Gå til innhold

Varmepumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal egentlig en varmepumpe fungere?  Har den på 19 grader døgnet rundt men det er bare 15 inne. Må nevner at det er 10-15 - ute. Men skal ikke en varmepumpe klare å varme opp stua mer enn 15? Da må det jo være veldig dårlig isolert. Pumpa er ny. Stua er ikke stor, og det er kun kjøkkenet som er åpent inn til stua. 

Anonymkode: cb381...63b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal egentlig en varmepumpe fungere?  Har den på 19 grader døgnet rundt men det er bare 15 inne. Må nevner at det er 10-15 - ute. Men skal ikke en varmepumpe klare å varme opp stua mer enn 15? Da må det jo være veldig dårlig isolert. Pumpa er ny. Stua er ikke stor, og det er kun kjøkkenet som er åpent inn til stua. 

Mulig dårlig isolering og vinduer som lekker når er huset fra ? eller har du hatt service på pumpa ? gass på denne 

Endret av Maskinfører
Skrevet

Jeg bor i et bygg fra 1928, jeg må ha den på 26 grader for at leiligheten skal holde 21 grader med 14 minus ute. 

Anonymkode: 67b07...7fe

Skrevet

Vifte på 3 og grader på 24. Da jobber den bedre og bruker mindre strøm. Da skrur deg seg også av selv når det er varmt nok.

Akkurat nå bruker mye strøm for ingenting.

Anonymkode: 0c3f2...31a

Skrevet
Maskinfører skrev (29 minutter siden):

Mulig dårlig isolering og vinduer som lekker når er huset fra ? eller har du hatt service på pumpa ? gass på denne 

Vet ikke når huset er ifra. Jeg leier. Ikke service, burde jeg ha det nå? Den ble installert i mars. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vifte på 3 og grader på 24. Da jobber den bedre og bruker mindre strøm. Da skrur deg seg også av selv når det er varmt nok.

Akkurat nå bruker mye strøm for ingenting.

Anonymkode: 0c3f2...31a

Ok, så jeg har for lite grader?  Vifta står på to nå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke når huset er ifra. Jeg leier. Ikke service, burde jeg ha det nå? Den ble installert i mars. 

Innedelen trenger rens av filteret med jevne mellomrom. Få huseier til å vise deg, eller les bruksanvisningen.

Anonymkode: c99fa...200

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Innedelen trenger rens av filteret med jevne mellomrom. Få huseier til å vise deg, eller les bruksanvisningen.

Anonymkode: c99fa...200

Filter renser jeg 😊

Skrevet

Service trenger den ikke nå. Det holder med en gang i året, og du renser innedelen jevnlig ser jeg. Jeg skrudde opp vår til 21 grader for et par dager siden, den sto på 19 grader da det ble kaldere ute. Nå er det godt og varmt her, så sett den opp to grader så blir det nok snart varmere hos deg.

Anonymkode: 9c4e4...1ec

Skrevet

Hva slags pumpe er det? Varmepumpa mi er fantastisk på alle andre måter enn at termostaten tror det er flere grader kaldere i rommet enn det er, men med varierende differanse så jeg ikke bare kan skru den ned et visst antall grader men må passe på å justere innstillingen jevnlig. (Jeg har en ganske ny Mitsubishi, og leverandøren har sett på den uten at det har hjulpet nevneverdig. Jeg vurderer nå å be dem betale for en ekstern termostat.) 

Kan problemet være det omvendte hos deg? 

Anonymkode: 9f867...447

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei okay fra Mars ja nei da trenger du ikke service tenkte kanskje den var gammel min er fra 2007 du leier ja mulig det er dårlig isolering da 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva slags pumpe er det? Varmepumpa mi er fantastisk på alle andre måter enn at termostaten tror det er flere grader kaldere i rommet enn det er, men med varierende differanse så jeg ikke bare kan skru den ned et visst antall grader men må passe på å justere innstillingen jevnlig. (Jeg har en ganske ny Mitsubishi, og leverandøren har sett på den uten at det har hjulpet nevneverdig. Jeg vurderer nå å be dem betale for en ekstern termostat.) 

Kan problemet være det omvendte hos deg? 

Anonymkode: 9f867...447

Mitsubishi her også. Skal prøve å sette pumpa på 23 grader og vifta på 3 for å se om det hjelper, hvis ikke så får jeg ringe leverandøren. 

Skrevet

Hvilken Mode (tegn) har du den på?? 

Den skal stå på heat, ☀️ ikke auto.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager står vifta på 2? Vifta bør stå på fullt hele tiden. Når det er varmt nok så skrur den seg "av"/ned av seg selv. Og begynner å gå igjen når det går under den satte temperaturen. 

Anonymkode: 7b0d4...c4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uff. Nå har jeg brukt 30 min og jeg rett og slett klarer ikke å løse denne formelen som TS gå oss :

10-15-ute

Ute hos meg er -8

Så for min del svaret blir -3. 

Er det riktig eller ?

Men hva blir riktig svar for TS ?

Anonymkode: ecc9c...c68

Skrevet

Vifta på auto ,alltid.

Mode på HEAT, alltid.

Så velg temperatur sim det passer.

Anonymkode: ecc9c...c68

Skrevet (endret)

Nye vinduet jeg har bestilt til badet :) 50X109 Kr 5 600,-  

Gammelt vindu er 109X109 :) 

last ned.png

Endret av Maskinfører
Skrevet

Forrige varmepumpa vi hadde var ikke god nok til å gi varme når det ble -10 ute i flg kjølemontøren som hadde service på den. Vi kunne like godt skru av vår når det ble så kaldt, alternativt kunne vi kjøpt en dyrere modell.

Anonymkode: 35177...bda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...