Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 8.24):

Uke 37 nå 🙏🏻🙏🏻🙏🏻 alt er som det skal. Hodet har festet seg ned. Så nå er det bare vente, sier jordmoren min. Men nå som fødselen nærmer seg, blir jeg så nervøs og kanskje litt redd. Har noen råd hvordan heg skal komme over det ? Første barn, null erfaring!! 

Anonymkode: 38f19...089

Å masse mellomkjøttet er vistnok en greie 😊

Anonymkode: 5560a...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 8.24):

Uke 37 nå 🙏🏻🙏🏻🙏🏻 alt er som det skal. Hodet har festet seg ned. Så nå er det bare vente, sier jordmoren min. Men nå som fødselen nærmer seg, blir jeg så nervøs og kanskje litt redd. Har noen råd hvordan heg skal komme over det ? Første barn, null erfaring!! 

Anonymkode: 38f19...089

Kontakt barnevernet. 

Anonymkode: 8facd...312

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kontakt barnevernet. 

Anonymkode: 8facd...312

Hva slags kommentar er det?

Anonymkode: 46f4b...5f7

Skrevet

Husker jeg tenkte at dette kommer til å bli så forferdelig vondt at det aldri er noe jeg har kjent maken til. Og det hjalp faktisk. Jeg var så forberedt på smerte at jeg tenkte, jøss dette var da ikke SÅ ille. Men klart vondt var det. Men så får man jo verdens beste premie også:) 

Også finns det mange gode smertelindringer. Brukte varmt vann tidlig i forløpet som lindret mye. Epidural senere. Det var fantastisk! 

Lykke til:) 

Anonymkode: 7f2aa...914

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 23.38):

Fødsel er fantastisk 💕 jeg er i uke 35 selv (andregangs) og begynner å glede meg til å oppleve det igjen. Brukte bare lystgass sist, og varierte fødestilling ofte gjennom fødselen.

- Lytt til kroppen! Sier kroppen «beveg hoftene» så gjør den det av en grunn - for at du skal hjelpe barnet mest mulig ned i bekkenet. Altfor mange kvinner tror at man MÅ ligge på rygg. Det er DIN fødsel, DU bestemmer. Jordmødrene er «bare» gode hjelpere. 

- spis gjerne masse dadler nå de siste ukene. Forskning tyder på at et eller annet i dadler bidrar til å modne livmorhaIsen og gjøre fødselen lettere.

lykke til! Håper du får en drømmefødsel 🎈

Anonymkode: 1bab6...d44

Det er vel ikke det at man tror man må ligge på rygg, men at man blir bedt om det av hensyn til jordmoren. 

Anonymkode: 95c96...092

Skrevet

Det er vanskelig å forberede seg helt siden du aldri vet hvordan din fødsel vil bli. Jeg håpet på en romantisk fødsel i badekar som man ser på tv, men forberede meg på alle scenarioer. Jeg tenkte at uansett hva som skjer, så er jeg i gode hender. Jeg gav all kontroll til jordmor og stolte 100% på hva hun sa og gjorde. Mitt barn satt fast og ble tatt med vakum til slutt. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt ❤ Babyen min kom ut helt frisk og perfekt. Hun lå på brystet mitt mens lege og jordmor fikset opp i alt nedentil. Ikke slik jeg hadde ønsket fødselen skulle gå, men helt perfekt allikevel 🤗 Plutselig er det over, så sitter du der med et lite menneske du skal bli kjent med ❤ Masse lykke til! Du er i gode hender 😊

Anonymkode: f691c...334

Skrevet

Skriv fødebrev. Det gjorde hele forskjellen for meg ved fødsel nr 2. Jeg skrev alt ned, alt om redsler og tidligere traumer og forventninger. Kjente meg forstått og at de i rommet virkelig respekterte meg. Fikk en veldig fin fødsel med nr 2 og gleder meg nå til nr 3! ❤

Anonymkode: f2d77...2e0

Skrevet

Skriv fødebrev. Tenk på hva du gruer deg til og be om tiltak mot det.

Jeg var selv på fødselsangstsamtale. Gynekologen mente da å kunne garantere en god fødselsopplevelse. (Aner ikke hvorfor det da fortsatt finnes massevis av kvinner som har dårige fødselsopplevelser?!? - men hun mente nå det. Hvis det er sånn at de vet masse som kunne vært gjort, men bare ikke gidder, så føles det ganske ugreit)

Hvis det er smerter du er redd for finnes det angivelig reelt god smertelindring tilgjengelig. Ikke bare epidural, men også pudendal, slik at du får mindre smerte når babyen er på vei ut. Du kan også få fødespinal - virker raskere og lenger ned enn epidural. Og epidural kan doseres i ulike doser, kan ha høyere dose (mer smertelindring) enn det som er vanlig i Norge.) Epiduralen kan du få fra 2 cm (utfordringen er å slippe inn på fødeavdelingen før 4 cm)

At man skal føde i smerte er det noen som mener av ideologiske grunner, men det skal altså ikke være noen medisinsk nødvendighet på sykehus i Norge i dag. Om det at man skal ha fødsel i smerte som et gode, se f.eks her: https://tidsskriftet.no/sites/default/files/pdf2008--338.pdf Eksempelsitat: "Fjernes fødselssmerten, fjernes også vesentlige elementer som kan ha betydning for relasjonene i familiedanningen og for kvinnens og familiens fremtidige helse. Disse erfaringene er essensielle for å utvikle evnen til å bli gode emosjonelle veiledere. En slik evne forutsetter kjennskap til egne følelser og reaksjoner, noe blant annet fødselserfaringen kan gi tilgang til."

Du kan også be om kontinuerlig overvåkning av fosteret. Og du kan be om lav terskel for keisersnitt (eventuelt et planlagt keisersnitt). Og husk at du har rett på å bytte jordmor dersom dere har dårlig kjemi. (Kanskje best at den kommende pappaen har den oppgaven - altså kjempe frem dine rettigheter). 

Lykke til! 

Anonymkode: 19e5f...c89

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke planlegg for mye. Det er ikke så mye du kan påvirke selv. Pust, slapp av i hender og kjeve. Det finnes masse god smertelindring. 

Anonymkode: 5fc34...07a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg var selv på fødselsangstsamtale. Gynekologen mente da å kunne garantere en god fødselsopplevelse. (Aner ikke hvorfor det da fortsatt finnes massevis av kvinner som har dårige fødselsopplevelser?!? - men hun mente nå det. Hvis det er sånn at de vet masse som kunne vært gjort, men bare ikke gidder, så føles det ganske ugreit)

Hvis det er smerter du er redd for finnes det angivelig reelt god smertelindring tilgjengelig. Ikke bare epidural, men også pudendal, slik at du får mindre smerte når babyen er på vei ut. Du kan også få fødespinal - virker raskere og lenger ned enn epidural. Og epidural kan doseres i ulike doser, kan ha høyere dose (mer smertelindring) enn det som er vanlig i Norge.) Epiduralen kan du få fra 2 cm (utfordringen er å slippe inn på fødeavdelingen før 4 cm)

At man skal føde i smerte er det noen som mener av ideologiske grunner, men det skal altså ikke være noen medisinsk nødvendighet på sykehus i Norge i dag. Om det at man skal ha fødsel i smerte som et gode, se f.eks her: https://tidsskriftet.no/sites/default/files/pdf2008--338.pdf Eksempelsitat: "Fjernes fødselssmerten, fjernes også vesentlige elementer som kan ha betydning for relasjonene i familiedanningen og for kvinnens og familiens fremtidige helse. Disse erfaringene er essensielle for å utvikle evnen til å bli gode emosjonelle veiledere. En slik evne forutsetter kjennskap til egne følelser og reaksjoner, noe blant annet fødselserfaringen kan gi tilgang til."

Du kan også be om kontinuerlig overvåkning av fosteret. Og du kan be om lav terskel for keisersnitt (eventuelt et planlagt keisersnitt). Og husk at du har rett på å bytte jordmor dersom dere har dårlig kjemi. (Kanskje best at den kommende pappaen har den oppgaven - altså kjempe frem dine rettigheter). 

Lykke til! 

Jeg hater det når helsepersonell regelrett lyver til gravide kvinner! Hjelpes. En jordmor fortalte meg før min første fødsel at jeg har «perfekt fødekropp». Fordi jeg har brede hofter. Men innvendig er målene elendige, skulle det vise seg (misdannelse!),  så det ble akutt keisersnitt, gitt. Da jeg ble gravid med nummer to havnet jeg til henne igjen, og da sa jeg at jeg ikke syntes det var ok å si ting til gravide som man ikke har medisinsk grunnlag for å si. Senere fortalte hun meg at hun hadde sluttet å si dette svadaet med «perfekt fødekropp» til førstegangsfødende pga tilbakemeldingen fra meg. Si det heller etter en vellykket fødsel, da blir det noe annet! 

Anonymkode: 5fc34...07a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg går ut i fra at formen din er bra! 
Min var helt elendig de siste ukene, alt jeg ville var å få ut den ungen.. koste hva det koste ville, så fødselen var noe jeg gledet meg til utrolig nok. 

Etterpå sitter man igjen med den råeste opplevelsen noen sinne, det man har vært igjennom er det kun andre fødende mødre som kan kjenne seg igjen i. Det er noe helt eget å føde!

Gjør det som fungerer for deg, jeg leste og så på minst mulig om fødsel. Jeg ønsket å komme med åpent sinn og ta det som det kommer, og det er jeg glad for! Kommer ikke til å ha noen forventninger denne gangen heller.

Anonymkode: 619c6...150

Skrevet

Første fødsel tok jeg veldig "som det kom". Gruer meg ikke, egentlig. 

Men jeg skulle ønske jeg hadde gruet meg mer, for det var helt fittesinnsykt forkukjævlig. Absolutt null NULL zero vakkert. Dét skulle jeg kanskje ønske at jeg var mentalt forberedt på. 

Hadde kanskje ikke hjulpet så mye å vite det, men da hadde jeg i alle fall fått sikra meg den epiduralen tidligere, og stålsatt meg mer på å ikke bøye av når jordmor ville skru epiduralen av mot slutten for at jeg skulle få "egne rier". De "egne riene" gjorde at noe døde inni meg den natten (symbolsk, altså. Baby overlevde). 

Hadde også brukt mer tid på å lese meg opp om akutt keisersnitt, for det er typ 15-40 prosent sjanse for dét, avhengig av hvilke eventuelle risikofaktorer man måtte ha. 

Anonymkode: 6ec26...cab

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min var helt elendig de siste ukene, alt jeg ville var å få ut den ungen.. koste hva det koste ville, så fødselen var noe jeg gledet meg til utrolig nok. 

Etterpå sitter man igjen med den råeste opplevelsen noen sinne, det man har vært igjennom er det kun andre fødende mødre som kan kjenne seg igjen i. Det er noe helt eget å føde!

Gjør det som fungerer for deg, jeg leste og så på minst mulig om fødsel. Jeg ønsket å komme med åpent sinn og ta det som det kommer, og det er jeg glad for! Kommer ikke til å ha noen forventninger denne gangen heller.

Problemet er at det er ikke alle som sitter igjen med den følelsen. Det bør man også forberede seg på. At man ikke føler seg mislykka om det ikke var så rått eller urkvinne som man leste. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 4.53):

Problemet er at det er ikke alle som sitter igjen med den følelsen. Det bør man også forberede seg på. At man ikke føler seg mislykka om det ikke var så rått eller urkvinne som man leste. 

Veldig godt sagt. Har hatt to jævlige fødsler, men kom meg lettere mentalt etter nummer to, for da slapp jeg nettopp å bale med slike tanker. Alle illusjoner om urkvinne var lagt på hylla. 

Anonymkode: 6ec26...cab

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 13.23):

"Man sitter igjen med den råeste opplevelsen noen sinne" faktisk. Please. Snakk for deg selv.

Har født 2 barn, alle har vært etter boka helt "perfekte" på 2,5 og 3,5 timer i aktiv fødsel, ingen rifter, ingen problemer og 9 på apgar på begge ungene og fornøyde jordmødre. Har aldri sittet med noen rå følelse etter fødsel overhodet. Har aldri kjent på mestringsfølelse eller at jeg ønsker å oppleve det igjen eller noen unison fødekvinne-oppleveøse.

Anonymkode: 10369...1cf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 22.17):

Lykke til! 

Heftig å love god fødsel. Jeg rakk ikke smertestillende fordi jeg var flink pike og ikke dro til sykehuset før sentralbordet sa jeg «fikk lov». Det kan jo gå fort første gang også. Så anbefaler dere å dra til sykehuset TIDLIG, man vet aldri når anestesilegen er opptatt. Den artikkelen er  for øvrig det mest provoserende jeg har lest på en stund!! Jeg tror ikke vi som har født uten smertestillende er det fnugg bedre mødre enn de som rekker å få det..! Skremmende at dette står svart på hvitt i et fagtidsskrift - men det er min mening da…

Anonymkode: e3984...e19

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...