Maestro Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Okei. Jeg ser etter en ny sofa, tenker brukt er bra og ser på finn. "Godt brukt sofa som er 10 år gammel. Har flekker på puff, og hull som synes når sofaen er montert" Og det er mange av disse annonsene. Med tydelige skader og flekker. Likevel skal dem ha penger for sofaen? Så en annen som solgte et 50" tommer TV, som var 7 år gammelt. Skjermen var knust pga et uhell med barnet hjemme. 1000,- for den. Jeg er absolutt ikke gnien av meg. Tenker at folk ikke kjøper NYE klær engang om det er en løs trå, dårlig søm osv. Hvorfor skal man da betale eks 800,- for en eldre sofa med skader og flekker? Eller mer enn det også. Noen har til 500,- også. Skal jeg først gidde og bytte den gode (men flekkete) sofaen, så bytter jeg jo ikke den ut med en som ser verre ut en den jeg har, OG betaler for det i tillegg. Kan noen forklare meg hva greia er? Ble litt nysgjerrig på dette 🧐 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 Alle kan jo selge på Finn. «Alle» betyr nettopp det - også folk uten normal evne til å fungere godt her i verden. Du trenger nok ikke stusse mer på saken enn som så. Når noe er tilgjengelig for alle møter man der folk som er ikke-fungerende. Som på kg. Haugevis av tråder startet av en ts som helt åpenbart ikke mestrer en normal hverdag. Dog selger nok noen av annonsene noe annet enn det som står annonsert. Narko - sex etc. Finn burde laget en algoritme som luker dem ut, men det later til at de synes det er ok med slikt salg. Anonymkode: 9406f...4c0 5 1
ops2 Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 Spesielt innen data er det mange som krever halv pris av noe som er gammelt og godt brukt. Hvis de har betalt 5000 for noen år siden, så legger de det ut for 2500. Ved å sjekke i butikk, er dette "utgående modell" for 3100. Ja, men hvis noen er dumme nok til å kjøpe uten å undersøke slikt... har de bare seg selv å takke. Og jeg har kjøpt brukt selv, men undersøkte ting og leste nøye om lagringskapasitet og skjermkort, og om den har SSD. Noen selger latterlig dårlige modeller. Jeg vil bare kjøpe data hvor det er tid igjen på garantien, og hvor jeg får med kvitteringen. Og det lønte seg. Jeg kjøpte en laptop hvor tastaturet sluttet å virke. Jeg leverte den i butikken, og fikk den reparert gratis.
Apage Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 En annen forklaring er vel også at mange folk har økonomiske utfordringer for tiden, og ser da etter alle muligheter til å tjene inn litt penger. Så da prøver de seg på Finn 1
ops2 Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 2 minutter siden, Apage said: En annen forklaring er vel også at mange folk har økonomiske utfordringer for tiden, og ser da etter alle muligheter til å tjene inn litt penger. Så da prøver de seg på Finn Sånn har det vært i mange år. Jeg må vasse gjennom annonser med dritt. Men så finner jeg noe bra. 😉 Jeg liker å handle brukt. Jeg finner gull hvor folk er opptatt av status og å ha det nye hele tiden. De kvitter seg med bra, nesten nye ting. Men som sagt... mye ræl.
Maestro Skrevet 10. desember 2022 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2022 ops2 skrev (1 minutt siden): Sånn har det vært i mange år. Jeg må vasse gjennom annonser med dritt. Men så finner jeg noe bra. 😉 Jeg liker å handle brukt. Jeg finner gull hvor folk er opptatt av status og å ha det nye hele tiden. De kvitter seg med bra, nesten nye ting. Men som sagt... mye ræl. Mye ræl ja. Selger liksom ting som er faktum ødelagte. En knust skjerm tim tusenlappen, man er teit om man kjøper den. Jeg sjekker alt av info før ev kjøp. Og folk prøver seg "men den er jo brukt så må regne med bruksslitasje." den er jeg helt med på, men synlige hull eller svære mørke flekker på typ sofa, det betaler jeg ikke for. Oppklort sofa etter katt, betaler jeg heller ikke for. Og folk legger ut så mye rart. Samme med sånne gi bort grupper. Er mye kjekt og hentet mye selv, samt gitt bort ting selv. Ga bort et 9 år gammelt tv på 32" som fungerer kjempe godt, da jeg fikk et nytt og større til bursdag. Gledet en 9 åring som ønsket seg tv 🤩 Er mer glede i det enn og kreve penger for en eldre tv. Og spesielt nå i disse tider med pris på mat, strøm og drivstoff. Hadde det vært opp til megx så hadde jeg kjørt på med en felles nasjonal dugnad 🙈. Poenget var at en så slitt og rusjen sofa, burde gies bort til noen med stram økonomi som ikke har så mye fra før. 2
Maestro Skrevet 10. desember 2022 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2022 Kom over en annen på finn. Fy fader for en spydig type. For så 1 mnd etterpå spør om jeg enda ønsker og kjøpe av han. Av prinsipp at han var så spydig og jeg fikk tak i det jeg leita etter, så hadde det ikke blitt kjøp av han uansett. 1
Trolltunge Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 Det er mye rart på finn! Mye bra også heldigvis, så egentlig bare å le av dem som tror de skal få mye penger for ting de egentlig bare bør være glad for at noen henter gratis. Alternativet er jo å betale for å levere det som søppel, og ha jobben med det også.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 La ut en lenestol fra IKEA til 1000, den hadde noen flekker. Var lett å selge 🤷♀️ Anonymkode: fd8b1...fec
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 Tror nesten hele leiligheten er møblert av Finn og annonser på Facebook.Ikke seng og div elektronikk,det er nytt. Man kan være ekstremt heldige på Finn,jeg elsker litt shabby chic stil og har blant annet kjøpt meg en eldgammel kiste fra 1700 tallet 😊 Den kjøp og kast mentaliteten folk har hatt fram til nå er Skremnende,bytte ut en nesten ny spisestue da den ikke passer til fargen på veggen f.eks er jo ikke økonomisk i det hele tatt. Flott for oss som elsker gjenbruk da 🤷♀️ Anonymkode: 90e66...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 Mye idioter på FINN. Skulle kjøpe en lenestol forleden for 3000 kr. Viste seg at nåværende eier både røyker og helst skal ha 4000 kr. Blærg. Det er viktig å avklare "alt" på forhånd, slik at du ikke møter opp til skrot og skuffelse. De som prøver å selge ødelagte ting må du bare bla forbi. Anonymkode: 28d25...e2c 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror nesten hele leiligheten er møblert av Finn og annonser på Facebook.Ikke seng og div elektronikk,det er nytt. Man kan være ekstremt heldige på Finn,jeg elsker litt shabby chic stil og har blant annet kjøpt meg en eldgammel kiste fra 1700 tallet 😊 Den kjøp og kast mentaliteten folk har hatt fram til nå er Skremnende,bytte ut en nesten ny spisestue da den ikke passer til fargen på veggen f.eks er jo ikke økonomisk i det hele tatt. Flott for oss som elsker gjenbruk da 🤷♀️ Anonymkode: 90e66...0d2 Jeg har foretatt noen nyinnkjøp som viste seg å ikke passe der jeg planla å bruke det. Det ene møbelet kostet 10 000 kr. Når valget sto mellom å ha det stående, og få vannvittige prutebud, ble det lett å velge gi bort og gi det til et ungt studentpar som trengte møbler. At jeg dermed kastet 10 000 kr ut vinduet er noe jeg lever godt med da jeg har alt jeg trenger uansett. Anonymkode: 1c9bc...32d 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 800 eller 500 for en sofa med noen flekker er da ingen upris, en ny sofa koster vel gjerne 20 000,- + 🤷♀️ I tillegg så får man vel mange smårare henvendelser, folk som aldri dukker opp til avtalt tid osv. dersom man gir bort ting, så da er det vel enklere å legge ut varene til en fin pris slik at man har større sjanse på å treffe på noen som faktisk har såpass lyst på varen at de gidder å holde avtalen ? 