredje punktum, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av enerett for inntil tretti år krever samtykke fra seksjonseierne som får eneretten, mens samtykke fra alle seksjonseierne kreves hvis eneretten varer i mer enn tretti år eller er uten tidsbegrensning. Endring av en etablert enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen. Begrensningen i § 7 annet ledd gjelder på samme måte. 0 Endret ved lover 10 apr 2019 nr. 13 (ikr. 1 jan 2020 iflg. res. 10 apr 2019 nr. 474), 4 des 2020 nr. 137 (ikr. 1 jan 2021 iflg. res. 4 des 2020 nr. 2591)." Anonymkode: a5a35...438
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #43 Skrevet 11. desember 2022 Glemte kildelenke til Eierseksjonloven, Lovdata.no. i innlegg over. Legger den her. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65 Anonymkode: a5a35...438
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #44 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg tror ikke det er lov å uten videre leie ut til kommunen i et sameie. "§ 25.Seksjonseierens rett til å bruke bruksenheten og fellesarealer Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte. Bruksenheten kan bare brukes i samsvar med formålet, jf. § 7 første ledd bokstav g. En endring av bruksformålet krever reseksjonering etter § 21 annet ledd. Dersom eieren samtykker, kan det i vedtektene fastsettes bestemmelser om bruken av en næringsseksjon. I boligsameier kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av eneretten, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av slik midlertidig enerett krever samtykke fra seksjonseiere som får enerett. Endring av en etablert midlertidig enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen. Begrensningen i § 7 annet ledd gjelder på samme måte. I sameier som inneholder næringsseksjoner, kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. I vedtektene kan det også fastsettes at det til to eller flere seksjoner skal knyttes slik enerett i mer enn tretti år, eller uten tidsbegrensning. I sameier hvor næringsseksjonene bare skal brukes av boligseksjonene til parkering, boder eller annet, kan slik enerett likevel ikke gjelde for mer enn tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av enerett etter første til tredje punktum, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av enerett for inntil tretti år krever samtykke fra seksjonseierne som får eneretten, mens samtykke fra alle seksjonseierne kreves hvis eneretten varer i mer enn tretti år eller er uten tidsbegrensning. Endring av en etablert enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen. Begrensningen i § 7 annet ledd gjelder på samme måte. 0 Endret ved lover 10 apr 2019 nr. 13 (ikr. 1 jan 2020 iflg. res. 10 apr 2019 nr. 474), 4 des 2020 nr. 137 (ikr. 1 jan 2021 iflg. res. 4 des 2020 nr. 2591)." Anonymkode: a5a35...438 Er det avsnittet jeg har uthevet du sikter til? Det er jo veldig åpent for tolkning hva som er en stor nok ulempe... Anonymkode: 78765...af2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. desember 2022 #45 Skrevet 11. desember 2022 (endret) Morten1 skrev (12 timer siden): Jeg vet ikke 100% jussen bak dette, men meg bekjent skal det være mulig. Vil si man er ganske spesiell hvis man før høre av de 3 andre i sameiet at man ikke ønsker at det leies ut til kommunalt for så gjøre det. Eierseksjonsloven paragraf 24: "Seksjonseiernes rettslige disposisjonsrett over seksjonene kan begrenses i vedtektene dersom de som berøres, samtykker i begrensningen. Slike begrensninger kan også fastsettes i avtaler mellom seksjonseiere eller i avtaler mellom seksjonseiere og tredjepersoner." Hvis den som vil leie ut til kommunen ikke samtykker er det ikke mulig å endre vedtektene slik at utleie til kommunen ikke er lov. Endret 11. desember 2022 av Anonym Brukar0
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. desember 2022 #46 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke det er lov å uten videre leie ut til kommunen i et sameie. "§ 25.Seksjonseierens rett til å bruke bruksenheten og fellesarealer Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte. Bruksenheten kan bare brukes i samsvar med formålet, jf. § 7 første ledd bokstav g. En endring av bruksformålet krever reseksjonering etter § 21 annet ledd. Dersom eieren samtykker, kan det i vedtektene fastsettes bestemmelser om bruken av en næringsseksjon. I boligsameier kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av eneretten, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av slik midlertidig enerett krever samtykke fra seksjonseiere som får enerett. Endring av en etablert midlertidig enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen. Begrensningen i § 7 annet ledd gjelder på samme måte. I sameier som inneholder næringsseksjoner, kan det fastsettes i vedtektene at én eller flere seksjonseiere har enerett til å bruke bestemte deler av fellesarealene i inntil tretti år. I vedtektene kan det også fastsettes at det til to eller flere seksjoner skal knyttes slik enerett i mer enn tretti år, eller uten tidsbegrensning. I sameier hvor næringsseksjonene bare skal brukes av boligseksjonene til parkering, boder eller annet, kan slik enerett likevel ikke gjelde for mer enn tretti år. Vedtektene kan fastsette nærmere regulering av enerett etter første til tredje punktum, for eksempel om kostnadsfordeling eller vedlikeholdsplikt. Etablering av enerett for inntil tretti år krever samtykke fra seksjonseierne som får eneretten, mens samtykke fra alle seksjonseierne kreves hvis eneretten varer i mer enn tretti år eller er uten tidsbegrensning. Endring av en etablert enerett krever samtykke fra de seksjonseierne som direkte berøres av endringen. Begrensningen i § 7 annet ledd gjelder på samme måte. 0 Endret ved lover 10 apr 2019 nr. 13 (ikr. 1 jan 2020 iflg. res. 10 apr 2019 nr. 474), 4 des 2020 nr. 137 (ikr. 1 jan 2021 iflg. res. 4 des 2020 nr. 2591)." Anonymkode: a5a35...438 Det er ikke automatisk en så stor ulempe å leie ut til kommunen at det ikke er lov etter denne paragrafen.
