AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Selv om en bestiller i god tid før så koster en billett flere hundre kroner. Skal ikke tog være mer miljøvennlig måte å reise på? Hvorfor er det da så lite lukrativt å velge tog ovenfor bil? Det er ofte flere hundre seter i et tog, og om personer betaler 200 kroner hver tilsvarer dette haugevis med penger som burde vært nok for å dekke eventuelle utgifter toget har, i tillegg profitt. Da sitter en igjen med et stort spørsmålstegn på hvordan en togbillett nå ofte koster 800-900 kroner? Dette er også en pris som var for et halvt år siden. Ikke for å glemme at om en reiser i høytider kan en billett koste så mye som mellom 1500-3000 kroner. Sjekker en enda mer ugunstige tider tar toget flere tusen kroner for en reisevei på underkant 5 timer. Hvordan kan de dette? Bør en ikke heller droppe å kjøre bil? Å kjøre bil kontra disse billettene er jo mye mer lukrativt for folk. Det kan til og med være mye billigere alt ettersom. En slipper å forholde seg til tider, møte opp på stasjon, sitte med ukjente mennesker og mulig babyskrik. En kan stoppe på veien når en vil. Hvordan i alle dager kan tog nå ta så mye for en reise? Anonymkode: f02e2...bd8 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 800-900 kroner hvor? Du overdriver. Ja, jeg synes at 350 fra Oslo til Tønsberg er ganske dyrt, men man slipper å kjøre bil, betale bensin, bompenger osv. Anonymkode: 081ee...86f
rfa Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 Offentlig transport er dyrt om en alt har en bil stående, men rimeligere enn bil om du ikke har bilen uansett. (Tenker på verditap på bil osv som normalt sett er mange ganger hva offentlig transport koster, men det er en kostnad du uansett har så lenge du har bil) 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Kollektivtransport i Norge sammenlignet med andre land er veldig dyrt. Har reist endel rundt om i verden og det var vel kun i Sveits det var liknende priser. Og det ironiske er at Norge har de suverent høyeste miljøavgifter i verden. Sveits har ingen tilsvarende avgifter. Tenk hvis alle pengene staten får inn i miljøavgift på drivstoff ble øremerket til å senke prisnivå på kollektivtransport? Nei…slik er det ikke mulig for våre politikere å tenke. Anonymkode: d80bd...636 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 800-900 kroner hvor? Du overdriver. Ja, jeg synes at 350 fra Oslo til Tønsberg er ganske dyrt, men man slipper å kjøre bil, betale bensin, bompenger osv. Anonymkode: 081ee...86f Er flere tog i helger som koster dette, de få gangene vi har benyttet tog fra bergen til oslo, og vice versa har dette vært standard priser. Nesten umulig å ikke reise ugunstige tider (ankomme sent fremme til destinasjonen) uten å få slike priser. Kan muligvis ha noe med hvor vi reiser fra, men er så ofte vi er innom vy med disse prisene. Anonymkode: f02e2...bd8 5
-jk- Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 Tipper OP snakker om langdistanse til Bergen eller Trondheim og ikke til lokaltoget fra Kolbotn til Oslo S Som ellers lønner det seg å være tidlig ute med å bestille. Men allerede på tirsdag kan man komme seg fra Oslo til Bergen for 269 kroner. Prisene varierer for å styre folk bort fra de mest populære avgangene som ellers ville blitt utsolgt veldig fort. Tipset er altså å styre unna å reise på tidspunkter som fredag ettermiddag eller søndag ettermiddag. Da koster billetten en drøy tusenlapp. Men å kjøre bil blir på ingen måte rimeligere om man er alene. Det blir ca. 930km til sammen, og man regner gjerne en kilometerkostnad på minst 3 kroner "alt" inkludert (drivstoff, forsikring, dekk, ekstra slitasje/verditap på bilen osv.). Det blir fort 3000 kroner, i tillegg kommer bompenger. Så det er nok fly man konkurrerer mot. Det koster fort det dobbelte som tog om man er sent ute, og det billigste jeg fant neste uke var 699,-. Altså godt over dobbel pris av billigste togbillett. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #7 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er flere tog i helger som koster dette, de få gangene vi har benyttet tog fra bergen til oslo, og vice versa har dette vært standard priser. Nesten umulig å ikke reise ugunstige tider (ankomme sent fremme til destinasjonen) uten å få slike priser. Kan muligvis ha noe med hvor vi reiser fra, men er så ofte vi er innom vy med disse prisene. Anonymkode: f02e2...bd8 Hvem bestiller Bergen - Oslo rett før man skal reise? Anonymkode: 081ee...86f 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 -jk- skrev (4 minutter siden): Tipper OP snakker om langdistanse til Bergen eller Trondheim og ikke til lokaltoget fra Kolbotn til Oslo S Som ellers lønner det seg å være tidlig ute med å bestille. Men allerede på tirsdag kan man komme seg fra Oslo til Bergen for 269 kroner. Prisene varierer for å styre folk bort fra de mest populære avgangene som ellers ville blitt utsolgt veldig fort. Tipset er altså å styre unna å reise på tidspunkter som fredag ettermiddag eller søndag ettermiddag. Da koster billetten en drøy tusenlapp. Men å kjøre bil blir på ingen måte rimeligere om man er alene. Det blir ca. 930km til sammen, og man regner gjerne en kilometerkostnad på minst 3 kroner "alt" inkludert (drivstoff, forsikring, dekk, ekstra slitasje/verditap på bilen osv.). Det blir fort 3000 kroner, i tillegg kommer bompenger. Så det er nok fly man konkurrerer mot. Det koster fort det dobbelte som tog om man er sent ute, og det billigste jeg fant neste uke var 699,-. Altså godt over dobbel pris av billigste togbillett. Så jobber de fleste på ukedager, og kan kun reise når de har fri i helger. Vet uansett at det finnes rimeligere billetter også i helger, men det er langt oftere mye dyrere billetter enn de rimeligere. Problemet med fly også er om en skal ha med seg baggasje, som ofte gjør prisen flere hundre kroner dyrere. Anonymkode: f02e2...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 Betaler 154 kr for en vei til Trondheim, syns ikke det er så ille. Er dyrere å kjøre bil dit 🙂 Anonymkode: 9f353...b75 1
PetterKanin Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betaler 154 kr for en vei til Trondheim, syns ikke det er så ille. Er dyrere å kjøre bil dit 🙂 Anonymkode: 9f353...b75 Hvor i fra? 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem bestiller Bergen - Oslo rett før man skal reise? Anonymkode: 081ee...86f En kjøper vel som regel noen dager før? Muligens noen uker før om en klarer å avtale det med den personen en skal reise til. Som kan være familie eller venner som studerer i en annen by. Anonymkode: f02e2...bd8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 Hvor mange slike langturer må man ta, før det blir dyrere eller tilsvarende som innkjøp av bil, førerkort, drivstoff og generell drift av bil? Jeg har bil og lappen, og reiser en del mellom Trondheim og Oslo. Betaler sjeldent mer enn 600,- pr vei. Bare bom koster rundt 200kr på turen. Og jeg synes det er helt enormt mye mer behagelig sitte å lese en bok enn å kjøre over fjell på vinter. Anonymkode: 2bda0...491
PetterKanin Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 Det finnes fly. Langt mer behagelig på strekninger det er et alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #14 Skrevet 10. desember 2022 Tog Oslo-Bergen pleide man å kunne få for 299 per tur per person, kanskje tom. 199 en stund? Husker ikke. Nå er det snakk om 699 kr eller mer. Vi er en familie på fire. Selv om vi bruker statens sats på 4 kr/km, og ikke bare drivstoff (rett under 1 kr/km), har de siste forsøkene med å ta tog endt i å være betydelig dyrere enn å kjøre med bil. Og tar vi bil, kan vi ha med mye mer stæsj, har opplevelser langs veien, er mobile når vi kommer til mormor, og har en haug med andre lettvinte fordeler. Enda billigere blir det selvsagt med elbil. Så vi har bare sluttet å ta tog. Hvorfor er det blitt sånn? Dessverre har vi en politikerklasse som ikke er...veldig oppegående. Foretaksmodellen i helsevesenet har ført til en halvering av sykehussenger, og når det gjelder tog har den samme, idiotiske tankegangen om å leke butikk ført til et salig rot av tilbud, høyere priser, og et togsystem der de med skinnene, de med bygningene, og de med togene knapt klarer å snakke sammen, med hver sine direktører med millionlønn i toppen. Hva gjør NSB? De bruker usaklige beløp på en forbanna rebranding, der tog går fra en sikker oransje farge til grågrønn - i et grågrønt land, heia togpåkjørsler! En svak app, sabla høye priser, og de har kjøpt opp konkurrenter, særlig busselskap. På strekninger der andre togselskap har vunnet anbud, kjører "Vy" nå buss. Alle disse idiotene på Stortinget og i ledelsen til offentlige selskap skulle blitt stilt på rekke og rad og tatt imot noen kraftige klask i fleisen av befolkningen de har sviktet. Anonymkode: 833d8...e7c 7 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 Da jeg pendlet var det billigere og raskere å kjøre, er jo helt tragisk. Anonymkode: 41434...d13
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 PetterKanin skrev (8 timer siden): Hvor i fra? Steinkjer 🙂 Anonymkode: 9f353...b75
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 8 hours ago, PetterKanin said: Det finnes fly. Langt mer behagelig på strekninger det er et alternativ. Ja, og ofte billigere enn togbilletten også. Hvis reisetiden på strekninger som Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim hadde blitt noenlunde lik, tror jeg flere hadde reist med tog. Det er noe herk å sitte 6-7 timer på tog når man kanskje finner ut at man deler firergruppe med en småbarnsfamilie, og blir sittende baklengs selv om man bestilte rett vei. Da er det verdt den ekstra svingen innom flyplass og gjennom sikkerhetskontroll, siden selve flyturen varer under en time. Anonymkode: 421e1...9e1 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvem bestiller Bergen - Oslo rett før man skal reise? Anonymkode: 081ee...86f De som plutselig må til Oslo av diverse årsaker, kanskje? Plutselig dødsfall, sykdom eller lignende. Alt kan ikke planlegges. 2400 kr for for eksempel en tur/retur Sandefjord-Oslo for en familie for fire er jo helt horribelt! Anonymkode: c7dd6...1a5 1
-jk- Skrevet 10. desember 2022 #19 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tog Oslo-Bergen pleide man å kunne få for 299 per tur per person, kanskje tom. 199 en stund? Husker ikke. Nå er det snakk om 699 kr eller mer. Vi er en familie på fire. Selv om vi bruker statens sats på 4 kr/km, og ikke bare drivstoff (rett under 1 kr/km), har de siste forsøkene med å ta tog endt i å være betydelig dyrere enn å kjøre med bil. Og tar vi bil, kan vi ha med mye mer stæsj, har opplevelser langs veien, er mobile når vi kommer til mormor, og har en haug med andre lettvinte fordeler. Enda billigere blir det selvsagt med elbil. Så vi har bare sluttet å ta tog. Hvorfor er det blitt sånn? Dessverre har vi en politikerklasse som ikke er...veldig oppegående. Foretaksmodellen i helsevesenet har ført til en halvering av sykehussenger, og når det gjelder tog har den samme, idiotiske tankegangen om å leke butikk ført til et salig rot av tilbud, høyere priser, og et togsystem der de med skinnene, de med bygningene, og de med togene knapt klarer å snakke sammen, med hver sine direktører med millionlønn i toppen. Hva gjør NSB? De bruker usaklige beløp på en forbanna rebranding, der tog går fra en sikker oransje farge til grågrønn - i et grågrønt land, heia togpåkjørsler! En svak app, sabla høye priser, og de har kjøpt opp konkurrenter, særlig busselskap. På strekninger der andre togselskap har vunnet anbud, kjører "Vy" nå buss. Alle disse idiotene på Stortinget og i ledelsen til offentlige selskap skulle blitt stilt på rekke og rad og tatt imot noen kraftige klask i fleisen av befolkningen de har sviktet. Anonymkode: 833d8...e7c Med 4 personer ombord blir bil rimelig ja. Vanskelig å konkurrere med det. Men toget har begrenset kapasitet, og om målet er å fjerne flest mulig biler fra veien er det ikke familien på 4 man må sikte seg inn på men de som reiser en eller to. Prisøkningen er en funksjon av jernbanereformen pg konurranseutsettingen, der Vy nå må betale staten noen hundre millioner årlig for å få kjøre togene på Bergensbanen. Da sier det seg selv at prisene må opp. Det er ikke Vy som har bestemt at det skal være slik. Det er Norske Tog som bestemmer grunndesignen på togene, og Norske Tog sin farge er mørk grå. så kan operatøren foliere sitt design oppå dette over deler av vognkassen. Da velger man helst ikke å foliere alt, siden det blir dyrere. 2
-jk- Skrevet 10. desember 2022 #20 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De som plutselig må til Oslo av diverse årsaker, kanskje? Plutselig dødsfall, sykdom eller lignende. Alt kan ikke planlegges. 2400 kr for for eksempel en tur/retur Sandefjord-Oslo for en familie for fire er jo helt horribelt! Anonymkode: c7dd6...1a5 Sandefjord-Oslo tur retur for to voksne og to barn på f.eks 8 og 12 koster 1676,- om man holder seg unna de verste pendlertogene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå