Gå til innhold

Hogge ved selv - sparer mye strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når snøen forsvinner til våren drar vi rett til skogs og begynner å felle trær og kløyve ved. Vi bruker masse tid på dette gjennom vår / sommer. 
vi har ved hele vinteren, og vi selger ved og tjener ca 70.000 i året på salg. 
Vi bor landlig til, og det er nok av bønder som ikke har kapasitet til å holde skogene nede. Så vi har fått en skog med fri tilgang til å hogge og selge. 
Vi tjener både penger og sparer strøm ved å fyre med ved. Men det er ekstremt dårlig times betalt da. Men det er sosialt og fint å gjøre sammen som familie. 
Anbefaler dere som er interessert i å forhøre dere rundt, og kanskje får hogge i en skog. Det er mye penger å spare ved vedfyring. 
En trenger litt utstyr til det, men det tjener dere fort inn igjen. 
Alle har ikke vedovn, og alle har ikke mulighet - i know! Men snakker til de som har det 

Anonymkode: 5139b...248

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jepp, dette er hobbysyssel nr 1 for meg.

Hugger mer enn nok til meg selv og selger for ca 80000 til andre.

Himmelsk.

Anonymkode: 54365...0a4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, dette er hobbysyssel nr 1 for meg.

Hugger mer enn nok til meg selv og selger for ca 80000 til andre.

Himmelsk.

Så enig! Det er utrolig kjekt å holde på, og vinn. Inn ved både å selge, og ha ved selv 

Skrevet

Jeg er selvforsynt med ved fra egen hage, og dette er både kos og trening for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så enig! Det er utrolig kjekt å holde på, og vinn. Inn ved både å selge, og ha ved selv 

Jepp. Fyre hele høst, vinter og vår omtrent uten å betale en krone for det.

I love it.

Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Jeg er selvforsynt med ved fra egen hage, og dette er både kos og trening for meg.

U are one if us:-).

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er nok ikke helt uvanlig å få tillatelse fra en lokal grunneier til å felle et par trær til eget bruk. Min far gjør dette, men han er pensjonist og koser seg med kapping og kløyving og stabling. Fin trim og fin hobby. Og diverse utstyr ønsker han seg i julegave

Og vi andre får lange utgreiinger om hvordan ved skal stables, det er vissnok en vitenskap på høyde med stabling i oppvaskmaskin😂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (Akkurat nå):

Ja, det er nok ikke helt uvanlig å få tillatelse fra en lokal grunneier til å felle et par trær til eget bruk. Min far gjør dette, men han er pensjonist og koser seg med kapping og kløyving og stabling. Fin trim og fin hobby. Og diverse utstyr ønsker han seg i julegave

Og vi andre får lange utgreiinger om hvordan ved skal stables, det er vissnok en vitenskap på høyde med stabling i oppvaskmaskin😂

Det er utrolig mange måter å stable på. Det er til og med skrevet bøker om dette:-).

• Nyttig 1
Skrevet

Det tar mye tid å lage til noen mål med ved, men det gir stor glede når kulden kommer👍🏼🥶

Anonymkode: 272dd...d62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tar mye tid å lage til noen mål med ved, men det gir stor glede når kulden kommer👍🏼🥶

Anonymkode: 272dd...d62

Med elkløyveren bruker jeg 4 min på å stappfylle en 60-literssekk. Hogging, kvisting, kapping og transport til kløyvestedet kommer i tillegg. Men klarer lett 20-25 sekker totalt på en dag.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Skulle vært som i « gamle dager» da folk hjalp hverandre isteden og bare tenke penger. 
oldefaren min, bestefaren min og faren min har i alle år hugget trær og holdt folk uten skog på tomta  med ved . Nå er pappa godt over 80 , og har skadet ryggen så han klarer ikke mer. En nabo kom med ved til han i høst . 2 dager etter kom regninga 😅 faen for et folk vi har blitt. 

Anonymkode: 5aeb2...866

• Liker 5
Skrevet

Treffer man det rette markedet kan man tjene en liten formue på ved.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skulle vært som i « gamle dager» da folk hjalp hverandre isteden og bare tenke penger. 
oldefaren min, bestefaren min og faren min har i alle år hugget trær og holdt folk uten skog på tomta  med ved . Nå er pappa godt over 80 , og har skadet ryggen så han klarer ikke mer. En nabo kom med ved til han i høst . 2 dager etter kom regninga 😅 faen for et folk vi har blitt. 

Det måtte jo komme surmuling i en så hyggelig tråd som dette også.

Anonymkode: fa5ec...29f

• Liker 3
Skrevet

Vi er også selvforsynt,og hogger og prekeverer ved til oss selv og foreldrene våre. Gjort i alle år. Mye arbeid ja, men vi pleier å si at veden varmer flere ganger da :) 

vi bor ikke landlig til, og hugger hos foreldrene våre. Da vi var yngre hjalp vi de i vedskogen sommer og høst, og tok ut ved til oss. Nå som de er eldre er det vårt ansvar, og vi forsyner dem. Da reiser til til dem og jobber.

Håper å "bringe videre" tradisjonen til våre barn, uansett om de bor i by etc senere. At de vil se det som en selvfølge å hjelpe med ved. Men man vet jo aldri. Kjempedyrt å kjøpe i allefall. 

Anonymkode: 75838...992

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig! Vi har egne trær og nok til resten av livet selv om vi deler ut. Familie og nærmeste venner som kommer og hjelper får ta med det de selv hogger ned gratis. Til svigers og andre syke slektninger, gir vi av det vi selv har hogget 🥰

Anonymkode: d0920...1bd

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med elkløyveren bruker jeg 4 min på å stappfylle en 60-literssekk. Hogging, kvisting, kapping og transport til kløyvestedet kommer i tillegg. Men klarer lett 20-25 sekker totalt på en dag.

20-25 sekker på en dag, da går det smått. Hogger ned og kjører hjem det på 2-3 timer, som jeg er og hogger ned etter jobb😅

Anonymkode: 207ae...291

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Annleis i vår bygd. 

Skrevet

Vi prøver å få tilgang til å hugge selv. Det er ikke så mange tre som skal til for å få det vi trenger til en vinter. Vi har motorsag og mulighet for å få låne kløyver. Jeg er ufør så kløyving kan jeg gjøre på gode dager, faktisk var det den eneste arbeidsoppgaven jeg klarte når jeg testet arbeidsevnen. To timer to ganger i uka i rolig tempo.

Anonymkode: e4d55...391

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

20-25 sekker på en dag, da går det smått. Hogger ned og kjører hjem det på 2-3 timer, som jeg er og hogger ned etter jobb😅

Anonymkode: 207ae...291

Jeg sa jeg gjorde det lett. Drar jeg på klarer jeg fint over 50 sekker på en dag.

Men det er som sagt syssel og hobby.

• Liker 1
Skrevet

For en fin måte å tjene penger på! 😊

Er 70.000 brutto eller netto?

Anonymkode: 00ed1...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...