Turtellure12 Skrevet 11. desember 2022 #47 Skrevet 11. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Av nysgjerrighet, hvor mener du at de som trenger kommunal bolig bør bo da? Egne gettoer? Vi har mange kommunale boliger i vårt borettslag. Er noen som lever litt på kanten ja, men alt i alt få problemer, og jeg skjønner jo at folk må ha et sted å bo! Det er ikke bedre for disse familiene å bli stuet vekk i egne gettoer slik at "Vi Andre" skal kunne leve i naiv uvitenhet om deres liv. Anonymkode: e3d9f...3ed Det er heller ikke rettferdig at folk som har jobbet hardt, bidrar til samfunnet, følger lover og regler, skal få hverdagen omgjort til et helvete fordi andre ikke klarer/vil gjøre det samme. Endret 11. desember 2022 av Turtellure12 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #48 Skrevet 11. desember 2022 Har en kommunal leilighet i oppgangen vår. Angrer på at jeg har kjøpt her for å si det sånn.. Anonymkode: f1de9...f55 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #49 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du har aldri noen garanti hvem naboene dine er uansett, punktum. Anonymkode: cc24c...fe0 Det kan jeg signere. Selv i områder med kun eneboliger har man ingen garanti. Vi hadde naboer på alle kanter, kun eneboliger hvor ett par stk var delt i to og utleid. Bråket kom ikke fra leiefolkene men fra de som var selveiere. Anonymkode: 1f042...94c 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #50 Skrevet 11. desember 2022 Leier selv ut leilighet til kommunen. Som utleier er det knall. Lange leiekontrakter, sikker og god betaler, samt at de tar mye ansvar. Anonymkode: 094a9...103 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #51 Skrevet 11. desember 2022 Anonym Brukar0 skrev (3 timer siden): Det er ikke automatisk en så stor ulempe å leie ut til kommunen at det ikke er lov etter denne paragrafen. Tvert om. Å leie ut til kommunen er svært gunstig. Ikke angret et sekund på at jeg begynte å leie ut til kommunen. Anonymkode: 094a9...103 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #52 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tvert om. Å leie ut til kommunen er svært gunstig. Ikke angret et sekund på at jeg begynte å leie ut til kommunen. Anonymkode: 094a9...103 For deg som utleier, ja. Dritt for oss andre i sameiet. Anonymkode: 78765...af2 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #53 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): At du er slik betyr ikke at det ikke er en reell sjanse for å få inn folk med helt andre grunner for kommunal bolig enn hva din grunn er.... Det dummeste jeg leser på KG er sånne svar som det der. Alle som kommer med unntaket og tror det har noen som helst betydning for saken. Anonymkode: 6fb6a...38b Det har mer betydning for saken når noen har opplevd er problem ? Ingen grunn til og tenke at dette er unntaket. Anonymkode: c45d3...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #54 Skrevet 11. desember 2022 Man har da aldri noen garanti for hvem man får som naboer. Jeg har hatt søplete naboer i sameiet/borettslag jeg har bodd i, uten at det har vært kommunal utleie. Not in my back yard. Alle er liksom enig om at det er bedre om man ikke samler alle kommunale boliger på ett sted, men likevel vil ingen ha de nabolaget sitt. Rart det der. Anonymkode: 185ab...775 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #55 Skrevet 11. desember 2022 Det er vel ren bingo eller? har bodd noen år med nærmeste leiligheit utleid gjennom kommunen; null problemer. Mens i min selveier har jeg kjempeproblem med nabo som bråker om nettene…uten mulighet for å få gjort nor med det🤷♀️Ønsker med tilbake der jeg var, med en utenlandsk rolig familie som nærmeste nabo. Dette her skulle være et steg opp i standard, område mm. NOPE. Anonymkode: d6aae...434 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #56 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har bodd store deler av barndommen i kommunal leilighet. Det var aldri noe bråk med oss, men sjansen for å få slike naboer som oss er nok minimal. Det var tre andre kommunal leiligheter i blokka og det var det ofte bråk med. Da jeg endelig flyttet for meg selv, var naboblokka eid av kommunen. Det skjedde noe der hele tiden. Slåsskamper, fyll og drap. Det positive var at det ofte var politi i område. Når jeg skal flytte tilbake til leilighet, skal jeg holde meg til Oslo vest. Forhåpentligvis har ikke kommunen råd til å kjøpe mange leiligheter her for å bosette narkomane. Anonymkode: f06bf...aaa Det er jo nettopp på vest de har kjøpt til flyktninger, og ellers gjelder vel reglen om botilhørighet? De har allerede kommunale boliger på vest, og de kan ikke flytte narkomane fra feks bydel Frogner til kommunal bolig i bydel Stovner pga botilhørighet. Anonymkode: c45d3...2dd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #57 Skrevet 11. desember 2022 2 hours ago, Turtellure12 said: Det er heller ikke rettferdig at folk som har jobbet hardt, bidrar til samfunnet, følger lover og regler, skal få hverdagen omgjort til et helvete fordi andre ikke klarer/vil gjøre det samme. Rettferdig? Hvem snakker om rettferdig? Jeg spør hvor du har tenkt at disse menneskene skal bo hvis du ikke vil ha de i nærheten? Er det alle andre enn deg som skal være inkluderende? Eller kan vi alle sette oss på vår høye hest og være ekskluderende og sende folk inn i en ghetto? Altså, et eller annet sted må jo folk faktisk bo, du må jo ha en knakende god løsning her, eller har du bare tenkt på deg selv og gitt faen i resten? Anonymkode: e3d9f...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #58 Skrevet 11. desember 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: Man har da aldri noen garanti for hvem man får som naboer. Jeg har hatt søplete naboer i sameiet/borettslag jeg har bodd i, uten at det har vært kommunal utleie. Not in my back yard. Alle er liksom enig om at det er bedre om man ikke samler alle kommunale boliger på ett sted, men likevel vil ingen ha de nabolaget sitt. Rart det der. Anonymkode: 185ab...775 Ja nettopp... Folk skal ikke bidra en dritt til samfunnet de er en del av, men de rister garantert oppgitt på hodet når staten heller ikke greier å hjelpe disse menneskene tilstrekkelig... De vil bare at Alle Andre skal fikse opp i ting mens de selv skal bo i rosa bobler hvor ingenting er vanskelig. Anonymkode: e3d9f...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #59 Skrevet 11. desember 2022 Man har aldri en garanti for at man ikke for en kommunal bolig som nabo, uansett hvor man bor om man ikke har gode regler i borettslaget/sameiet. Til og med en venninne av meg som bor i byen beste strøk har fått 3 av eneboligene rundt solgt til kommunen og er nå kommunale boliger med mye rart i. Litt underholdende er det da hun alltid har skrytt sånn over bydel og nabolag og nå flyr politi og ambulanse rundt i gata nesten hver dag... Anonymkode: 0dc2d...abe 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #60 Skrevet 11. desember 2022 For noen folk på dette forumet. Ingen har visst noe evne for empati. Verdien på leiligheten (som man er så priviligert at man har fått kjøpt, mange står utenfor boligmarkedet) er liksom mer viktig enn at folk i en vanskelig situasjon sikres en plass å bo. Det kan være folk med vanskelig oppvekst, eller flyktninger, en alenemor. Et sted må jo disse menneskene bo. Kan skjønne man er skeptisk til om det kommer narkomane (da kan det være sprøyter som jo er helseskadelig om man kommer borti), men og bekymre seg først og fremst for verdien av boligen sin er så typisk priviligert norsk holdning. Uten evne til empati for andre. Som regel går det helt greit å bo vedsiden av en kommunal bolig. Har uendelig mye mer empati for de som er i så vanskelig situasjon at de faktisk må bo i kommunal bolig enn ts som sutrer angående boligverdi. Anonymkode: 9b8bc...f7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå