AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Er det noen som vet hvor mange kW ulike ting bruker? Jeg er litt forbauset over forbruket mitt. Jeg bor i nord, så prisene er ikke ekstreme. Men de er på tur oppover og jeg prøver å spare kW der jeg kan. Jeg bor alene, er borte fra hjemmet omtrent like mange timer hver dag (07.30 - 17). Har temperaturstyring på varmeovner så vil anta at de bruker omtrent like mye kW hver dag. Tirsdag tok jeg en dusj på morgenen (ca 5-6 min), jeg hadde ikke varm middag. Gjorde ikke noe spesielt etter jeg kom hjem fra jobb. Brukte 49 kW det døgnet. Dagen etter dusjet jeg ikke, men på ettermiddagen/kveld gikk oppvaskmaskinen en runde, jeg vasket klær (fullt program - 90 grader) og tørketrommelen etterpå. Jeg laget middag og brukte både stekeovn og plate. Det døgnet brukte jeg 51 kW. Hvordan er det mulig? Anonymkode: a4f13...9fb
Eremitten Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 Det som bruker mest (hvis du ikke sitter hjemme hele dagen og fyrer med ved, eller bor i leilighet med fjernvarme etc) er oppvarming. Dersom du ikke har helt likt vær over flere dager så er det vanskelig å sammenligne strømforbruket fra en dag til en annen, siden temperaturforandringer ute kan ta litt tid før de gir full virkning på huset. Deretter kommer varmtvann, som vanligvis er den nest største forbruksposten. Dette kan også variere med været, strømforbruket blir høyere hvis vannet som kommer inn er kaldere og/eller varmtvannsberederen står et rom som blir kaldere. Ting som matlaging, oppvaskmaskin, vaskemaskin og diverse elektrisk utstyr bruker til sammen kanskje like mye som varmtvannsberederen. Nettselskapet mitt sier det er vanlig med en fordeling som er ca 60% oppvarming, 15-20% varmt vann, 15% div elektrisk, 10% belysning. Jeg brukte en plugg som måler strømforbruket gjennom en kontakt for å få litt mer oversikt her og flyttet den litt rundt for å finne ut hva som brukte mest hos meg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 Jeg følger med på grafene på "min side" hos strømselskapet. Da ser jeg fort hvor høye toppene ble da jeg lagde middag, vasket klær osv. På bildet ser vi toppen for en kveldsdusj. De to neste toppene er kakebakst etterfulgt av langtidsstekte koteletter. Anonymkode: e81ea...ced 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette enkelt, men kort forklart kan du tenke på huset ditt som en varm ting (termos eller noe) og så har du varmetap. Det er dette varmetapet som koster, ikke hva du bruker ellers. Varmetapet er bestemt av differanse mellom utetemperatur og innetemperatur, altså delta T. Jo større forskjellen er, jo større blir varmetapet (og det er ikke lineært) Her er en termos i romtemperatur som faller fra 90 til 20 grader. Forskjellen er 70 grader, og det tar bare X minutter før temperaturen har sunket 25 grader, mens det tar ca 2,5 ganger mer tid å falle ytterligere 25 grader. Med andre ord; utetemperatur er den viktigste faktoren, gitt at man har varmeovner inne med en termostat som slår inn. Om energien som brukes til å opprettholde varme inne kommer fra en påslått TV, en lyspære eller en varmeovn er hipp som happ. Den andre "energityven" er varmt vann. Igjen er det slik at det eneste tapet du har er vannet som går ut, så om du fyller et badekar med vann og ikke slår det ut før vannet er romptemperatur (20 grader) og vannet inn er f.eks. 1 grad, så koster det like mye energi som å dusje med halvparten av vannet om det renner ut med temperatur på 40 grader. En varmtvannstank koster ikke noe "energi" i seg selv, gitt at man ellers måtte varmet opp med en panelovn. Dette var litt grunnleggende informasjon som mange ikke tenker over, for jeg ser utrolig mange ubrukelige måter folk "sparer strøm" på, som å ikke ha på TV og denslags mens de har temperaturstyrte varmeovner som står på. For å svare litt mer konkret; strømforbruket ditt er i all hovedsak på grunn av de temperaturstyrte ovnene. De bruker ikke like mye strøm hver dag, og det har veldig mye å si om utetemperaturen er 5 eller -15 grader. Slutt å tenke på hva ting bruker Det helt klart mest effektive er å isolere huset ditt slik at varmen ikke slipper ut. Om du vasker klær på 30 eller 90 grader er likegyldig, så lenge vannmengden som renner ut er samme temperatur og samme mengde. Et annet eksempel: Det koster akkurat det samme å bruke en vannkoker til å koke en liter vann og la det avkjøle seg over natta, som det gjør å fylle en flaske med en liter kaldt vann og la det romtempere seg over natta. De fleste ville nok sagt at det selvfølgelig koster mye mer å koke en liter vann, men varmen/energien er ikke tapt før den forsvinner ut gjennom vinduer og sprekker, eller slås ut i vasken. Anonymkode: 980f7...f4b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): [/snip] Tirsdag tok jeg en dusj på morgenen (ca 5-6 min), jeg hadde ikke varm middag. Gjorde ikke noe spesielt etter jeg kom hjem fra jobb. Brukte 49 kW det døgnet. Dagen etter dusjet jeg ikke, men på ettermiddagen/kveld gikk oppvaskmaskinen en runde, jeg vasket klær (fullt program - 90 grader) og tørketrommelen etterpå. Jeg laget middag og brukte både stekeovn og plate. Det døgnet brukte jeg 51 kW. Hvordan er det mulig? Anonymkode: a4f13...9fb Oppvaskmaskin og vaskemaskin bruker veldig lite strøm. Energieffektive. Stekovnen også mindre enn folk tror. Oppvarming og varmtvann, det er der pengene forsvinner. Så den kjappe dusjen kan fort tilsvare mye av forbruket ditt dagen etter. Vil du spare penger, fyll vasken og begynn med god, gammeldags klutevask Anonymkode: 1b3c0...981
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå