AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Hvorfor? Ta ett hjerte og gå å kjøp noe! Hvorfor ikke ting folk har hjemme? Som er nytt eller nesten nytt? Mange vil hjelpe men ikke alle har råd til å kjøpe. Om noen er så fattig og så sårt trenger hansker , klær og leker må det vel gå fint med brukt? Så lenge det er helt , fint og i orden? Anonymkode: 42bf2...aeb 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 Det eneste som må være mer nedrig enn å være så fattig at andre må kjøpe julegavene dine, må jo være å få noe brukt fra de som har mer enn deg. Anonymkode: 54b2e...083 38 8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det eneste som må være mer nedrig enn å være så fattig at andre må kjøpe julegavene dine, må jo være å få noe brukt fra de som har mer enn deg. Anonymkode: 54b2e...083 Eller å få noe veldig fint brukt, som nytt av noen som selv ikke har så mye men gjerne vil hjelpe? Anonymkode: 42bf2...aeb 8 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Jeg hadde aldri følt meg nedverdiget om jeg fikk noe brukt. Det beste er jo å få noe du eller barna trenger. Og ikke sitte å fryse eller ikke ha noe å leke med? Er ikke snakk om hullete ødelagte ting , men veldig fint brukte ting. Feks sko som er brukt en gang eller to, en genser som ble brukt en gang så ble den for liten. Ting som der ganske så ny ut og fint andre kan få brukt for. Folk kjøper brukt på finn og andre plasser. Folk med og uten penger. Hvorfor er dette så annerledes? Du er ikke mye fattig om du ikke kan ta i bruk sånt! Anonymkode: 42bf2...aeb 10 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 10. desember 2022 Jeg er en av de fattige og kjøper svært mye brukt, både til meg og til ungene. Uten den muligheten hadde det aldri gått rundt. noen ganger får vi tilbud om å arve, jeg takker gledelig ja da også. men de som samler inn gaver har tidligere erfart å få inn meget pent innpakkede gaver som de har delt ut. Som da inneholdt tom emballasje, brukte truser, og andre ting i samme kategori. derav kommer restriksjonene på å kjøpe nytt, de har ikke kapasitet til å kvalitets sjekke alt brukt de får inn. Dette har vert i media flere ganger tidligere, litt overrasket over hvor mange som ikke har fått det med seg! Anonymkode: 71a67...925 43 12
Numii Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 Desverre er det altfor mange som har opplevd å få totalt ubrukelig ræl når de har hentet ferdig innpakket gjennom veldedige organisasjoner. Men, fullt brukanes ting kan jo gis bort på finn, og det er jo nok av folk som søker hjelp der 18
Populært innlegg Nevrosererroser Skrevet 10. desember 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 10. desember 2022 Jeg skjønner tankegangen om at de med minst burde vere taknemmelige for også brukte ting men litt av greia er jo at barna veldig skjeldent får noe nytt. Noe som bare er deres, lukter nytt, har embalasjen, lappen på klesplagget og brettekanten fra butikken. Jeg voks opp som fattig selv og kjenner godt følelsen av å alltid henge etter. Aldri vere blandt de som kunne fortelle om hvor fin jula hadde vert. Ett år fikk jeg en helt ny Barbiehest i gave, selv innpakningen var magisk. Gjennomsiktig plast, hard eske som var uåpna, ubrutt forsegling, barbiehesten var festa med både sytråd og plastbelagt wire. Barbiehesten var så fin at jeg beholdt boksen i mange år og knapt nok ture å røre selve leken. Den var helt ny, bare min og jeg var så stolt over å ha noe fint de andre barna også syntes var fint. Jeg har hesten ennå, stående på en hylle i vitrineskapet i stua. 15 42
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 De får massevis av brukte ting fra hjelpeorganisasjoner resten av året. Til jul er det fint at de på lik linje med vanlige barn får nye ting. I tillegg er erfaringen av veldig mange rett og slett donerer søppel og de frivillige har ikke tid til å sjekke at brukte klær er rene og fri for hull, at leker faktisk virker og ikke mangler deler. Da er det lettere å kreve at alt er nytt og ubrukt så vet man med en gang at det er noe ordentlig som er helt og brukbart. Anonymkode: bf0f7...003 16 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 Sentrene vil jo selvfølgelig at gavene kjøpes der, så butikkene kan tjene penger på dem. Anonymkode: 047e0...4fd 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sentrene vil jo selvfølgelig at gavene kjøpes der, så butikkene kan tjene penger på dem. Anonymkode: 047e0...4fd Selv leverer både jeg og mannen ved tre på arbeidsplassen. Kravet er det samme der. Av god grunn. Anonymkode: 54b2e...083 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 Det overrasker meg at dette ikke er lettfattelig for de fleste. Det er ingen som kan kontrollere hva som ligger i pakkene. Å åpne noe som er åpenbart slitt eller skittent eller til og med tilgjort med vilje for å såre gjør situasjonen værre for de fleste. Og holdningene i denne tråden beviser jo hvorfor det må være sånn: dere anser at deres brukte ting burde være bra nok for de som ikke har noe. Men ingen vet hvor grensa for "bra nok" går når det kommer til hva som er brukt. "Denne ulldressen er jo bra nok når de likevel har ingenting, selv om den har et stort hull på kneet". Definisjonen på "bra nok" er relativ. Hele poenget er å prøve å ha nogen lunde kontroll slik at de som mottar får en verdig jul. Ikke at de skal være "glade nok" for å få en haug med brukte ting. Ønsker dere å bli kvitt de brukte tingene deres kan dere gi det til fretex. Ønsker dere å bidra til en verdig jul for vanskeligstilte så kan dere forholde dere til de reglene som er satt. Anonymkode: da002...2d6 25 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 Ungene som får disse gavene vokser opp med arveklær og leker fra Finn. Tanken er nok at de i hvert fall en gang i året kan oppleve å få noe som er helt nytt. Det i seg selv kan være stort, når alt du ellers har er hand-me-downs fra andre. Men - i tillegg gir det rett og slett hjelpeorganisasjoner og frivillige mindre jobb nå i travel førjulstid. Alt brukt må åpnes, sjekkes, sorteres - og mye av det kastes. For folk får seg til å pakke inn og donere det utroligste, også rett ut søppel. Noen fordi ‘de fattige må da være takknemlige for få noe’ andre antakelig rett ut for å være slemme. https://www.nrk.no/norge/organisasjonen-hjelp-oss-a-hjelpe-far-inn-mye-soppel-nar-de-ber-om-julegaver-de-kan-gi-videre-1.13798998 https://www.sandnesposten.no/nyheter/veldedighet/opplever-a-fa-innpakket-soppel/s/5-105-103616 https://www.aftenposten.no/norge/i/0K86M/folk-gir-soeppel-i-julegave Anonymkode: 4a400...355 14 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 Nevrosererroser skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner tankegangen om at de med minst burde vere taknemmelige for også brukte ting men litt av greia er jo at barna veldig skjeldent får noe nytt. Noe som bare er deres, lukter nytt, har embalasjen, lappen på klesplagget og brettekanten fra butikken. Jeg voks opp som fattig selv og kjenner godt følelsen av å alltid henge etter. Aldri vere blandt de som kunne fortelle om hvor fin jula hadde vert. Ett år fikk jeg en helt ny Barbiehest i gave, selv innpakningen var magisk. Gjennomsiktig plast, hard eske som var uåpna, ubrutt forsegling, barbiehesten var festa med både sytråd og plastbelagt wire. Barbiehesten var så fin at jeg beholdt boksen i mange år og knapt nok ture å røre selve leken. Den var helt ny, bare min og jeg var så stolt over å ha noe fint de andre barna også syntes var fint. Jeg har hesten ennå, stående på en hylle i vitrineskapet i stua. Du beskriver akkurat det jeg også har tenkt. Selvfølgelig skal ikke et barn være takknemlig for å få noe andre barn ikke var interessert i likevel. Eller et feilkjøp som er gjort fordi man har råd til å ikke tenke seg om før man trekker kortet. Så har jeg noe brukt så gir jeg bort utenom jul. Da kan man selv velge hva man ønsker/trenger og ikke. Nå ble jeg motivert til å ta enda en butikkrunde. Når noe så lite kan gi så mye glede. Anonymkode: 54b2e...083 3 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #14 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 10.36): Hvorfor? Ta ett hjerte og gå å kjøp noe! Hvorfor ikke ting folk har hjemme? Som er nytt eller nesten nytt? Mange vil hjelpe men ikke alle har råd til å kjøpe. Om noen er så fattig og så sårt trenger hansker , klær og leker må det vel gå fint med brukt? Så lenge det er helt , fint og i orden? Anonymkode: 42bf2...aeb synes de som er fattige ,ikke trenger og kreve nytt, blir for rart for mun del. jeg sliter en del økonomisk og blir kjempe glad for brukte klær, mye ser ubrukt ut Anonymkode: fa158...14b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #15 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 10.37): Det eneste som må være mer nedrig enn å være så fattig at andre må kjøpe julegavene dine, må jo være å få noe brukt fra de som har mer enn deg. Anonymkode: 54b2e...083 Da kan det være det samme. Jeg er ikke fattig og kjøper ofte brukte ting. Jeg gir også bort fine ting etter barna som andre blir glad for. Eller selger. Noen ting blir knapt brukt. Blir et grenseløst forbrukersamfunn å produsere ting som skal kastes etter få gangers bruk. Jeg kan selv tenke meg mange brukte ting. Ser etter sofa på finn. Den jeg vil ha er grisedyr og bruktprisen er ca 25 k. Jeg kan tenke meg Phoenix skiklær. De er så dyre at jeg ikke kan tenke meg å kjøpe det nytt. Kan tenke meg en foodprosessor av gammel type. Et spesielt stuebord. Vi arver masse klær og utstyr av fettere, kusiner og venner. Og gir videre ting vi ikke trenger lenger. Noen av klærne jeg liker aller best er klær jeg har arvet. Anonymkode: dfc22...d46 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #16 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 11.59): Du beskriver akkurat det jeg også har tenkt. Selvfølgelig skal ikke et barn være takknemlig for å få noe andre barn ikke var interessert i likevel. Eller et feilkjøp som er gjort fordi man har råd til å ikke tenke seg om før man trekker kortet. Så har jeg noe brukt så gir jeg bort utenom jul. Da kan man selv velge hva man ønsker/trenger og ikke. Nå ble jeg motivert til å ta enda en butikkrunde. Når noe så lite kan gi så mye glede. Anonymkode: 54b2e...083 Om det står at noen ønsker seg en ting så kan det godt være at andre har dette uten å ha hatt interesse for dette. Jeg har feks et par kasser Lego. Knapt brukt fordi mine barn aldri har interessert seg for Lego. Det var ikke interessant 10 min engang. Likevel vet jeg at andre barn liker det. Vi er forskjellige. Så å få en brukt gave betyr ikke at gaven er noe vissvass ingen vil ha. Anonymkode: dfc22...d46 2
Turtellure12 Skrevet 11. desember 2022 #17 Skrevet 11. desember 2022 (endret) Det er mange organisasjoner som godtar brukte ting, og de gir jeg gjerne til. Aldri har jeg gitt noe som er hullete, flekkete eller direkte stygt brukt. Det er bare slemt. At de ber om nye ting i akkurat denne situasjonen syns jeg er helt greit. Det behøver ikke å være så dyre ting. Kjøpte 8 leker, helt nye. Pakket de inn og ga de bort. Drøye 1000 kr. Det takler vi fint, og det gjør jeg med glede slik at et barn kan få noe som er helt eget - ubrukt, bare sin ❤️ Den 1000-lappen hadde blitt brukt i romjulssalg uansett, på