Gå til innhold

Hvordan regne ut næringsinnhold per 100g når det er det er liter jeg skal ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange kalorier er det i 1 liter, når det er 58 kcal per 100g?

Jeg tror og tenker 580 kcal..... men det høres for lite ut. Stemmer det? Kan du skrive ned regnestykket du bruker, slik at jeg kan skrive den ned og bruke den selv? Ifølge google så er det 1,000g i en liter. Det er alt jeg vet. 

Anonymkode: 3e720...9c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du veier det.  Det går ikke an å konvertere da ulike ting har ulik masse og vekt. 

Anonymkode: 29746...4b9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du veier det.  Det går ikke an å konvertere da ulike ting har ulik masse og vekt. 

det gir ikke mening - ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror og tenker 580 kcal..... men det høres for lite ut. Stemmer det? Kan du skrive ned regnestykket du bruker, slik at jeg kan skrive den ned og bruke den selv? Ifølge google så er det 1,000g i en liter. Det er alt jeg vet. 

Ja, en liter vann veier 1000 gram (1 kilo). Andre væsker veier mindre eller mer. 1 liter melk veier for eksempel 1030 gram.

Første svar er rett, hvis det er noe annet enn vann så må du veie det for å finne ut hvor mye det veier.

Anonymkode: 62928...9d3

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye skal du ha? Vei mengden du tar, så vet du hva det veier. 1 liter is veier f.eks mye mindre enn 1 liter vann - så du kan ikke gå ut i fra at 1L = 1 kilo (med mindre du snakker om vann da)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det gir ikke mening - ts

Joda. En liter havregryn og en liter sukker veier ikke det samme. Det har med egenvekt og massetetthet å gjøre. 

Tenk 1 liter gull og 1 liter fjær feks..

Anonymkode: 48eba...2c9

• Liker 3
Skrevet
Lill3My skrev (4 minutter siden):

Hvor mye skal du ha? Vei mengden du tar, så vet du hva det veier. 1 liter is veier f.eks mye mindre enn 1 liter vann - så du kan ikke gå ut i fra at 1L = 1 kilo (med mindre du snakker om vann da)

1 liter vann blir ca 1 liter+ 1 desiliter is. Fordi massen utvider seg. Fyller du 1 liter vann i en flaske, helt opp, skrur på korken, og fryser den. Så vil isen sprenge istykker flaska.

Skrevet

Du har regnet helt riktig, hvis 1 dl veier 100 gram, slik som vann. Men andre væsker veier mer eller mindre pr dl, så du kan ikke regne ut dette uten å veie det du skal ha. Enten kan du veie alt du skal ha, eller du kan måle opp 1 dl og veie det, og så regne det ut derifra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

1 liter vann blir ca 1 liter+ 1 desiliter is. Fordi massen utvider seg. Fyller du 1 liter vann i en flaske, helt opp, skrur på korken, og fryser den. Så vil isen sprenge istykker flaska.

Jeg tipper det var snakk om fløteis.

Anonymkode: fadb6...34e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1000 gram er en liter, ja.

Dette er svært enkel matematikk, når man måler cl,dl,l + mg,g osv. Så skal man bare flytte komma til høyre :) 

1,000 g = 10,00 dl = 1L

Anonymkode: 1d5bc...b04

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte på ISKREM, ikke fryst vann. Poenget var uansett at en liter av en vare ikke nødvendigvis vil veie en kilo 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1000 gram er en liter, ja.

Dette er svært enkel matematikk, når man måler cl,dl,l + mg,g osv. Så skal man bare flytte komma til høyre :) 

1,000 g = 10,00 dl = 1L

Anonymkode: 1d5bc...b04

Dette stemmer som tidligere sagt KUN hvis det er snakk om væske/vann i flytende form. Dersom det er snakk om is, havregryn, sukker osv, stemmer det ikke. Feks veier 1dl havregryn 40g, dvs at 400g havregryn = 1L. Ved type fløteis osv er vekten ca 50/60g per dl

Anonymkode: c2b02...2e2

Skrevet

Hva slags matvare er det det er snakk om TS? Evt putt det i et desilitermål og vei det på vekt (trekk fra vekten av desilitermålet). 

Anonymkode: 3c37a...90c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 22.26):

Dette stemmer som tidligere sagt KUN hvis det er snakk om væske/vann i flytende form. Dersom det er snakk om is, havregryn, sukker osv, stemmer det ikke. Feks veier 1dl havregryn 40g, dvs at 400g havregryn = 1L. Ved type fløteis osv er vekten ca 50/60g per dl

Bare for å være pirkete: det gjelder ikke alle væsker, nei. Det gjelder hovedsaklig vann, og faktisk kun ved en spesifikk temperatur. Andre væsker har annen tetthet F.eks olje veier mindre enn vann. Mens flytende avløpsrens er mye tyngre enn vann. 

Så hvis ts vil vite kaloriinnhold pr liter olivenolje, så kan hun ikke anta at 100 gram olje tilsvarer 1 dl. 

Skrevet
Hedda-78 skrev (3 timer siden):

Bare for å være pirkete: det gjelder ikke alle væsker, nei. Det gjelder hovedsaklig vann, og faktisk kun ved en spesifikk temperatur. Andre væsker har annen tetthet F.eks olje veier mindre enn vann. Mens flytende avløpsrens er mye tyngre enn vann. 

Så hvis ts vil vite kaloriinnhold pr liter olivenolje, så kan hun ikke anta at 100 gram olje tilsvarer 1 dl. 

Vet, men prøvde bare å gjøre det litt mindre avansert for ts😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...