Gå til innhold

Feriepenger og skatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sa opp jobben min i September og jobber ut året. Begynner ny jobb på nyåret. Jeg ba om at feriepenger skulle betales ut neste år, men arbeidsgiver sa de skulle gjøre opp alt på lønnen nå i Desember. Da må jeg trekke skatt av de, ikke sant? Kan jeg nekte arbeidsgiver å gjøre dette? Evt hvor mye skatt må jeg betale på feriepengene om de trosser igjennom å betale det ut i år?

Anonymkode: 1424b...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sa opp jobben min i September og jobber ut året. Begynner ny jobb på nyåret. Jeg ba om at feriepenger skulle betales ut neste år, men arbeidsgiver sa de skulle gjøre opp alt på lønnen nå i Desember. Da må jeg trekke skatt av de, ikke sant? Kan jeg nekte arbeidsgiver å gjøre dette? Evt hvor mye skatt må jeg betale på feriepengene om de trosser igjennom å betale det ut i år?

Du betaler like mye skatt totalt sett om du får de utbetalt i desember eller i januar. Hvor mye du må skatte av de kommer helt an på hva du har skattet hittil og hvor mye som gjenstår å skatte.

Anonymkode: f489a...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke nekte de å gjøre det, nei. Om det ikke fører til at du kommer ett (eller flere) skattetrinn høyere i år enn neste år så vil skatten bli den samme uansett hvilket år du får dem.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du betaler like mye skatt totalt sett om du får de utbetalt i desember eller i januar. Hvor mye du må skatte av de kommer helt an på hva du har skattet hittil og hvor mye som gjenstår å skatte.

Jeg trudde feriepenger var skattefrie om de ble utbetalt neste år. Er de ikke det så spiller det jo ingen rolle når jeg får de likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at arbeidsgiver utbetaler feriepengene når du slutter, de venter ikke til etter nyttår. Du betaler ikke mer skatt av feriepengene selv om de utbetales i desember. Feriepenger som utbetales året etter at de er opparbeidet er trekkfrie, de er ikke skattefrie. Du betaler mer skatt resten av året slik at feriepengene kan utbetales uten å trekke lønn. 

Anonymkode: e769e...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig at arbeidsgiver utbetaler feriepengene når du slutter, de venter ikke til etter nyttår. Du betaler ikke mer skatt av feriepengene selv om de utbetales i desember. Feriepenger som utbetales året etter at de er opparbeidet er trekkfrie, de er ikke skattefrie. Du betaler mer skatt resten av året slik at feriepengene kan utbetales uten å trekke lønn

Uten å trekke *skatt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trudde feriepenger var skattefrie om de ble utbetalt neste år. Er de ikke det så spiller det jo ingen rolle når jeg får de likevel.

Ingen penger når det kommer til lønn er skattefrie. De er trekker når de utbetales, men du må betale tilsvarende skatt resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen penger når det kommer til lønn er skattefrie. De er trekker når de utbetales, men du må betale tilsvarende skatt resten av året.

De er trekkfrie når de utbetales**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at arbeidsgiver utbetaler feriepengene når du slutter, de venter ikke til etter nyttår. Du betaler ikke mer skatt av feriepengene selv om de utbetales i desember. Feriepenger som utbetales året etter at de er opparbeidet er trekkfrie, de er ikke skattefrie. Du betaler mer skatt resten av året slik at feriepengene kan utbetales uten å trekke lønn. 

Ok, da skjønner jeg bedre 😊 Har alltid hørt at feriepenger skal betales ut det året du skal ha ferien. Jeg fikk jo feriepenger fra i fjor utbetalt i Juni i år. Nå får jeg feriepenger jeg har opparbeidet dette året på Desember lønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, da skjønner jeg bedre 😊 Har alltid hørt at feriepenger skal betales ut det året du skal ha ferien. Jeg fikk jo feriepenger fra i fjor utbetalt i Juni i år. Nå får jeg feriepenger jeg har opparbeidet dette året på Desember lønna.

Det er fordi du skal slutte og er normalt de gjør dette før oppgjøret som de gjør i januar. Det er lettere for bedriftene og gjøre det sånn. Jeg måtte betale 36% av feriepengene som ble utbetalt i slutten av åre som sluttoppgjør. Husk bare at de feriepengene bør du ha på konto til neste sommer. I ny jobb så får du ikke lønn den måneden de har utbetaling av feriepenger. 

Anonymkode: 10f14...915

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fordi du skal slutte og er normalt de gjør dette før oppgjøret som de gjør i januar. Det er lettere for bedriftene og gjøre det sånn. Jeg måtte betale 36% av feriepengene som ble utbetalt i slutten av åre som sluttoppgjør. Husk bare at de feriepengene bør du ha på konto til neste sommer. I ny jobb så får du ikke lønn den måneden de har utbetaling av feriepenger. 

Nei, du måtte ikke betale 36 prosent skatt av feriepengene. Du ble trukket 36 prosent på feriepengene, men det er ikke fasit på hva du faktisk betalte i skatt på feriepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du måtte svært lite sannsynlig betale 36% skatt på feriepengene. Du ble sikkert trukket 36% skatt av feriepengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å spare feriepengene TS, de skal dekke inntekt da du tar ferie til neste år. 

Anonymkode: 5e7e8...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Du måtte svært lite sannsynlig betale 36% skatt på feriepengene. Du ble sikkert trukket 36% skatt av feriepengene. 

Hva er egentlig forskjellen på det du nevner her?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk å spare feriepengene TS, de skal dekke inntekt da du tar ferie til neste år. 

De skal stå på konto til ferien min ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig forskjellen på det du nevner her?

Hvis jeg setter skattetrekket mitt til 60% og arbeidsgiver trekker dette av lønna mi hver måned, så vil jeg få igjen en solid sum på skatten når oppgjøret kommer. Da kan jeg ikke si at jeg betaler 60% i skatt, det jeg betaler er det Skatteetaten faktisk sitter igjen med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ferieloven er soleklar på at feriepenger skal utbetales når du slutter i en jobb. Noen arbeidsgivere utsetter utbetalingen på arbeidstakers oppfordring for å være greie.

Anonymkode: 8c33b...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt av flere, feriepenger er alltid skattepliktig. Men trekkfrie om de blir utbetalt året etter opptjening.

Men du kan komme i høyere marginalskatt dersom du får de utbetalt i år. Dette pga trinnskstten vi har i Norge. 

Anonymkode: 65627...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...