AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #21 Skrevet 10. desember 2022 Fordi da tjener de penger Anonymkode: e73a0...63a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #22 Skrevet 10. desember 2022 -jk- skrev (2 minutter siden): Sandefjord-Oslo tur retur for to voksne og to barn på f.eks 8 og 12 koster 1676,- om man holder seg unna de verste pendlertogene. Jeg sjekket på første tilgjengelige reise i entur appen i stad for å komme til eksempelprisen min. Prisen du kommer med er fortsatt, etter min mening, altfor høy. Dessuten så gjelder vel ikke den billetten for videre reise innen Oslo så hvis man skal lenger enn Oslo s så må man kjøpe 2 nye voksenbilletter (i helgen reiser barn gratis med voksne). Anonymkode: c7dd6...1a5
-jk- Skrevet 10. desember 2022 #23 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sjekket på første tilgjengelige reise i entur appen i stad for å komme til eksempelprisen min. Prisen du kommer med er fortsatt, etter min mening, altfor høy. Dessuten så gjelder vel ikke den billetten for videre reise innen Oslo så hvis man skal lenger enn Oslo s så må man kjøpe 2 nye voksenbilletter (i helgen reiser barn gratis med voksne). Anonymkode: c7dd6...1a5 Jeg brukte Vy sin app og fikk 838,- en vei for første tog. Mulig Entur tar seg bedre betalt, det er som regel bedre å bestille direkte av operatørene. Akkurat som for f.eks hoteller. Sjekker priser på Hotels.commmen bestiller alltid på hotellets nettside.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #24 Skrevet 10. desember 2022 Privatisering og avskaffing av NSB Anonymkode: b3968...ccf 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #25 Skrevet 10. desember 2022 -jk- skrev (39 minutter siden): Jeg brukte Vy sin app og fikk 838,- en vei for første tog. Mulig Entur tar seg bedre betalt, det er som regel bedre å bestille direkte av operatørene. Akkurat som for f.eks hoteller. Sjekker priser på Hotels.commmen bestiller alltid på hotellets nettside. Nei, det tror jeg ikke. Entur samler alle fremkomstmiddel, ikke bare tog. Veldig praktisk for å planlegge en reise med overganger. Det var sikkert heller det at du fikk opp en avgang eller to etter meg og at den var billigere. Entur viser i hvert fall samme pris som ruter på de reisene jeg har sjekket opp ellers. Anonymkode: c7dd6...1a5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #26 Skrevet 10. desember 2022 -jk- skrev (1 time siden): Med 4 personer ombord blir bil rimelig ja. Vanskelig å konkurrere med det. Men toget har begrenset kapasitet, og om målet er å fjerne flest mulig biler fra veien er det ikke familien på 4 man må sikte seg inn på men de som reiser en eller to. Prisøkningen er en funksjon av jernbanereformen pg konurranseutsettingen, der Vy nå må betale staten noen hundre millioner årlig for å få kjøre togene på Bergensbanen. Da sier det seg selv at prisene må opp. Det er ikke Vy som har bestemt at det skal være slik. Det er Norske Tog som bestemmer grunndesignen på togene, og Norske Tog sin farge er mørk grå. så kan operatøren foliere sitt design oppå dette over deler av vognkassen. Da velger man helst ikke å foliere alt, siden det blir dyrere. Jepp, du kommer da bare med konkrete eksempler på akkurat de prosessene jeg nevner. Men, ja, familien på fire er kanskje ikke kjernegruppen, men skal vi fremme miljøvern, er vel den mest effektive strategien å lære barn nye rutiner? Skjer ikke slik. Anonymkode: 833d8...e7c
Gjest Anonyme-meg Skrevet 10. desember 2022 #27 Skrevet 10. desember 2022 Fordi det er ikke noe konkurranse på å pushe prisene ned..
Gjest Lykkedykker Skrevet 10. desember 2022 #28 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva gjør NSB? De bruker usaklige beløp på en forbanna rebranding, der tog går fra en sikker oransje farge til grågrønn - i et grågrønt land, heia togpåkjørsler! En svak app, sabla høye priser, og de har kjøpt opp konkurrenter, særlig busselskap. På strekninger der andre togselskap har vunnet anbud, kjører "Vy" nå buss. Alle disse idiotene på Stortinget og i ledelsen til offentlige selskap skulle blitt stilt på rekke og rad og tatt imot noen kraftige klask i fleisen av befolkningen de har sviktet. NSB, eller vy, har kjørt buss lenge før rebrandingen. Bare da via sitt datterselskap ‘Nettbuss’.
Majer Skrevet 10. desember 2022 #29 Skrevet 10. desember 2022 Jeg bruker mindre penger på å kjøre til Oslo enn å ta toget. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #30 Skrevet 10. desember 2022 Det er veldig dyrt med tog i Norge. Tog i Sverige er veldig mye billigere. SJ Stockholm - Umeå, en voksen og ett barn: SEK 228 (6 timer) København - Stockholm SEK 228, også en voksen og ett barn, motsatt vei betalte vi SEK 310. ( 5 timer) Oslo S - Stockholm, SEK 325, en voksen og et barn (7 timer) VY Hamar - Oslo, en honnør og ett barn: kr 336 en vei. (1,5 time) Anonymkode: 789e8...d9d 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #31 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Selv om en bestiller i god tid før så koster en billett flere hundre kroner. Skal ikke tog være mer miljøvennlig måte å reise på? Hvorfor er det da så lite lukrativt å velge tog ovenfor bil? Det er ofte flere hundre seter i et tog, og om personer betaler 200 kroner hver tilsvarer dette haugevis med penger som burde vært nok for å dekke eventuelle utgifter toget har, i tillegg profitt. Da sitter en igjen med et stort spørsmålstegn på hvordan en togbillett nå ofte koster 800-900 kroner? Dette er også en pris som var for et halvt år siden. Ikke for å glemme at om en reiser i høytider kan en billett koste så mye som mellom 1500-3000 kroner. Sjekker en enda mer ugunstige tider tar toget flere tusen kroner for en reisevei på underkant 5 timer. Hvordan kan de dette? Bør en ikke heller droppe å kjøre bil? Å kjøre bil kontra disse billettene er jo mye mer lukrativt for folk. Det kan til og med være mye billigere alt ettersom. En slipper å forholde seg til tider, møte opp på stasjon, sitte med ukjente mennesker og mulig babyskrik. En kan stoppe på veien når en vil. Hvordan i alle dager kan tog nå ta så mye for en reise? Anonymkode: f02e2...bd8 Jeg studerer på Rena og bor i Lillestrøm. Koster nesten 800 kr tur retur 😥 Jeg ble mildt sagt overrasket over hvor dyrt det er, så i stedet for å betale 1600kr for to dager skole hver uke kjører jeg bil og bruker ca. 700 kr i drivstoff + bompenger. Var forberedt på å kjøre tog men det ble altfor dyrt i lengden. Anonymkode: c4e5c...db7 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #32 Skrevet 10. desember 2022 Nå må du huske at tog-billetten din er en flex-billett der du kan bytte avgang uten kostnad. Sammenligner du med flex-billetter på fly, kommer tog gunstig ut. Anonymkode: a9118...6c7
Maskinfører Skrevet 11. desember 2022 #33 Skrevet 11. desember 2022 Ikke noe rart med dyre billetter når navneskiftet kostet 280 000 000,- ett sted må jo pengene hentes Sløseriprisen, Offentlig pengebruk | Prislappen ble 280 millioner kroner - tapte to gigakontrakter: – Det var helt riktig (nettavisen.no) for øvrig en artikkel fra 2016 På denne strekningen kan du spare 2000 kroner på å ta bil framfor tog (tv2.no) Men jeg skjønner poenget ditt 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #34 Skrevet 11. desember 2022 Det er dyrt pga høye lønninger til togsjåfør (1,2 mill ++) og vedlikehold. Viss jeg hadde vist da jeg var ung hvor sinnsykt mye de har i lønn med tanke på den ekstremt lave utdanningen det krever (1 år). Så hadde jeg lett valgt det yrke. Anonymkode: 04180...38e 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #35 Skrevet 11. desember 2022 Flere hundre kroner tenker jeg er maksimalt 999, og minimalt 300. Konvertert til euro så er det ca. €90 eller €30. Jeg betaler €7 for taxi til jobb i et av de billigste landene i Europa, Altså mer eller mindre 1/4 av denne kostnaden til jobb, hver eneste dag, til jobb, i et av Europas billigste land. Tog i Norge er ikke dyrt med tanke på lønnsnivået nei. Anonymkode: 1833a...a8a
Matas Skrevet 11. desember 2022 #36 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flere hundre kroner tenker jeg er maksimalt 999, og minimalt 300. Konvertert til euro så er det ca. €90 eller €30. Jeg betaler €7 for taxi til jobb i et av de billigste landene i Europa, Altså mer eller mindre 1/4 av denne kostnaden til jobb, hver eneste dag, til jobb, i et av Europas billigste land. Tog i Norge er ikke dyrt med tanke på lønnsnivået nei. Anonymkode: 1833a...a8a Skal du sammenligne med taxipriser, så må du sammenligne med taxiprisene vi har i Norge, ikke tog. Selvsagt er tog billigere enn taxi. Det sagt, tog er dyrt i Norge, ihvertfall når det sammenlignes med togpriser i andre land, noe som er det riktige å gjøre ettersom vi snakker om togpriser her og ikke taxi. 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #37 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kollektivtransport i Norge sammenlignet med andre land er veldig dyrt. Har reist endel rundt om i verden og det var vel kun i Sveits det var liknende priser. Og det ironiske er at Norge har de suverent høyeste miljøavgifter i verden. Sveits har ingen tilsvarende avgifter. Tenk hvis alle pengene staten får inn i miljøavgift på drivstoff ble øremerket til å senke prisnivå på kollektivtransport? Nei…slik er det ikke mulig for våre politikere å tenke. Anonymkode: d80bd...636 Du ser sammenhengen mellom lønnsnivå her, eller? Sveits har lingende lønnsnivå og derfor også lingende priser. I forhold til inntekt er ikke tog spesielt dyrt i Norge sammenlignet med andre land. Anonymkode: 948b6...f49 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #38 Skrevet 11. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er dyrt pga høye lønninger til togsjåfør (1,2 mill ++) og vedlikehold. Viss jeg hadde vist da jeg var ung hvor sinnsykt mye de har i lønn med tanke på den ekstremt lave utdanningen det krever (1 år). Så hadde jeg lett valgt det yrke. Anonymkode: 04180...38e Fy f seriøst? En togsjafør!! Dette landet ass 😂 Anonymkode: e73a0...63a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #39 Skrevet 11. desember 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Hvem bestiller Bergen - Oslo rett før man skal reise? Anonymkode: 081ee...86f Folk som har en del jobbreiser. Jeg reiser en del mellom Oslo og Stavanger. Tar aldri toget, fly er billigere. Ble betydelig dyrere etter Go Ahead tok over. Foreldrene mine bor halvannen time unna, kjører dit også fordi en togbillett kan koste mellom 500 og 800, EN VEI! Det er jo helt syke priser. Tog er for de som har anledning til å planlegge lang tid i forveien. Vi andre må ta fly. 🤷♀️🤷♀️ Anonymkode: c8b0f...1c2 1
catman Skrevet 11. desember 2022 #40 Skrevet 11. desember 2022 Lykkedykker skrev (11 timer siden): NSB, eller vy, har kjørt buss lenge før rebrandingen. Bare da via sitt datterselskap ‘Nettbuss’. Ja, som de kjøpte i sin tid med omstillingsmidler. Disse prosessene her ikke nye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå