AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 I år har det plutselig blitt fryktelig politisk ukorrekt med pakkekalender føler jeg, enten pga de økonomisk vanskelige tidene vi står i nå, eller så argumenteres det for miljø-aspekt, forbrukssamfunn eller moralsk forkastelig hele opplegget bare. Men er det mange som slenger seg på denne «hatbølgen» fordi det er litt deilig å slippe også? For det er jo stress å kjøpe inn alle disse gavene, pakke det inn og organisere en slik kalender, kanskje særlig vanskelig desto flere barn man har😅 Selv kjøper jeg inn kalendergaver jevnt gjennom året, når jeg kommer over småting på salg når det er kraftig satt ned i pris. Betaler nok maks 20 kroner per ting, ved å kjøpe på outlet, salg osv. Kalenderne blir derfor ikke en ekstrautgift for meg nå i desember, og det er heller ikke masse «søppel» som ikke blir brukt. Men mye nyttig bruksting og ting til crafting f.eks. Anonymkode: b1484...869 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 Det er ingenting galt med pakkekalender i seg selv, men synes det har utviklet seg til å bli helt forferdelig dyrt. Man kan ikke pakke inn små ting lenger, det må være flere hundre kroner per dag. Det er jo galskap. Anonymkode: bce1d...d20 27 8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det mange som slenger seg på denne «hatbølgen» fordi det er litt deilig å slippe også? For det er jo stress å kjøpe inn alle disse gavene, pakke det inn og organisere en slik kalender, kanskje særlig vanskelig desto flere barn man har😅 Anonymkode: b1484...869 Det kan godt hende. Selv skal jeg glatt innrømme at jeg synes jeg det er fryktelig deilig å slippe, men det er et valg jeg har klart å ta helt selv, uten å ha sterke meninger om hva andre gjør. Hver sin lyst tenker jeg. Anonymkode: 7aa7b...fb0 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 10. desember 2022 I et samfunn preget av massivt overforbruk så syns jeg vi gjør ungene en stor bjørnetjeneste ved å fôre dem med 24 gavepakker før julaften i det hele tatt er i gang. Det har ingenting å gjøre med at det er "mye" jobb, men at man må prøve å endre seg i takt med samfunnet og i det minste forsøke å forholde seg til klimautfordringene. Aktivitetskalender, topp. Men å pakke inn masse krimskrams som ungen strengt talt ikke har bruk for, det er bare med på å skjemme barnet bort. Man kan påstå at man ikke har bortskjemte barn, men da må man gjerne ta utfordringen ved å kun kjøpe en 15 kroners sjokoladekalender et år og bevitne reaksjonen til eget barn. Da får man seg nok en åpenbaring. Anonymkode: feae0...b67 50 13
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan påstå at man ikke har bortskjemte barn, men da må man gjerne ta utfordringen ved å kun kjøpe en 15 kroners sjokoladekalender et år og bevitne reaksjonen til eget barn. Da får man seg nok en åpenbaring. Anonymkode: feae0...b67 Morsomt nok så var det eneste julekalender jeg og mine søsken fikk. For meg var det luksus - tenk, sjokolade hver dag i 24 dager! Anonymkode: bce1d...d20 16 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I et samfunn preget av massivt overforbruk så syns jeg vi gjør ungene en stor bjørnetjeneste ved å fôre dem med 24 gavepakker før julaften i det hele tatt er i gang. Det har ingenting å gjøre med at det er "mye" jobb, men at man må prøve å endre seg i takt med samfunnet og i det minste forsøke å forholde seg til klimautfordringene. Aktivitetskalender, topp. Men å pakke inn masse krimskrams som ungen strengt talt ikke har bruk for, det er bare med på å skjemme barnet bort. Man kan påstå at man ikke har bortskjemte barn, men da må man gjerne ta utfordringen ved å kun kjøpe en 15 kroners sjokoladekalender et år og bevitne reaksjonen til eget barn. Da får man seg nok en åpenbaring. Anonymkode: feae0...b67 Men hvorfor tar du for gitt at barna får 24 ting de ikke trenger? Mange skriver jo at de kjøper hobbyting, truser, sokker osv. jeg selv gjør det- gir ting som jeg mest sannsynlig uansett hadde kjøpt/brukt penger på. Lørdagsgodteriet får de også i kalenderen. Anonymkode: 28a53...98f 16
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #7 Skrevet 10. desember 2022 Folk er vel endelig lei av alt det unødvendige rælet. Anonymkode: 4b228...5e0 9 1 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor tar du for gitt at barna får 24 ting de ikke trenger? Mange skriver jo at de kjøper hobbyting, truser, sokker osv. Kjøp det til jul da, vel! AnonymBruker skrev (3 minutter siden): jeg selv gjør det- gir ting som jeg mest sannsynlig uansett hadde kjøpt/brukt penger på. Lørdagsgodteriet får de også i kalenderen. Da kjøper du det bare til lørdag sånn som før. Anonymkode: 4b228...5e0 9 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 Våre barn får bare den sjokoladekalenderen til 15 kroner. De er strålende fornøyd med det. 8- åringen er veldig opptatt av miljø og vil ha det slik. Pakkekalender har vi aldri gitt, og aldri fått spørsmål om. Anonymkode: 7c27f...f05 7 2 2
Blosy Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 Jeg blir sikkert å ha pakke kalender til barna når de blir eldre? Nå er de så små enda, men de har sånn mario og pawpatrol kalender med små figurer og en sjokoladekalender. Men tantebarnet mitt har «pakkekalender», jeg lagde den til henne når hun var 4 år. Det er tøyposer på lappebilde med nisse og reinsdyr. Men oppi det legger søsteren min en liten koselig beskjed, et lite godteri. Og ting som sokker, undertøy, votter, en og en fargeblyant, viskelær osv. 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 Jeg synes ikke at pakkekalender er moralsk forkastelig i seg selv, men jeg reagerer på hva som er i en del av dem. En del barn får en julegave hver eneste dag i desember (Nattøy, spill, filmer, luer og votter, leker osv, kort sagt mye som egner seg som julegaver), og hvis de får godteri får de ikke en bit eller to, men en hel pose. Jeg liker de pakkekalenderne der barna får for eksempel en del av et puslespill hver dag, med siste bit på julaften, eller legokalender på samme måte, ett viskelær, en hårstrikk, aktiviteter osv. Anonymkode: 9685e...5c6 4 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 Vi har litt blanding, på en måte? Bruker kalendere brodert av bestemødre/oldemødre. Alltid stas å ta de fram Henger på små sjokoladebiter el.l pakket inn selvfølgelig. Skal vi noe en helg/dag, henger jeg på ekstra overraskelse til dagen etter - pepperkakeformer vi har fra før f.eks. Så litt opp opplevelse kalender også. Og til søndagene hender det seg det er en liten leke/spill/hobbyting i pakken. Så littegrann pakkekalender. Funker for oss Anonymkode: 4e2b8...862 3 1
sommermor Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er ingenting galt med pakkekalender i seg selv, men synes det har utviklet seg til å bli helt forferdelig dyrt. Man kan ikke pakke inn små ting lenger, det må være flere hundre kroner per dag. Det er jo galskap. Anonymkode: bce1d...d20 Her er det ikke snakk om gaver til flere hundre kroner pr i dag i kalenderen. Det har jeg ikke råd til. Men å lese at små barn får en iphone i kalenderen, er rett og slett galskap. 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #14 Skrevet 10. desember 2022 Idag fikk de plastelina. De koster 20 kr pr pakke. Imorgen får de et kinderegg hver. Gjenbruker den samme posten hver dag og henger opp. Går fint an å lage pakkekalender uten å gå bananas. Anonymkode: 3e6c4...6c6 7
Gjest ti10 Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 Nei, det har jeg ikke inntrykk av. Det folk (og jeg) reagerer på, er vel når kalenderen består av 24 gaver som er like dyre (eller dyrere) som det andre gir i julegaver. Det med Pilotfrue og iphone var vel det verste eksempelet, men det er mange som gir dyre kalendergaver uten at det er på det ekstremnivået. Så er det også det med at det virker som at det er slutt på at man får én ting i julegave, det blir gjerne gitt mange dyre ting da også. Skjønner ikke helt denne fråtsingen i dyre ting, verken med den økonomiske tiden vi er inne i nå eller når det gjelder miljø.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 Neida, det er kun blant de som ikke fidder å lage og later som det er fordi de er så miljøbevisst Anonymkode: 1cdeb...d40 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 Jeg hadde pakkekalender som barn, hvor min mor pakket inn overraskelser i sølvfolie. Som da var 1 stk seigmann en dag, en stk sjokoladebit en annen dag. 😬 mange i klassen fikk jo ferdigkjøpte gaver, mens min mor lagde en hjemmesnekret løsning. Min mor er faktisk helt utrolig trendy, med tanke på hvilke idealer som nå kommer frem, mens disse som har drevet med overforbruk har jo egentlig bæsjet kraftig på leggen. Uten evne til kritisk tenkning. 😅 Anonymkode: 82c9e...c86 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 Jeg hater ikke, men jeg syns pakkekalender produserer mye søppel og plast. Ofte er det mye ræl som barna får lite glede av. Det skapes også forventinger om å få gaver hver dag. Det holder liksom ikke med gave på julaften. Og press på de andre barna som ikke får kalendergaver. Vi har riktignok god økonomi, men det er mange der ute som ikke er like heldige og måtte føle på skammen fordi de har dårlig økonomi. Anonymkode: 18064...eb3 7 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #19 Skrevet 10. desember 2022 Det kan jeg tenke meg at det er. Samtidig som jeg er enig i argumentene imot pakkekalender. Jeg lager det likevel, med litt flau smak i munnen. Og jeg syns det er fryktelig koselig. Som barn fikk jeg pakkekalender av farmoren min, hun hadde pakket inn typ en blyant eller en ullsokk (og som kom den andre dagen etter) og en liten konfekt hver dag. Mine får samme type ting. Jeg har derimot ikke overskudd til rampenisse, som jeg ser flere av vennene til barna mine har fått innført hjemme. Ikke at det trenger å være så komplisert, men vi er konstant underbemannet på jobb og det går i ett og kreativiteten min blomstrer ikke akkurat for tiden. Aktivitetskalender tenker jeg er veldig bra. Men jeg har dessverre ikke orket å planlegge det heller. Anonymkode: d0663...99e 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #20 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I år har det plutselig blitt fryktelig politisk ukorrekt med pakkekalender føler jeg, enten pga de økonomisk vanskelige tidene vi står i nå, eller så argumenteres det for miljø-aspekt, forbrukssamfunn eller moralsk forkastelig hele opplegget bare. Men er det mange som slenger seg på denne «hatbølgen» fordi det er litt deilig å slippe også? For det er jo stress å kjøpe inn alle disse gavene, pakke det inn og organisere en slik kalender, kanskje særlig vanskelig desto flere barn man har😅 Selv kjøper jeg inn kalendergaver jevnt gjennom året, når jeg kommer over småting på salg når det er kraftig satt ned i pris. Betaler nok maks 20 kroner per ting, ved å kjøpe på outlet, salg osv. Kalenderne blir derfor ikke en ekstrautgift for meg nå i desember, og det er heller ikke masse «søppel» som ikke blir brukt. Men mye nyttig bruksting og ting til crafting f.eks. Anonymkode: b1484...869 tips, kjøp feks et tegnesett på salg. del opp i pakker. blir ofte billigere enn å kjøpe en og en ting. Anonymkode: be702...7bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå