Gå til innhold

Er så uenig med trener, men sier ikke noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttem min er 14 år og spiller fotball. Laget holder på å bli slått sammen med de på 15 år. Da blir de gutter 16 fra neste år. 

Forrige helg spilte G15 cup. Noen fra min sønns sitt årstrinn fikk bli med. Så kommer dette jeg ikke skjønner. De 2 beste fikk selvfølgelig bli med.  Men skjønner ikke hvordan de plukket ut de 2 andre. De er vel på nivå som min sønn, men store og litt sterkere. Min sønn er liten og spinkel. Min sønn dropper ikke en eneste trening. Disse guttene har neste ikke vært på trening siden september.  

Flere som opplever dette? Er ikke 1 gang at trener gjør sånn. 

Anonymkode: 399a9...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Guttem min er 14 år og spiller fotball. Laget holder på å bli slått sammen med de på 15 år. Da blir de gutter 16 fra neste år. 

Forrige helg spilte G15 cup. Noen fra min sønns sitt årstrinn fikk bli med. Så kommer dette jeg ikke skjønner. De 2 beste fikk selvfølgelig bli med.  Men skjønner ikke hvordan de plukket ut de 2 andre. De er vel på nivå som min sønn, men store og litt sterkere. Min sønn er liten og spinkel. Min sønn dropper ikke en eneste trening. Disse guttene har neste ikke vært på trening siden september.  

Dette ødelegger gleden ved trening. 

Skrevet

Spiller ingen hvem som trente hvor mye. De to andre guttene er bedre enn din sønn. Er det som teller for treneren. 

Anonymkode: f150c...eae

• Liker 6
Skrevet

Hvis du ikke ønsker snakkede treneren direkte kan du sende en mail til forbundet? 

Skrevet

De er jo i den alderen hvor prestasjon har begynt å bety mest, så da er det jo de som er flinkest som blir mest valgt ut. Ikke at man er på hver eneste trening. Noen kan ha et sinnsykt talent for en sport eller ferdighet nesten uten øvelse, mens andre øver daglig uten å oppnå samme talent. 

Man kan ikke forvente at disse tingene skal være helt rettferdig dessverre, og her kan du ikke beskytte sønnen din annen enn å gjøre ham mentalt robust på å takle avslag og likevel prøve sitt beste! 

Anonymkode: e8a6d...61d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er jo i den alderen hvor prestasjon har begynt å bety mest, så da er det jo de som er flinkest som blir mest valgt ut. Ikke at man er på hver eneste trening. Noen kan ha et sinnsykt talent for en sport eller ferdighet nesten uten øvelse, mens andre øver daglig uten å oppnå samme talent. 

Man kan ikke forvente at disse tingene skal være helt rettferdig dessverre, og her kan du ikke beskytte sønnen din annen enn å gjøre ham mentalt robust på å takle avslag og likevel prøve sitt beste! 

Min sønn takler det bra han. Jeg som reagerer på dette. Disse guttene er ikke bedre teknisk enn min sønn, heller motsatt, men de er store og sterke, men dårlig med ball, men blir langt merke til pga at de er store. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Min sønn takler det bra han. Jeg som reagerer på dette. Disse guttene er ikke bedre teknisk enn min sønn, heller motsatt, men de er store og sterke, men dårlig med ball, men blir langt merke til pga at de er store. 

Kan det hende at treneren ser noen ferdigheter i dem som du ikke ser? Har du samme anlegg til å vurdere dette som det trener har?

• Liker 6
Skrevet

Hvis han er liten og spinkel og de andre store og langt inn i puberteten, så kan han fort bli skadd i møte med en motspiller.

Anonymkode: d7eb1...67d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I den alderen er det dessverre fysikk som trumfer talent og tekniske ferdigheter. Bare sønnen din fortsetter å trene hardt så vil fysikken komme med årene (pubertet).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I den alderen er det dessverre fysikk som trumfer talent og tekniske ferdigheter. Bare sønnen din fortsetter å trene hardt så vil fysikken komme med årene (pubertet).

Det er synd. Håper bare han ikke mister motivasjon pga det. 

Når jeg spilte fotball var det de som stilte på trening som fikk spille flest kamper 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette er et stort systematisk problem i barne og ungdomsidrett som gjør at flere faller bort fra idrett, og mange talenter ikke får mulighet å utvikle seg.

Starter tidligere enn puberteten men akselerasjon skjer da. Barn er i ulik nivå i fysisk utvikling. Både på grunn av arv, men en sånn enkel ting når man er født på året. De barn som er mer fysisk utviklede for aldersgruppen blir dem som treneren satser på. De som ligger etter (men som er dem som til slutt hadde kunnet bli de beste) blir demotiverte, satse barna utvikles raskere og blir da ennå mer å satse på. Systemet er selvbekreftende for treneren, når satse barne rykker ifra så fikk hen bekreftet. Når den spille gutten får nok og slutter, så bekrefter det igjen.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Fortsette å trene og stå på, skjer så mye kroppslig sett i den alderen, noen tidligere utviklet en andre. Men mener jo at du kan spørre om en faglig begrunnelse fra trener , om hvordan og hvorfor han har tatt ut spillerne slik han har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er synd. Håper bare han ikke mister motivasjon pga det. 

Når jeg spilte fotball var det de som stilte på trening som fikk spille flest kamper 

Han bør vite at de to større guttene kommer til å dette av lasset hvis de ikke er like seriøse med treningen. Er bare spørsmål om tid hvor mye man kan flyte på fysikk og tidlig utvikling. Han må bare være tålmodig. I dagens profesjonelle fotball er man sjanseløs om man ikke har det tekniske på plass. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Av erfaring så ser man en tydelig endring i "seriøsitet" fra 15-16-års alderen. 

Da handler det ikke om "like vilkår for alle", hvem som trener mest, er mest engasjert, ønsker mest osv, men hvem som er best og mest egnet. 

Fra 15-16-års alderen begynner idrett å bli urettferdig for de som ikke er fullt så god.

Fra den alderen handler det om resultater, rekruttering, prestisje og ambisjoner, og her er det stort sett bare fokus på de beste.

Og for å være ærlig, så er det greit. Urettferdig kanskje, ja, men en plass må rekrutteringen og seriøsiteten starte. En plass må idretten handle om å bli best mulig med fokus på de beste. Spørsmålet er faktisk om 15-16-års alderen er for sent for dette, og at det burde starte tidligere. Kanskje særlig i idretter som fotball. For talenter bør komme fram og etablere seg på et høyt nivå mellom 16-19 år, såpass høyt at de kan bidra på elitenivå, ellers blir det aldri noe av dem. 

Problemet er dog at de mindre gode og mellomgode da faller mellom stolene, og blir ikke ivaretatt. Dette burde vært gjort noe med, slik at disse kunne deltatt med fokus på hobbynivå. Det er faktisk ikke særlig å være en mindre god eller mellomgod fotballspiller som elsker fotball, men som kjøres igjennom presteringsregimet for til de beste, der mindre gode og mellomgode fotballspillere ikke får en arena bortsett fra å trene.

Ved en viss alder burde man splittet opp talentene på tvers av klubber og bedrevet soneidrett på forskjellige nivåer slik at alle kunne deltatt og følt seg ivaretatt.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har to tenåringer (en av de er 15) og kun eldste har nok spillere til å stille to lag. For begge ungene er det enormt sprik i ferdighetene på spillerne.  Det er ikke lett for trenerne verken det ene eller andre. Spillerne har sine favorittplasser uavhengig av ferdigheter og så skal alt balanseres så alle får en god opplevelse. Noen roller er det litt for mange spillere på noen posisjoner og da blir det lett mindre spilletid.   Eldstemann som har to lag er typisk 2. lagsspiller. Ikke så liten, men veldig sen i puberteten så ikke fått de raske musklene og blir lettere løpt opp.  Yngste er på kretslaget, men har mange på laget som ikke er i stand til å sende en pasning dit den skal upresset 3 meter unna.    

Klubben er typisk breddeklubb og klarer for noen årskull å beholde mange spillere - både de dårligste og de beste. For gutta tar eliteserielag i snitt 1-2 spillere 1. januar det året spillerne fyller 15.      De beste 15-16 årige guttene får hospitere opp hos eget juniorlag eller hospitere hos akademiet til eliteserieklubb, så de beste har ganske gode tilbud. De ikke fullt så gode som ikke har kommet like mye verken teknisk eller fysisk får 2 klubbtreninger i uka.   Fysisk kan du komme på høyde, men har du lite tekniske ferdigheter så vil du alltid slite.

Så til TS

Jeg vil tro at spillerne som ble plukket ut spilte på roller de hadde færre av. På eldstes lag har de altfor få forsvarspillere og veeeldig mange som vil spille spiss, så skulle de plukket spillere så hadde de utelukkende valgt seg ut forsvarspillere og de som var best.  

Trenere gjør mye taktiske valg som vi ikke ser - spillerne skal gjerne lære å tilpasse seg et system - så trenerne kan også se etter relasjonelle ferdigheter og hvordan spillerne klarer å stå i systemet og plasseringsevne. Det er mange ferdigheter og fokus vi foreldre ikke kan se - vi ser lett bare teknikk. 

Anonymkode: 54e9f...ee8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og de som lurer på om størelse og styrke har noe og si i fotball, de annbefaler jeg at tar en titt på 2 ordinære omgang mellom Argentina og Nederland i går.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du for bli trener selv da, TS :skuldre:

Det er stor forskjell på gutter i den alderen, og mamma/pappa er sjeldent de mest nøytrale når det kommer til å bedømme disse tingene...  :fnise: 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Skrevet
Kjetil E skrev (13 minutter siden):

Og de som lurer på om størelse og styrke har noe og si i fotball, de annbefaler jeg at tar en titt på 2 ordinære omgang mellom Argentina og Nederland i går.

Poenget er at i 14-18 års alderen har fysikk mer å si enn senere. Som liten spiller kan man lære seg teknikker for å kompensere, men det er ikke gitt at man har det i 14-16 års alderen.  Var og så sønnen spille kamp i dag og det skilte vel 30 cm på den høyeste og lavest på laget, så defensivt hadde de små ikke sjans til å ta igjen løpene.  Det var rått parti. 

Ødegaard var 15 når han debuterte på A-laget til Godset - han var innblandet i 0 taklinger, han måtte lære seg å holde seg unna alle, det er først nå leeenge etter at han har begynt å kompensere for dette - fordi han tidligere falt av oftere enn han gikk i press.

For den som så dame EM i sommer og så hvordan de ekstremt teknisk små spillerne fra Spania og Portugal klarte seg ? De ble totalt overkjørt av mer fysisk sterke lag som blant annet England. England slo ut Spania i kvartfinalen. Sverige slo Portugal 5-0 i siste gruppespillskamp. 

Akademier i inn og utland, sone, krets og landslag HAR stor overvekt av spillere som gjerne er født tidlig på året og som er fysisk sterkere. For gutter spiller puberteten relativ alder også mye mer enn for jenter.   Utvikles du tidlig og blir god får du bedre utbytte av trening, du lærer fortere, du blir tatt ut på lag som gir deg mer kamptrening, du blir tatt ut på sone og krets som gjør at du får enda mer utvikling. Du må helst trene med andre som er minst like gode for å bli bedre.   

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Poenget er at i 14-18 års alderen har fysikk mer å si enn senere. Som liten spiller kan man lære seg teknikker for å kompensere, men det er ikke gitt at man har det i 14-16 års alderen.  Var og så sønnen spille kamp i dag og det skilte vel 30 cm på den høyeste og lavest på laget, så defensivt hadde de små ikke sjans til å ta igjen løpene.  Det var rått parti. 

Ødegaard var 15 når han debuterte på A-laget til Godset - han var innblandet i 0 taklinger, han måtte lære seg å holde seg unna alle, det er først nå leeenge etter at han har begynt å kompensere for dette - fordi han tidligere falt av oftere enn han gikk i press.

For den som så dame EM i sommer og så hvordan de ekstremt teknisk små spillerne fra Spania og Portugal klarte seg ? De ble totalt overkjørt av mer fysisk sterke lag som blant annet England. England slo ut Spania i kvartfinalen. Sverige slo Portugal 5-0 i siste gruppespillskamp. 

Akademier i inn og utland, sone, krets og landslag HAR stor overvekt av spillere som gjerne er født tidlig på året og som er fysisk sterkere. For gutter spiller puberteten relativ alder også mye mer enn for jenter.   Utvikles du tidlig og blir god får du bedre utbytte av trening, du lærer fortere, du blir tatt ut på lag som gir deg mer kamptrening, du blir tatt ut på sone og krets som gjør at du får enda mer utvikling. Du må helst trene med andre som er minst like gode for å bli bedre.   

Det er jo det samme jeg sikter til og. Hvordan hele kampen igår forandret seg da Nederland satt inn to store, høye og sterke spillere i anngrep. Hvordan de med det grepet mot små, lette og tekniske argentinere greide å snu 0 - 2 til 2 - 2.

• Liker 1
Skrevet
Kjetil E skrev (Akkurat nå):

Det er jo det samme jeg sikter til og. Hvordan hele kampen igår forandret seg da Nederland satt inn to store, høye og sterke spillere i anngrep. Hvordan de med det grepet mot små, lette og tekniske argentinere greide å snu 0 - 2 til 2 - 2.

Så klart, jeg så kampen jeg også, men glemte det helt, så fysikk kan overskygge alt noen ganger.      

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...