Gå til innhold

Hogge ved selv - sparer mye strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Produserer både 60 l og storsekker, eier mye skog og har årlig skogfelling. Enig i at det dårlig betalt for mye arbeid men vi har heldigvis traktor og tilhørende ny vedkløyver, så produserer vel gjerne 9 storsekker på 2-3 timer.

Jeg er godt vandt med å ordne ved, det har vært sommerjobben min så lenge jeg kan huske, og er veldig glad for vedtilgangen nå i disse dager

Endret av Thjelp
  • Liker 2
Skrevet
Thjelp skrev (1 minutt siden):

Produserer både 60 l og storsekker, eier mye skog og har årlig skogfelling. Enig i at det dårlig betalt for mye arbeid men vi har heldigvis traktor og tilhørende ny vedkløyver, så produserer vel gjerne 9 storsekker på 2-3 timer.

Jeg er godt vandt med å ordne ved, det har vært sommerjobben min så lenge jeg kan huske, og er veldig glad for vedtilgangen nå i disse dager

Hvilken kløyver har du? Regner med du mener vedmaskin.

Anonymkode: 54365...0a4

Skrevet

Hva får man for en kubikkmeter med ved på det sentrale Østlandet og Sørlandet i disse dager?

Skrevet (endret)

O

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken kløyver har du? Regner med du mener vedmaskin.

ja, vedmaskin, glemte helt hva det egentlig heter

Jeg er litt usikker på akkurat type vi har. Jeg er bare med å produserer og har ikke så mye med maskiner å gjøre.  Men vedmaskin høres mer riktig ut enn kløyver. 
Vi har hatt det også, men det tok alt for lang tid

Endret av Thjelp
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Hva får man for en kubikkmeter med ved på det sentrale Østlandet og Sørlandet i disse dager?

Mellom 1000 og 1400kr, alt etter om det er hardved eller løsvekt. løst i sekk

Skrevet
Apis skrev (1 minutt siden):

Mellom 1000 og 1400kr, alt etter om det er hardved eller løsvekt. løst i sekk

Ikke mer?

Skrevet

Fritidssyssel nr 2 det etter nr 1 som er jakt fylle opp fryseboksen :) 

Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Treffer man det rette markedet kan man tjene en liten formue på ved.

Nå lo jeg godt🤣

Skrevet
PetterKanin skrev (11 minutter siden):

Ikke mer?

Det som har vært gjengs pris her på Østlandet i høst, fra produsent.  Fra butikk og bensinstasjon er det sikkert dyrere.

Skrevet

Jeg har ikke helse til å gjøre det selv, men jeg er veldig takknemlig for at jeg har en lokal "vedbonde" som selger storsekker og leverer de inn i garasjen min. Siden jeg har handlet fra han i flere år - så passer han også på at jeg får handlet før han blir tom. 

Anonymkode: 08881...939

• Hjerte 1
Skrevet
Flintis skrev (32 minutter siden):

Nå lo jeg godt🤣

Ja, den er ganske god!☺️

Skrevet

I fjor kjøpte jeg meg vedteig, koster vel ca 300 kr i året her jeg bor. Men jeg lurer på en ting, når er det best å hogge ved mtp hvor hurtig veden tørker? Så den rekker å bli tørr nok til neste vinter? 🙂

Anonymkode: 71c18...79f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I fjor kjøpte jeg meg vedteig, koster vel ca 300 kr i året her jeg bor. Men jeg lurer på en ting, når er det best å hogge ved mtp hvor hurtig veden tørker? Så den rekker å bli tørr nok til neste vinter? 🙂

Anonymkode: 71c18...79f

Den beste tiden på året å felle trærne er nå på vinteren. Så kløyve den i mars, og legge den opp. Da er den tørr til sommeren og du bruker den til vinteren igjen.

Trærne er tørrere på vinteren, de drar ikke til seg vann som de gjør på sommeren. Derfor er ved som er ordnet på vinteren klar til neste vinter.

Anonymkode: 16527...4d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den beste tiden på året å felle trærne er nå på vinteren. Så kløyve den i mars, og legge den opp. Da er den tørr til sommeren og du bruker den til vinteren igjen.

Trærne er tørrere på vinteren, de drar ikke til seg vann som de gjør på sommeren. Derfor er ved som er ordnet på vinteren klar til neste vinter.

Om dette ikke går, kan de hugges senere på vår/sommer og ligge med løvet på en stund. Solen tørker da ut svært mye av fukten i treet gjennom løvet. 

Men det beste er selvsagt å ta dem før sevjen kommer om våren.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg feller mens det er tele i bakken før sevjen kommer. Så kapper og kløyver jeg før påske, og da kan den gjerne ligge udekket på bakken til St.Hans før den stables under dekke. Veden jeg felt i vinter er tørr og fin nå.

• Nyttig 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Skulle vært som i « gamle dager» da folk hjalp hverandre isteden og bare tenke penger. 
oldefaren min, bestefaren min og faren min har i alle år hugget trær og holdt folk uten skog på tomta  med ved . Nå er pappa godt over 80 , og har skadet ryggen så han klarer ikke mer. En nabo kom med ved til han i høst . 2 dager etter kom regninga 😅 faen for et folk vi har blitt. 

Anonymkode: 5aeb2...866

Ja, gud forby at folk skal få betalt for arbeidet de gjør...🙄

Jeg hugger ved selv, og bruker ikke rent lite tid og krefter, for ikke å snakke om bensin og olje til motorsaga, diesel til frakting samt slitasje på utstyr. Sekkene i seg selv koster også penger. Ikke f... om jeg gir bort noe gratis.

• Liker 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (3 minutter siden):

Jeg hugger ved selv, og bruker ikke rent lite tid og krefter, for ikke å snakke om bensin og olje til motorsaga, diesel til frakting samt slitasje på utstyr. Sekkene i seg selv koster også penger. Ikke f... om jeg gir bort noe gratis.

Tror du misforsto betydningen av "hjalp hverandre".

Skrevet
Portia Catonis skrev (6 minutter siden):

Hvor mange kroner tror du naboene hadde spart på at bestefar gjorde dette gratis i tidligere år?
Er det ikke rart å motta ved gratis i alle år, men når du selv må gjøre jobben koster det plutselig mange penger?

Anonymkode: 28384...8db

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor mange kroner tror du naboene hadde spart på at bestefar gjorde dette gratis i tidligere år?
Er det ikke rart å motta ved gratis i alle år, men når du selv må gjøre jobben koster det plutselig mange penger?

Det var vel ikke samme nabo som bestefar hjalp for X antall år siden, som plutselig skulle ha betalt for samme jobben? En nabo som bestefar aldri noensinne har fått en gjentjeneste av? Hvorfor trengte denne naboen å motta ved i alle år, for så å plutselig produsere ved selv og selge til bestefar?

Jeg aner at det mangler noe i denne historien.

Skrevet
Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Det var vel ikke samme nabo som bestefar hjalp for X antall år siden, som plutselig skulle ha betalt for samme jobben? En nabo som bestefar aldri noensinne har fått en gjentjeneste av? Hvorfor trengte denne naboen å motta ved i alle år, for så å plutselig produsere ved selv og selge til bestefar?

Jeg aner at det mangler noe i denne historien.

Ja, jeg ser at vi tolket historien ulikt.

Jeg forsto det som sagt slik at gamlefar måtte betale for en gjentjeneste, det var det som var mest logisk å reagere på i mitt hode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...