ting eller klær jeg strengt tatt ikke trenger. Så da er det bedre å bruke den til noen som ikke har det like godt som mine barn Endret 11. desember 2022 av Turtellure12 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #18 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 11.50): Det overrasker meg at dette ikke er lettfattelig for de fleste. Det er ingen som kan kontrollere hva som ligger i pakkene. Å åpne noe som er åpenbart slitt eller skittent eller til og med tilgjort med vilje for å såre gjør situasjonen værre for de fleste. Og holdningene i denne tråden beviser jo hvorfor det må være sånn: dere anser at deres brukte ting burde være bra nok for de som ikke har noe. Men ingen vet hvor grensa for "bra nok" går når det kommer til hva som er brukt. "Denne ulldressen er jo bra nok når de likevel har ingenting, selv om den har et stort hull på kneet". Definisjonen på "bra nok" er relativ. Anonymkode: da002...2d6 Jeg er ganske sikker på at de som gir skitne, velbrukte og ødelagte ting er fullstendig klar over at det ikke er bra nok. Jeg har full forståelse for at det ønskes nye varer for å unngå sånne idiotgaver, så sånn sett skjønner jeg kravet. Men å gi brukt trenger ikke å bety å gi ting som faktisk har vært brukt. Mange får gaver de ikke vil ha og som aldri blir brukt, og da er det jo bedre å gi dem til videre noen som vil ha dem og trenger dem, enn å kaste dem i søpla. Da er det snakk om splitter nye, ubrukte varer som kanskje til og med har lappen på. Jeg fikk en re-gifted gave fra ei venninne en gang, og ble kjempeglad. Hun hadde ikke bruk for gaven hun hadde fått fra en slektning (og den var heller ikke helt hennes smak), men siden hun kjenner meg og smaken min godt, visste hun at jeg kom til å bli mye mer glad for den og også hadde bruk for den. Varen var fremdeles i originalpakken, så egentlig var den jo som om hun skulle ha kjøpt den og gitt den til meg. Anonymkode: 94834...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #19 Skrevet 11. desember 2022 Jeg har lest på treet her. Jeg har tre av tingene som ønskes liggende hjemme. Uteklær i ønsket størrelse, tjukk jakke og boblebukse i sett, ubrukt, men jeg har tatt av lappen. Det kunne jeg fint lagt i innsamlingsboksen sammen med lappen fra treet, men kan ikke siden lappen er tatt av. Gutt 9: hockeykølle. Ja, det har jeg. Det er begrenset hvor slitt en hockeykølle til en 9-åring blir. Dessuten vokser de fort og kølla blir fort kort. Ikke ny - kan ikke gis. I tillegg har de ikke oppgitt ønsket størrelse, flex eller fatning. Umulig å kjøpe med andre ord. Jente 11: skøyter. Har ett par danseskøyter som er brukt to ganger. De er slipt, så den kostnaden hadde man jo spart om man mottok dette i julegave, men de er jo ikke nye, selv om jeg har esken, så kan ikke velge den lappen heller. Dessuten så kan det jo hende denne jenta ville ha hockeyskøyter, det står det ikke noe om. Heller ikke størrelse. Igjen umulig å kjøpe. Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe noen av disse gavene til ukjente barn. Jeg kunne også levert dem uinnpakket. Pakkene må jo leveres uinnpakket. Man kan jo ikke stole på at det som er inni faktisk er nytt og det som er oppgitt. Jeg forstår ønsket om følelsen av noe nytt, men disse tingene kunne jeg kjøpt på finn og gitt til mine barn i julegave. I år har jeg gitt direkte via finn. Første gang jeg har hjulpet noen til jul. Det var også tilnærmet helt nye ting. Anonymkode: 5d1ff...f2c 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #20 Skrevet 11. desember 2022 I år blir det ingen gave under juletreet på ulike senter her. Gaveønskene er alt for dyre.Blant annet et ønske om briotogbane som er veldig dyrt synes jeg. Anonymkode: 7e2da...3ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå