Gå til innhold

Noen i sameiet vil leie ut til kommunen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke et stygt ord om folk som benytter seg av kommunalt boligtilbud, men jeg må innrømme at jeg synes det er kjipt om vi får en kommunal bolig i sameiet. Det er en firemannsbolig, så man bor litt "oppå" hverandre, og om det skulle bli en kommunal bolig, så er det jo en ikke ubetydelig sjanse for at man får inn noen med boevne under normalen. Er også redd det kan påvirke markedsverdien på leiligheten vår negativt dersom potensielle kjøpere får nyss om at ene leiligheten disponeres av kommunen, og det er jo gjerne sånn man sjekker på forhånd når man skal kjøpe bolig. 

Er det noe vi andre i sameiet kan gjøre her? De andre i sameiet er heller ikke særlig begeistret for dette.

Anonymkode: 78765...af2

• Liker 3
Skrevet

Dere kan ikke gjøre noen ting. Hvis dette er selveier så kan vedkommende gjøre som de vil.  Er det borettslag så skal det søkes om til styret. 

Anonymkode: 884da...eca

• Liker 14
Skrevet

Er det i rekke eller fore oppå og ved siden av hverandre? 

Skrevet

Hva står i reglene deres om utleie? Mange steder har begrenset muligheter tidsmessig eller det skal leies ut til en fysisk person. 

Anonymkode: 83f6b...4c1

Skrevet
Motelvibes skrev (1 minutt siden):

Er det i rekke eller fore oppå og ved siden av hverandre? 

To oppe og to nede med felles parkeringsplass. Ene leiligheten deler uteområde med den som kommunen er interessert i, og vi må også gå forbi der for å komme til vår leilighet.

Skrevet

Gled deg. Mye ansvarsløse drittfolk som kommer inn med (Norge) i ryggen..

Anonymkode: 83b0d...739

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke bare "galninger" som leier kommunalt. Verre om det blir en rehab bolig.. men kan vel gå greit da også. 

Bare så det er sagt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
svartkatt skrev (Akkurat nå):

Er ikke bare "galninger" som leier kommunalt. Verre om det blir en rehab bolig.. men kan vel gå greit da også. 

Bare så det er sagt.

Det hjelper ikke. Vi som bor i de andre enhetene er barnefamilier og ønsker på ingen måte å få inn noen med rusproblemer eller lignende. 

• Liker 4
Skrevet

Det er mange som leier kommunalt og det er mange grunner til at man ikke kommer inn på vanlig boligleiemarked. Det kan være lav inntekt, dyre leilgheter i området og man er forelder som trenger mer enn et rom, man kan ha blitt nykter og trenger et sted å bo. Det kan også være at man er i aktiv rus, og selv i aktiv rus så vil folk være forskjellige.

Ingen av de trenger å bli forhåndsdømt før du møter dem. Blir det problem så tar man det når problemet kommer.

Hvis ingen vil ha noen i nærheten hvor skal de bo da? Alle må bo et sted. Fordi man trenger sosial bolig så kan man ikke bare sende alle til en bygd der ingen ser dem eller må ha de som naboer.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper ikke. Vi som bor i de andre enhetene er barnefamilier og ønsker på ingen måte å få inn noen med rusproblemer eller lignende. 

Så ta det opp med kommunen. Få utleier til å gjøre det klart at det er barnefamilier der så kan det være de ihensyntar det og ikke sender folk i aktiv rus dit. Det er også barnefamiler som trenger kommunal bolig.

Jeg kjenner også barnefamiler som er blitt satt i en bolig hvor kommunen kun sendre rusmisbrukere. Det er heldigvis endret i den kommunen. Det kan gå mange veier.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

La oss si det slik, dere kan være heldige å få inn en barnefamilie. Hadde jeg måttet søke kommunal bolig som alenemor, hadde jeg vært sjeleglad for å bo med andre normale barnefamilier.. 😊

Anonymkode: ee3ff...96d

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Mange normale mennesker leier kommunal bolig. Inkludert meg selv: lav inntekt, men renslig og rolig oppegående person som bidrar i borettslaget og er godt likt av alle, og inkludert flotte normale barnefamilier og også helt normale studenter. 

Du bør bli kvitt de nedsettende holdningene dine. Lav inntekt er ikke det samme som lav boevne! 

Anonymkode: b1e98...fcf

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Dere kan snakke med utleier og si hva slags folk dere syns det må leies ut til og hva slags folk dere ikke kan ha der av sikkerhetshensyn til de andre som bor der. 

Hvorfor selger ikke vedkommende heller?

Anonymkode: 61bdf...8ef

Skrevet

Skjedde i gata her, var en innvandrerfamilie på 8 med en liten rekkehus leilighet. Ungene fløy rundt døgnet rundt, stjal leker fra naboene, gikk i andres hager å tok seg til rette osv. Mor i huset snakket ikke med noen, og om vi andre tok opp noe med far så kunne han ikke norsk. Parkerte på andres parkeringsplasser og bråkte til langt utpå midnatt. Etter 1,5 år mistet de omsorgen for de 2 minste barna. 

Anonymkode: 4d9b2...58d

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

La oss si det slik, dere kan være heldige å få inn en barnefamilie. Hadde jeg måttet søke kommunal bolig som alenemor, hadde jeg vært sjeleglad for å bo med andre normale barnefamilier.. 😊

Anonymkode: ee3ff...96d

Man kan jo håpe, men da tror jeg det skal litt flaks til. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange normale mennesker leier kommunal bolig. Inkludert meg selv: lav inntekt, men renslig og rolig oppegående person som bidrar i borettslaget og er godt likt av alle, og inkludert flotte normale barnefamilier og også helt normale studenter. 

Du bør bli kvitt de nedsettende holdningene dine. Lav inntekt er ikke det samme som lav boevne! 

Kan du peke på hvor jeg har sagt noe nedsettende? Det å ikke ønske å få en kommunal bolig inn i sameiet er ikke å være nedsettende.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis sameie består av 4 enheter og 3av4 ikke vil ha utleie så kan dere vel endre reglene i styret? 

• Liker 4
Skrevet
Morten1 skrev (1 minutt siden):

Hvis sameie består av 4 enheter og 3av4 ikke vil ha utleie så kan dere vel endre reglene i styret? 

Tenkte tanken, men det høres nesten for lett ut. Er det gyldig å sette slike begrensninger i et sameie med selveierleiligheter?

Skrevet

Jeg bor i et sameie med 16 leiligheter i 4-mannsboliger hvor en av dem er eid av kommunen. Det er også der det er en familie med for mange barn for en slik leilighet, bråk, søppel, de har ødelagt apparatene på lekeplassen mm. Det kan gå bra også men har dårlig erfaring med kommunal utleie. 

Anonymkode: 94589...42d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Trodde det var bare borettslag som måtte ha en viss andel kommunale leiligheter. 

Anonymkode: 3a3ad...eb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At du er slik betyr ikke at det ikke er en reell sjanse for å få inn folk med helt andre grunner for kommunal bolig enn hva din grunn er....

Det dummeste jeg leser på KG er sånne svar som det der. Alle som kommer med unntaket og tror det har noen som helst betydning for saken.

Anonymkode: 6fb6a...38b

• Liker 8
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...