Gå til innhold

Han avbryter hele tiden... hadde dere holdt ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært sammen i knapt et halvt år, og noe jeg først trodde ikke var et problem begynner nå å gå meg på nervene. Han avbryter folk i samtale HELE TIDEN. Uansett hvem han snakker med, og det skjer jevnt gjennom absolutt alle samtaler. Folk får ikke snakke ferdig før han bare snakker rett over for å si det han har på hjertet. Er som om han rett og slett driter i det, for han må få inn sine two cents. Han driver ofte og skal liksom fullføre andres setninger, eller rett og slett gjetter hva det er de skal si og så avbryter han for å svare på det. Men da har det (pinlig nok) skjedd at folk må si at det var ikke det de skulle si, så svaret hans gir ikke mening.

Jeg syns dette er så vanvittig pinlig nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva hadde dere gjort? Er det håp for at en vane som har vart i snart 30 år vil kunne bli bedre?

Anonymkode: 827a0...e2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hende han ikke er klar over det selv. Snakk med han om det og forklar at det er slitsomt at han avbryter. Hvis han ikke tar seg sammen da så er det nok bare sånn han er. 

• Liker 2
Skrevet

Haha har du overtatt eksen min?

Til slutt satt jeg bare der som en gjedde med åpen munn mens han snakka, for seg og for meg.

"Jeg liker rødvin og hvitvin, men du liker vel ikke noen av delene, jeg har ikke sett deg drikke det?"

" jeg .." 

"Du liker vel baileys og sånn du hehe eller hva? Ja damer liker jo sånne ting. Ja nei hva skal en gjøre i dag, har du sett været for tiden og politikken er kjørt og landet går til helvete og hva tenker du om.." 

"Jeg mener .."

"Ja du tenker sikkert sånn og sånn kjenner jeg deg rett". 

Haha

Anonymkode: da86f...ca5

Skrevet

Jeg er oppvokst med mor som holdt lange monologer og dessuten avbrøt andre. Så om andre prater og prater eller stiller spørsmål uten å vente på svar, sier jeg bare hey! Jeg hadde noe jeg skulle ha sagt. 

Anonymkode: 6707a...ce4

• Liker 1
Skrevet

"Nei, nå avbrøt du meg/han/Kari, du må vente på din tur! Hva sa du Kari?"

Min eks var lik. Jeg sa rett ut at der manglet det noe i oppdragelsen, og det var frekt å oppføre seg sånn. 

Han hadde forøvrig udiagnosert ADHD, men en ting er å avbryte av uhell/ivrighet, en annen ting er å innse det. Hadde han enda sagt unnskyld etterpå og blitt flau. 

Anonymkode: a41f1...78b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, eksen min var slik. Mistenker ADHD da han har sterke symptomer. Om noen andre snakker, så står han og venter på at de skal trekke pusten, og så overtar han hele samtalen. Det han sier er ikke en gang svar på det de snakker om. Og han snakker og snakker og snakker. Lurer på om han har ventil i halsen som han puster igjennom, for her er det ikke et millisekund pustepause én gang! Plagsomt når vi er ute og spiser og vi andre må vente i evigheter på at han blir ferdig med sin rett fordi han aldri kommer i gang med å spise fordi han bare tyter og tyter og tyter. Og ingen andre kommer til ordet, og om andre viser at det er totalt uinteressant det han snakker om, så legger han ikke merke til det 😱

Kunne kommet med råd som at du skal si at "nå var det jeg / Trine som snakket". Men han hadde trolig ikke fått det med seg at dere avbrøt han, og bare fortsatt med monologen sin i det "uendelige"...

Føler med deg ❤️

Anonymkode: 0ecc5...236

• Liker 1
Skrevet

Be han holde kjeft. Verre er det ikke. 

Anonymkode: db77c...ee9

Skrevet

Det har vært en del tråder om lignende på https://forum.kvinneguiden.no/forum/292-vennskap-og-sosiale-relasjoner/ der du kan lese perspektivene fra de som blir utsatt for sånt og svar fra de som er/har vært sånn. En gjenganger er at de som er sånn (dvs avbryter) ikke har vært klar over at de gjør det, eller at de vet de avbryter uten at de har forstått hvor mye eller hvor irriterende det er for andre. Mange av de som har svart har forbedret seg etter at de ble klar over oppførselen sin. Mange av dem har utfordringer som for eksempel ADHD. Og så har du de som kommer fra familier eller miljøer der det nærmest har vært vanlig å prate i munnen på hverandre, der det fungerer innad i flokken, men ikke ute blant andre. 

Jeg tror det beste du kan gjøre er å ta det opp med kjæresten din og forklare hvordan oppførselen oppfattes av den som blir avbrutt. Bruk gjerne deg selv som eksempel, som at "når du avbryter, så føler jeg at...." eller lignende. Se om du finner noen av trådene i forumet jeg viser til, så vil jeg tro du finner eksempler på hvordan det kan bli tatt opp. 

Anonymkode: 67021...f22

Skrevet

Irettesett han og ta det opp. Si at dette må han bli bevisst på at han gjør og slutte å gjøre for det er respektløst, flaut og slitsomt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vært sammen i knapt et halvt år, og noe jeg først trodde ikke var et problem begynner nå å gå meg på nervene. Han avbryter folk i samtale HELE TIDEN. Uansett hvem han snakker med, og det skjer jevnt gjennom absolutt alle samtaler. Folk får ikke snakke ferdig før han bare snakker rett over for å si det han har på hjertet. Er som om han rett og slett driter i det, for han må få inn sine two cents. Han driver ofte og skal liksom fullføre andres setninger, eller rett og slett gjetter hva det er de skal si og så avbryter han for å svare på det. Men da har det (pinlig nok) skjedd at folk må si at det var ikke det de skulle si, så svaret hans gir ikke mening.

Jeg syns dette er så vanvittig pinlig nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva hadde dere gjort? Er det håp for at en vane som har vart i snart 30 år vil kunne bli bedre?

Han gjør det er ubevisst - adhd

hvis han er klar over det og gjør det med vilje- narsissist

😂

Anonymkode: 14df2...4a8

• Nyttig 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Å huff😅 Jeg blir helt flau av å skulle innrømme dette, men skitt la gå. Jeg var akkurat som kjæresten din.. Verst var det når jeg drakk. Folk fikk ikke inn et ord på tvers. Til slutt ble det noen venner som tok affære og satte meg tydelig, men vennlig på plass. Da jeg slikket mine sår og tok det opp med min samboer var han helt enig med dem. Jeg måtte gå i meg selv og rett og slett øve. Dritflaut å møte vennene mine en stund synes jeg, men de var og er glad i meg. Nå lytter jeg mer og venter på tur. Alt kan læres. 

Saken er: jeg var ikke klar over det.

Anonymkode: 8eddb...ff2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Svigermor er sånn, og min samboer har tendenser til det samme. Jeg bare slutter å prate eller å engasjere meg i samtalen etter å bli avbrutt eller snakket i munnen på.

Anonymkode: 5cfde...90f

Skrevet

Absolutt ikke, dette er noe av det verste jeg vet! Har en kollega i 60-årene som er likedan. Hun er klar over det selv, men 98% av gangene avbryter hun likevel 🙄

Anonymkode: b2a32...b59

Skrevet
Silkedyne skrev (6 timer siden):

Irettesett han og ta det opp. Si at dette må han bli bevisst på at han gjør og slutte å gjøre for det er respektløst, flaut og slitsomt!

Enig.

Har en man som er helt lik. Irriterer meg til de grader så jeg må minne han på hele veien at han må vente til folk har snakket ferdig.

Anonymkode: ca412...1a0

Skrevet

Jeg kan være sånn dersom jeg føler folk prater for lenge. Veldig mange holder monologer i evigheter der det ene tar det andre. Verst er de som klager over sykdom og som tar regla over alle sykdommer de har hatt siden barndommen hver gang de har mulighet, gjerne flere ganger hver eneste gang man møtes. Jeg blir helt svett av sånt.

Anonymkode: 9f41d...a62

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noe så grusomt, hvorfor snakker du ikke med han om dette? Kan du ikke gjøre han bevisst på dette? Er jo slik man kommuniserer i et langvarig samliv også, man er nødt til å si ifra om ting på hyggelige måter. Hjelpe hverandre, og man utvikler seg sammen. 

Men akkurat dette høres drøyt ut, og kan ærlig si at jeg takler ikke sånne mennesker. Overraskende at han har venner som vil henge med han? Syntes du skal si ifra til han, og hvis det ender med at han blir forbanna eller noe sånt - så vet du jo hva du burde gjøre. Endrer det seg ikke, og han blir sint på deg - så dumper du han. Ikke ta til takke med et slikt menneske. 

Anonymkode: e9e9b...df4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan være sånn dersom jeg føler folk prater for lenge. Veldig mange holder monologer i evigheter der det ene tar det andre. Verst er de som klager over sykdom og som tar regla over alle sykdommer de har hatt siden barndommen hver gang de har mulighet, gjerne flere ganger hver eneste gang man møtes. Jeg blir helt svett av sånt.

Anonymkode: 9f41d...a62

Tviler sterkt på at dette er saken til denne kjæresten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han gjør det er ubevisst - adhd

hvis han er klar over det og gjør det med vilje- narsissist

😂

Anonymkode: 14df2...4a8

Man trenger ikke ha ADHD for å gjøre slikt ubevisst, finnes nok av mennesker der ute uten selvinnsikt og antenner for omverdenen. Det handler om oppdragelse, og mennesker med ADHD trenger ikke oppføre seg slik - det går mye på oppdragelse og hvilket hjem man kommer ifra (foreldre). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, eksen min var slik. Mistenker ADHD da han har sterke symptomer. Om noen andre snakker, så står han og venter på at de skal trekke pusten, og så overtar han hele samtalen. Det han sier er ikke en gang svar på det de snakker om. Og han snakker og snakker og snakker. Lurer på om han har ventil i halsen som han puster igjennom, for her er det ikke et millisekund pustepause én gang! Plagsomt når vi er ute og spiser og vi andre må vente i evigheter på at han blir ferdig med sin rett fordi han aldri kommer i gang med å spise fordi han bare tyter og tyter og tyter. Og ingen andre kommer til ordet, og om andre viser at det er totalt uinteressant det han snakker om, så legger han ikke merke til det 😱

Kunne kommet med råd som at du skal si at "nå var det jeg / Trine som snakket". Men han hadde trolig ikke fått det med seg at dere avbrøt han, og bare fortsatt med monologen sin i det "uendelige"...

Føler med deg ❤️

Anonymkode: 0ecc5...236

Hvor i all verden finner dere slike menn, og hva er det som gjør at dere blir sammen med dem? 

Det høres ut som noe som mangler hos dere damer som blir sammen med slike menn også. Men heldig for mennene da, som får dame uansett hvordan de er!

Anonymkode: 2c152...08f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...