Gå til innhold

å vaske do mest mulig hygienisk


Gjest Gjest_mathilde_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mathilde_*

Jeg mener, jeg har jo bodd for meg selv i en del år og vasket den ganske så mange ganger.. Men hvordan gjør man det aller best? For at man virkelig skal bli kvitt de farlige bakteriene, fremfor å flytte på dem..? Jeg pleier å bruke en klut hver gang, som jeg kaster.. (bruker bare gamle klær som jeg river opp, så det koster ingenting)..

Har søkt etter gode instruksjoner på nettet, men klarer ikke å finne noe..

(Og jeg har IKKE tvangstanker på hygiene eller noe.. det er bare det at det hadde vært kjekt å gjøre noe optimalt, når man uansett må gjøre det.. :)

Forresten, noen som har den der vaskeboka til Jon Almaas - er den bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tørker over med Jif-servietter ca annen hver dag og bruker skurekrem og børste nedi doen ved behov. Vasker godt hver gang jeg vasker badet grudig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sprayer på såpe og tørker av med tørkepapir. heller klorin nedi og lar det sitte en stund. det dreper hvertfall bakteriene, selv om det ikke er særlig miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA? Hvilke farlige bakterier? Kok klutene en stund hvis du er redde for bakterier. Og hvis du ikke har en type som har tømt bacillus anthracis i dassen din, er det da ingenting å være redd for? Jeg tror t.o.m du kan sleike dassen uten å bli syk, dersom du gjør det på tom mage og uten jif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er så mange farlige bakterier egentlig, for det første er det ikke så mange som bruker dossen hjemme vel, og for det andre kan du vel bruke engangsvaskekluter når du vasker, og desinfisere med klorin innimellom hvis du er stressa for basselusker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, jeg har jo bodd for meg selv i en del år og vasket den ganske så mange ganger.. Men hvordan gjør man det aller best? For at man virkelig skal bli kvitt de farlige bakteriene, fremfor å flytte på dem..? Jeg pleier å bruke en klut hver gang, som jeg kaster.. (bruker bare gamle klær som jeg river opp, så det koster ingenting)..

Har søkt etter gode instruksjoner på nettet, men klarer ikke å finne noe..

(Og jeg har IKKE tvangstanker på hygiene eller noe.. det er bare det at det hadde vært kjekt å gjøre noe optimalt, når man uansett må gjøre det.. :)

Forresten, noen som har den der vaskeboka til Jon Almaas - er den bra?

Jeg skurer nedi med jif. Så sprayer jeg med jif rundt hele som jeg spyler av med dusjen etterpå. bruker aldri kluter. Kun dopapir. Så en dæsj klor i doen og lar kosten stå der en stund etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker klorin nedi fordi det er en gammel do jeg har her, og den STINKER gammalt underliv selv om den er nyvaska... Tror stanken kan trengt inn i porselenet? Derfor bruker jeg klorin nedi, det hjelper en stund på lukten. det glemte jeg å tilføre på forrige svaret..

Jeg gidder ikke koke kluter, derfor bruker jeg tørkepapir, det er bare latskap , ikke bakteriefrykt.. Jeg koker ikke kjøkkenkluter heller bare så det er sagt. Jeg kjøper 10 kluter for 10kr, og kaster dem når de blir ekle. Måtte kaste så mange dyrere kluter fordi de ble råtne allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mathilde_*

Takk for svar!

Bare en liten kommentar til dere som sier at det ikke er farlige bakterier.. Altså, som sagt har jeg ikke angst eller noe for bakterier da. :) Bare lurte litt på hvordan dere andre gjør det når de skal vaske. Men jeg mener fremdeles det er lurt å passe på hygienen så godt man kan. Så vidt jeg har forstått, er det riktig at bakteriene ikke er farlige så lenge de er der de skal være (f.eks. i endetarmen) - men at de kan fremkalle sykdom hvis man f.eks. får det i seg via mat. (Føkal-oral smitte altså - dvs at hvis man av en eller annen grunn får smitte fra endetarm (feks fra do), via hender (og evt via mat) til munnen). Tenker da særlig på E.coli-bakterien. Så har man jo salmonella (dvs, det har man jo heldigvis IKKE, eller nesten ikke, her i landet).. etc.

Dere må gjerne arrestere meg hvis jeg har misforstått..

Og så var det noen som sa at man sjelden bruker dossen når man er hjemme (?) - vel, det er som regel når jeg er hjemme at jeg bruker den.. ;) Men ok.. Det er intr å lese folks tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilde_*

åh, Rosin.. nå skjønte jeg hva du mente. Selvfølgelig.. ¤rødme litt¤ : at det ikke er mange mennesker på én enkelt hjemme-do.. hihi.. jaja.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Doen er visst renere enn kjøleskapet i allefall..Fikk meg til å tenke!