🤷♀️ Jeg har aldri solgt noen sofa på Finn, altså 🙈 Men dersom sofaen kun behøver en rens så er jo 5-800,- en pen pris. 🤷♀️ Anonymkode: 8d826...592 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #14 Skrevet 11. desember 2022 Problemet med folk på Finn og andre salgs sider er at selgerne er så fryktelig opptatt hva de selv betale nytt for tingen. Og det har da null betydning for hva den er verdt i dag Anonymkode: d7bea...15a 6
Portia Catonis Skrevet 11. desember 2022 #15 Skrevet 11. desember 2022 En ting er verd akkurat så mye som noen er villig til å betale for den. Det er ikke mange, om noen, som er villig til å betale 1000 kr for en knust TV, så jeg tipper den går på dynga. Andre ting er det så stor rift om at vitsen med bruktkjøp forsvinner. Jeg lette etter brukte fjellski på Finn for noen år siden, og fant ut at det var billigere å kjøpe nye. 3
catman Skrevet 11. desember 2022 #16 Skrevet 11. desember 2022 Portia Catonis skrev (2 timer siden): Det er ikke mange, om noen, som er villig til å betale 1000 kr for en knust TV, så jeg tipper den går på dynga. Andre ting er det så stor rift om at vitsen med bruktkjøp forsvinner. Jeg lette etter brukte fjellski på Finn for noen år siden, og fant ut at det var billigere å kjøpe nye. Dette er utrolig sesongavhengig. Ja, når du sammenlikner med de beste tilbudene på nett, blir det vanskelig å spare mye, men etter sesongen, og særlig om du har snåle behov (som gammeldags smørefri med stålkant), er det gode deals å få.
Ullvott Skrevet 11. desember 2022 #17 Skrevet 11. desember 2022 En gjenganger, ikke bare på Finn, men også på lokale Facebook-sider er av typen "er litt ødelagt <sånn og sånn>, men det er sikkert lett å fixe" Digger det forbeholdet som ligger i at det "sikkert" er lett. Hvis det var så fordømt enkelt å fikse kunne selger jommen gjort det selv! 4 1 2
Maestro Skrevet 11. desember 2022 Forfatter #18 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): 800 eller 500 for en sofa med noen flekker er da ingen upris, en ny sofa koster vel gjerne 20 000,- + 🤷♀️ I tillegg så får man vel mange smårare henvendelser, folk som aldri dukker opp til avtalt tid osv. dersom man gir bort ting, så da er det vel enklere å legge ut varene til en fin pris slik at man har større sjanse på å treffe på noen som faktisk har såpass lyst på varen at de gidder å holde avtalen ? 🤷♀️ Jeg har aldri solgt noen sofa på Finn, altså 🙈 Men dersom sofaen kun behøver en rens så er jo 5-800,- en pen pris. 🤷♀️ Anonymkode: 8d826...592 Tåler en flekk liksom, men denne jeg snakker om hadde flere tydelige hull rundt forbi. Noen var prøvd og bli sydd igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #19 Skrevet 11. desember 2022 Angående sofa og møbler så er det veldig mange som renser og reparerer møbler eller som ikke bryr seg om slitasje og slenger et teppe over og er glad de får en sofa med verdi på 24.000 til 2000 kroner. Angående ødelagte tver er det mange reperatører proffe og hobby som kjøper ødelagte tver for 1000 kr og bytter skjerm og selger igjen for 4500 kr med god fortjeneste. Mange deler i tv er også dyrt å kjøpe enkeltvis så de TVene som ikke kan repareres har delene inni fortsatt verdi Anonymkode: bc0f1...832 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #20 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ...en sofa med verdi på 24.000 til 2000 kroner. ... Anonymkode: bc0f1...832 Hele poenget er vel at denne "verdien" på 24000 er blitt borte når sofaen er ødelagt. Anonymkode: 28d25...e2c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå