AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #41 Skrevet 11. desember 2022 Jeg har kløyvd ved på vedmaskin i yngre år (moren min kjøpte alltid hel ved, så broren min kappet og jeg kløyvde), men aldri kappet eller hugget selv. Er det vanskelig? Vi bor på et bittelite småbruk med allmenningsrett, så vi har vel i hvert fall lov til å hente ut til eget bruk slik jeg har forstått. Kanskje vi skulle sett etter å leie en vedkløyver! Anonymkode: 02c49...034
slask Skrevet 11. desember 2022 #42 Skrevet 11. desember 2022 Scrollet ned første side for å finne "pipe-kommentarene" om svart arbeid, svarte penger, men ingen på side 1. Svaret mitt blir i så fall, de pengene blir skattlagt så fort de brukes i en butikk eller kafe. Håper mange har hyggelige stunder med dette arbeidet, sammen med venner eller nykjente? God jul og så videre...
Portia Catonis Skrevet 11. desember 2022 #43 Skrevet 11. desember 2022 6 minutter siden, slask said: Scrollet ned første side for å finne "pipe-kommentarene" om svart arbeid, svarte penger, men ingen på side 1. Svaret mitt blir i så fall, de pengene blir skattlagt så fort de brukes i en butikk eller kafe. Håper mange har hyggelige stunder med dette arbeidet, sammen med venner eller nykjente? God jul og så videre... De fleste svarer at de hugger til eget forbruk og ingen har bedt om en moralpreken.
Eremitten Skrevet 11. desember 2022 #44 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har kløyvd ved på vedmaskin i yngre år (moren min kjøpte alltid hel ved, så broren min kappet og jeg kløyvde), men aldri kappet eller hugget selv. Er det vanskelig? Vi bor på et bittelite småbruk med allmenningsrett, så vi har vel i hvert fall lov til å hente ut til eget bruk slik jeg har forstått. Kanskje vi skulle sett etter å leie en vedkløyver! Anonymkode: 02c49...034 Det er aldri ufarlig å bruke motorsag. Til å begynne med er det farlig fordi man ikke vet hvordan sag og trær oppfører seg, senere er det farlig fordi man har det travelt, er sliten eller har gjort det så mye at man ikke lenger tar det alvorlig nok og blir uoppmerksom. Men med riktig verneutstyr, litt opplæring og tålmodighet så går det bra, du bare unngår å starte med den store bjørka som heller mot huset ditt. Et tips for nybegynnere er å ha ekstra sverd og kjede slik at du kan ta av det gamle når sverdet blir klemt fast.
Portia Catonis Skrevet 11. desember 2022 #45 Skrevet 11. desember 2022 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har kløyvd ved på vedmaskin i yngre år (moren min kjøpte alltid hel ved, så broren min kappet og jeg kløyvde), men aldri kappet eller hugget selv. Er det vanskelig? Vi bor på et bittelite småbruk med allmenningsrett, så vi har vel i hvert fall lov til å hente ut til eget bruk slik jeg har forstått. Kanskje vi skulle sett etter å leie en vedkløyver! Anonymkode: 02c49...034 ingenting er vanskelig når man kan det😉. Jeg ville tatt et kurs i bruk og vedlikehold av motorsag (f.eks på Skogkurs.no), så unngår du mange nybegynnerfeil. Det viktigste er å ha verneutstyret i orden fra dag 1, og bruke allment sunt folkevett.. Vedkløyver finner du på Biltema, eller brukt på finn.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå