Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten sliter med å sovne.

Han sovner nesten alltid etter 03, og om han ikke har jobb/skole så står han ikke opp før lenge etter kl. 12 (for øyeblikket sover han fortsatt). Å våkne av en alarm kan bare glemmes, for når han sover blir han også døv.

Søvnrutinene hans gjør meg gal, og gjør forsåvidt han gal også.

Hva kan jeg/han/vi gjøre for å forbedre dette? Noen med erfaring/råd?

Anonymkode: e85c1...0fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan fortelle deg med en gang at hvis du begynner å stresse han så blir problemet enda verre. Å snu søvnproblemer er meget vanskelig. Det er ikke så enkelt som "legg deg tidligere" eller "ikke se på mobilen". Jeg har bruk år på å fikse søvnmønsteret mitt, og sliter fortsatt i perioder.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Lysterapi, melatonin, d vitamin, briller med filter mot blått lys. 

Snu døgnet rundt, legge seg litt senere og stå opp senere her dag, helt til man kommer til tida man vil stå opp på. Så ta lysterapi med en gang man våkner, om kvelden 1-2t før leggetid melatonin + de brillene. 

Dette funker ok til meg, varer noen uker før jeg må døgne og begynn på nytt. 

Aner ikke om dette er noe sundt men, føler jeg tvinger på kroppen en rytme den ikke vil ha. Men hvordan ellers skal man klare å  komme seg på jobb.. 

Anonymkode: 2114d...6cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er mulig, sov på forskjellige rom. Det gjør kjæresten min og jeg. Det fungerer kjempefint! 😊

Anonymkode: cdf6d...f58

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er jo ikke rart han sliter med å sovne når han sover til over 12. Det første han bør prøve er jo å stå opp til samme tid hver dag. 

Om han ikke gidder, så trives han sånn og det er noe du må leve med.

Anonymkode: 68850...d28

• Liker 2
Skrevet

Først må han innse at han har et problem selv, ellers nytter det lite å prøve å hjelpe han. Hvilken jobb har han siden han kan sove til 12 om dagen?

Anonymkode: 836d1...318

• Liker 2
Skrevet

Huff. Kjenner til problemet. Har heldigvis ikke dette lenger, men kan skyldes at jeg startet på medisiner etter flere år med vurdering. Etter hvert gledet jeg meg mer til å stå opp og har også vært streng med meg selv i perioder for å faktisk få det til, fordi jeg vet hvor deprimerende det er å sove bort hele dagen og særlig nå som det blir mørkt med en gang. 

Det kan ta mange år få på plass døgnrytmen faktisk. Er ikke før 2 år siden jeg har klart det ila mitt 30 år lange liv og jeg fikk disse problemene allerede i barndommen.

• Liker 1
Skrevet
EddieFallow skrev (15 minutter siden):

Kan fortelle deg med en gang at hvis du begynner å stresse han så blir problemet enda verre. Å snu søvnproblemer er meget vanskelig. Det er ikke så enkelt som "legg deg tidligere" eller "ikke se på mobilen". Jeg har bruk år på å fikse søvnmønsteret mitt, og sliter fortsatt i perioder.

Jo, faktisk er det så "enkelt", hvis vi snakker om det samme her, altså forstyrret døgnrytme. Kombinerer man det med Melatoninbehandling og fanatisk rigide klokkeslett for å stå opp, så tar det ikke så lang tid før det ordner seg. 

Anonymkode: 1c2e1...44e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Han sovner nesten alltid etter 03, og om han ikke har jobb/skole så står han ikke opp før lenge etter kl. 12 (for øyeblikket sover han fortsatt). Å våkne av en alarm kan bare glemmes, for når han sover blir han også døv.

Dette velger han helt selv. Når han VELGER å sove til etter kl 15 er det ikke rart han ikke klarer å sovne om kvelden. Han kommer seg opp til jobb/skole da? og hva skjer da, han sovner på sofaen eller hviler etter jobb, for så å ikke få sovne om kvelden? Be han vokse opp...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har fått mange gode råd. Akkurat i forhold til det med alarm og våkne siden han blir «døv» når han sover.

Jeg har en venn som er tunghørt, og de har en vekkerklokke som ikke bare lager mye lyd, men som også har en «pad» som skal ligge i sengen, som rister den. Altså for å kunne vekke de som ikke kan høre, trenger man en annen metode, som å ristes våken.

Jeg kan anbefale å sjekke ut om det er mulig å få tak i noe slikt.

Alt annet; det er ikke umulig å fikse søvnproblemer, men det vil ta tid. En ting kan faktisk være det å oppsøke legehjelp. 

Anonymkode: ecda3...a50

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvordan klarer han å stå opp når han har jobb og skole? Hva skjer da?

Anonymkode: dbf03...576

Skrevet
EddieFallow skrev (5 timer siden):

Jeg stresser ikke åpenlyst og sier lite til han om det, kun at det er kjipt. Jeg prøver heller å støtte han når han klager på søvnproblemene.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lysterapi, melatonin, d vitamin, briller med filter mot blått lys. 

Snu døgnet rundt, legge seg litt senere og stå opp senere her dag, helt til man kommer til tida man vil stå opp på. Så ta lysterapi med en gang man våkner, om kvelden 1-2t før leggetid melatonin + de brillene. 

Dette funker ok til meg, varer noen uker før jeg må døgne og begynn på nytt. 

Aner ikke om dette er noe sundt men, føler jeg tvinger på kroppen en rytme den ikke vil ha. Men hvordan ellers skal man klare å  komme seg på jobb.. 

Anonymkode: 2114d...6cf

Jeg skal foreslå det du har skrevet 

Hvis det er mulig, sov på forskjellige rom. Det gjør kjæresten min og jeg. Det fungerer kjempefint! 😊

Problemet er ikke deling av rom, men at han ikke står opp og vi ikke får noe ut av dagen. Nattkosen altfor viktig til å gi slipp på, forstår ikke hvordan folk klarer seg uten den hahah

Dette velger han helt selv. Når han VELGER å sove til etter kl 15 er det ikke rart han ikke klarer å sovne om kvelden. Han kommer seg opp til jobb/skole da? og hva skjer da, han sovner på sofaen eller hviler etter jobb, for så å ikke få sovne om kvelden? Be han vokse opp...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan klarer han å stå opp når han har jobb og skole? Hva skjer da?

Anonymkode: dbf03...576

I hverdager til jobb og skole er han ofte «forsinket», men han har fleksitid, så det er ingen som sier noe på det for han jobber det bare inn igjen senere. Men han våkner da før 10 (oftest). Det er helgen og ferier som er problemet.

Skrevet

Siden du sier at det gjør ham gal også, er det antagelig noe han ikke ønsker selv? Broren min har strevd mye med dette, og har forsinket søvnfasesyndrom. Da er det litt vanskeligere enn for de fleste av oss å bare legge seg tidligere fordi en rett og slett ikke sovner, selv etter å ha kommet seg opp tidlig om morgenen over litt tid. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/sovnforstyrrelser/forsinket-sovnfase-syndrom/?page=all

Når det er sagt, er det ikke sikkert han kan skylde på en diagnose. Mannen min er også glad i å sitte oppe sent og sove lenge. Men forskjellen er at han klarer ganske lett å la være. Han sovner hvis han legger seg, og kommer seg opp med barna kl. 06 når han må, uten å måtte gjøre noen spesielle tiltak. 

Anonymkode: 8007e...d3f

• Liker 1
Skrevet

Så om jeg får barn med han, skal han fortsette å sove vekk hele dagen og være våken hele natten? Hva slags familieliv vil det være? Dessuten så ønsker han endring selv

AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 21.22):

Siden du sier at det gjør ham gal også, er det antagelig noe han ikke ønsker selv? Broren min har strevd mye med dette, og har forsinket søvnfasesyndrom. Da er det litt vanskeligere enn for de fleste av oss å bare legge seg tidligere fordi en rett og slett ikke sovner, selv etter å ha kommet seg opp tidlig om morgenen over litt tid. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/sovnforstyrrelser/forsinket-sovnfase-syndrom/?page=all

Når det er sagt, er det ikke sikkert han kan skylde på en diagnose. Mannen min er også glad i å sitte oppe sent og sove lenge. Men forskjellen er at han klarer ganske lett å la være. Han sovner hvis han legger seg, og kommer seg opp med barna kl. 06 når han må, uten å måtte gjøre noen spesielle tiltak. 

Anonymkode: 8007e...d3f

Jeg tror han har sett på den diagnosen. Han har prøvd å døgne, sove lite, stå opp tidlig, ikke nappe. Men ingenting fungerer.

Sovner han 22, er han våken igjen 02 uten å få sovne før 05. Men merkelig at han kan sovne fra 05 til 15 uten å våkne.

Skrevet

Hva så? Han har jobb og tjener penger så la han være 

Anonymkode: 7aec4...543

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva så? Han har jobb og tjener penger så la han være 

Anonymkode: 7aec4...543

Hva med tiden vi to har å tilbringe sammen når det ikke er jobb? Det er jo veldig trist å bruke den opp på søvn. Med familie vil ikke det fungere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så om jeg får barn med han, skal han fortsette å sove vekk hele dagen og være våken hele natten? Hva slags familieliv vil det være? Dessuten så ønsker han endring selv

Jeg tror han har sett på den diagnosen. Han har prøvd å døgne, sove lite, stå opp tidlig, ikke nappe. Men ingenting fungerer.

Sovner han 22, er han våken igjen 02 uten å få sovne før 05. Men merkelig at han kan sovne fra 05 til 15 uten å våkne.

Håper han har prøvd dette over lengre tid, det holder ikke i noen dager eller uker.

Anonymkode: 68850...d28

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig.

Fikk «et nytt liv» etter vi tok hvert vårt soverom.

Herregud så undervurdert søvnhygiene er.

Anonymkode: 346b2...8c8

Skrevet

Nå er jeg litt usikker på hva som faktisk er problemet her. Har han snudd døgnet så er det enkelt å korrigere, men hvis han faktisk sliter med å sovne så er det en annen sak. Da kan melatonin o.l. prøves i samråd med lege.

Min utfordring var at jeg alltid la meg i rett tid 23:30, men ble liggende og rulle i senga alt for lenge. Når man ligger der og prøver å sove så er det veldig enkelt å begynne å stresse med at du ikke får sove, noe som gjør det praktisk talt umulig å sovne. En av de viktigste tingene jeg lærte var å stå opp hvis jeg ikke sovnet i løpet av 15 minutter. Så gikk jeg ikke å la meg igjen før jeg var trøtt igjen, dette kunne godt være 05:30.

Og her kommer den verste delen av saken. Jeg tvang meg å stå opp i normaltid, altså 07:00. Jeg måtte rett og slett akseptere at jeg kom til å være "ødelagt" neste dag for å fjerne stresset. Problemet neste dag var hodepine, magesmerte og at jeg holdt på å sovne hele tiden, men jeg måtte holde ut til kvelden. Så var det påan igjen... Dette måtte gjentas ofte før jeg fikk kontroll.

Jeg anbefaler å kontakte lege, De har mange råd, og mange vil ikke fungere, men plutselig finner man det som fungerer for akkurat deg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Søvn er en grunnleggende menneskelig behov, og en viktig faktor for å opprettholde fysisk og mental helse. Det er derfor bekymringsfullt å høre om din kjæreste har søvnrutiner som ikke støtter dette behovet.

Som filosofen Aristotle sa: "Søvn er en av de to beste legemidler." Og filosofen Plato mente: "Søvn er en lille død." Disse filosofene peker på søvnens betydning for å lindre stress og fornye kroppen.

Det kan være lurt for din kjæreste å prøve å få en fast søvnrutine, med å legge seg og stå opp på samme tid hver dag. Det kan også være nyttig å unngå skjermen fra enheter som kan forstyrre søvnen, og prøve å skape en avslappende atmosfære i soverommet.

Det kan være lurt å prate med en lege eller søvnspesialist for å få profesjonell rådgivning og mulig behandling. Men husk at endringer ikke skjer over natten, og det kan være en lang prosess å få på plass sunne søvnrutiner. Vær tålmodig og støttende, og fokuser på de positive endringene som skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...