AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Jeg vet ikke helt om jeg tror på utviklingstrinn, men håper nesten at det faktisk er en greie nå. Har en baby på 6 mnd som har vært veldig mye mer krevende å legge de siste tre ukene. Våkner også hyppigere. Jeg hater gråt så har gitt henne den støtten hun trenger, dvs byssing. Håper jo at dette er utviklingstrinn som vil gå over, men lager jeg ikke dårlige vaner ved å gjøre dette??? Hun har sovnet greit på egen hånd før dette, og sovet laaange strekk på natt, men nå ser jeg ikke hvordan jeg skal klare å få til dette igjen… Noen tanker? «Kan» man «skjemme bort» baby ved utviklingstrinn (egentlig ikke noe alternativ her siden jeg ikke vil at hun skal gråte), eller vil dette gjøre ting tøffere for oss fremover også? Hvordan håndterer dere utviklingstrinn og lengre tøffe faser? Anonymkode: 87bcd...094
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #2 Skrevet 11. desember 2022 Man kan ikke skjemme bort en baby. En baby har underutviklede selvreguleringsevner, så gi baby nærhet og trygghet med kroppen din/far. Alle menesker trenger kroppskontakt og medfølelse når de har det vanskelig, men særlig babyer. Utviklingsprang er kjempehardt. Noen har utelukkende vanskelige sprang, andre har noen vanskelige sprang, og atter andre merker lite til sprang. Babyer har forskjellig temperament og selvreguleringsevner, akkurat som voksne. Anbefaler å følge med på app, så klarer man få en formening om hvor lenge man må "holde ut", og forberede seg på komme seg over kneiken. Anonymkode: f7231...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #3 Skrevet 11. desember 2022 Enig med den andre brukeren her, det er ingenting som heter å «skjemme bort baby». En baby trenger omsorg 24/7, og man gir babyen det den trenger. Anbefaler deg kanskje å finne ut av HVORFOR baby gråter, slik at du kan forstå hva m er galt. Hvis du ikke takler at babyen gråter, så regner jeg med at du også er rask til å avlede hen ellers. Det er viktig å ikke avlede babyen hele tiden, og heller finne ut av grunnlaget og lære hen å regulere og finne roen. Det er ingenting direkte galt med å avlede en baby, men det KAN få konsekvenser senere, det er mange foreldre som avleder baby. Anonymkode: a91b4...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #4 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man kan ikke skjemme bort en baby. En baby har underutviklede selvreguleringsevner, så gi baby nærhet og trygghet med kroppen din/far. Alle menesker trenger kroppskontakt og medfølelse når de har det vanskelig, men særlig babyer. Utviklingsprang er kjempehardt. Noen har utelukkende vanskelige sprang, andre har noen vanskelige sprang, og atter andre merker lite til sprang. Babyer har forskjellig temperament og selvreguleringsevner, akkurat som voksne. Anbefaler å følge med på app, så klarer man få en formening om hvor lenge man må "holde ut", og forberede seg på komme seg over kneiken. Anonymkode: f7231...4c7 Hvilken app? Anonymkode: 86e69...279
Regnbuefisk Skrevet 11. desember 2022 #5 Skrevet 11. desember 2022 Har ingen tro på at alle babyer utvikles helt likt sånn at man kan forutsi hva de lærer når nesten fra dag til dag. Men at enkelte perioder er tøffere og mer kaotiske enn andre er det ingen tvil om. Her har vi alltid valgt å gi så mye støtte som nødvendig. Om det er samsoving, ekstra amming, bæring eller flere lurer osv. Tenkt at hvis det blir et problem i fremtiden, så håndterer vi det da. Ingen vits i å ta sorgene på forskudd! Og med eldste så ble det heller ingen kamper. Alle "uvanene" forsvant igjen av seg selv når han ikke hadde samme behov lenger. Følger samme strategi med lillebror nå, så får vi se hvordan det går.
BlåSwix Skrevet 11. desember 2022 #6 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken app? Anonymkode: 86e69...279 Vet ikke helt hvilken app brukeren mente, men vi har The Wonder Weeks. Gir en indikasjon på hvor i «løypa» baby er angående utviklingstrinn, selv om det selvsagt vil variere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå