AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Skal få nytt hus og dermed nytt kjøkken. Sitter å ser på alle mulige smarte løsninger. Elsker tanken på å ha stekeovn integrert litt høyere opp sånn at jeg slipper å bøye meg for å løfte tunge ting inn og ut av stekeovnen. Tenker da på noe sånt, om jeg skulle være dårlig til å forklare. Så begynner jeg å tenke på oppvaskmaskina. Går det ikke an å gjøre noe lignende med den, at den er litt opp fra gulvet sånn at man slipper å bøye seg hele tiden? Det finnes jo små oppvaskmaskiner man kan sette på kjøkkenbenken, så synes det er så rart at det ikke finnes noe som er i normal størrelse, men integrert, høyere opp fra gulvet. Jeg har søkt og søkt men finner ikke noen andre som har det... Ikke at jeg helt vet hva sånt heter, at det er litt høyere på veggen og ikke helt nede ved gulvet. Noen som kan hjelpe meg å finne ut om dette eksisterer? Er det kanskje en grunn for at jeg ikke ser det noe sted? Er det umulig å gjennomføre, eller er det noen åpenbare ulemper med det som jeg bare ikke ser? Anonymkode: 6128f...602
Serafina. Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 Du kan få kjøpt oppvaskmaskin der det er mulig å løfte opp nederste skuffen når du tar ting inn og ut av den. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 Finnes mange eksempler på dette, men av en eller annen grunn er det ikke så vanlig. Kan ha noe med rør og vanntilførsel å gjøre, men det er neppe superkomplisert. https://no.pinterest.com/pin/240661173818559315/ Anonymkode: a1480...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Det kan du da få. IKEA til og med leverer da det. Anonymkode: 857c8...8a1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 Denne tråden på Bygge Bolig har flere gode tips: https://byggebolig.no/generell-kjokkenprat/oppvaskmaskin-i-hoyskap/msg250482 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Finnes mange eksempler på dette, men av en eller annen grunn er det ikke så vanlig. Kan ha noe med rør og vanntilførsel å gjøre, men det er neppe superkomplisert. https://no.pinterest.com/pin/240661173818559315/ Anonymkode: a1480...6ca Oppvaskmaskinen avbildet her passer inn i samme rom som en vanlig stekeovn og er veldig liten inni. Den er sikkert grei til en til to personer, men er alt for liten til en familie. Anonymkode: 7af99...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kan du da få. IKEA til og med leverer da det. Anonymkode: 857c8...8a1 Har du noe bilde e.l. av det? Jeg sitter faktisk på IKEA sin kjøkkenplanlegger, men finner bare oppvaskmaskiner man kan sette på gulvet der. Får ikke valg om å ha den opp fra gulvet, liksom. De har heller ingen skap der jeg kan plassere inn ei oppvaskmaskin, bare ovn og/eller mikro. Man kan selvsagt tilpasse det til å gå likevel, men tenker kanskje at det er en grunn til at det ikke er vanlig? Anonymkode: 6128f...602
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #7 Skrevet 10. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Denne tråden på Bygge Bolig har flere gode tips: https://byggebolig.no/generell-kjokkenprat/oppvaskmaskin-i-hoyskap/msg250482 Oppvaskmaskinen avbildet her passer inn i samme rom som en vanlig stekeovn og er veldig liten inni. Den er sikkert grei til en til to personer, men er alt for liten til en familie. Anonymkode: 7af99...7ad Høyskap er et ord jeg ikke tenkte å søke på! Tusen takk for info og link. Anonymkode: 6128f...602
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får ikke valg om å ha den opp fra gulvet, liksom. De har heller ingen skap der jeg kan plassere inn ei oppvaskmaskin, bare ovn og/eller mikro. Man kan selvsagt tilpasse det til å gå likevel, men tenker kanskje at det er en grunn til at det ikke er vanlig? Anonymkode: 6128f...602 Grunnen til at det ikke er vanlig er at en oppvaskmaskin er 60 cm bred, akkurat som totalbredden på høyskapet inkludert skrogsidene. De er som oftest 16 mm tykke, altså totalt 32 mm. Da har man 56,8 cm igjen i nisjebredde, altså for smalt til at oppvaskmaskinen får plass i et standard 60 cm høyskap beregnet for innbyggingshvitevarer. På hvitevarer beregnet for innbygging i høyskap er fronten typisk rett under 60 cm bred og "kroppen" til maskinen ca 55 cm bred. På