Gå til innhold

Solskinnshistorie om vanskelig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne dele noe fra min private økonomi og arbeidsliv som kan være oppmuntrende for andre som er langt nede. 

Jeg har ingen utdannelse, og har kun korte arbeidsforhold, mange hull i CV’en over flere år, og mye strøjobber. Pga psykisk helse har jobb vært vanskelig for meg, og derfor også økonomi.

Det startet å gå nedover for ca 10år siden. Jeg slet mentalt og måtte slutte i jobben min. Sluttet å betale regninger og det hopet seg opp til en ond sirkel. Brukte nedbetalingløsninger for å få kjøpt julegaver ol, og gjelden økte på. Jobbet litt innimellom her og der, men var mest bare hjemme på AAP først, så sosialstønad. Hadde til slutt gjeld på rundt 100 000kr, masse betalingsanmerkninger og tilogmed utleggsforretning i bolig (boligen til foreldrene mine jeg eier sammen med broren min).Uten jobb eller utdanning følte jeg at det var helt uoverkommelig å løse dette.

Fikk meg kjæreste, og skammet meg helt forferdelig. Holdt det skjult, og brukte unnskyldninger for hvorfor jeg ikke ville kjøpe meg inn i leiligheten hans.

Tidligere i år turte jeg å begynne å logge inn på innkassoselskapene sine sider for å se hvor mye det var snakk om, og jeg fant ut at flere av sakene har blitt foreldet! Dette gjorde meg motivert til å få ryddet opp. Gjelden som opprinnelig var på sikkert 100 000kr, var plutselig bare på 50 000kr, og jeg skjønte at dette kan jeg faktisk klare! Jeg jobbet noen vikariater i sommer og satte gjelden som førsteprioritet. I løpet av sommeren var gjelden betalt, alle anmerkninger slettet og kredittscoren min gikk fra 0 til 50! Nå har jeg fått min første faste stilling, og denne måneden fikk vi finansieringsbevis fra banken så vi kan kjøpe oss hus! Alt dette har skjedd fra mai i år, til nå! 

Jeg vet at min gjeld var lav i forhold til mange andres, men jeg håper likevel det kan være motiverende for noen å se at det KAN løse seg ❤️ 

Anonymkode: 903c3...e94

• Liker 3
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gjeld på 50.000 klarer de fleste å løse. 

Anonymkode: 4b309...8c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En gjeld på 50.000 klarer de fleste å løse. 

Anonymkode: 4b309...8c1

Men ikke 100 000kr uten jobb og sosialstønad fra nav :) 

Anonymkode: 903c3...e94

• Liker 4
Skrevet

Så bra jobbet av deg, TS! Du skal være stolt over deg selv!

Anonymkode: 131ee...e50

• Hjerte 5
Skrevet

Godt jobba, og gratulerer!

Og takk for at du deler historien din!

Anonymkode: dc7f6...d1d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Solskinnshistorie?... Skrekkeksempel, ville jeg heller sagt.

Sakene mot deg ble foreldet, dvs du har sløst bort penger du ikke hadde (på julegaver?:murvegg:), og kreditorene dine har tatt regningen din for deg. Du har nesten mistet huset til foreldrene dine, og du har hatt NAV som hovedsponsor.

Håper du har lært.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vil gjerne dele noe fra min private økonomi og arbeidsliv som kan være oppmuntrende for andre som er langt nede

Hvordan kan det være oppmuntrende for andre? Nøyaktig hva kan de ta med seg fra denne historien?

Det er kjempebra at du kom deg ut av det, og veldig bra jobba. Jeg ser bare ingen relevans til at om du fikk det til så kan alle få det til, eller at det kan hjelpe andre med økonomiske problemer. 

Anonymkode: ab4ea...7e7

Skrevet

Jeg har gjeld på 500 000 kr. Har prøvd å forhandle med innkasso selskapet angående renter. Jeg betaler jo nesten bare renter. Men de vil ikke hjelpe 

Anonymkode: cda6e...ecb

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...