Forøvrig vasker jeg med vanlig jif vaskemiddel utenpå doen, og med spray og dopapir på ringen og spray og dobørste oppi doen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, Rosin.. nå skjønte jeg hva du mente. Selvfølgelig.. ¤rødme litt¤ : at det ikke er mange mennesker på én enkelt hjemme-do.. hihi.. jaja.. :sjenert:

:ler: Jepp. Jeg er mer skeptisk til offentlige toaletter og bakteriene der, enn de bakteriene som er på hjemme-dossen. Bakteriene fra hjemmedossen kommer vel fra meg eller sambo uansett på en måte :sjenert: øh... ikke for det, like ekkelt selvfølgelig, men mindre sjanse for å bli syk. Men vask doen med jif og klorin du, så er nok det bra nok.

Det aller viktigste tiltaket for å unngå fekal-oral smitte er uansett håndvask. (husk å ha eget "tørke seg på henda når man har vasket seg etter toalettbesøk"- håndkle, og skifte dette ganske ofte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jepp. Jeg er mer skeptisk til offentlige toaletter og bakteriene der, enn de bakteriene som er på hjemme-dossen. Bakteriene fra hjemmedossen kommer vel fra meg eller sambo uansett på en måte  :sjenert: øh... ikke for det, like ekkelt selvfølgelig, men mindre sjanse for å bli syk. Men vask doen med jif og klorin du, så er nok det bra nok.

Det aller viktigste tiltaket for å unngå fekal-oral smitte er uansett håndvask. (husk å ha eget "tørke seg på henda når man har vasket seg etter toalettbesøk"- håndkle, og skifte dette ganske ofte.)

Ville bare si noe om det med hånd-håndklær, der er det mange som slurver! Selv skifter jeg dette daglig/annenhverdag, kommer helt an på, om man har hatt mye besøk eller hva liksom. Vet hos mange, hvor dette henger leeeenge, og det er faktisk ekkelt. Likeså disse som har såpestykke på badet, ikke pumpesåpe.. Usj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker dopapir og domestos. Synes det er greit å bare kunne hive det jeg har vaska doen med i stedet for å drive å fingre med den kluten etterpå. Jeg er også nøye på å desinfisere den du trykker på når man skal skylle ned.. det er der bakteriene setter seg. Og jeg er IKKE noe særlig nervøs for bakterier og sånn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, men vil bare nevne dørhåndtaket inn til der doen står. Det er nemlig langt fra sikkert at alle som har vært der har vasket hendene før de gikk ut... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, jeg har jo bodd for meg selv i en del år og vasket den ganske så mange ganger.. Men hvordan gjør man det aller best? For at man virkelig skal bli kvitt de farlige bakteriene, fremfor å flytte på dem..? Jeg pleier å bruke en klut hver gang, som jeg kaster.. (bruker bare gamle klær som jeg river opp, så det koster ingenting)..

Har søkt etter gode instruksjoner på nettet, men klarer ikke å finne noe..

(Og jeg har IKKE tvangstanker på hygiene eller noe.. det er bare det at det hadde vært kjekt å gjøre noe optimalt, når man uansett må gjøre det.. :)

Forresten, noen som har den der vaskeboka til Jon Almaas - er den bra?

Hvilke bakterier har du på do da? Ved siden av do så står det alltid en kost/domestos hos meg. Skulle folk trenge den etter å ha "gjort stort" så er det bare å bruke.

Vi vet at vi kan søle på ringen med urin. Jeg tar alltid papir å tørker av etter meg. Litt demestos på papiret først. Tror da det er vanlig at folk gjør det.

Urin er det veldig sjelden inneholder bakterier. Under krigen brukte de det som definf.middel.

Det er mest lukten som plager folk. Dere har vel sett filmer der befal tvinger folk til å slikke do? Krigsfilmer/militær ol. Folk reagerer på dette. Men vil heller slikke doen fremfor soveromsgulvet ditt. Selv om det er vasket samme dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...men vil bare nevne dørhåndtaket inn til der doen står. Det er nemlig langt fra sikkert at alle som har vært der har vasket hendene før de gikk ut... ;)

Det der hater jeg seriøst! Verste er at det er så utrolig mange som ikke vasker seg heller.. skulle vært påbudt å se en dokumentar som gikk på tv om dette engang.. papir er ikke særlig god beskyttelse mot bakterier for å si det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Jif skurekrem til å skure nedi i do. Bruker salmiakk til å vaske hele doen og gulvet rundt doen. Bruker tørkepapir eller klut som kastes etterpå - Dette gjør jeg kanskje en gang i uka eller når jeg føler for det. Har ingen faste rutiner på rengjøring egentlig.

Til kjapt rengjøring bruker jeg Domestos nede i do og "WC-wipes"- engangsservietter ellers.

Bruker forøvrig mye salmiakk når jeg vasker ellers på badet og kjøkkenet ellers også.

Vanlig Jif-spray bruker jeg egentlig bare til glass overflater, til støv-tørking og til å kjapt vaske over stuebordet osv. Har følelsen at det ikke blir skikkelig rent når jeg bare bruker den... Om det stemmer eller ei vet jeg ikke.

Nei, salmiakk er det vaskemiddelet jeg ikke hadde klart meg uten.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forresten i et blad for ikke så lenge siden at det er BETYDELIG flere bakterier på tastaturet og telefonen og sånn enn det er på doringen... Husker ikke helt tallene, men det var helt sykt altså :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...