Gå til innhold

Søster «krever» at jeg kjøper gave til barna hennes..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene m ett barn (helt alene/ ingen barnefar som betaler bidrag etc) , og jeg skal være i ulønnet permisjon frem til barnet beg i barnehage neste år. 
broren min sa i år at de ville kjøpe gaver til sine - og så kunne søster kjøpe til sine. Hun ble skuffet over dette og sa at jeg måtte kjøpe gaver .. jeg hadde håpet hun heller kunne vært med på brors løsning i år.. for jeg må spare penger .. men det var HELT uaktuelt .. «det trenger bare å være en liten ting» la hun til .. da jeg spurte om godteri var ok sa hun «nei, det har vi så mye av uansett»  og så foreslo hun ting til 300kr+ ...

kjenner jeg er litt «sur» på henne akkurat nå.. 

og så trenger jeg tips til noe til under 100 lappen til en 9 åring, 7åring og 3 åring...

Anonymkode: ed1d6...756

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier fra at i år har du dessverre ikke råd til å kjøpe gaver til dem.

Anonymkode: ac534...8a8

• Liker 12
  • Nyttig 13
Skrevet

Nettbutikken til ark har 40 % på mye leker i helga :) 

Anonymkode: ef607...c14

• Liker 3
Skrevet

Ingen kan kreve at du kjøper gaver, men personlig syns jeg det er sært å ikke kjøpe gave til tantebarna sine. Du sier ikke noe om alder, men spill, bøker, tegnesaker ect koster ikke vider mye. Kan jo være greit å huske på hvordan du vil ha det fremover, du kommer sannsynligvis til å trenge mer hjelp av familien enn de av deg, så behold gode relasjoner.

Anonymkode: 4101d...cbb

• Liker 20
Skrevet

Jeg er enig i at det er for dumt å kreve det. Ikke spør henne om ting er en bra nok gave, bare kjøp og så går hun bli så skuffet hun bare vil. Det kan hende du finner noe på Finn, men mulig det uansett ikke er bra nok for henne.

Anonymkode: ccbff...e4c

• Liker 2
Skrevet

Du bestemmer over dine penger.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen kan kreve at du kjøper gaver, men personlig syns jeg det er sært å ikke kjøpe gave til tantebarna sine. Du sier ikke noe om alder, men spill, bøker, tegnesaker ect koster ikke vider mye. Kan jo være greit å huske på hvordan du vil ha det fremover, du kommer sannsynligvis til å trenge mer hjelp av familien enn de av deg, så behold gode relasjoner.

Anonymkode: 4101d...cbb

Hun sier noe om alder. Tviler på at hun kommer til å få så god hjelp av søsteren uansett ettersom hun har tre barn selv, og hun høres ikke så veldig raus ut. 

Anonymkode: ccbff...e4c

• Liker 5
Skrevet

Rart å ikke kjøpe gave til tantebarn synes jeg. Du kan gjøre dette billig. Kjøp ting på salg på en bokhandel, evt finn noen leker på Sparkjøp, Europris eller lignende 

Anonymkode: e8ff7...f1f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du sier fra at i år har du dessverre ikke råd til å kjøpe gaver til dem.

Anonymkode: ac534...8a8

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nettbutikken til ark har 40 % på mye leker i helga :) 

Anonymkode: ef607...c14

Jeg mener aller helst du skal gjøre som første AB, MEN for å bevare familiefreden, ville jeg gjort som AB2 tipser om og utnyttet ARK sitt 40% på spill, og kjøpt ett spill som fellesgave til alle tre.

Anonymkode: 596c9...93b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Tenker du det er i orden at barnet ditt ikke får gaver i 3/7års alder?

Er permisjonen selvvalgt, eller fikk du ikke barnehageplass? Den tenker jeg er litt relevant for hvorvidt andre skal dekke inn for deg. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener aller helst du skal gjøre som første AB, MEN for å bevare familiefreden, ville jeg gjort som AB2 tipser om og utnyttet ARK sitt 40% på spill, og kjøpt ett spill som fellesgave til alle tre.

Og kjøp da helst et spill du VET søsteren din kommer til å hate 🤣

Evt kjøper du leire, perler, tegnesaker eller lignende til dem

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er alene m ett barn (helt alene/ ingen barnefar som betaler bidrag etc) , og jeg skal være i ulønnet permisjon frem til barnet beg i barnehage neste år. 
broren min sa i år at de ville kjøpe gaver til sine - og så kunne søster kjøpe til sine. Hun ble skuffet over dette og sa at jeg måtte kjøpe gaver .. jeg hadde håpet hun heller kunne vært med på brors løsning i år.. for jeg må spare penger .. men det var HELT uaktuelt .. «det trenger bare å være en liten ting» la hun til .. da jeg spurte om godteri var ok sa hun «nei, det har vi så mye av uansett»  og så foreslo hun ting til 300kr+ ...

og så trenger jeg tips til noe til under 100 lappen til en 9 åring, 7åring og 3 åring...

Bok til 9åring, tegnesaker til 7åring, bamse til 3åring. Det var vel ikke så vanskelig.

Anonymkode: 11f1a...63c

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette helt? Skulle din søster og bror kjøpe gaver til sine barn fra deg? Det trenger de vel ikke i så fall, for det kan jo tenkes at søsteren din har har nok utgifter selv. 

Men du skal selvsagt heller ikke måtte kjøpe gaver når du er i ulønnet permisjon. Alle bør jo forstå at du ikke kan prioriterer det, så frem du ikke har millioner på bok. Så det er klart du ikke skal måtte kjøpe noe. Om søsteren din ikke forstår det, får hun bare være sur.

Anonymkode: 4e863...19f

Skrevet

Jeg synes du SKAL kjøpe gaver til tantebarna dine jeg, er da helt uhørt å ikke gjøre dette? Det er da barn??? 

Er faktisk veldig lett å finne billige gaver, her går det nok mer på vilje. Gå på lekekassen.no og sorter på billigst til dyrest, eller i hvilken som helst annen butikk med leker. Du kan lett finne gaver til alle tre for en hundrelapp til sammen altså. Snakk om sutring, tenk så heldige dere er som har familie!!!

Anonymkode: d3794...56a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok. Da går du på din lokale bruktbutikk. Og så kjøper du en ting til hver av barna. Du får flotte gaver til 60 kroner, maks, til alle tre. Og barn gir, kloke som de er, blanke i at ting er brukt. Eller du kan pakke inn noe dine unger har vokst fra. Eller du kan ta med leker og klær dine barn har vokst fra (eller ikke liker, eller har for mye av) til en av de veldig mange byttemarkedene som arrangeres nå før jul. Og så bytter du til deg en gave eller sju.

For når man har dårlig råd så kjøper man brukt. Og man arver. Og man bytter til seg. Det man ikke slutter med? Det er å gi. Hvorfor? Fordi de som har minst penger behøver gavmildhet. De som har mest penger trenger ikke gavmildhet. Og det man gir - det får man i retur.

Anonymkode: ac8a6...027

• Liker 2
Skrevet

Gi dem en opplevelse i gave. En hel dag sammen med din lille der din søster får barnevakt og du får kose deg med hennes barn. Dere kan se film, bygge fort i stuen, poppe popcorn, pusle puslespill, perle og andre slike aktiviteter. Så kan du gi dem fine «gavekort» til denne morsomme dagen i julegave som du pakker inn.

Anonymkode: 21973...e90

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Om du bestemmer deg for å kjøpe noe, gå på Normal. Der er det leker og andre ting til en rimelig penge. 

• Liker 6
Skrevet

Vær tydelig med søsteren din og si: I år har ikke jeg råd til å kjøpe gaver til tantebarna mine. dette er den økonomiske situasjonen du står i i år. Om hun har råd og lyst til å kjøpe ekstra gaver til sine egne barn, kan hun gjøre det, men du må prioritere strømregning og mat.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Tenker du det er i orden at barnet ditt ikke får gaver i 3/7års alder?

Er permisjonen selvvalgt, eller fikk du ikke barnehageplass? Den tenker jeg er litt relevant for hvorvidt andre skal dekke inn for deg. 

Hvorfor er det relevant? Om ts har valgt å være hjemme med eget barn litt lengre eller om det er for at barnet ikke har fått barnehageplass har vel null betydning i denne sammenheng. 

Jeg hadde hatt full forståelse for om min søster ikke kunne gitt gave til mine barn grunnet økonomi. Gavehysteriet har gått alt for langt om man skal måtte gi gave til andre uansett hvilken økonomisk situasjon man er i. Hvor mange gaver trenger barn egentlig? Hvor mange ting og leker trenger dem?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du SKAL kjøpe gaver til tantebarna dine jeg, er da helt uhørt å ikke gjøre dette? Det er da barn??? 

Er faktisk veldig lett å finne billige gaver, her går det nok mer på vilje. Gå på lekekassen.no og sorter på billigst til dyrest, eller i hvilken som helst annen butikk med leker. Du kan lett finne gaver til alle tre for en hundrelapp til sammen altså. Snakk om sutring, tenk så heldige dere er som har familie!!!

Anonymkode: d3794...56a

Ja, det er veldig mye vits i kjøpe noe bare for å kjøpe. Å kjøpe en liten leke eller ting som høyst sannsynlig blir liggende innerst i lekekassene til barna, er selvsagt mye viktigere enn å feks ha råd til mat og strøm selv.. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...