tegningen er skrogsidene grønne og ovnen orange. En løsning er å sette en lav 60 cm bred skuffeseksjon under, så oppvaskmaskinen oppå og evt. et overskap oppå oppvaskmaskinen igjen. Denne stabelen kan enten settes mellom to høyskap eller mellom en dekkside og et høyskap. Anonymkode: 7af99...7ad 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Grunnen til at det ikke er vanlig er at en oppvaskmaskin er 60 cm bred, akkurat som totalbredden på høyskapet inkludert skrogsidene. De er som oftest 16 mm tykke, altså totalt 32 mm. Da har man 56,8 cm igjen i nisjebredde, altså for smalt til at oppvaskmaskinen får plass i et standard 60 cm høyskap beregnet for innbyggingshvitevarer. På hvitevarer beregnet for innbygging i høyskap er fronten typisk rett under 60 cm bred og "kroppen" til maskinen ca 55 cm bred. På tegningen er skrogsidene grønne og ovnen orange. En løsning er å sette en lav 60 cm bred skuffeseksjon under, så oppvaskmaskinen oppå og evt. et overskap oppå oppvaskmaskinen igjen. Denne stabelen kan enten settes mellom to høyskap eller mellom en dekkside og et høyskap. Anonymkode: 7af99...7ad Oi, tusen takk for grundig forklaring! Da forstår jeg hvorfor det ikke er kjempevanlig, siden det må trikses litt for å få det til. Og tusen takk til @Serafina. for tips om vaskemaskin som man kan løfte opp nederste skuff på, det glemte jeg å si. Jeg visste ikke at det fantes! Det er et veldig smart alternativ. Går vi for en sånn løsning istedet får vi jo litt ekstra benkeplass, også. Skal notere meg alt dette, og se hva vi kommer frem til! Anonymkode: 6128f...602
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Oi, tusen takk for grundig forklaring! Da forstår jeg hvorfor det ikke er kjempevanlig, siden det må trikses litt for å få det til. Og tusen takk til @Serafina. for tips om vaskemaskin som man kan løfte opp nederste skuff på, det glemte jeg å si. Jeg visste ikke at det fantes! Det er et veldig smart alternativ. Går vi for en sånn løsning istedet får vi jo litt ekstra benkeplass, også. Skal notere meg alt dette, og se hva vi kommer frem til! Anonymkode: 6128f...602 Bare hyggelig Ser forresten at AEG faktisk har en oppvaskmaskin beregnet for integrering i høyskap som er 55 cm bred: https://www.aeg.no/kitchen/dishwashing/dishwashers/built-in-dishwasher/fse63307p/ Ellers er jeg enig i Serafina i at oppvaskmaskinene der nederste skuff kan løftes er et godt alternativ. Og da får du som du sier ekstra benkeplass og trenger ikke trikse for å få det til. AEG har disse 6 variantene: https://www.aeg.no/kitchen/dishwashing/dishwashers/built-in-dishwasher/?page=1&FacetCentral_DW_Width=60cm&FacetCentral_DW_ComfortLift=- Anonymkode: 7af99...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #11 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Oi, tusen takk for grundig forklaring! Da forstår jeg hvorfor det ikke er kjempevanlig, siden det må trikses litt for å få det til. Og tusen takk til @Serafina. for tips om vaskemaskin som man kan løfte opp nederste skuff på, det glemte jeg å si. Jeg visste ikke at det fantes! Det er et veldig smart alternativ. Går vi for en sånn løsning istedet får vi jo litt ekstra benkeplass, også. Skal notere meg alt dette, og se hva vi kommer frem til! Anonymkode: 6128f...602 Vi hadde forhøyet og integrert før, og likte det veldig godt. Da vi pusset opp valgte vi det likevel bort, av grunnene Serafina oppsummerer. Tror også vi ikke kunne ha noe direkte over, så man kunne ikke lage et høyskap ut av det, så det ble verken fugl eller fisk når det gjelder utnyttelse av plassen, eller mer benkplate. Vi er fortsatt relativt unge, og uten ryggproblemer. Og å ta opp det som står i nederste skuff er gjort på under minuttet. Så synes ikke det var noen nedtur å gå tilbake. Med tanke på stekeovner er tipset mitt; få to, om du har plass. Det letter logistikken med matlaging noe enormt. Anonymkode: 0b7f6...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #12 Skrevet 11. desember 2022 Jeg har store ryggproblemer og kjøkkenet mitt fungerer ikke. Bor skikkelig trangt, men hadde jeg hatt stort kjøkken hadde jeg hatt to vaskemaskiner🤗og spart plass i skapet. og spart ryggen🥹 Anonymkode: a8de3...4ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå