Gå til innhold

Hvorfor er tog så dyrt?


Anbefalte innlegg

Gjest Lykkedykker
Skrevet
catman skrev (13 minutter siden):

Ja, som de kjøpte i sin tid med omstillingsmidler. Disse prosessene her ikke nye.

Før nettbuss ble til i 2000 het bussvirksomheten dems NSB Biltrafikk, som går helt tilbake til 1925. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er dyrt pga høye lønninger til togsjåfør (1,2 mill ++) og vedlikehold.

Viss jeg hadde vist da jeg var ung hvor sinnsykt mye de har i lønn med tanke på den ekstremt lave utdanningen det krever (1 år). Så hadde jeg lett valgt det yrke.

Anonymkode: 04180...38e

Hæ? En jeg kjenner tjener 800 000kr. Tjener du 1,2 mill i året jobber du mye overtid eller jobber med godstog. Det er en ensom jobb og mye borte. 

Anonymkode: 80433...5c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 10.43):

Selv om en bestiller i god tid før så koster en billett flere hundre kroner. Skal ikke tog være mer miljøvennlig måte å reise på? Hvorfor er det da så lite lukrativt å velge tog ovenfor bil? Det er ofte flere hundre seter i et tog, og om personer betaler 200 kroner hver tilsvarer dette haugevis med penger som burde vært nok for å dekke eventuelle utgifter toget har, i tillegg profitt. Da sitter en igjen med et stort spørsmålstegn på hvordan en togbillett nå ofte koster 800-900 kroner? Dette er også en pris som var for et halvt år siden. Ikke for å glemme at om en reiser i høytider kan en billett koste så mye som mellom 1500-3000 kroner. Sjekker en enda mer ugunstige tider tar toget flere tusen kroner for en reisevei på underkant 5 timer. Hvordan kan de dette? Bør en ikke heller droppe å kjøre bil? Å kjøre bil kontra disse billettene er jo mye mer lukrativt for folk. Det kan til og med være mye billigere alt ettersom. En slipper å forholde seg til tider, møte opp på stasjon, sitte med ukjente mennesker og mulig babyskrik. En kan stoppe på veien når en vil. Hvordan i alle dager kan tog nå ta så mye for en reise?

Anonymkode: f02e2...bd8

Vil legge til at det også tar myye lenger tid ofte (ikke alle ruter selvfølgelig), men for meg som bor midt i en passe stor by i viken, skolen jeg kanskje skal starte på tar det 25 min å kjøre med bil til. Med tog så må jeg først gå i 20 min. så tog, noen dager bytte to tog en av de verste dagene sto det på ruter reise at det tok 2 timer med tog/tog bytte/ventetid +40 min å gå, en reisevei. Det går jo seriøst ikke.. Nesten 5 timer til og fra skolen. Skolen hadde ikke bilparkering for elever heller for den skulle være miljøvennlig. Helt på trynet det tar jo 25 min å kjøre bil selv.. 😅

Anonymkode: 2c161...f27

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er dyrt pga høye lønninger til togsjåfør (1,2 mill ++) og vedlikehold.

Viss jeg hadde vist da jeg var ung hvor sinnsykt mye de har i lønn med tanke på den ekstremt lave utdanningen det krever (1 år). Så hadde jeg lett valgt det yrke.

Anonymkode: 04180...38e

De som tjener 1,2 mill jobber ekstremt mye overtid. Normal lønn er omkring 800.000,- og det inkluderer tillegg for jobbing annenhver helg, masse netter og en god del røde dager. 

Uansett er lønn til lokfører kun en bitte liten del av kostnaden ved å fremføre tog, det er ikke der kostnadene er. Kostnaden til bussjåfører, per passasjer, er LANGT høyere. Ja, de har lavere lønn, men de frakter også 1/10 del av passasjerene per sjåfør. 

Anonymkode: 53a49...3c8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
kvinneguide skrev (Akkurat nå):

Ja, de lange distansene kan ta lengre tid. Dette fordi det er MANGE flere tog på skinnene nå enn før og vi har fortsatt enkeltspor. Enkeltspor skalerer dårlig, om man dobler antall tog på en strekning så firedobles antall kryssinger og disse tar tid. 

Nærmere Oslo har det blitt bygget mye dobbeltspor, og der tar det som regel mye kortere tid enn før. 

  • Liker 2
Skrevet

Legger til at man ikke alltid får sitteplass heller. Jeg reiste MYE med tog før, og ofte måtte jeg sitte på gulvet.

Anonymkode: 2128e...6cf

Skrevet
Matas skrev (19 timer siden):

Skal du sammenligne med taxipriser, så må du sammenligne med taxiprisene vi har i Norge, ikke tog. Selvsagt er tog billigere enn taxi. 

Det sagt, tog er dyrt i Norge, ihvertfall når det sammenlignes med togpriser i andre land, noe som er det riktige å gjøre ettersom vi snakker om togpriser her og ikke taxi. 

Man kan heller ikke sammenligne togpriser på tvers av land uten å faktorere inn hva folk tjener i de respektive landene. Siden Norge har generelt høye lønninger og god økonomi tipper jeg at togprisene ikke kommer så verst ut i en sammenligning.

Anonymkode: 38b48...1f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kan heller ikke sammenligne togpriser på tvers av land uten å faktorere inn hva folk tjener i de respektive landene. Siden Norge har generelt høye lønninger og god økonomi tipper jeg at togprisene ikke kommer så verst ut i en sammenligning.

Anonymkode: 38b48...1f5

Ca. 3000,- for et månedskort Fredrikstad-Oslo synes ikke jeg er galt. Å pendle samme avstand med bil vil kreve ca. 4000km kjøring på en måned. Gitt at bilen har en kilometerkostnad på f.eks 3 kroner (lavt anslag) så koster toget 25% av å kjøre bil. Og da er ikke engang kostnad for bompenger og evt. parkering regnet inn. Riktignok må man betale for å parkere på jernbanestasjonen om man kjører bil dit, men det er bare 100,- per måned. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hæ? En jeg kjenner tjener 800 000kr. Tjener du 1,2 mill i året jobber du mye overtid eller jobber med godstog. Det er en ensom jobb og mye borte. 

Anonymkode: 80433...5c6

 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De som tjener 1,2 mill jobber ekstremt mye overtid. Normal lønn er omkring 800.000,- og det inkluderer tillegg for jobbing annenhver helg, masse netter og en god del røde dager. 

Uansett er lønn til lokfører kun en bitte liten del av kostnaden ved å fremføre tog, det er ikke der kostnadene er. Kostnaden til bussjåfører, per passasjer, er LANGT høyere. Ja, de har lavere lønn, men de frakter også 1/10 del av passasjerene per sjåfør. 

Anonymkode: 53a49...3c8

Til sammenligning med andre yrker hvor man også jobber annenhver helg, mange røde dager og ensom jobb (nattevakt). Er 800.000 ganske så bra lønn. Sier ikke at det er overbetalt, bare at andre yrker er underbetalt.

Gjentar igjen at jeg glatt hadde hoppet på dette yrket viss jeg viste hva jeg vet i dag da jeg var yngre. Kan uansett ikke jobbe i yrker innenfor transport pga helsekrav, men viss jeg var ung og frisk så hadde jeg det.

Anonymkode: 04180...38e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Til sammenligning med andre yrker hvor man også jobber annenhver helg, mange røde dager og ensom jobb (nattevakt). Er 800.000 ganske så bra lønn. Sier ikke at det er overbetalt, bare at andre yrker er underbetalt.

Gjentar igjen at jeg glatt hadde hoppet på dette yrket viss jeg viste hva jeg vet i dag da jeg var yngre. Kan uansett ikke jobbe i yrker innenfor transport pga helsekrav, men viss jeg var ung og frisk så hadde jeg det.

Anonymkode: 04180...38e

Ja, lokføreryrket er gunstig slik sett for de som består opptakskravene. Et annet yrke man kan vurdere, som er bra betalt og som også har betalt opplæring, er flygeleder.

Anonymkode: 53a49...3c8

Skrevet
On 12/11/2022 at 12:49 AM, AnonymBruker said:

Nå må du huske at tog-billetten din er en flex-billett der du kan bytte avgang uten kostnad. Sammenligner du med flex-billetter på fly, kommer tog gunstig ut.

Anonymkode: a9118...6c7

De  billigste billettene er ikke fleksible. Ofte er flybillettene billigere enn selv minipris. 

On 12/11/2022 at 9:06 PM, AnonymBruker said:

Legger til at man ikke alltid får sitteplass heller. Jeg reiste MYE med tog før, og ofte måtte jeg sitte på gulvet.

Anonymkode: 2128e...6cf

Minner meg på en gang jeg skulle ta tog i julerushet og måtte stå helt fra Oslo til Hamar som sild i tønne. Det hadde jeg ikke orket i dag. Ståplass burde kostet vesentlig mindre enn sitteplass, men det var ikke mulig å reservere sete den gangen. 

Anonymkode: 421e1...9e1

Skrevet

Regjeringen solgte industrien til kapitalister i utlandet.

Derfor er det dyrt.

Anonymkode: 63c1a...459

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 10.58):

Kollektivtransport i Norge sammenlignet med andre land er veldig dyrt. Har reist endel rundt om i verden og det var vel kun i Sveits det var liknende priser. Og det ironiske er at Norge har de suverent høyeste miljøavgifter i verden. Sveits har ingen tilsvarende avgifter. Tenk hvis alle pengene staten får inn i miljøavgift på drivstoff ble øremerket til å senke prisnivå på kollektivtransport? Nei…slik er det ikke mulig for våre politikere å tenke. 

Anonymkode: d80bd...636

Nei her er du nok alt for optimistisk ja. Det eneste norske politikere er verdensmestere i er å gjøre alt dyrere enn i alle andre land. Mye skyldes lønn og dårlig planlegging, men også 0,0 kreativitet og vilje til å gjøre det enkelt og billig for befolkningen. Det aller viktigste er at det er mulig å trekke inn penger fra folket. 

Anonymkode: 5c5a6...7d5

Skrevet

Prøvde å bygge eget togsett en gang. Ble ikke noe av. Altfor dyrt. Så skjønner at de må ta seg betalt.

Skal bygge en T-banevogn, jeg nå. Skal ha den i hagen.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 21.06):

Legger til at man ikke alltid får sitteplass heller. Jeg reiste MYE med tog før, og ofte måtte jeg sitte på gulvet.

Anonymkode: 2128e...6cf

Det er fordi du ikke gidder å reservere plass. 

Anonymkode: 081ee...86f

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er fordi du ikke gidder å reservere plass. 

Anonymkode: 081ee...86f

Det er ikke alle avganger man kan reservere plass på. Greit å vite hva man snakker om før man kommer med kvasse kommentarer.

Anonymkode: 421e1...9e1

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er ikke alle avganger man kan reservere plass på. Greit å vite hva man snakker om før man kommer med kvasse kommentarer.

Anonymkode: 421e1...9e1

Alle avganger til Hamar har mulighet for plassreservering. Ser man på linjekartet kan plass reserveres på alle RE-linjer, dvs. Lillehammer, Skien og Halden + de lengre distansene da. På R-linjene til f.eks Kongsvinger eller Kongsberg kan man ikke reservere plass, ei heller på L-linjene (lokaltogene). 

Skrevet

Her har vi ikke tog, men buss er også veldig dyrt. Bor sånn midt mellom Oslo, Bergen og Trondheim, og det koster fort 1000 kroner å komme seg til Oslo for en voksen. Kan være heldig å få flybiletter for samme pris, og da skal du være ganske prinsippfast eller ha flyskrekk for å velge buss.. 

Anonymkode: 35261...2c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her har vi ikke tog, men buss er også veldig dyrt. Bor sånn midt mellom Oslo, Bergen og Trondheim, og det koster fort 1000 kroner å komme seg til Oslo for en voksen. Kan være heldig å få flybiletter for samme pris, og da skal du være ganske prinsippfast eller ha flyskrekk for å velge buss.. 

Anonymkode: 35261...2c0

Hvordan får du billige flybilletter fra midt mellom Oslo, Bergen og Trondheim til en av byene? Det blir vel ca. Otta eller Beitostølen, har ikke hørt at det finnes større flyplasser på disse stedene ;)

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...