Gå til innhold

Bestemme seg for interiørstil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å, men det er nettopp å kunne kombinere disse elementene som skaper et personlig hjem! Du må ikke låse deg fast til en stil. Selv er jeg nok en grunnleggende minimalist, dvs jeg liker den skandinaviske stilen fordi jeg liker lyst treverk og rene flater. Men så er jeg også veldig glad i farger og mer maksimalistisk dekor. Så da peprer jeg med puter, kunstverk, og noen antikviteter som jeg har arvet. Totalinntrykket blir litt av alt, personlig preg, men minimalisme i bunn. Vil ikke bo i en møbelkatalog, liksom. 

Jeg tar ikke en totalrenovering annen hvert år, liksom, fordi stilen endrer seg. Det har jeg ikke råd til, og det er ikke bærekraftig. Bytter ut interiør, og maler vegger, bare. 

Anonymkode: 1749a...edb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner hva du mener, stilen hennes er det jeg ville kalle eklektisk, jeg digger den også😂 Den gir jo definitivt rom for å mikse det man liker av nytt og gammelt.

Jeg har vært inne på å følge  hjertebanken og det som gjør meg varm, trygg og glad - likevel er jeg livredd for å bli lei. For det er ikke akkurat noe man endrer i en fei😉  

Noen vil kanskje si at en slik stil kan man heller ha på hytta men for meg er ikke hytte er alternativ, jeg ønsker å skape et hjem man ikke har noe behov for å forlate for å få godfølelsen. 

Hjertebankbilder:

0f0cc3171e4feccca333b6e07082a5ea.jpg

7a2e2b089de84180830e8cf38a47aa51.jpg

7f20fc0b4d1f7afdde778694afc4feb4.jpg

Anonymkode: 14502...e43

Vi har ikke samme stil, men jeg ville ELSKET å komme på besøk hit😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner hva du mener, stilen hennes er det jeg ville kalle eklektisk, jeg digger den også😂 Den gir jo definitivt rom for å mikse det man liker av nytt og gammelt.

Jeg har vært inne på å følge  hjertebanken og det som gjør meg varm, trygg og glad - likevel er jeg livredd for å bli lei. For det er ikke akkurat noe man endrer i en fei😉  

Noen vil kanskje si at en slik stil kan man heller ha på hytta men for meg er ikke hytte er alternativ, jeg ønsker å skape et hjem man ikke har noe behov for å forlate for å få godfølelsen. 

Hjertebankbilder:

De hyggeligste og mest smakfulle hjemmene jeg har besøkt, har gjerne hatt en slik stil som dette. Jeg husker også at hjemmene til noen venner i oppveksten, og til dels mitt eget barndomshjem, var slik. De hjemmene synes jeg alltid var mye koseligere og stiligere enn de som var datidens «trendy» med pløsete skinnsofaer og pastellfarger (80-tallet 😂).

Jeg synes en slik stil er mer tidløs, siden den ofte har klassiske sofaer og blanding av antikviteter og noen nyere kvalitetsmøbler.

Anonymkode: 2835d...f50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hjertebankbilder:

For et mareritt! Så mye rot! Så mye av ALT! Blir overveldet av et sånt rom.

Anonymkode: aa400...e88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for at hjemmet skal være tidløst. Holder meg derfor til shabby chic stilen.

Anonymkode: 37960...21d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Rot er det jo ikke, hvor er rotet?

Det er maksimalistisk ja, men ikke rotete.

Uansett handler ikke denne tråden om hva man liker eller ikke liker, spørsmålet var hvordan en velger en bestemt stil. Alle de andre har klart å svare sivilisert og saklig selv om de har en annen stil enn ts.

Så kom du....

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme båt som deg, ts; på leting etter min stil. Vi pusset opp for 15 år siden og valgte ferdigmalte plater i eggehvit. Arvet noe møbler, og kjøpte endel på Ikea og Finn. Siden har barn fått fokus. Huset er likt, og jeg har kjent på siste året at jeg er LEI!!!! 
Etter timer med leting på Insta og Pinterest tror jeg at jeg har kommet frem til at jeg må plukke ut de møblene og tingene vi allerede har som jeg er gla i. Fjerne det som bare er «fyll»/rot og ta det derfra. Vi har et par gode interiørbutikker i byen jeg ELSKER, og de studeres når jeg har en formiddag for meg selv 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene i denne tråden syntes jeg var helt krise! 🙈Jeg ville aldri klart å slappe av i et hjem med så mye «kaos». 🙈 Men hver sin smak. 🤷‍♀️😅🫣

Personlig så må jeg bo på en måte som gjør renhold enklest mulig, altså liker jeg ikke åpne hyller som samler støv (å måtte støvtørke alle bokhyllene på bildene gir meg angst 😅🫣 Og tørker man ikke støv fra tid til annen blir hyllene fulle av d**tt. 🫣

Så hos meg er det en blanding av minimalisme og kaos (altså minst mulig i bunn, med lukkede skap (evt. med glassdører der hvor det er naturlig), personlige bilder og kunst på veggene, grønne planter og ungenes leker spredd utover (derav «kaoset» 🙈) Veggfarger endres fra tid til annen, det er jo en smal sak å endre. 😊

Anonymkode: e0f98...bcc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør legge til at jeg ikke kan fordra «nips», så ting som ikke har en praktisk funksjon kommer ikke inn i mitt hjem. Med unntak av en ape, og noen grønne planter 🙈

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bildene i denne tråden syntes jeg var helt krise! 🙈Jeg ville aldri klart å slappe av i et hjem med så mye «kaos». 🙈 Men hver sin smak. 🤷‍♀️😅🫣

Personlig så må jeg bo på en måte som gjør renhold enklest mulig, altså liker jeg ikke åpne hyller som samler støv (å måtte støvtørke alle bokhyllene på bildene gir meg angst 😅🫣 Og tørker man ikke støv fra tid til annen blir hyllene fulle av d**tt. 🫣

Så hos meg er det en blanding av minimalisme og kaos (altså minst mulig i bunn, med lukkede skap (evt. med glassdører der hvor det er naturlig), personlige bilder og kunst på veggene, grønne planter og ungenes leker spredd utover (derav «kaoset» 🙈) Veggfarger endres fra tid til annen, det er jo en smal sak å endre. 😊

Men du er maksimalist når det gjelder emojis 😂  Jeg liker at folk er ulike og liker ulike ting

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er det du som skal bo der da? 😄

Anonymkode: fcb95...4ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som svarte usivilisert og syns maksimalistisk stil er lik rot/overveldende Jeg liker greige, jordfarger, varme farger og mye naturmaterialer. Alltid vært sånn. Har hatt samme farger i snart 20 år. Kan ikke fordra hvitt, svart eller grått. Bruker varme farger på potteskjulere, bilder og en og annen kontrast-pynteting. Ellers er det meste greige/natur og tre. Rent og rolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg som svarte usivilisert og syns maksimalistisk stil er lik rot/overveldende Jeg liker greige, jordfarger, varme farger og mye naturmaterialer. Alltid vært sånn. Har hatt samme farger i snart 20 år. Kan ikke fordra hvitt, svart eller grått. Bruker varme farger på potteskjulere, bilder og en og annen kontrast-pynteting. Ellers er det meste greige/natur og tre. Rent og rolig.

Oh but who cares🤷 Det er plenty med tråder hvor man kan utbrodere om egen stil og eventuelt "disse" andres smak. TS har aldri en eneste gang lurt på hva vi synes om stilene hun vurderer.  Hun skriver til og med at hun ikke bryr seg om hva andre synes.

Poenget mitt er bare at jeg synes det er en uting å komme inn i en tråd for å si at du hater noe, når ingen har spurt og tråden handler om noe helt annet. Være stygg bare for å være stygg? Neh, jeg synes ikke det er noe kult. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har så mange allerede, med alle mulige vakre stilarter😅 problemet er å velge. 

Ts

Du trenger ikke ha en stil. Velg det interiøret du liker, og ikke tenk at det skal bli ferdig i en fei. Jeg brukte åtte år på å si meg ferdig (men man blir jo aldri ferdig) med mitt hjem, og jeg er virkelig fornøyd. Det har en nøytral ramme (hvite vegger og tak, tregulv), møbler i skandinavisk design, noen i sterke farger og andre nøytrale, her er abstrakte, fargerike og originale malerier, mange flere pyntegjenstander enn det som er vanlig innen skandinavisk design, samlet med hjertet i løpet av 30 år, flere små lamper fra art noveau / 50-tallet som gir et stemningsskapende, behagelig lys der det trengs, deilige, myke flosstepper… Det er ikke én stil, men det er helt tydelig min stil, og totalen er skikkelig lekker! 

Anonymkode: d692e...dd6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg ble nødt til å tenke på etterhvert er følgende:

Hvor mye tid ville jeg egentlig bruke på støvtørking og rengjøring? 

For det er ikke til å komme unna at en maksimalistisk stil, med mye bilder, puter, mange møbler, mye gardiner, planter osv i tillegg til en allerede hektisk hverdag med familie og jobb kan bli mer jobb enn man orker.

Om rengjøring og stell av hjem er en hobby, eller i det minste kjennes oppløftende ut, ja da kan man pøse på med mye ting overalt. Om man ikke egentlig orker dette og heller ikke har mulighet til å betale noen for å holde det rent og ryddig, ja da må man ta et valg.

Dette er litt på siden av temaet, men jeg oppdaget selv at jeg ikke orket å tørke støv av ørten bilderammer, plakater, planter og alt det andre jeg hadde. Og derfor landa jeg på den mer minimalistiske siden av det hele i interiør, som da ble kalt for simple living, eller enklere liv, og jeg elsker bla shabby chic stilen og simple living stilen som det også er utgitt mange bøker om.

Jeg husker det var en interiørartikkel i et magasin for mange år siden om Jane Cumberbatch som kjøpte seg et falleferdig gammelt bittelite byhus et sted i USA, og siden hun ikke hadde så mye penger ble det bevisst valg å gå for en veldig enkel og nøktern stil, litt fransk, veldig enkel, med ting og møbler i enkle former og med tekstiltrekk over sofa stoler osv for å lett kunne hive dette i klesvaskemaskinen ved behov. Det aller meste skaffet hun via loppemarkeder, trålet veikantene der folk hadde satt ifra seg ting og møbler de ville kvitte seg med og tok med seg det hun kunne reparere og bruke selv.

Hun ga ut boken Stilrent etterhvert med mange bilder fra sitt hjem. Jeg elsker fortsatt både boken og den enkle livsstilen hun hadde, selv om jeg heller til mer nøytrale farger som hvitt og beige/bruntoner da jeg ikke er så glad i blåstripete og rødstripete tekstiler, om de er aldri så solblekede. 

Det var shabby chic og simple living med bla hennes bøker som kom før minimalisme trenden. Der alt handlet om å få et behagelig hjem med gjenbruk og nøytrale farger, litt retro og litt ekte vintage. Ikke det folk i dag forsøker å fremstille som retro og vintage kun fordi noe er 10 år gammelt.. For de som har lite penger ble slike bøker et kurs i å hvordan lage seg et trivelig hjem med bruktfunn og samtidig spare penger på å ikke følge trendene med dyre møbler og ting. 

Jeg antar det fortsatt er mulig å få tak i denne boken, enten brukt eller i bruktbutikker, og om ikke er det bare å søke på nett, youtube, instagram, pinterest etc om henne og bøkene. Det er mange bilder til inspirasjon, og så tar man simpelthen det man elsker og mikser det på sin egen måte.

Anonymkode: fb4c7...276

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, til de som bekymrer seg for støvtørking av bøker så er jeg ganske renslig og huslig av meg, og jeg vil sannsynligvis ha vaskehjelp uansett hva jeg lander på. Uansett stil har jeg aldri drømt om et stort hus. Er alene og trives godt med det, behovet for mye plass er ikke der. 

Jane Cumberbatch har jeg aldri hørt om, jeg går rett på google nå.

Takk til dere som tar dere tid til å svare:)  

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært innom mange stiler. Har lenge hatt en blanding av eksentrisk og industrielt. Syntes det var skikkelig kult, men etter hvert ble jeg overveldet av alle tingene rundt meg. Nå har jeg kvittet meg med mye og går for japandi. Det gir meg ro i sjela med lyse, åpne rom og lite rot. 😌 Alt jeg kjøper av møbler og dekor er nøye utvalgt, så jeg setter pris på de tingene jeg har.

Anonymkode: bd3ba...fee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet så har ingen råd :fnise: Liker så mye forskjellig. Liker sånne gamle rokokko spisestuer, teak, marmor, you name it. Eneste jeg ikke liker er vel litt sånn industriell-aktig stil, og hvite møbler generelt. Så har jeg arvet en del som hver for seg er så flotte men som ikke akkurat passer veldig godt i lag så de skulle vel helst vært i hvert sitt rom men jeg bor i en to roms enn så lenge så er nå begrenset for hvor jeg kan sette ting😅

Anonymkode: 37902...121

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...