Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge spisebord!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dere kun ser på bordbena på disse bildene, altså type ben hvilke syns dere er finest og mest praktisk for fire stoler?

Polish_20221210_011341766.jpg

Polish_20221210_011434508.jpg

Polish_20221210_011638952.jpg

Anonymkode: 8120d...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere ser hver vannrette rekke som en type ben så syns jeg bena på bilderekke 1 av de 3 vannrette bilderekkene har finest ben designmessig men ser for meg at de blir i veien for stolene når man flytter stolen og at føttene/ bena på kroppen vår stanger i bordbena og irriterer? Samtidig så vil også stolene til bord på bilderekke 2 holdes "fast" av bena. Ben som på bord 3 er ikke så fine syns jeg, litt for caféaktig og ikke stueaktig men kanskje mest praktisk og minst i veien? Noen med erfaring? Hva slags ben på rundt spisebord for 4 personer ville dere gått for og syns er finest i en stue i 2roms leilighet? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (Akkurat nå):

Nederst til venstre, men med andre stoler 

Tenker kun på type bordben her ikke fargen eller stolene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker kun på type bordben her ikke fargen eller stolene :)

Åja leste det nå. Synes uansett den stilen er finest. Klassisk og tidløst. Ett ben gjør det også enklere å plassere stoler rundt bordet og helt inntil bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svarte i midten med matchende stoler 

Anonymkode: 84cc4...6cd

Hva slags stoler syns du passer et sånt bord? Jeg syns det bordet med fire vanlige rette ben er veldig "enkelt" og da kanskje trenger noen litt kraftigere og penere stoler med polstring? 

Er så redd for å kjøpe feil bord og angre. Vil at det skal se fint ut og ikke enkelt/billig ut. Leiligheten har en moderne stil ellers 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (2 minutter siden):

Åja leste det nå. Synes uansett den stilen er finest. Klassisk og tidløst. Ett ben gjør det også enklere å plassere stoler rundt bordet og helt inntil bordet.

Ja det er det moren min også sier 😅 Jeg er førstegangskjøper og skal kjøpe mitt første ordentlige spisebord! Har bare hatt et bittelite firkantet kjøkkenbord med to stoler før men fått ny leilighet med litt større plass nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (Akkurat nå):

Øverst, til venstre eller midten

Liker best looken på de bena selv ja. Har du erfaring med sånne bordben? Er de mye i veien for stolene når man skal sette seg, støvsuge osv og irriterende å dunke føttene bortpå under middag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt bord er hyggelig! Praktisk først: Om det står på en sokkel i stedet for 4 stolben ytterst, vil ikke gjestene dine bli sittede med en stolpe mellom beina, om det er litt trangt. Jeg ville også valgt et materiale som passer til andre møbler du har, samt at man kan fjerne flekker fra det. Visuelt liker jeg det i midten øverst. Det virker som et bord som kan overleve mange dype samtaler, men det viktigste er du velger noe du liker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Rundt bord er hyggelig! Praktisk først: Om det står på en sokkel i stedet for 4 stolben ytterst, vil ikke gjestene dine bli sittede med en stolpe mellom beina, om det er litt trangt. Jeg ville også valgt et materiale som passer til andre møbler du har, samt at man kan fjerne flekker fra det. Visuelt liker jeg det i midten øverst. Det virker som et bord som kan overleve mange dype samtaler, men det viktigste er du velger noe du liker.

Syns det er så vanskelig å velge når jeg skal bruke en del penger på spisegruppe. 

Ulemper med ben som bildene på øverste rekke er at man må sitte med stolene mellom bordbena og kanskje irritere seg over å få foten på bordbena. Fordel penest design!

Ulemper med fire rette vanlige ben er at stolene også der er "fanget" mellom bena og at bordet ser litt kjedelig ut designmessig. Fordel praktisk!

Ulempe med bord på én sokkel er at det ser litt cafe aktig ut og kanskje ikke passer i en koselig stue, og jeg ser for meg kan være at man sitter å dunker knærne på sokkelen? Samtidig er fordel at man har mye større frihet i forhold til hvor man vil sette stolen og lettere å støvsuge 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns det er så vanskelig å velge når jeg skal bruke en del penger på spisegruppe. 

Ulemper med ben som bildene på øverste rekke er at man må sitte med stolene mellom bordbena og kanskje irritere seg over å få foten på bordbena. Fordel penest design!

Ulemper med fire rette vanlige ben er at stolene også der er "fanget" mellom bena og at bordet ser litt kjedelig ut designmessig. Fordel praktisk!

Ulempe med bord på én sokkel er at det ser litt cafe aktig ut og kanskje ikke passer i en koselig stue, og jeg ser for meg kan være at man sitter å dunker knærne på sokkelen? Samtidig er fordel at man har mye større frihet i forhold til hvor man vil sette stolen og lettere å støvsuge 

Har du noe annet det skal passe til? Pleier du ofte ha mange gjester til middag? Om man bare skal prate og drikke, er ikke bordplass så viktig. Har du stoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det nederste hvite fra IKEA. Det er så praktisk ved at stolbeina ikke krasjer med bordbeina. 
Ingen bakdel at det er et billig bord heller. 

Anonymkode: 7af24...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har det nederste hvite fra IKEA. Det er så praktisk ved at stolbeina ikke krasjer med bordbeina. 
Ingen bakdel at det er et billig bord heller. 

Anonymkode: 7af24...2e4

Legger det seg mye synlig støv på foten og står det stødig?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis dere kun ser på bordbena på disse bildene, altså type ben hvilke syns dere er finest og mest praktisk for fire stoler?

Polish_20221210_011341766.jpg

Polish_20221210_011434508.jpg

Polish_20221210_011638952.jpg

Det fineste er det første øverst til venstre, men det mest praktiske mtp beina er de to nederste.

Anonymkode: e832a...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Docksta er veldig fin. Men skal du ha et slikt bord og det skal tåle mye og ikke plutselig vippe eller dirre når bordet brukes er det bedre å spare opp penger til et skikkelig Tulip bord. 

Basert på mine kriterier og dersom lommeboka er slunken, er derfor et bord med fire ben å foretrekke. Slik som bilde nr 4. Da slipper du å bekymre deg for dirring, vipping osv. Med så smale bordben er de egentlig minimalt i veien.

Anonymkode: a3ee2...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge deler og rundt bord med fire ben er upraktisk straks man er fler enn 4. Ville hatt et rundt bord og noen stablekrakker til ekstra gjester. Hvis Docksta blir litt for café ville jeg sett etter noe som dette, det kan i tillegg trekkes ut (har noe lignende selv nå). Kikker dere på Finn f.eks. kan dere får det billigere. https://www.ikea.com/no/no/p/ingatorp-uttrekkbart-bord-hvit-40217069/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...