Gå til innhold

Peth test for alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde en fortrolig samtale med legen min i sommer ifb skilsmisse og jeg at jeg følte selv at jeg drakk for mye (drakk noen glass vin alene om kveldene noen ganger i uka gjennom sommeren). 

Stoppet fort med dette og fant glede i trening isteden. Nå var jeg innom legen for noe helt annet og han lurte på om jeg kunne ta en Peth-prøve for å avdekke alkoholmisbruk. Sa ja til dette, men er nå redd for hva prøven vil vise. Man kan kan havne innenfor kategoriene avhold/sporadisk - måtehold - skadelig forbruk. 

Nå har jeg ikke drukket på to helger, men de tre helgene før der drakk jeg 2 øl fredag + lørdag. Totalt 12 enheter de siste 5 ukene. 

Har noen erfaring med disse testene? 

Anonymkode: 1caf5...7a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde en fortrolig samtale med legen min i sommer ifb skilsmisse og jeg at jeg følte selv at jeg drakk for mye (drakk noen glass vin alene om kveldene noen ganger i uka gjennom sommeren). 

Stoppet fort med dette og fant glede i trening isteden. Nå var jeg innom legen for noe helt annet og han lurte på om jeg kunne ta en Peth-prøve for å avdekke alkoholmisbruk. Sa ja til dette, men er nå redd for hva prøven vil vise. Man kan kan havne innenfor kategoriene avhold/sporadisk - måtehold - skadelig forbruk. 

Nå har jeg ikke drukket på to helger, men de tre helgene før der drakk jeg 2 øl fredag + lørdag. Totalt 12 enheter de siste 5 ukene. 

Har noen erfaring med disse testene? 

Peth kan vise alkoholbruk 3 uker tilbake til informasjon. 

Skrevet
HannaSol skrev (10 minutter siden):

Peth kan vise alkoholbruk 3 uker tilbake til informasjon. 

Ja, har lest det. Men lurer på hvilken kategori jeg vil falle under med mitt inntak

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, har lest det. Men lurer på hvilken kategori jeg vil falle under med mitt inntak

Uten at jeg vet vil jeg anta sporadisk, har du vært åpen med legen om alkohol vanene dine? Det er normal reaksjon på samlivsbrudd :) 

Skrevet

Ut ifra det du selvrapporterer om antall enheter, har du lite å frykte. Noen drikker jo 12 enheter på en kveld eller en helg. Dessuten er halveringstiden på peth-prøver 4 til 9 døgn så du vil mest sannsynlig havne i kategorien "under 0,3" som løst definert er "normalt forbruk". Til sammenligning er en peth-score på 0,03 synonymt med totalavhold, og over 0,3 kanskje/muligens skadelig bruk av  alkohol, med sannsynligvis etterfulgt av noen ubehagelige spørsmål fra fastlegen din.

Det er ikke dermed sagt at det blir konsekvenser. Folk som nettopp har hatt russetid, nettopp ferdig med fadderuker på universitet/høyskole, vært på heisatur i syden et par uker etv, vil selvfølgelig få en høy peth-verdi, uten å nødvendigvis være alkoholikere. 

Poenget mitt er vel, om du mot formodning, skulle score høyt på denne peth-testen, allikevel vil få en ny sjanse til å "rette det opp" uten at det havner i journalen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...