AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Hen nekter fullstendig å forsøke å gå uten bleie. Det er stadige uhell gjennom bleia og det er vanskelig å finne noe med god passform. Bhg har også begynt å pushe litt på det. Foreldrene har hatt litt vansker med grensesetting og å stille krav til barnet, og dette er nok det første «ekte» kravet. Bruker feks fremdeles også smokk og bestemmer svært mye. Jeg begynner å synes det er vanskelig selv, hen sier jo heller ikke ifra ved bæsjing og det blir mye gris om det skjer når vi er ute. Selv om bleia er full kan det bli krig fordi hen ikke vil skifte. Det lukter ofte vondt fordi det går lang tid mellom bleieskift (fordi barnet motsetter seg) og jeg kjenner jeg begynner å bli lei jeg og. Far spør meg (stemor) til råds, men jeg er rådvill selv, mine barn hadde en helt annen oppdragelse i utgangspunktet og var også mye yngre. Tips fra noen som har vært i samme situasjon? Jeg kan ikke legge meg all verden oppi oppdragelsen, så vil helst bare ha råd ifht bleieslutt… Anonymkode: 800ba...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 Det å slutte med bleie når barnet absolutt ikke vil og det blir en kamp er vanskelig. Vi har er slikt barn og alt av belønning osv var uintressant. Barnet vårt var 4,5år når vi satte ned foten. Vi så jo at dette går ikke lengre, så vi sa til barnet at «etter påske så slutter vi med bleie i bhg. Dagen kom og vi gjemte bleiene på morgenen og leverte barnet i truse (men vi viste at barnet vårt hadde kontroll). Det gikk helt fint og det ga tydligvis motivasjon fordi de andre barna la det til merke. Barnet fikk nattbleie, men vi gjenntok neste dag. Barnet protesterte hver dag i flere måneder, men vi ga ikke etter. Nå er barnet 5 år og vi sliter med å få bort nattbleien, men er glad vi tilslutt tok kampen om dagbleien. Anonymkode: 64b58...f72
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 Ikke slutt hvis ikke barnet er klar. Det går an å bruke trusebleie og oppfordre til å gå på do, få klistremerker osv. men å presse vil gi motsatt effekt Anonymkode: 54b7e...604
Sofakona Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Bruker de noe som helst belønning? Bruker han potte?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke slutt hvis ikke barnet er klar. Det går an å bruke trusebleie og oppfordre til å gå på do, få klistremerker osv. men å presse vil gi motsatt effekt Anonymkode: 54b7e...604 Hva når barnet er 5 år og fortsatt ikke interessert? Vi hadde er en svær innepakket leke stående på stua med det høyeste barnet ønsket seg, som vi sa barnet kunne få hvis barnet gikk 3 dager med truse. Det skjedde ikke. Vi holdt på å motivere i månedsvis. Når vi bare tok vekk bleia tilslutt (gjemte de) var barnet tørt på dagen. Anonymkode: 64b58...f72 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke slutt hvis ikke barnet er klar. Det går an å bruke trusebleie og oppfordre til å gå på do, få klistremerker osv. men å presse vil gi motsatt effekt Anonymkode: 54b7e...604 Hen bruker trusebleie, men det lekker likevel om barnet tisser i bestemte stillinger. Og det er store mengder tiss på et så stort barn. Sofakona skrev (Akkurat nå): Bruker de noe som helst belønning? Bruker han potte? Ingen potte, nei. Ja, de har forsøkt belønning, men det er jo så mye belønning og skryt ellers også, at det ble liksom ikke noe spesielt. Anonymkode: 800ba...0b6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #7 Skrevet 10. desember 2022 Si at nå er det på tide å slutte fordi han/hun er fire, spør barnet om andre på fire i bhg bruker bleie, prat om andre barn dere kjenner. Spør om barnet tenker at de også syntes at det var en vanskelig omveltning. Si at du tror at det var en stor forandring for dere også når dere var små. At du husker at du var litt redd for å få uhell men at det gikk fint. At slikt må man jo regne med osv. Få barnet til å reflektere og se det at det er trygt. Forbered barnet på at på fredag (greit å ta det over en helg) så er det ikke mere bleier igjen. Det er jo selvsagt viktig at mor, bhg og far også deltar i denne prosessen. Når hun/ han har vært flink så belønn det, men ikke si det at hvis du er flink så får du premie. Ta det litt sånn sporadisk. Fire timer uten bleie, si at nå synes dere at hun/han er så stor jente/ gutt at dere tenker at hun skal få en fin Elsatruse, evt Spidermantruse for det har jo store barn uten bleie. Seks timer en annen dag. To timer, ti timer litt sånn sporadisk. Anonymkode: 21b09...26b
~white lady~ Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hen nekter fullstendig å forsøke å gå uten bleie. Det er stadige uhell gjennom bleia og det er vanskelig å finne noe med god passform. Bhg har også begynt å pushe litt på det. Foreldrene har hatt litt vansker med grensesetting og å stille krav til barnet, og dette er nok det første «ekte» kravet. Bruker feks fremdeles også smokk og bestemmer svært mye. Jeg begynner å synes det er vanskelig selv, hen sier jo heller ikke ifra ved bæsjing og det blir mye gris om det skjer når vi er ute. Selv om bleia er full kan det bli krig fordi hen ikke vil skifte. Det lukter ofte vondt fordi det går lang tid mellom bleieskift (fordi barnet motsetter seg) og jeg kjenner jeg begynner å bli lei jeg og. Far spør meg (stemor) til råds, men jeg er rådvill selv, mine barn hadde en helt annen oppdragelse i utgangspunktet og var også mye yngre. Tips fra noen som har vært i samme situasjon? Jeg kan ikke legge meg all verden oppi oppdragelsen, så vil helst bare ha råd ifht bleieslutt… Anonymkode: 800ba...0b6 Har foreldrene forsøkt pottetrening i det hele tatt? Smokkebruk påvirker tannstillingen og verbal utvikling, for en fireåring er det på høy tid å kvitte seg med den. Om man ikke vil gå cold turkey går det an å forklare hvorfor, snakke om at de andre fireåringene hverken bruker bleie eller smokk, og at nå er han stor gutt og må klare både å gå på do og sove uten smokk. Bruk gjerne et belønningssystem. Og fokuser på ett område først. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Si at nå er det på tide å slutte fordi han/hun er fire, spør barnet om andre på fire i bhg bruker bleie, prat om andre barn dere kjenner. Spør om barnet tenker at de også syntes at det var en vanskelig omveltning. Si at du tror at det var en stor forandring for dere også når dere var små. At du husker at du var litt redd for å få uhell men at det gikk fint. At slikt må man jo regne med osv. Få barnet til å reflektere og se det at det er trygt. Forbered barnet på at på fredag (greit å ta det over en helg) så er det ikke mere bleier igjen. Det er jo selvsagt viktig at mor, bhg og far også deltar i denne prosessen. Når hun/ han har vært flink så belønn det, men ikke si det at hvis du er flink så får du premie. Ta det litt sånn sporadisk. Fire timer uten bleie, si at nå synes dere at hun/han er så stor jente/ gutt at dere tenker at hun skal få en fin Elsatruse, evt Spidermantruse for det har jo store barn uten bleie. Seks timer en annen dag. To timer, ti timer litt sånn sporadisk. Anonymkode: 21b09...26b Ikke slik det fungerer. Vi har 4 åringer i vår bhg med bleie. Har prøvd masse men det er vanskelig. De er ikke klar fysisk. Dette er ikke bare mentalt Anonymkode: 54b7e...604
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 ~white lady~ skrev (2 minutter siden): Har foreldrene forsøkt pottetrening i det hele tatt? Smokkebruk påvirker tannstillingen og verbal utvikling, for en fireåring er det på høy tid å kvitte seg med den. Om man ikke vil gå cold turkey går det an å forklare hvorfor, snakke om at de andre fireåringene hverken bruker bleie eller smokk, og at nå er han stor gutt og må klare både å gå på do og sove uten smokk. Bruk gjerne et belønningssystem. Og fokuser på ett område først. - Nei. Eller. De har spurt barnet om hen vil slutte med bleie hvert halvår de siste to årene, men svaret der har selvsagt vært nei. Det var et reelt forsøk for halvanna år siden, jeg synes det gikk veldig bra (så lenge vi husket å gå på do ca annenhver time var det lite uhell), men mor synes det ble slitsomt og bleia kom på igjen. - Jeg vet, men jeg kan ikke gjøre mer enn å informere om akkurat det. Og det har jeg gjort flere ganger. Ikke min kamp. Anonymkode: 800ba...0b6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 Eldste slutta som toåring, men yngste var nesten fire. Hun var ikke villig, enkelt og greit, og vi så ikke noen gevinst i å tvinge. Det var litt press fra barnehagen, men hun motstod dem også. Da hun bestemte seg slutta hun øyeblikkelig, uten uhell hverken dag eller natt. Og aldri kommer noen til å etterspørre dato for bleieslutt. Det har ikke noen konsekvens what so ever. Anonymkode: fdbb8...cc9 2
Sollen Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Hen nekter fullstendig å forsøke å gå uten bleie. Det er stadige uhell gjennom bleia og det er vanskelig å finne noe med god passform. Bhg har også begynt å pushe litt på det. Foreldrene har hatt litt vansker med grensesetting og å stille krav til barnet, og dette er nok det første «ekte» kravet. Bruker feks fremdeles også smokk og bestemmer svært mye. Jeg begynner å synes det er vanskelig selv, hen sier jo heller ikke ifra ved bæsjing og det blir mye gris om det skjer når vi er ute. Selv om bleia er full kan det bli krig fordi hen ikke vil skifte. Det lukter ofte vondt fordi det går lang tid mellom bleieskift (fordi barnet motsetter seg) og jeg kjenner jeg begynner å bli lei jeg og. Far spør meg (stemor) til råds, men jeg er rådvill selv, mine barn hadde en helt annen oppdragelse i utgangspunktet og var også mye yngre. Tips fra noen som har vært i samme situasjon? Jeg kan ikke legge meg all verden oppi oppdragelsen, så vil helst bare ha råd ifht bleieslutt… Anonymkode: 800ba...0b6 Min eldste var også slik. Nektet å gå på do, kjøpte siste bleiepk 2 mnd etter 4 årsdagen og så at nå var det på tide å slutte for han var blitt så stor. Hadde noen uhell første uka, men så gikk det seg til, han likte ikke å bli våt i buksa🤗
Sollen Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 1 minutt siden, Sollen said: Min eldste var også slik. Nektet å gå på do, kjøpte siste bleiepk 2 mnd etter 4 årsdagen og så at nå var det på tide å slutte for han var blitt så stor. Hadde noen uhell første uka, men så gikk det seg til, han likte ikke å bli våt i buksa🤗 Forklarte også underveis gjennom siste pk at når den tok slutt var han ferdig med bleier for godt og at en pk bleier kostet like mye som en 'lynet McQueen' bil 😊
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #14 Skrevet 10. desember 2022 Jeg ville ha tatt smokkekampen først, en 4-åring skal absolutt ikke bruke smokk pga tennene (be far snakke med tannlegen). Barnet er stort nok til å kunne snakkes med, så virker som det er mor som diller og daller veldig med barnet? Bleiene er nok vanskeligere, men prøv å motivere med kule truser, gitte perioder hvor det ikke er «lov» med bleie (feks inne, under måltid, før/etter bad). i verste fall prøv tøybleier eller tissetruser så barnet kjenner det blir vått. Grunngi avgjørelsen (feks at rumpa må luftes etter bad så den ikke blir sår) og ros barnet når det gjennomføres. Nattbleier er det ingen grunn til å stresse med, det kommer av seg selv. Anonymkode: 96ce5...1f1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 Ikke enkelt, og det som fungerer på ett barn fungerer ikke nødvendigvis på andre barn (og kan til og med være skadelig). Førstepri her er at begge foreldre (begge hjem) er helt på linje og gjør ting likt når det er snakk om bleieslutt. Blir spesielt viktig når foreldrene ikke bor sammen lenger, slik at den ene forelderen ikke saboterer at den andre forelderen prøver. Vår yngste nektet å slutte med bleie. Vi prøvde «alt». Null motivasjon. Da han var fire år og en mnd satte vi foten ned, tok av bleien og tok den ikke på (hjemme), intensiverte klistremerkeskjemaet som plutselig ble stas (hadde ikke vært det før), og så gikk det plutselig. Han ble tørr på natta få uker senere også. Det skal legges til at barnet i ettertid har fått en diagnose som nok spilte inn på sen bleieslutt, men det gikk altså veldig greit når det først ble. Det er ikke alt barn skal få lov til å bestemme, men samtidig må man også ha i bakhodet at andre ting kan ligge bak også. Diagnoser, til og med overgrep. Sikker på at det ikke kan ligge noe slikt bak her? Særlig mtp at barnet nekter å bytte bleie også. Å gå så lenge med full bleie at det lukter er ikke greit. Å bytte bleie er ikke en frivillig aktivitet. Hvis dette er slik at det vurderes å være «utenfor normalen» kan man vurdere å få profesjonell hjelp. Men punkt nummer en er at foreldrene må kommunisere, og her høres det ut som om det er litt av hvert å ta tak i utgangspunktet. Men min erfaring med tre gutter, hvor to har vært sene til å slutte med bleie, at «vent til de er klare» ikke fungerer på alle barn, og kan være en hvilepute for foreldrene. Anonymkode: 6f069...5b5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): - Nei. Eller. De har spurt barnet om hen vil slutte med bleie hvert halvår de siste to årene, men svaret der har selvsagt vært nei. Det var et reelt forsøk for halvanna år siden, jeg synes det gikk veldig bra (så lenge vi husket å gå på do ca annenhver time var det lite uhell), men mor synes det ble slitsomt og bleia kom på igjen. - Jeg vet, men jeg kan ikke gjøre mer enn å informere om akkurat det. Og det har jeg gjort flere ganger. Ikke min kamp. Anonymkode: 800ba...0b6 Her høres det ut som om det primære problemet er mors motivasjon og mangel på kommunikasjon mellom skilte foreldre. Anonymkode: 6f069...5b5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 Vi viste også vårt barn at vi nå var på største størrelsen i bleier og etter det så fantes det ikke større dagbleier (hvit løgn, men dog). Anonymkode: 96ce5...1f1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 Har en på snart 4 som er lik, bare nekter. Nummer 2 går i do, men ikke tiss. Har prøvd å ha på truse, men han tisser bare tvert i trusa. Han går bananas om jeg setter ham på do for å tisse 🙈 Bruker klistremerker og lokker med alt mulig rart, men ingenting frister 😅 Anonymkode: 12d58...85e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #19 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke slutt hvis ikke barnet er klar. Det går an å bruke trusebleie og oppfordre til å gå på do, få klistremerker osv. men å presse vil gi motsatt effekt Anonymkode: 54b7e...604 Dette er så dumt at jeg ikke har ord. Ikke slutt å amme Ikke slutt å samsove Ikke slutt med smokk Ikke slutt med bleier Ikke slutt med x, y, z - før barnet er klar.. Med en varsel om press vil få motsatt effekt. Hva med barnehagen, skolen, fritidsaktiviteter sosiale tilstelninger.. Skal man la barna få bestemme dette også? Anonymkode: cd507...caf 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #20 Skrevet 10. desember 2022 Folk starter med bleieavvening altfor sent! Man bør starte før fylte 2 år, ellers ender man opp med disse 3 - 4 - 5 åringene med bleie. Syns det er dritekkelt.. helt feil med en unge som kan prate, smøre brødskive, leke komplekse leker, men driter på seg, liksom.. Anonymkode: dfabd...ee8 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå